Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2010

Av Malin wiper - 13 september 2010 06:25

  


Här regnar det för fullt och jag är uppe med tuppen. Måste ut och handla lite grejer som fattas. Det blev inget bak i går för jag orkade inte och då är det bara att lägga ner. Jag har både äppelkaka och päronkaka i frysen. Dessutom har jag hamstrat goda kartonger med kakor och annat från Café Lakatos så vi sitter inte i sjön. Resten köper jag på eminenta Ritz Konditori...  vilken överraskning va?. Hoppas dom har bakat surdegsbrödet tills i dag. Det är en fröjd att gå upp och ha så välstädat som vi har det nu. Vi har bestämt att hålla efter så det inte rasar ihop igen än om vi aldrig haft det som i programmet "Rent Hus"...  Det var extremt.

 

  

Bilden kommer från Cinas Grafik

 

Min man bökar i köket med frukosten så jag kan skriva ett inlägg. Hemskt detta med vanskötseln på dom privata äldreboendena. Det blir så när pengar skall styra och sen är det skamligt att vi inte skall ha råd att ta hand om dom äldre som byggt upp detta samhälle. Det är skandal på skandal och inget görs, inte går det att vänta tills sen, det måste ske nu. Man blir ju mörkrädd när man går in och läser nyheterna för det är bara jämmer och elände. Det har blivit mycket hårdare än det var förr. Jag är så glad att mamma har det så pass bra än om vi har fått sitta i möten och fixat en del saker genom åren som varti åt helsike så man behöver verkligen nån som talar i ens ställe när man inte kan det själv längre. Nej nu får jag lägga på en positivare attityd så inte dan blir förstörd...   blev påverkad av nyhetsflödet i går där det var bara jämmer och elände.

 

               

 

Det är rätt härligt ändå att höra regent ute, lite mysigt och så länge det inte blåser så är det ingen fara. Önskar jag hade nåt roligt och underfundigt att skriva så här på morgonen men det har stått still i hjärnkontoret i flera dagar nu och det kanske behövs en bloggvila för att få nya vinklar och idéer till bloggandet. Känns som jag fastnat i samma ram och behöver förnya mig men vet inte om jag klarar det. 

 

   Hoppas ni får en flygande start på dagen...  

 

Av Malin wiper - 12 september 2010 19:36

          

 

Klicka här för att komma in på Chicagos hemsida. Klicka här för att läsa lite mera om deras utgivna skivor. Gruppen var väldigt populär när jag var lite yngre och man lyssnade mycket på Chicago och tyckte att dom var lite bättre musiker än många andra band och det berodde nog på att det förekom blåsinstrument.

 

                    

 

Chicago är en amerikansk musikgrupp som bildades 1967 och har haft ett flertal hits under främst 1970-talet och 1980-talet.

Gruppen spelar musik i ungefär samma stil som Blood, Sweat and Tears och de blev ofta jämförda under 1960-talet och 1970-talet; det som förenar banden är sättningen (alltså blås och komp). Gruppens produktion inkluderar även framgångsrika rockballader

 

                  

 

Kommer ösökt att tänka på staden Chicago i USA. Chicago är en stad i delstaten Illinois i mellanvästern i norra USA. Chicago är belägen vid Michigansjöns sydvästra ände. Det är USA:s tredje största stad. Den är en viktig knutpunkt i USA:s kommunikationssystem. Även ett centrum för industri och jordbruk.


Av Malin wiper - 12 september 2010 18:54

 

Bilden kommer från Animatie Wereld 


Ja då sitter man här och har hunnit klart det man skulle och nu är det bara en själv som skall fixas till...    Det känns så skönt att ha så välstädat att man bara går omkring och myser. Det går jättebra när man delar på sysslorna och vilar emellan. Förr så städade man ett helt hus på nån  timme men det var andra tider det. Jag har inte varit ute på hela dan och det känns lite fel men det lär bli desto mer när sonen och Mr A kommer. 

 

             

 

  

 

Min son skickade en fin bild till mig som föreställer flygshowen i Stockholm som han och hans pappa var på för ett tag sen. Flyget fyller ju 100 år i år och jag har skrivit om det i ett inlägg för ett tag sen. Det gamla planet på bilden är en Blérot XI och är ett lätt elegant monoplan.

 

     

 

Blériot XI är ett flygplan som är en vidareutveckling av det monoplan som Louis Blériot använde vid flygningen över Engelska kanalen 1909.

 

  

 

Här en bild innan planet lyfter. Dessa bilder tror jag min son tagit med sin nya 3D kamera och jag skall försöka få tag på ett par bra 3D glasögon eftersom jag kommer att få lite mer bilder

 

   Dessa hittade jag här

 

  

 

Här sitter min sons pappa med några vänner. Det är han i röd jacka.

 

               

 

Jag vet inte hur mycket jag kommer att kunna blogga nu dom närmaste dagarna för vi kommer nog att få fullt upp med att göra. Jag kommer in och bloggar lite när jag får tillfälle. Jag behöver nog en liten bloggvila. 

Av Malin wiper - 12 september 2010 13:57

                

 

Jag har letat länge efter en låt som jag hörde som barn mina föräldrar spelade på stenkaka...  Den heter på svenska "Vad tar ni för valpen där i fönstret" Helt plötsligt så hörde jag den på WWR internetradion men då med en som heter Lita Roza. Då heter den "How much is that doggie in the window". Jag tänker på en viss hund nu när jag hör låten och saknaden är stor efter FL.

 

Lita Roza är född 1926 och gick ur tiden 2008. Hon var en brittisk sångare och denna låt var den första som toppade brittiska singellistan, och den första Liverpoolbo att göra det.

 

             

 

Klicka här för att komma in på ett kul ställe med stenkakor. Där är det 50-talet som gäller   



  

Min man fick ärva 4 såna här stora album med stenkakor efter sin pappa.

 

   

Så här ser det ut inuti och han har försökt hitta en samlare som kan få överta dessa gratis men inte hittat nån än.

 

   

Här en skiva med Duke Ellingston and His Orchestra. Det är en salig blandning.

 

  

Här en stenkaka med en violinist som heter Alfredo Campoli.

 

      


Alfredo Campoli (20 oktober 1906 - 27 mars 1991) var en italiensk-amerikansk engelska violinist. Han noterades för skönheten i tonen han producerade från sin violin. Klicka här för att gå in och lyssna på honom            

Av Malin wiper - 12 september 2010 12:13

  


Ute regnar det för fullt men det känns bara mysigt när man ändå är inne och städar. Vi måste ta ner parasollerna och in med trädgårdsmöblerna men vi skall försöka få lite hjälp av min son så går det fortare. 

        

 

En sak gör mig förbaskad i dag och det är att en av mina bloggvänner inte får ha sina egenhändigt gjorda bilder ifred utan folk kopierar...   Jag brukar fråga personen och får jag klartecken så sparar jag ner som.... sen länkar jag också till den som skapat sin grafik eller animeringar. Man måste respektera den som jobbar med sina bilder och dens regler. Jag försökte själv lära mig att göra några animeringar och det var jättesvårt och det tog tid att bara göra en enkel bild. Det är så trist att mista en bloggvän för att den personen lessnar på att inte reglerna följs...   Jag brukar även läsa igenom sidans villkor och där får man all information. Jag har säkert gjort fel nån gång också men inte medvetet.     

 

           

 

Partytältet står och vinglar åt alla håll för det har blåst en del.

 

            

Nu är i alla fall vardagsrum, sovrum, hall och toalett färgigstädade. Jag tog in en av kuddarna från altan och la i vår fotölj, den passade mycket bättre än den förra som knappt syndes. Jag skulle till att dammsuga mattan under rumsbordet men då klack det till i nacken och jag blev så yr att min man fick ta över. Jag klarar inte av att ta i så mycket så nu har jag fått gå med "Valdemarskragen" ett tag. Jag är i alla fall så mycket bättre nu av all akupunktur.

 

            

Nu skall jag bara lägga på mattan på hallgolvet. Vi har inte ätit lunch än för vi hade nästan slut på både potatis och grönsaker så mannen är nere på byn och handlar.

 

             

Jag har tagit fram en massa recept och skrivit en lista på vad vi skall köpa för att kunna bjuda på lite säkra kort...  Vi är lite ringrostiga.              


                          

Denna ormtavla köpte jag på ett hantverksställe som jag inte kommer ihåg nu. Den sitter vid spegeln i hallen. Den har nr 28 av hur många vet jag inte. Den kostade 195:- står det bakom tavlan. Den är gjord av en som heter Eric Nilsson i Alvesta. Tavlan är väldigt fint gjord och ormen slingrar sig så fint runt stålpelaren. Ser ut som nåt rostfritt stål eller liknande. Jag kan inte hitta honom på google så han är nog rätt okänd.             

    

               

Vi har köpt vårt te hos Butik Ingelund på sista tiden och denna sorten i olika smaker är jättegoda. Dom håller hög kvalitet, den här med Rabarber och grädde har vi inte testat förut så det blir spännande men den luktar väldigt gott. Märket är "Aftek". Klicka här för att komma in på "Aftek te & kryddor".

 

      

     Bilden kommer från Cinas Grafik       

 

Klicka här för att komma in på fina "Butik Ingelund". Min man var dit häromdan för att köpa deras goda drottningsylt som även passar att ha varm ovanpå vanliljpannacotta. Han glömde kameran och det var synd för dom hade fått hem lite nytt. Vi får gå in där med med sonen och pappan till veckan. 


Av Malin wiper - 12 september 2010 08:48

                 

Nu börjar höstfärgerna komma på trädens löv och jag ser fram emot när det  blir en explosion av olika röda nyanser. Jag har inte mycket att skriva om just nu och skall bara försöka färdigställa hemma så vi kan ta emot våra gäster. Nu skall jag dammsuga vardagsrummet och torka golvet. I går så dammtorkade jag och min man städar just nu toaletten. Det är inte så mycket kvar men jag skall göra en kaka till. Nu får jag ge mig för jag kommer inte på nåt mer att skriva utan får återkomma lite senare. Det är total kortslutning...  

 

 Ha en fin söndag...  Jag tittar in hos er lite senare.

 

Lite soft musik med Hank Garland som spelar "Autumn Leaves". Jag hörde musik med honom på WWR när dom spelade gamla godingar i går.

 

                

 

Walter "Hank" Garland, född 11 november 1930 i Cowpens, South Carolina, död 27 december 2004 i Orange Park, Florida, var en amerikansk gitarrist.                

 

Klicka här för att läsa lite mer om Hank Garland.                

 

Av Malin wiper - 11 september 2010 17:22

    


             

Här har nu testpanelen...     satt sig ner för att testa surdegsbrödet vi fick av Åsa på Ritz Konditori. Hon tipsade oss om att ha leverpastej och saltgurka som pålägg för det gör sig bäst då. 

 


Surdeg används till att baka bröd med mindre del eller helt utan bagerijäst, som idag är det vanligaste jäsmedlet. Utöver surdegens jäsningsförmåga så ger det bröd en längre hållbarhet, bredare smak och en bättre struktur

 

   

Jag valde ICA:s egna pastej. Förut var Arbogapastejen överlägsen men sen dom ändrat i receptet så är det inte samma pastej, den är som svampig och mitt emellan bredbar och skivbar numera. ICA:s är lika god som Arbogapastejen var förut.            

 

  

 

Min man gillar lite grövre pastejer så han valde denna som han tyckte var jättegod. klicka här för att komma in på "Pärsons" hemsida

 

     

 

På toppen skall det naturligtvis vara saltgurka och vi gillar denna bäst som är Önos Mor Annas. 

           

 

Både min man och jag tyckte att brödet var en fullpoängare.  Brödet är mustigt, många utvecklade brödsmaker utan att vara kryddigt, saftigt och hade en bra konstistens. Vi avnjöt brödet nästan nygräddat för det var lite värme kvar i brödet. Surdegsbröd är bra för diabetiker också så min man har blivit uppmanad att äta sånt bröd. Jag kan verkligen rekommendera detta surdegsbröd. Vi hoppas att det finns när vi får besök på måndag.  Leverpastejen och gurkan förhöjde brödsmaken och njutningen ytterligare en nivå...  

          

  

Av Malin wiper - 11 september 2010 13:09

           

 

Så länge jag lever så kommer jag att sakna Björn Afzelius. Här sjunger han en låt som är ständigt aktuell.

 

                    


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards