Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2012

Av Malin wiper - 19 oktober 2012 18:00





Nu har min man tagit bort alla stolar från köket och vi har fällt ihop klaffbordet. Det hänger tillfälliga gardiner i fönstret men vi skall köpa nya och då blir det sån där hissgardin som man gör av vanligt tyg. Det behövs komma in mer ljus där. Bordet och stolarna skall vi göra oss av med för det var för opraktiskt. Vi behöver en liten köksö mitt på golvet i det fyrkantiga lilla köket. Där kan man även stå och baka och ha som avlastningsbord. Vi kan då även sitta där och äta frukost på höga stolar som vi har sen förut i källaren. I huset hade vi barbord men det passar inte in här.  Golvet är inten höjdare så vi får lägga in en matta sen som döljer så mycket som möjligt



   


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en liten lagomt stor köksö. Klicka här för att se en köksö där även en hund får plats....   



Klicka här för att komma in på min bloggvän anitabirgittas blogg. Hon har jättefina bilder på inredning och mycket annat. Sen har hon sån snyggt snitt och layout på bloggen.


  

Här ser man att min man börjat att skrapa för att sen spackla. Detta kommer att som nu bli en fondvägg men målad. Vi valde ju en färg som är lite mot turkos, grönt, blått. Resten av väggarna blir vita för köket blir så mörkt annars. Vi flyttade från huset för att vi inte orkade reparera mer och nu har vi snart fixat 3 rum i denna lägenhet...  . Det går längre tid mellan reparationerna i lägenheterna numera och vi vill gärna ha det så fräscht som möjligt och det får ta den tid det tar. På fondväggen skall vi sätta nån hylla för kokböcker och det skall även finnas krokar för kökshanddukar  

  

Dessa tre böcker av "Sju sorters kakor" har vi. Vi hade varsin när vi träffades sen fick vi en av min mans mamma. Den längst upp till vänster är tryckt 1975 i Västerås.  Den längst upp till höger är tryckt 1994 ICA Förlaget i Västerås. Den längst ner är tryckt 1988 av ICA Förlaget i Västerås. Klicka här för att se hur 2005 års upplaga ser ut

 

Här är det runda bordet som går att fälla ihop så det blir så här litet. Det är ett kvalitetsbord helt i trä som nog har kostat en del men det funkar inte i detta kök har vi märkt. Ibland får jag en längtan till eget hus igen men då skall det vara ett som man inte behöver göra nåt och håller tills man är ut tiden....  . Fast samtidigt så trivs vi så bra här för det känns nästan som eget för vi har ju bara en familj ovanför oss och ibland är det nästan för lugnt. Jag hade inte kunnat flytta till ett höghus så detta var perfekt och jag gillar att lägenheten är lite annorlunda utformad och att det är jättehögt i tak. Sen är det så stimulerande att det är en skola mittemot vardagsrumsfönstren för det blir lite liv. Dom verkar ha det så bra där för lärarna är ute med barnen jämt på rasterna och leker. Ibland sätter dom på musik och låter barnen dansa i grupp och det ser så fint ut  


 

Här ser man det lilla utrymmet till vänster från filmhallen när man kommer in genom ytterdörren och  in till köket. Där finns gästtoaletten. Det märks verkligen att lägenheten använts till både kontor och tandläkarmottagning mm.


    

Får vi färg över så skall vi fråga Bostadsbolaget VSBo om vi får måla där så det blir lite ljusare. Då skall jag byta till en häftigare spegel ovanför tvättstället och sätta in en riktigt rolig toarullehållare. Det är verkligen toppen att ha två toaletter och nu till jul när min son och min mans lillebror kommer är det ju suveränt att slippa köa....  



Ha nu en underbar kväll kära bloggläsare




Autumn leaves  med Nat King Cole. Klicka här för att komma in på en sida och läsa en biografi över honom

Av Malin wiper - 19 oktober 2012 09:23




  


Här kommer en av mina favoritviolinister David Garrett med "Csardas Gypsy Dance". Klicka här  för att komma in på hans hemsida. Han spelar både moderna stycken och även dom gamla klassikerna så han är väldigt bred i sitt musikutförande. Han föddes 1980 i Aachen och är en tysk klassisk violinist. Han är son till en amerikansk mor och en tysk far


 




 





Klicka här för att se hans turneplan som fram till jul håller sig  till Germany. Han har i alla fall varit i Sverige flera gånger och gett konserter


   



     

Animaatjes nl

Av Malin wiper - 19 oktober 2012 08:00


     

Nu är det dags för en utlottning  men ingen gissningstävling för jag har inte hittat nån sak på second hand som ni kan gissa på. Det blir lottning och den sker genom ett filmklipp där jag lägger ner lappar i en skål med namnen på dom som anmält sig, och min man drar sen två lotter som representerar första och andra pris. Vill ni vara med så skriv en kommentar att ni vill vara med i utlottningen. 


Utlottningen  avslutas 24/10 kl 10.00

Vinst 1        


   


Den lott som dras först  vinner denna kökshandduk från Butik Ingelund plus stora servetter för festen med nubbevisor på baksidan av varje servett. Servetterna kommer också från Butik Ingelund.


     

Klicka på bilderna så blir dom större  

  


Vinst 2              


  


Den som dras som andra lott vinner denna kökshandduk med recept på från Gretas Butik         


Det går jättebra att vara med i utlottningen än om ni inte har en blogg. Huvudsaken är att jag får adressen till vinnarna så jag kan skicka priserna 

  

Lycka till


Av Malin wiper - 18 oktober 2012 16:00

  


Ett liveklipp med Sheryl Crow & Emmylou Harris. Låten heter "Pale blue eyes"


  


Sheryl Crows hemsida är under omarbete så klicka här för att komma in på hennes facebook. Hon föddes 1962 i Kennett, Missouri, och är en amerikansk rocksångerska. Hon skrev sin första låt när hon var 13 år och har en universitetsutbildning i musik. Klicka här för att komma in på hennes myspace

 

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild          


Klicka här för att komma in på Emmylou Harris hemsida. Hon föddes 1947 i Birmingham, Alabama och är en amerikansk countrysångerska, gitarrist och låtskrivare. Hon var i Stockholm i augusti i år. Klicka här för att komma in på en sida och kolla. Klicka här för att komma in på hennes myspace

 

Av Malin wiper - 18 oktober 2012 12:00

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en häftig rund matta 

 

      

Jag fick en kommentar av syrran där hon tipsade om vad man kan ha för mattor när rummet är avlångt.  Hon tipsade om att ha flera runda mattor i olika storlekar för då blir inte rummet lika avlångt. Man kan ju även ha dom i olika färger. Bra tips tycker jag. Vårt data/gästrum är avlångt och nu när vi fick dit bäddsoffan så ser det mer avlångt ut än om inte så mycket som när det var mörkare tapet där. Vi har nu bestämt oss för runda mattor så det är bara till att mäta så kan vi kolla när vi är i storstan.

       



 





Klicka här för att se vart jag hittade denna mattbild


  


 

  


  


Klicka här för att se vart jag hittade denna mattbild



Av Malin wiper - 18 oktober 2012 08:15


          


Mina inlägg i dag är förstkrivna och tidsinställda


           


Little Richard med låten "Rip It Up" såg den på en blogg men kom inte ihåg vilken nu....  Har i alla fall inte hört den förut och tycker det svänger bra. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han har uppnått en ålder av 79 år...  Tiden går. Han heter egentligen Richard Wayne Penniman. Han föddes i Macon, Georgia och är en amerikansk rockartist, sångare och pianist. han har gett sig själv epitetet "arkitekten bakom rock´n´roll och var på 50-talet en av dom stora stilbildarna inom rock`n´rollen med sin explosiva musik och sin personlighet. Little Richard invaldes i Rock and Roll Hall of Fame under det första intagningsåret 1986. Han är aktiv fortfarande och genomförde en europaturne 2008


 



 


   


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


   



 


 


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en skivspelare från 1950-talet. Klicka här för att se en kameraklocka gjord av vinylskiva


   


 



 


          


Detta är en nyproducerad skivspelare i retrodesign. Klicka här för att se fler


                


 



            

  


Detta är elefantörhängen återvunnet av svart vinylskiva. Klicka här för att komma in på sidan där dom finns. Vinylskivan gjorde sitt intåg redan 1948


             




Just me wishing you

DesiComments.com | Thursday | Forward this Picture

Av Malin wiper - 17 oktober 2012 13:00

  


Jag såg denna film för ett tag sen "The woman in the Fifth" i regi av Pawel Pawlikowski. Det är ett sorgligt drama från 2011. På franska är titeln "La femme du Véme". I rollerna ser vi Ethan Hawke, Kristin Scott Thomas mfl

 

kristin Scott Thomas och Ethan Hawke  


Handlingen   


Den amerikanske författaren Tom Ricks reser till Paris för att få ordning på sitt liv och försöka vinna tillbaka sin fru som lämnat honom tillsammans med deras gemensamma dotter. Men saker och ting går inte riktigt som planerat. Tom hamnar istället på ett sjabbigt hotell i en förort till Paris och får försörja sig som nattvakt  


Detta är verkligen ett sorgligt drama som har lite överraskande vändningar som gör den intressant. Ethan Hawke spelar bra som den sorgsna författaren som endast lyckats skriva en bok men den blev en bestseller. Kristin Scott Thomas gör en liten men betydelsefull roll som mystisk kvinna på en bokträff. Jag visste inget om filmen när jag såg den och därför blev jag överraskad och det är en sån film som man bara skall sätta sig ner i lugn och ro och kolla på. Filmen är lite annorlunda men rätt långsam. Jag njöt av dom parisiska miljöerna och önskar att man hade möjlighet att resa dit. Min bror och hans familj har varit dit 2 gånger och njutit av både god mat och härliga miljöer. Det är en mer djuplodad film som kittlar lite för författaren gör en massa knasigt på grund av sin sinnesstämning. Filmen slutar på ett sätt man inte kunnat lista ut och sånt gillar jag.



Filmen får av mig 3 böcker av 5 möjliga i betyg för att den var lite annorlunda och hade ett djup

 


            


   




Trailern till filmen 


Jag sminkade mig och fixade håret för att kunna antingen ta en promenad eller åka ut med bilen en sväng efter lunchen. När jag fått på mig dom enda byxorna som går på nu på grund av svullen mage så satt det åt på det onda stället en bit till höger från naveln så det vände sig i magen och trots att jag sen tog 2 värktabletter så funkade det inte. Känner mig som en fånge härinne än om jag kom ut i går så var jag kallsvettig av den konstiga värken på höger sida och illamåendet i mellangärdet. Jag tål inget som sitter åt just nu så jag känner mig lite frustrerad. Det har ju bara gått en vecka så jag hoppas det börjar släppa nästa vecka.  Besvär med magen påverkar hela kroppen och psyket. 



Av Malin wiper - 17 oktober 2012 10:15



          


Ruby Tuesdag med Scorpions. Den låten finns i många versioner men denna har jag inte haft inne i bloggen. Scorpions var en av mina favoritgrupper förr. Gillar dom fortfarande men det var ett tag sen jag lyssnade på dom. Visste inte att dom spelat in denna låt fast jag gillar den bäst med Melanie safka

                

 



 





Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom är en tysk rockgrupp som bildades i Hannover 1965. Dit var jag med jobbet år 2000 på världsutställningen. Gruppen är mest känd för låtar som "No One Like Us" (1982) "Rock you like Hurricane" (1984), balladen "Wind of change"  (1990), "Send me An Angel" (1990), och powerballaden "Still Loving You". Eftersom Scorpions är från Hannover finns risk för att namnet blandas ihop med ortens ishockeylag "Hannover Scorpions"


            


 



 

Curious photos


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards