Öppen Ridå

Alla inlägg den 25 oktober 2012

Av Malin wiper - 25 oktober 2012 21:00

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en förrätt på pilgrimsmussla    


I varenda matprogram så lagas pilgrimsmusslor och det känns konstigt att jag inte testat såna än. Min man har ätit pilgrimsmussor  redan innan vi träffades och han har en känsla av att jag inte skall gilla dom för det är ett slags segt tuggmotstånd (gummiaktigt) Mr T gillar dom. Jag tycker dom ser ut som fiskbullar och det var ingen höjdare när man fick såna i skolan när man växte upp. Känner att jag ändå måste testa så vi skall köpa hem några och tillaga som en liten förrätt. Är det nån av er som ätit pilgrimsmusslor som kan berätta för mig vad man har att vänta sig...  Ni kanske även har ett bra recept på en förrätt som ni kan dela med er av


Pilgrimsmussla (Pecten maximus) är en havslevande mussla i familjen kammusslor. Kammussla kan bli 17 cm i diameter. Klicka här för att komma in på en sida där det finns ett smycket i formen av en kammussla

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild



Kudde i form av en mussla. Klicka här för att se vart den finns och många andra roliga kuddar  


Klicka  här för att komma in på anitabirgittas blogg för att se mitt gästinlägg. Jag har bjudit in henne att gästblogga hos mig också och det skall hon göra så fort hon hinner. Det var så kul och upplyftande...   Klicka här för att komma in på hennes startsida och läsa hennes blogg. Jag har även bjudit in en annan bloggvän och kommer att fråga fler så jag kan hålla igång det ett tag.

Av Malin wiper - 25 oktober 2012 16:45

     

I tisdags  när jag var till Tapetserargården för att fixa ihop gästinlägget till anitabirgittas blogg så såg jag denna vackra häst med sin glada ryttare.  En bit ifrån så finns en hästhage med tre hästar i just nu. 

    

Här en av hästarna i hästhagen. Det är så härligt att vi bara bor en bit från rena landsbygden där det finns både hästar kor och andra djur.


  

Efterråt gick jag och min man och tog en fika på Ritz. Det är så mysigt att bara sitta och insupa stämningen och känna lukterna från allt gott fikabröd


  

Kolla in vilka godsaker till bakelser dom hade. Det är nån slags chokladmousse under grädden....   


Kul klipp....  


  

I dag torsdag har jag varit ute och promenerat och då gick jag in på min mans arbete på museieföreningen, Magnisastugan. Kom mitt i kafferasten och denna gulliga tjej gör jobb åt föreningen också. Hon bor nordväst om Vaggeryd och har fotat och dokumenterat gammal bebyggelse där och just nu scannar hon in en massa bilder. Jag satt mig ner och pratade en stund och det var skönt för jag träffar inte så mycket folk på dagarna. Det skall jag försöka ändra på och har vissa planer som jag skall försöka förverkliga. 



Klicka här för att se mitt gästinlägg hos anitabirgitta 


Av Malin wiper - 25 oktober 2012 11:45


  

Jag hörde i går på nyheterna att skådespelerskan Anita Björk dött. Hon är lika gammal som min mamma som fyllde 89 i somras. Jag lyssnade mycket på radio och tv teater när jag växte upp så jag har upplevt hennes skådespeleri länge och tyckte hon var en jättebra skådespelerska. Hon föddes i Tällberg i Leksands kommun i Dalarna. Hon var en svensk skådespelare med professors namn 2001. Anita Björk har alltsedan början av sin karriär arbetat på Dramaten. Dramatens elevskola börjad hon på 1942 och och fick sitt stora genombrott i slutet av 1940-talet. Hon hade stora framgångar med Fröken Julie och 1951 åkte hon till Hollywood för att förhandla med Alfred Hitchcock om en filmroll men det stupade på att hon levde ihop med författaren Stig Dagerman, som var gift med en annan, så det var på den tiden. Hon gjorde sina största roller under 1950-talet, sen blev det främst mindre roller. Hon var gift 1945-1951 med Olof Bergström och med Stig Dagerman från 1953 fram till hans död 1954. Anita Björk var mor till skådespelaren Jonas Bergström. Anita gjorde sin sista roll på Dramaten 2009 i pjäsen "Kärleksbrev" som fick bra kritik

  

Anita Björk som Fröken Julie i regi av Alf Sjöberg. Klicka här för att komma in på en sida där man kan läsa om Fröken Julie från 1951 som Anita Björk var med i. Hon har även jobbat med Ingemar Bergman i bl.a "Markisinnan de Sade"



 



Klicka här för att komma in på SVT kultur ang hennes bortgång. Hon fick en guldbagge 2006 som hederspris. Det är så många av det gamla gardet som gått bort nu så det känns tomt än om det är livets gång.


Jag hittade bara ett klipp på Youtube där hon är med och det är hon som har halsduk på huvudet i första scenen vid bordet och sen sitter hon vid en spegel och gör sig i ordning. Det är från Bergmans "Secrets of woman" från 1952               





Click here for more graphics and gifs!

Av Malin wiper - 25 oktober 2012 08:00

  

Jag  var in till Gretas Butik i går för att kolla på kuddfodral och hittade detta lite engelskinspirerande som passar ypperligt till vår bäddsoffa i datarummet. Dom är 50x50 och jag hade dessutom två kuddar sen förut som passade till dom nya. Det är den röda med röda ränder och lite silkig blank kvalitet. Jag kunde ju inte låta bli att fota när jag ändå var där för dom har fått hem så mycket nytt och möblerat och skyltat om igen. Det kommer i ett annat inlägg         



  

Så här ser det ut på håll och jag vet inte om det behövs några fler, ev en i mitten, fast min man gillar inte att det är för många kuddar...  .  Dom har så mycket snygga kuddar där och även innerkuddar som inte alls är dyra med sina 60 kr och dom håller sig bulliga och plattar inte till sig efter ett tag som många andra gör. Jag kommer nog att sy en kudde till själv som passar in till dessa. Dom ser mycket större och snyggare ut i verkligheten, jag får inte fram det riktigt på bilderna


Jag skulle ha varit till Jutta i går som vann första pris i min tävling. Hade tänkt överlämna priset men jag blev så illamående så jag fick skicka min man istället. Vi hade tänkt ta en längre promenad men vad gör man? Jag har blivit mycket bättre men det är lite jobbigt med att jag inte tål så mycket tryck på magen av kläderna. Är glad om jag kommer ut en gång/dag. Jag får heja på henne en annan dag då vi är nere vid Ingelund för att promenera 


Have beautiful thursday

DesiComments.com | Thursday | Forward this Picture



Klicka här för att komma in och se mitt gästbloggsinlägg hos anitabirgitta

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards