Öppen Ridå

Alla inlägg under september 2010

Av Malin wiper - 25 september 2010 08:55

  


Vi var ju i Bredaryd i går och där befann vi oss också  11/9 2001. Vi gick in på Bredaryds möbelaffär, dom hade en storbilds tv på vänster sida högt upp på väggen. På höger sida stod en kvinna i kassan. Vi tittade upp mot tv:n för helt plötsligt flög det in ett plan i en skyskrapa. Vi vände oss mot kvinnan och sa: otroligt vad naturtroget, vad är det för actionfilm. Då sa hon att det är ingen film nu. Då tittade vi upp samtidigt och då såg vi att det var nyheterna och precis då gick det andra planet in i "World Trade Center" tornet. Allt var så overkligt, det gick inte att få in i skallen. Vi stod där med kvinnan och bara stirrade på tv:n och sen tappade vi lusten att gå in och kolla möbler. Vi åkte hem direkt för att titta på nyheterna.

 

          

 

Här är vi nu 9 år senare utanför samma möbelaffär och det ser likadant ut. Nu går vi i alla fall in för att se hur det ser ut nu, man fattar inte att 9 år har gått sen denna  händelse.

 

  

 

Storbilds tv:n är borta och den satt högst upp på bilden men annars kände man igen sig och kassan finns fortfarande på höger sida. Det stod en kvinna i kassan och vi frågade henne om hon jobbade där vid World Trade Center händelsen. Hon svarade att hon var där precis när vi kom in så det var samma kvinna som vi hade denna upplevelse med...  Ångrar att jag inte frågade om jag fick fota henne för det känns som man haft en gemensam upplevelse med en annan person. Vi kommer att åka dit fler gånger för deras möbler är jättesnygga. Dom har nåt för alla. Jag visar möbler och annat i nästa inlägg från affären.

 

 

      

      Bilden kommer från Animaties Wereld  

 

Jag misstänker att det varit fullmåne i natt igen för jag har sovit så oroligt och drömt en massa konstigt. Vaknade med värk i ett öra och det beror nog på att jag legat konstigt för nu är det borta igen. Vi vaknade sent igen och nu är mannen inne i duschen. Vi kanske åker till Jönköping för dom har marknad i hela stan i dag. Konserten vi skall gå på i kväll börjar inte förrens 21.30 och det var en märklig konserttid... . Vi har så mycket att göra hemma men orkar man inte så blir det en flykt ut till sånt som inte tar på krafterna. Upplevelser stärker ju kroppen och själen.

      

Jag önskar er alla en välbalanserad dag...  

 

Av Malin wiper - 24 september 2010 22:00

            

 

Den här sångerskan var med på Skavlan i kväll på tv 1. Jag gillar hennes röst och det finns rätt många klipp på Youtube.

 

          

 

Klicka här för att komma in på Christel Alsos hemsida

 

Christel Alsos (artistnamnet för Christel Alsos Monsen; född 20 december 1984), är en norsk sångerska från Fauske i Nordland fylke, Norge


Av Malin wiper - 24 september 2010 18:02

  


Vi åkte till Bredaryd och besökte ett lågprisvaruhus som heter "Smålänningen". Dit har vi inte varit på flera år trots att det bara ligger ca 4 mil från oss. Jag kollade på kläder och skor men inget föll mig i smaken. Det var billigt men jag måste ha kläder som sitter bra. Skor går inte att köpa där när man har ryggbesvär och annat för då måste man ha bra läster. Det var kul att gå runt och titta i alla fall. Klicka här för att komma in på Smålänningens hemsida

 

            

 

Den här snidade trägubben i naturlig storlek hittar man vid ingången.

 

     

Så här står det på skylten vid gubbens fötter. Jag hittar inget när jag söker på namnen på skylten. 

 

             

Så här ser det ut när man kommer in i varuhuset.

 

  

 

Vi var så kaffesugna så vi gick direkt till fiket...  Vi fick allt detta för 30:- så fikat var väldigt billigt.

 

             

Här sitter min gubbe som får stå ut att bli fotad än om han inte vill jämt...   

 

               

Det är inte så lätt att fota cafédelen för det sitter rätt mycket folk där men här är en liten del i alla fall.

 

             

Vi blev väldigt roade av hur dom hängt gardiner för uppvisning. Öljettsidan har dom placerat nertill som egentligen skall sitta på stången men det blir i alla fall lite tyngd och fall på gardinen...

         

 

            

Där man gick in sen till själva varuhuset stod denna korg med konstgjorda löv i.

 

     

Dom hade väldig mycket med konstgjorda blommor. Detta är bara en liten del.

 

              

Här en närbild på en gardin som var tjock som en filt och hade svart bakgrund på ena sidan och rosa på den andra.

 

             

Ett tyg med som har tryckta singelskivor som mönster.

 

            

En monter med lite gröna tygnyanser. Vi gick inte där så länge utan körde vidare för att kolla lite annat i Bredaryd.      

 

                  

Vi åkte in till centrum och kollade torget som hade en liten bassäng med fontän som var i full gång.

 

             

Stenstatyn var rätt läcker och ser ut så här på nära håll. Runtom är det som lite guldplätering utspridda och lite mönster.

 

        

 

Så här står det på en skylt som sitter på fontänkanten. Klicka här för att gå in och läsa om Rune Karlzon som jag tror har gjort skulpturen. 

  

 

Vi har plockat en hel påse full med äpplen som vi gett till våra snälla grannar som vi får kantareller av varje år.

 

Ha en lyckosam kväll...   

     

Av Malin wiper - 24 september 2010 12:51

Jag var inne på Sussis blogg och hon var med i denna tävling. Jag gick in och registrerade mig också.


  


Jag tävlar om ett namnsmycke i silver hos Lifeofjohanna.
I samarbete med
LuciaDesign. Tävla HÄR du med!

 

                  

 

I går såg vi en jättefin cykel som inte hade så många år på nacken. Tyvärr hade nån demolerat hjulet helt...  Tänk att inget får vara ifred numera. Det såg för trist ut.

 

  

 

Det är inte billigt att köpa ett nytt hjul med däck och allt, ca: 600:-.

 

           

 

Naturligtvis var vi en sväng till vårt älskade Café Lakatos också i går. Det var så varmt att folk satt ute och fikade. I dag är det samma temperatur. Dom rear ut glassen som är kvar så passa på att smaka av deras klassiga glass...  ni som bor i närheten.

 

     

 

Det blir inget slarvande nåt mer utan vi äter vår goda skinksmörgås och njuter i fulla muggar...  Vi tog vanligt kaffe för en gångs skull och det kaffet håller också hög klass och är njutbart gott.

 

  

 

Lite frestad blev man allt när man såg denna bakelseskapelse...  

 

Nu har mannen tagit ner vårt partytält och vi skall åka ut med bilen en tur.

 

             

          Bilden kommer från Animaties Wereld

Av Malin wiper - 24 september 2010 10:04

      

 

Klicka här för att läsa om Louis Armstrong. Denna låt som heter "We have all the time in the world" är musiken ur James Bondfilen " I hennes majestäts hemliga tjänst". Låten är skriven av John Barry och texten av Hal David.

 

           

 

I hennes majestäts hemliga tjänst, brittisk actionfilm från 1969. Den sjätte James Bond-filmen, och den enda med George Lazenby i huvudrollen.

 

        

  


Av Malin wiper - 23 september 2010 18:49

           


Utanför IKEA på gångbanan hade nån parkerat denna motorcykel som är en Harley Davidson. Den stod helt galet och fick en böteslapp som vakten klämde in under sitsen som synes på bilden. Vi var inne rätt länge och motorcykeln stod fortfarande kvar när vi kom ut.                   

 

         

 

Här ser ni mig stå och fota lite närmare motorcykeln och jag kom med som en karikatyr i den blanka kromen...       

 

           

Sen åkte vi in till centrum och där i en gränd satt en man och spelade dragspel. Han spelade lite ziensk musik och det gjorde han jättebra. Vi stod kvar en bra stund för att lyssna.  Jag är väldigt förtjust i gatumusik och allrahelst när den är så här bra och skickligt utförd.        

 

 

Av Malin wiper - 23 september 2010 18:04

  


Vi åkte iväg till Jönköping för att uträtta några ärenden och första anhalten var IKEA där vi åt. Det var så länge sen jag var dit och det hade förändrats rätt mycket och tillkommit mycket nya möbler och annat.

 

  

 

Min man tog dillstuvad potatis med isterband och en sås av rödbetor. Rätten kostade endast 19:- och var jättegod sa Mr T. Lite ovanligt att dillstuva hel potatis...  

 

 

 

Jag tog det jag nästan alltid äter där och det är den gravade laxen som har en jättegod gravlaxssås. Med båda rätterna med sallad till så gick det bara på 65:-. Det är ju så billigt och ändå så gott och vällagat. En man slog sig ner bredvid oss och vi kom i samspråk. Det visade sig att han kom från Boden precis som Mr T. Sen visade det sig att killen var musiker och spelar både i grupp och sjunger i kör. Han berättade att Ola Magnell skall uppträda i Kristine Kyrka på söndag och hans gospelkör skall också medverka där. Det börjar 18.00 och kostar 190:-.

 

                  

                Så här ser Kristine kyrka ut.

 

Så här står det i en tidning om konserten:

 

På söndag anordnas konsert i Kristine Kyrka till förmån för Pakistans folk genom Läkarmissionen. På scenen, artisten, ordkonstnären och poeten Ola Magnell. Jag vet inte om vi orkar gå ut och roa oss 2 dagar i rad och det blir rätt kostsamt också för två personer och sen blir det till att köpa skiva också efterråt om man vill ha autograf. Vi skall fundera på saken.                   

 

Klicka här för att komma in på Kristina Kyrkas hemsida.

 

              

 

En sån här vrå skulle jag inte ha nåt emot att ha hemma...               

 

        

 

En sån här kontorsstol har jag fast i blått och nu har den kommit i grått också som var rätt snyggt. 

 

Klicka här för att komma in på Ola Magnells hemsida

 

            

 

 

Av Malin wiper - 23 september 2010 10:07

     

 

Detta är en "Silly duschradio Mikrofon" Klicka här för att komma in på sidan där den finns att köpa...  

 

              

 

Eftersom jag hade en tävling och min fråga gällde Rod Stewart så känns det som om det passar att sätta in en låt med honom och jag tar denna gamla goding.

 

             

 

Klicka här för att komma in på Rod Stewarts fanclub. Nu har halv morgonen gått åt till allt krångel så jag får komma in på era bloggar lite senare i dag.


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards