Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2021

Av Malin wiper - 13 augusti 2021 08:15


 

Jag fick ett tips av min bloggläsare Gunilla ang palsternackor. Istället för potatis om man vill ha lite omväxling så kan använda palsternackor. 

 

                                   

                                                       ever fresh

Receptet

 

Skär palsternackor i 1,5 cm tunna skivor. Förväll dom i kokande vatten i ca 13 minuter. Häll av vattnet och lägg dom i en skål. Lägg i en smörklick i en stekpanna och stek palsternacksskivorna på båda sidorna så dom får lite färg. Krydda upp med svartpeppar och timjan eller dom kryddor ni själv väljer


Här ligger dom och väntar på att bli stekta

 

     

Lorenzo Varcchi med Kitchen Music 

 

 

Så här fina ser dom ut när dom är färdiga

 

                          

Zerszza

 

Så här ser det ut på tallriken då jag skulle provsmaka till min lunch. Jag hade tärnad stekt korv, senap, morötter och spetskål. Jag hade lite för lite grönsaker hemma så nästa gång så skall jag även ha broccoli och en svampsås till. Jag är jätteglad för detta tips för palsternackorna blev otroligt goda och genom kokning och stekning framträdde den goda palsternackssmaken mycket bättre. Jag är väldigt förtjust i palsternackor. Jag saknade inte potatis så detta recept kommer jag att göra många gånger och till olika rätter. Tusen tack Gunilla


                                        

Clipart Library 

           

Smith & Thell med Nangelima. Det enda jag vet i dag är att vi skall ta promenader som vanligt och sen städa lite hemma.  Hoppas ni har lite roligare på er agenda i dag. Sköt om er och ha det så bra

 

                                                 

Clipart Library

 

#Palsternackor #Lorenzo #Smith

Av Malin wiper - 12 augusti 2021 14:45


   

I går hade jag fin utsikt där jag satt och fikade. En ringduva flög upp på toppen av en lyktstolpe och satt där länge och blickade ut så jag fick några bilder. När man lever i nuet och går omkring och fotar så får man uppleva mer av fågelvärlden och det är stimulerande. Det är rena rama mindfulness


 

Här får vi ögonkontakt, så häftigt!

 

                                                           


Clipart Library

 

Här spanar den in nåt och duvor kan verkligen böja på sina nackar och jag har förut fotat en förut som tog det ett steg längre

 

      

Sixteen Tons med Southern Raised (Lov Bass Singer cover). Vilka bra musiker och jag gillar killens bassång som passar ypperligt till denna låt.


 

Här ställer sig duvan längst ut på lampan och sen flyger den iväg


 

För andra året i rad så fick vi köpa blåbär av grannar och det är vi superglada för. Nu har min man kokat blåbärssylt av dom och den blev som förra året jättegod. Klicka här för att se när vi köpte blåbär förra året av grannarna

 

                                                  

Bagaren och Kocken 

 

Så här många burkar blev det av dom blåbären vi köpte. Vi kan ju inte äta upp allt så vi skall ge bort till min son, min mans bror och några andra. Den är så god så man kan även ha den på toppen av glass. i muffins, pannacotta mm

 

        

Petter med låten Förutom dig. Det är en helt ny låt som släpptes 2021 och det enda jag inte gillar är att texten upprepar sig för mycket. Känns lite som utfyllnad där han hade kunnat sätta in lite mer text för då hade låten blivit ännu bättre. 

 

Värmen hade kommit upp i 21 grader då vi var ute och promenerade. Det känns som kroppen nu börjar vakna upp och vill bara ha mer motion så det blir promenader varje dag precis som innan värmeböljan. Jag samla på mig lite bilder och jag har även filmat. Jag har sovit bättre i natt än på länge och inte vaknat nåt och det gör att man orkar mer. Hoppas ni har det bra och får en fin eftermiddag och kväll.

 

                        


Clipart Library

             

#Ringduva #Southern #Blåbärssylt  #Petter        

Av Malin wiper - 12 augusti 2021 09:00


 

När vi var ute och promenerade i går så såg jag denna skylt som hängde på ett staket. Jag gick den vägen men kunde inte se vart filmen skulle visas 19.00 Kul att dom börjat med utomhusbio som passar ypperligt som det ser ut i vårt samhälle nu.


 

Jag letade upp en anslagstavla och då såg jag att utomhusbion visas på hallstaparken. Den 8 augusti var det en föreställning men det kommer en till 15 augusti 19.00 och det är gratis men man får köpa förtäring där och det finns tydligen även popcorn. Det gäller att komma i tid för att få bra platser. Härligt att dom hittar på så mycket nytt nu, kreativiteten flödar.

 

Det bjuds även på Allsång på Skantzen 21 augusti kl 17-19. Inträdet kostar 100 kr och man blir insläppt tidigast 15.00


                                                                 

Clipart Library 

        

Peter LeMarc med Sången dom spelar när filmen är slut


 

Per Persson & Nya Packet uppträder på Skantzen 21 augusti 21.30 Förköp kostar 230 kr och entre vid dörren 250 kr. Klicka här för att höra hur gruppen låter


       

Jag avslutar med Fleetwood Mack och låten Dreams. Hoppas ni får en drömlik torsdag i positiv bemärkelse 

                      


Clipart Library

 

Malin tycker till:

 

Solen skiner på morgonen och vi har 14,5 grader varmt men det lär bli varmare framåt dan. Nu har vi börjat promenera igen och skall så fortsätta med för att få upp konditionen och bli piggare. Annars händer det inte så mycket nu men man får vara glad att man inte än har utsatts för dessa bränder som i Grekland. Vilken skenande katastrof med många tragedier. Nu har rekordvärme uppmätts i Italien med 48,8 grader. Det är väl märkligt att 2 år i rad har vi inte fått ha Qruising här i Västmanland men dom får ha Tantrafestival (visste inte ens att sånt fanns) i Värmland där nu över 90 personer har blivit smittade och sen för dom över det till andra. Ingen av dom var vaccinerade så dom bara körde på utan att ens fundera på sitt beteende, det kallar jag korkat. Det finns ingen rim och reson i det som händer nu. Vi som är lite äldre har ju en stor del av tiden knappt fått vara ute och inte haft nån hemma på 1,5 år men det är det ingen som tackar en för utan man blev istället utsatt för åldersmobbning.                       

 

 

                           

Clipart Library


#Utomhusbio #Allsång #Peter #Per #Fleetwood

Av Malin wiper - 11 augusti 2021 14:30


   

I går när vi var ute och åkte med bilen så gick vi in på MediaMarkt Erikslund för att titta på en ny datormus till mig. Min gick sönder och då hade vi en annan liggande men den slutade att fungera efter ett tag. Nu fick jag tag på denna ovan som jag är supernöjd med och den är ergonomisk så den sitter som ett smäck i min hand. Märket är Rapoo. På sidan jag länkat till kostar den 299 kr men hos Media Markt bara 127 kr. Dessutom är musen så tyst och behaglig och jag har blivit ännu bättre i armen bara efter 1,5 dag med denna nya blåa fina mus. 

 

                           

Clipart Library 

 

Jag gillade att man fick testa datormusarna så dom inte bara låg förpackade. För mig är det viktigt att känna att den passar min hand så jag slappnar av. Sen är det bara att ta den man väljer under provmusarna. Jag har varit på flera andra ställen man där får man inte prova ut musen utan dom finns bara i plomberade kartonger. Sen har dom otroligt trevlig och hjälpsam personal hos MediaMarkt så det finns alltid nån att fråga och det var inget undantag denna gång. Dessutom är det så lätt att promenera runt där för det är öppet, bra luft och inget som är i vägen

 

Vi har köpt både tvättmaskin, laptop Legion Lenova, min Lumix kamera och nu datormus. Säkert nåt mer också som jag inte kommer på nu men vi är så nöjda med allt.

 

                                            

Regovs  

            

En tvättmaskin kan även fungera i musikaliska sammanhang. Som här med låten The Devil Went Down To Georgia


 

När vi var nere i Öster Mälarstrandens båthamn så såg jag denna fina cykel med en låda i trä framtill


 

Från bryggan såg den lite guldrostig ut

 

  

 

Vi avslutade promenaden i dag med en fika på Hallsta Café & Restaurang. Jag tog en cappuccino med njutbart skum av bästa slag. Till kaffet tog jag min favorit där som är en blåbärsmuffins som har en gömma av jättegoda blåbär


 


Min man tog vanligt kaffe som han brukar få lite skum ovanpå också. Hans favorit är deras hemmagjorda morotskaka men den var slut. Så han tog en chokladtosca istället och den var också god. Dom har lite nya bakverk nu men jag fick inget tillfälle att fota 

 

       

Här kommer nu lite 1980-talsfeeling med Luba. Låten heter Everytime I see your Picture. Luba är en kanadensisk musiker, sångare, låtskrivare och inspelningsartist från Quebec. Hon var aktiv från 1980 till 1990, 2000 till 2001 och är aktiv igen från 2007 tills nu. Klicka här för att höra en låt med henne som är typiskt 1980-talet. Vi har varit ute och promenerat runt samhället och vädret är rätt skönt nu. 

 

Med denna låt önskar jag er en härlig fortsättning på dan  

 


#Datormus #Personal #Tvättmaskin #Cykel #Blåbärsmuffins #Luba

Av Malin wiper - 11 augusti 2021 09:15

 
        
På 70-talet var det populärt att göra egna viner från en mängd olika frukter. Ibland blev resultatet fantastiskt gott men ibland blev det förfärligt. Man måste sköta om jäsprocessen och hålla rent. Vi gjorde vinet med vinjäst från Edelmans och Saturnus. Edelmans finns kvar men jag är osäker på om Saturnus gör vinjäst längre. 
 
                 animated-cheese-image-0010          animated-cheese-image-0010          animated-cheese-image-0010
 
Idag blev jag nyfiken på vad som händer på "jäsfronten" i Sverige så jag sökte på Edelmans vinjäst och hittade "Vinshoppen". Blev lite imponerad över utbudet för hemtillverkning av olika saker som ost och yoghurt och öl och vin. Man för också grillkryddor och utrustning för korvtillverkning. Jag hittade också olika former av aktivt kol för köksfläktar och vattenrening. Om man bor i ett område där brandförsvaret använt släckningsmedel i vattnet är det inte dumt att rena dricksvattnet. 
                        
Ett kit för att göra italienska ostar låter kul, måste nog testa detta så småningom. Mozarella, Ricotta, Burrata, Bocconcini och Mascarpone är de ostar man kan göra med kitet. Nu när Covid härjar så försöker man ju att hålla sig sysselsatt med olika projekt. När hösten (skördetiden) kommer kanske man kan sätta lite vin på jäsning eller göra en god ost. Varför inte prova att göra lite Ale.
                    
Det kan bli en till lång vinter så det gäller att hitta på nåt roligt. Jag kommer nog att göra lite äppelmos och lite sylt men ett lite längre projekt skulle inte vara helt fel. Det största problemet för oss om vi börjar göra ost, sylt, öl och vin är nog förvaring efter allt är gjort. Skulle nog bli tvungen att köpa en till kyl. För ost är ju hållbarheten ett problem.
 
                              
Med Covid igång är det osäkert att samla vänner till fest så osten kan förtäras. Det är enklare för de som har eget hus, i en lägenhet är man rätt begränsad. En lösning är ju att ge bort det man inte kan äta eller dricka upp själv. Om det blir lyckat är det ju fina presenter.
 
       
Vad passar väl inte bättre nu än låten Days of Wine and Roses. Bandet heter The Daniel Leahy Quartet med Lindsay Smith på sång. Tänk att nu har vi onsdag igen och det är inte långt till nästa helg. Det ligger lite regn i luften men det hindrar inte att vi går en promenad. Hoppas ni har en fin dag att se fram emot mina kära besökare. Ha det bra och sköt om er
 
                        
 

Av Malin wiper - 10 augusti 2021 17:15


 

Här kommer en bildsvit från vår dag. Vi har haft det toppen i dag och först åkte vi ner till Öster Mälarstrand där jag fotade lite båtar och annat. Det kom bara en regnskur och det har varit rätt varmt och soligt i dag. Tyvärr glömde jag ta bort blixten på kameran när jag tog bilderna från båthamnen så jag fick mixtra lite med färg och ljus efterråt


 

Jag fotade flera segelbåtar men endast denna blev visningsbar. Den var så långt ut så jag fick använda hela zoomen.


 

En skrattmås stod är och såg så fin ut på bryggan jag promenerade på


 

Båten Elbafärgan for förbi långt därute på vattnet. Den står annars i Västerås hamn. Klicka här för att se ett klipp på Elba. Klicka här för att se ett annat klipp


   

Det är så många plastbåtar nu så det är alltid kul att lite snygga träbåtar dyker upp


 

Ytterligare en träbåt och den har jag fotat förut för den har legat där sen vi flyttade till Västmanland


 

Nyfiken Gul lyste upp bland alla vita båtar


 

Den här båten var så tjusig och lång med plats för många


 

En båt med en engelsk flagga

 

       

Nathan Carter med On the boat to Liverpool. Nathan Carter är en irländsk countrysångare och dragspelare. Han har släppt nio studiealbum och fyra livealbum från och med december 2017. Klicka här för att komma in på hans hemsida

 

                                                  


Clipart Library 

  

Ett ankare och några flaskor låg i en plastkorg


 

En honand låg ensam på ett ställe där dom sjösätter båtar


 

Sen var det dags att ta sig en liten tupplur

 

  Roligt namn på denna segelbåt 

   

Lite grönska och blommor som sökte sig upp mot bryggan. Jag har fler bilder men dom ryms inte här. Nu tar vi det bara lugnt efter våra 5 timmar med elbilen. Nu skall vi inte ut med bilen förrens 27 augusti för då skall vi ha den i en hel helg. Så vi får leva på denna tur ett tag och roa oss i närområdet.

 

Nu hoppas jag ni lättat ankar och flyter fram mot kvällen. Ha det bra och sköt om er 

 

                                                      

Clipart Library  

        

Jag har lånat detta fina klipp av min Youtubevän Paola


Ett snyggt konstverk vid vatten som skapats av Skulptör Eva Fornåå. Eva Fornåå är en svensk skulptör som föddes i Göteborg. Jag har kollat igenom hennes offentliga konst och jag gillade det jag såg. Hon har arbetat med offentlig konst i ca 20 år. Det har hon gjort runt om i Sverige. Klicka här för att se ett klipp med fler av hennes skulpturer


 

#Båtar #Skrattmås #Elba #Träbåtar #Gul #Flagga #Nathan #Andhona #Grönska #Fornåå

Av Malin wiper - 10 augusti 2021 08:00


 

Här kommer lite fler bilder från i fredags då vi var till Mel's Garage i Enköping. Bilen på bilden är en CADILLAC SERIE 62 från 1953

 

        

 

Så här såg Cadillacken ut på insidan

 

  

Den hade även en gammal bilradio och såna har jag många minnen av. 

 

                                 

Bilradio från 1967-1970

 

Detta är en FORD MUSTANG från 1969. Klicka här för att läsa om säkerhetsbältets historia

 

  

En gammal telefon dom har stående på en bänk. Gissar att den är målad för dom brukar vara svarta

 

 

En guldig BUICK CENTURY från 1958

 

 

Min man lånade min kamera och gick ut och fotade några bilar som antingen var på väg in till Mel's eller var på väg ut och hade blivit sålda. Den på bilden är en CHEVROLET BEL AIR från 1955      

 

  

Jättesnygg baktill också 

 

 

Ytterligare en som stod utanför Mel's och det är en PONTIAC från 1957

 

     

En bit av 1950-talet

 

 

Min son har köpt en ny mobil och basidan är så häftig. Det finns till och med ett ställ som man fäller ut. Sånt har jag aldrig sett förut. Jag är ju själv tvungen att ha helfodral i och med bankkort och körkort men till dom sakerna har min son ett extra fodral till. Jag vill ha så lite som möjligt att hålla reda på

 

Vi har 14 grader på morgonen och känslan av kommande regn.Vi har hyrt elbilen igen några timmar för jag är så rastlös och känner mig instängd. Bäst hade varit om vi tordas köpa bil igen men den sista kostade oss i bara reparationer vår dåvarande budget under 1,5 år. Det är så smidigt att kunna hyra elbilen och till sånt bra pris. I dag tog vi 5 timmar och det brukar man hinna rätt mycket på. Nu önskar jag er en härlig tisdag

 

                       


Clipart Library 

 

 #Mel's #Cadillac #Bilradio #Mustang #Buick #Chevrolet #Pontiac #Bit #Ställ #Elbilen

Av Malin wiper - 9 augusti 2021 14:00


 

I fredags när vi träffade min son så åkte vi även till Mel's Garage. Min son ville bjuda oss på fika där och då passade jag på att snabbfota lite bilar. Dom får verkligen sina bilar sålda för många står det just "Såld" på

 

                                                         

Clipart Library

Klicka här för att se när vi var dit i april. Klicka här för att se när vi var dit i januari. Klicka här för att se när vi var dit 18 november förra året. Klicka här för att se när vi var dit 2019. Klicka här för att se lite mer från Mel's Garage


 

Min son lät sig fotas vid en bil han gillade färgen på. Bilen är en CADILLAC DE VILLE från 1976. Det året hade jag bott 1 år i Göteborg.


 

Sen dök jag på denna blå snygga CHEVROLET BEL AIR IMPALA från 1958

 

    

       

Vindskulptur i form av en Dodge challenger


 

En sån här NASH från 1941 skulle min man vilja ha. Den är verkligen fin

 

                     

Nash history 

 

Det är en stor fin lokal med bra ljusinsläpp och många fina möbler och detaljer från en svunnen tid, men ändå så levande


 

En annan sittgrupp framför hyllor med nostalgiprylar. Mycket verkar ha blivit sålt för det var mindre på hyllorna än förra gången vi var dit


 

Dessa gamla bilar har sån snygg inredning vad gäller bilsäten


 

En gammal röd FORD från 1934 så väl omhändertagen och påkostad.


 

Så tjusig även inuti


   

Jag såg denna gamla telefon på ett bord. Det är knapptelefonen Diavox från 1980-talet. Klicka här för att läsa om just denna telefon

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg och läsa om en telefon jag hade på 1980-talet.


 

En CHEVROLET TOURING DL från 1937. Det är så kul att det finns ett sånt häftigt ställe som Mel's Garage i Enköping. Det är alltid roligt att gå in där och fikat är gott och personalen trevlig. 


 

En titt in i motorn


 

Detta är verkligen en kultbil. Märket är RENAULT R 1092 FLORIDE från 1962

 

Jag har lite mer bilder men dom får jag ta i nåt annat inlägg. Solen skiner just nu och jag tog mig en promenad efter lunchen. När jag skriver detta inlägg 11.42 så har vi 18 grader varmt men det blåser rätt mycket. Jag börjar gilla blåst efter den tropiska sommaren. När jag blev färdig med inlägget så hade det börjat regna och det behövs verkligen. Ha nu en fortsatt fin måndag

 

     

Här kommer en låt från 1960-talet precis som bilen ovan. The Animals med House of the rising sun. Den har jag sjungit till många gånger under min tonårstid. Gruppen har varit aktiva i perioder sen 1962. Nu sist från 1992- . Bandmedlemmar har kommit och gått och Eric Burdon starta senare ett band som heter Eric Burdon & The Animals

 

#Garage #Son #Vindskulptur #Nash #Diavox #Renault #Animals 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards