Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2010

Av Malin wiper - 16 september 2010 12:43

              

 

Klicka här för att komma in på Randy Crawfords hemsida.

 

     

 

Randy Crawford (egentligen Veronica Crawford) född 18 februari 1952 i Macon , Georgia, USA är en amerikansk Jazz och RnB sångare.

Hon har varit listplacerad med låtar som Street life och You might need somebody. Crawford var tidigare medlem i The Crusaders.




Nu har min son och hans pappa åkt. Vi har haft det jättekul men jag är väldigt trött nu så jag får komma in på era bloggare lite senare. Tack för att ni ändå varit inne här fast jag inte varit så bloggaktiv dom senaste dagarna. Hur roligt det är så vill man mer än man orkar och det kommer lite efter.

 

 

   

I Tisdags blev vi bjudna på mat av Mr A hos "Åtta 8 Glas" och det smakade bra som det alltid gör där. Vi tog olika rätter. Min son tog en pastarätt, min man sidfläsk med löksås, jag och Mr A tog fläskfile med kantarellsås och annat gott.

              

 

Av Malin wiper - 16 september 2010 11:38

            

Jag har bara hunnit till tisdag vad det gäller bloggandet så jag fortsätter med ett inlägg om tändsticksmuseet och denna gång med olika tändsticksaskar som man kan se i olika montrar där.

 

   

Här en riktigt gammal ask som var lite trasig.

 

            

Här ett jättefint utställningsskåp. 

            

Detta är en maskin som trycker lappar som fästet på lådorna som tändsticksaskarna levererades i.

 

  

 

   

En jättegammal bunt med stickor.

 

   

Det jag visar upp här är bara en bråkdel av  allt som finns.

 

    

Dom hade även tänstickor med kungliga emblem från både både förr och nu.

 

    

Detta är på övre våningen där det också finns massor att se och vi var där för kort tid så jag kommer att gå tillbaka dit vid tillfälle. Inträdet är 40:-.

 

     

 

    

Här kan man läsa lite om bilden ovan denna.

 

    

Ytterligare lite äldre askar och många hade ett tunnt silkespapper lindat runt asken.

 

        

Här lite nyare askar från både hotell och andra ställen. 

 

  

 

      

Här en ask från Stadt restaurang. 

 

    

Detta är askar som ser ut som cigarettpaket och i mitten stickor som ligger i runda höga förpackningar.

 

          

Den platt ask från en bar av nåt slag.

 

           

Hotell Gibraltar. 

         

 

     

En tändsticksask från Las Vegas soml ligger i Nevada. 

 

    

Såna här montrar med tändsticksaskar fanns det massor av.

 

    

Här lite tillbehör för tändstickor och cigaretter

 

  

 

    

 

Av Malin wiper - 15 september 2010 17:04

  


Byggnaden på bilden föreställer tändsticksmuseét som ligger just på tändsticksområdet i Jönköping. Vi var dit i går och tog en rundvandring. Jag har knappt nån tid att blogga nu för vi umgås hela tiden och är ute och gör saker. Eftersom dom bara är här i 3 dagar och åker i morgon så vill jag inte sitta vid datan hela tiden.

 

   

Museets öppettider.

 

Jönköpings Tändsticksfabrik startade 1848 i den byggnad som sedan 1948 inrymmer Tändsticksmuseet. Den arkitektoniskt intressanta industribyggnaden byggnadsminnesförklarardes 1986. Fabriken grundades av bröderna Johan Edvard och Carl Frans Lundström.

 

     

 

Här ser man grundarnas porträtt.

 

   

 

Här en hel vägg med foton på dom som arbetade i fabriken. Innan dom hade maskiner så anställdes endast barn för dom hade små fingrar och som passade till när dom doppade stickorna i fosfor. Tyvärr så var fosfor så farligt så det var inte många barn som överlevde utan blev förgiftade och det visade sig så att dom fick inflammerade tänder och käke. Fosforn försvann och barnen behövdes inte längre när maskinerna gjorde sitt intåg. Jag kom inte ihåg allt utan man måste se utställningen själv och läsa allt som står på skyltarna. Det var otroligt intressant.

 

Klicka här för att se gamla tändsticksaskar som säljs på Tradera

 

   

 

Här är verktyg som användes när barnen blev sjuka och tänder måste avlägsnas och annat.                 

 

Klicka här för att komma in på Tändsticksmuseets hemsida 

 

   

Det var verkligen intressant att gå omkring på museumet och se hur dom tillverkade tänstickor förr. Det var helt otroliga maskiner. 

 

   

Här står min man och fota en maskin som bearbetar tändstickor.

 

   

Här ett gammalt skrivbord som fanns på fabriken på den tiden.

 

   

Detta är träslaget ask som tändstickorna görs av.  

 

          Detta är en datamus i träslaget ask. Klicka här för att gå in på sidan  

 

 

              

Det var mycket att gå runt och kolla på.     

 

    

Här ser man tänsticksaskar  med karikatyrer på av vissa kända personer.

 

            

   

I utställningen ingick en filmförevisning om tänsticksfabrikens historia och den tog 10 minuter och var jätteintressant och givande.

 

   

Dom hade byggt upp en rekonstruktion av en arbetarbostad där tänsticksarbetarnas familjer bodde.

 

   

Alla människorna är av vax och såg skrämmande verkliga ut.

 

Fortsättning följer där jag visar lite tänsticksaskar som fanns på utställningen. Det är så mycket så det går inte att visa alla rum och saker här i bloggen utan man måste besöka utställningen för att få full utdelning.   

       

Av Malin wiper - 14 september 2010 18:29

  

 

Vi tog Mr A:s bil i dag för det är en bekväm hög Honda CRV. Vi åkte först till Tabergstoppen. Min son var där med oss i julas men hans pappa har aldrig varit där och nu håller dom på att bygga om tabergsstugan som är restaurang och café. Vi har gjort en hel del i dag men det får jag skriva om i ett senare inlägg.

 

  

 

Det är verkligen full rulle med massor av hantverkare.

 

           

 

  

 

Eftersom det både blåste kraftigt och regnade så gick inte jag ner till utsiktsplatsen utan stannade här för paraplyet flög nästan iväg.

 

      

 

Här är vi på väg tillbaka till bilen och Titti var helt genomblöt.

 

   

 

Nedanför stugan har dom byggt upp en minilånggolfbana med både bänkar och broar med lite vattendrag. Det fanns inte förra sommaren.

 

         

 

Det såg lite overkligt ut med det gröna underlaget.

 

         

 

         

 

Här lite mer överblick

 

                             

 

         

 

På sidan stod detta vackra höstträd och lyste upp.

 

               

 

        

 

Här ser ni gänget igen.

 

  

 

Detta är min sons 3D kamera som är lite större och tyngre än dom små kamerorna. Den finns bara i detta märke "Fujifilm" Det är jätteläckert att kolla på bilderna på displayern och man behöver inga glasögon då. Klicka här för att gå in på en sida och kolla lite mer ang kameran

 

        

 

Här har Titti trängt in sig bland kuddarna i soffan....  

 

                

     

MIN SONS ÖNSKELÅT 

 

Klicka här för att komma in på Lene Marlins hemsida

 

Lene Marlin Pedersen, född Lene Marlin Pedersen 17 augusti 1980 i Tromsø i Norge, är en norsk sångerska och låtskrivare inom pop. Förutom att sjunga spelar hon även gitarr och piano

 



Tack för era kommentarer...   Sov gott...  

                

Av Malin wiper - 14 september 2010 09:36

      

 

Min sons pappa fick önska en låt och tog denna men han hade velat ha en annan med mer solister men vi hittade inte den. Det är lite prat i början men sen kommer musiken. Han är själv musiker och spelar i ett större band.

 

        

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida.


Av Malin wiper - 14 september 2010 08:44

  


Hej på er! Jag kommer inte att kunna blogga så mycket dessa tre dagar utan kommer in när tillfälle ges. Vi har det jättebra och i går satt vi och såg på skärmflygningsfilmer som min sons pappa varit med på. Det är otroligt vackert och avslappnande att skärmflyga och dom är en grupp som åker ut i världen och hoppar iväg från höga berg. Sen har dom roligt också på kvällarna med en massa aktiviteter. Det är även tjejer och kvinnor med och flyger men inte så många än.

 

       

 

Så här tuff såg min son ut när han anlände i går... 

 

 

       

 

Jag fick testa hans glasögon på kul...   

 

  

 

Jag fick min sons nya skiva med 12 låtar på. Han har gjort konpositioner och produktion själv. En av låtarna är en höjdare som är lite lik Enigmas musik. Sen finns det några godbitar till men sen är det lite techno som inte jag är så förtjust i.

    

 

          

 

Min sons pappa hade sin hund med sig också som är en Chinese Powder Puff Crested. Vi har kelat och skämt bort henne till max och hon är ursöt och snäll... 

 

   

 

Här har vi satt fram lite skålar åt henne och hon anpassar sig bra. Denna lilla hund är väldigt berest trots sina ynka 3 år i livet. Hon är jättelätt att ha med sig i bilen

 

      

 

Hon heter Titti och är lite svår att få på bild för hon är blixtsnabb och även graciös som en balettdansös. Jag är helt betagen...  

 

        

 

        

 

Här satt vi och åt till ett glas vin. Bilden blev lite mörk för det var motljus.

 

         

 

Här har Titti nyss badat och ni skulle se vilken fart det blev på henne efterråt. Hon gjorde allt för att bli torr och slingrade sig och skakade av sig, vi fick verkligen skratta.

 

              

 

           

 

Nu skall vi alla åka ut med bilen och se oss omkring. Först åker vi till Tabergstoppen och kollar utsikten. Sen skall vi åka till Ödestugus segelflygfält och sen vidare på äventyr och även äta ute. Jag återkommer så fort jag kan. Som ni förstår så hinner jag inte gå in på era bloggar men dyker upp så fort jag kan. Sköt om er mina fina bloggvänner och andra läsare...    

 

 

 

               

 

    

Av Malin wiper - 13 september 2010 11:25

  


Jag ringde min son och dom kom inte iväg förrens 09.30 så dom äter lunch ute. Det tar 5 timmar från Enköping och hit så vi får ta en kopp kaffe istället. Jag åkte ut för att handla det sista och hamnade naturligtvis på Ritz med en cappuccino och skinksmörgås...  I dag har jag samlat på mig lite vatten i kroppen så jag är lite svullen. Jag måste ha ätit nåt i går som jag inte tålde riktigt.

 

  

 

Dom hade inte bakat några surdegslipor i dag utan det gör dom i slutet av veckan. Köpte istället detta bröd som dom kallar för "Bagarens egen favorit". Det är ett GI bröd som skall vara jättegott.

 

  

 

Det är den här rätten vi brukar njuta av när vi äter på Ritz. Dom har tre röror att välja mellan: västkuströra, tonfiskröra och currykyckling. Vi tycker bäst om currykycklingen som är nåt alldeles extra.

 

  

 

Den jättestora koppen som jag köpte på Butik Ingelund har nu förvandlats från blomkopp till godiskopp...    Hur skall jag kunna motstå alla frestelser?. Viktminskningen står still trots att jag sköter mig men det är motion som fattas och jag måste lägga i en ny växel så fort vi blir ensamma igen. Jag får följa med min son som brukar promenera varje dag. Han känner till Vaggeryd vid det här laget för vi har ju ändå bott här i 10 år. Tryfflarna jag köpte hos Café Lakatos sist för halva priset var jag tvungen att ge bort för sonen och hans pappa fick ställa in och tryfflarna håller sig inte så länge. Jag gav dom till en jättegullig kille som kommer varje år och säljer jultidningar. Han är alltid ute tidigare än dom andra.

 

            

 

Jag tog in min blomkopp från altanen och ser att den går bra ihop med mina vinstlyktor från sussi.    

 

               

 

Nu är det bara att invänta gästerna. Jag skall ta det lugnt en liten stund och sätta mig med lite avslappningsmusik. Allt blir så stort för oss numera. Hoppas ni alla har det bra och har lika fint väder som vi har här. Det är rätt fuktigt i luften och nu kom solen fram. Det är nästan så att man får ta på sig sommarkläderna igen. Nu har jag mycket utfyllnad...   

 

   Nu skall jag varva ner lite och önskar er alla en fortsatt fin dag.

 

 

Av Malin wiper - 13 september 2010 07:08

        

 

I går hörde jag en låt till på WWR som gjorde mig nostalgisk. Kyu Sakamoto med låten "Sukiyaki" som var en långkörare på 70-talet. Han föddes 1941 och dog redan 1985. Föddes i Hisashi Öshima. Han var en Japansk sångare och skådespelare. Han ses ännu i dag som en ikon inom Japansk kultur.

 

           

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards