Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2021

Av Malin wiper - 9 augusti 2021 08:30

Jag har sett en film på Netflix som heter Me Before You (Livet efter dig). Det är ett drama, romanse och för regin står Thea Sharrock. I rollerna ser vi: Emilia Clarke, Sam Claflin, Janet McTeer, Charles Dance mfl. Jag såg att vi hade en gratismånad på Netflix så jag passar på att se lite filmer där. Det var ett tag sen jag var medlem på Netflix

Handlingen

Lou hoppar mellan olika ströjobb och när hon blir personlig assistent åt Will, en framgångsrik, ung, aktiemäklare som blivit rullstolsburen i en olycka ställs hennes vanligtvis positiva inställning på prov. Olyckan förändrade Wills liv på ett ögonblick. Han som var en aktiv äventyrare har förvandlats till en cyniker som gett upp allt men Lou bestämmer sig för att visa honom att livet är värt att leva.

Recension

Jag var inte beredd på att filmen skulle vara så pass bra men den nådde inte upp till en fyra vad gäller feelgood filmer. Filmen hade ett allvarligt tema som gjorde den sorglig men mitt i allt så fanns det ljuspunkter och bäst i sin roll var Emilia Clarke. Hon hade verkligen ett spelande ansikte med många bottnar. Jag fällde lite tårar på slutet i och med att den manliga huvudrollen var tvungen att ta ett drastiskt beslut i och med det svåra handikappet.

Filmen får av mig 3 starka röda skor i betyg av 5 möjliga

Trailern till filmen

I dag 13.00 skall min man till röntgen (datortomografi) på Köpings sjukhus. I dag måste jag ut och promenera för jag börjar verkligen stelna till och då får jag besvär av mina skador. Tack och lov så är armen bättre för jag sitter kortare stunder och ändå hinner jag med mina inlägg. I går behövde jag inte ta värktabletter så det går framåt. Jag vaknade tidigt på grund av en mardröm. Tittade ut och såg att vi hade en kraftig dimma så man såg knappt träden men nu har det lättat. Nu har vi en ny vecka och jag hoppas den blir bra för er mina besökare. Än om det ser väldigt mörkt ut då man går in och läser nyheterna. Känns katastrofalt med dessa bränder, översvämningar och mycket annat. Hotet ligger som en sordin över världen.

Cheryl Bentyne med Foggy Day In London Town. Många artister har sjungit in denna låt men jag gillar animeringen i detta klipp. Cheryl Bentyne är en jazzsångerska som mest sjungit med i The Manhattan Transfer. Det var en grupp jag lyssnade mycket på förr. Den gruppen har varit aktiv sen 1969 och är det fortfarande än om inte alla medlemmar i gruppen är kvar. Tim Hauser dog 2014 i en ålder av 72 år.

#Me #Thea #Trailern #Cheryl

Av Malin wiper - 8 augusti 2021 15:30

Min son bjöd oss på mat i fredags på Saby Jai Thaimat. Det är alltid så fräscht och fint där och man mår så bra på deras thaimat som är vällagad och supergod. Nu har dom dessutom börjat med sushi också så dom har den på andra sidan buffén. Sen är dom som arbetar där så trevliga och vänliga. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att se vilket bra betyg dom fått

Clipart Library

Klicka här för att se när vi var dit 2018 och åt. Klicka här för att se när vi var dit i augusti 2018. Klicka här för att se när vi var dit i november 2018. Klicka här för att se när vi var dit i november 2020. Jag är inte med på nån av bilderna i alla inläggen i och med att jag inte kan slappna av på bild. Nu skall jag försöka vara med mer och min man får fota mig många gånger och till slut blir det kanske en bra bild

Rstaurangen ligger bakom en lummig park. Tyvärr borde det rensas lite där för nu var det vildvuxet. Klicka här för att se speldosan The Lazy Gardner. Klicka här för att se en av våra speldosor

Jag kom inte med på bild här heller men det skall det bli ändring på. Nån får ta många bilder så måste ju nån bli bra. Vi satt inomhus denna gång för där var vi ensamma fast det är jättefin lång uteplats framför restaurangen. Vi var verkligen hungriga efter båtfärden och allt annat roligt vi hittade på

Thailänskt musik med Gunrayanee

Nu har det verkligen hänt nåt för min man kunde äta upp allt detta från buffén och några sushi. Det gör att vi nu kan gå ut och äta emellanåt. Det är ändå inte helt komplikationsfritt för han får äta försiktigt på höger sida så det tar lite tid. Problemet är när det kommer över på vänster sida och under tungan. Det var över två år sedan vi åt buffé och för det mesta har vi ätit från den vanliga menyn när vi varit dit

Clipart Library

Min son började med sushi först och gick sen över till buffén

Jag tar alltid så här lite mat från början och sen hämtar jag mer. Åt också några sushi och dom var hög kvalitet på och jättegoda. Deras vårrullar som ni ser på bilden är också lite extra för dom är hemgjorda från grunden. Dom är inte så hårda som många andra och innehållet är så smakrikt och endast grönsaker av många slag. Jag överdriver inte om jag säger att dom är dom godaste jag ätit och det sa både min man och son också

Vi har alltid så kul när vi träffas och nu kommer det att bli lite mer ofta. Min son kommer till oss i början av september. Om det inte blivit nya restriktioner innan dess så får han ligga över hos oss. Det var så länge sen vi hade besök i vår lägenhet så det känns tomt och trist. Vi är så slöa i dag så vi bestämde oss för att inte göra nåt förutom att se nån film eller serie. Ha en fortsatt fin dag mina härliga besökare

Nu behövs det lite fart för att man skall hålla sig vaken. Den får The Rocka-A-Sonics stå för. Låten heter Jump, wiggle and shake. Klicka här för att se en speldosa på en gitarr

#Thaimat #Inomhus #Gunrayanee #Buffén #Sushi #Vårrullar #Rocka

Av Malin wiper - 8 augusti 2021 10:45

Nu är mitt filmklipp klart för visning. Jag filmade från min sons motorbåt då vi åkte ut på en minitur. Klippte sen ihop filmklippen med hjälp av min man. Musiken är från Felian Studios och känns lite mystisk

Jag satte sen in lite bilder nedan från Klubbholmen och det kommer fler senare. Vi hade i alla fall en toppendag med min son och det kan man leva på ett tag men inte alltför länge. Vi träffas oftare nu i och med att vi alla är vaccinerade men det gäller ändå att vara försiktig.

Nu har jag fått klart lite av bilderna jag tog när vi var till Klubbholmen där min son har sin båt. På bilden håller min son på att göra båten klar för utfärd. Vi har varit många gånger till Klubbholmen under årens lopp. Det är rätt stort där och många båtar sen har dom även en kiosk som säljer glass, kaffe och lite annat.

Min man stod på en brygga mittemot och väntade på att båten skulle komma så vi kunde kliva ombord. Mr C hade flytvästar till oss alla tre

Clipart Library

Sonen har en elmotor på båten men hade en annan kraftigare förut som blev stulen på den båtplatsen han har båten på under vintern. Elmotorn gick rätt sakta men det passade mig ypperligt

Här ser ni min son då han styr ut mot öppet vatten med oss ombord. Jag fattar inte att inte båten sjönk när vi båda klev ombord för den är ju inte så stor

Här ett litet bevis på att jag var ombord. På bilden bredvid ser man hela båten.

Här var båtresan slut och allt skulle fixas och flytvästar tas iland. Vi åkte inte ut så långt för det började blåsa upp och molnen var rätt mörka så det var risk för regn. Jag har inte åkt båt sen jag seglade i Stöde med min sons pappa. Det var hela 51 år sedan och då blåste det så mycket så segelbåten välte till sidan och vi fick simma iland. Ingen höjdare precis men sen fick Mr A ta sig dit i en eka och få upp segelbåten. Den var inte så stor som han hade resten av sitt liv. Min son har seglat med sin pappa sen han var barn.

Min son säger nu att han skall göra sig av med motorbåten för det var inget för honom så det blir segelbåt igen om några år. Då siktar han på att göra en långsegling men numera får man ta en dag i sänder och leva i nuet. Han erbjöd oss att få båten gratis.  men vi var tvungna att tacka nej för vi orkar inte med allt jobb som det medför

Nu hoppas jag denna dag flyter på för er. När man öppnar balkongdörren så känner man att vädret är svalt och skönt med lagom vind i träden. Vet inte än vad dagen har att bjuda på men det blir nog bara lite städning och en promenad.. Ha nu en skön och vilsam söndag med återhämtning

En bit från båten såg vi en andhona med sina ungar. Dom var så nyfikna på oss så dom kom simmande mot båten så småningom. Dom verkade inte rädda och vi had önskat att vi hade lite mat med oss åt dom. Så långt tänkte vi inte

David Nilsson & The Bon Vivants med låten Do it again. Han sjunger så bra och hans musiker är suveräna. Vackert, inlevelsefullt och mitt i all melankoli lite hopp. Livet rusar iväg så det gäller att ta vara på allt och njuta så mycket man kan

#Klubbholmen #Flytvästar #Elmotor #Sonen #David

Av Malin wiper - 7 augusti 2021 10:00

Jag skulle nu ha satt in ett filmklipp jag tog då vi var ute och åkte i min sons motorbåt men det tar lite tid att sätta ihop filmklippen. Jag filmade flera gånger och skall nu klippa och sätta ihop allt med hjälp av min man och det tar sin lilla tid så jag sätter in lite andra bilder tills vidare.

Jag bestämde mig för att lämna tillbaka GoPro filmkameran till min son för jag inser att det blir för mycket för mig. Jag har redan kamera och den är så pass bra att filma med så det räcker för mig. I och med utmattningsdepressionen (utbrändheten) jag fick för ett antal år sedan så har jag inte samma uthållighet som förut. Jag blir stressad av att ha för mycket omkring mig. Det räcker med en kamera, mobilen och laptopen. Jag har även valt bort både facebook och Instagram. Än om jag går in där emellanåt och kanske tar lite bilder till Instagram så småningom. Hade jag inte bloggen så skulle jag ha valt både fb och Instagram istället. Jag är inne rätt mycket på Youtube för jag har en Youtubekanal där och har lärt känna lite folk.

Clipart Library

Jag är lite stolt över mig själv att jag tog beslutet att begränsa mig för man får bestående skador av en utbrändhet som gör att man inte kan ha lika många bollar i luften som förut. Hade jag inte haft detta och även nackskadan så hade jag varit i full gång nu men jag kan inte trolla och livet ställer till saker. Det är en stor lättnad att jag kan säga nej och avstå från saker. Min son förstod mig precis för han vet ju hur jag har det. Var ju så glad för att han ville ge mig gopro filmkameran

Jag sätter in lite andra bilder sen i går tills filmen är klar. Vi åkte en sväng med sonen på en liten fin landsväg. Han ville visa oss en bokskog och då fotade jag det jag såg utefter vägen. Jag filmade när vi åkte in i bokskogen så det kommer senare. Det var så vackert utefter den vägen och man såg många arbetsfordon på åkrarna. Jag fick en känsla av ordning, rent, vackert och inte ett enda skräp i sikte. På bilden en skördetröska som tömmer i ett transportfordon

En traktor som harvar, slätar ut marken

Clipart Library

På dom små vägarna får man åka åt sidan och ställa sig då stora bilar och traktorer åker förbi. Det känns då som när jag var barn och man åkte med föräldrarna på såna vägar och även ännu mindre grusvägar. Då tog det lite längre tid då vi skulle åka upp och träffa mormor, morfar och mina morbröder i Umeå. Mamma är född i Umeå.

Detta var en av dom minsta traktorer jag sett när man jämför med en fullstor traktor. Jag fotade alla som stod under tak men solen låg fel mot huset så det var så svårt att få en bra bild

Jag tar med bilden ändå så ser man skillnaden på storlek.

Här svängde vi av mot grillby. Det första vi gjorde när vi träffade min son var att åka till Mel's Garage där sonen bjöd på kaffe och smörgås. Där överräckte vi vår lilla present på hans födelsedag. Vi vaknade 08.00 och vi har solfritt men 17 grader varmt på morgonen. Vi tar det lugnt och går ut på en promenad lite senare. Hoppas ni får en härlig lördag. Sköt om er och ha det så bra

Tyvärr ser man även mycket av den döende landsbygden. Det känns inget vidare när man åker förbi fallfärdiga gamla lador, hus och andra byggnader. En del hade kunnat rustas upp innan förfallet. Det är ett stycke historia som kommande generationer går miste om. Jag har fotat en del hus som ser övergivna och spöklika ut genom åren.

#Gopro #Skördetröska #Traktor #Storlek #Grillby #Döende

Av Malin wiper - 6 augusti 2021 17:36

I många år har vi haft som tradition att åka till Svartkärret Koloniområde och Båthamn. Där har vi fotat oss tillsammans ute på en brygga och suttit på utemöblerna som stått där i många år. Vi började med detta innan vi flyttade närmare min son så jag skall leta efter mappen med alla bilder och kanske göra ett bildspel eller bara ett inlägg med bilderna. På denna bild ser ni mig och min son och dagen till ära så fyllde han år. Vi brukar inte uppvakta varandra numera på ojämna födelsedagar men i och med att vi åkte dit så fick han en liten present

Vad passar väl inte bättre då än med Stevie Wonder och låten Happy Birthday

Clipart Library

Sen var det dags för min man och mig att bli fotade av min son

Vi har hunnit med så mycket i dag så det tar tid att få till alla bilder och sen fixa inlägg så jag tar detta först än om vi fikade innan vi åkte till Svartkärret. Jag kan säga så mycket som att vi åkt med i min sons båt

Efter det var det min son och hans styvpappa som fastnade på linsen. Vi sitter lite närmare varandra denna gång för alla har vi tagit båda vaccinationerna men vi är ändå försiktiga

När vi kom hem så såg vi denna fantastiskt fina lastbil som vi åkte efter en bit. När dom stannade så frågade jag om jag fick fota bilen till min blogg och det fick jag. Det är en SCANIA VABIS L71 från 1954. Som ni ser så är den så snygg och välskött så det var en fröjd att se den på vägen. Klicka här för att se en liknande fast från 1957

Tunga Rallyt Väst 2018. Classic truck and busses tour

Clipart Library

Vi har haft det så toppen i dag men nu är vi trötta så vi tar det lugnt resten av dan och kvällen. Hoppas ni alla haft en fin fredag. Ha en njutningsfull kväll

#Tradition #Svartkärret #Stevie #Son #Scania #Rallyt

Av Malin wiper - 6 augusti 2021 08:30

Nu skall vi snart åka iväg till min son så jag hinner inte fixa med bilder utan tar några som blev klara i går. Det fanns så många såna här fina blommor i Skultuna park bakom parkbänkarna. Vi har sol på morgonen och 13 grader. Det ser ut att bli rätt varmt i dag.

Dessa blommor fanns det hur mycket som helst av i olika färger

Saturday In the park med Leonid & Friends (cover Chicago

Dom hade snygga papperskorgar i Skultuna men tyvärr hade nån klottrat ovanpå.

Dom/den hade kunnat uppsöka detta plank där det är tillåtet att klottra. Det finns två såna här framför en lekpark. Klicka här för att se en gammal vintage bus

En färgstark boll som blivit kvarglömd i en sandlåda

Nu blev det lite bråttomt för vi måste iväg med elbilen till Enköping. Jag ville bara önska er en njutningsfull fredag vad ni än skall hitta på. Var rädda om er

Kinetic Architecture olika student projekt

#Blommor #Leonid #Papperskorgar #Klottra #Boll #Kinetic

Av Malin wiper - 5 augusti 2021 15:00

Här körde vi in i går till Skultuna som ligger ca 1,5 mil från Västerås. Det är ett fint litet ställe där man kan kolla runt på Skultuna Mässingsbruk och även andra sevärdheter.

Klicka här för att läsa en längre historik över Skultuna

Detta är en liten parkosa i Skultuna där jag varit och fotat förut. Klicka här för att se hur det såg ut då. Nu hade det tillkommit nåt som jag måste titta närmare på. Stenen med en plakett

Här ser man den på närmare håll så nu är det nära att få reda på vad det står där

Det har tydligen blivit en minnessten över Esbjörn Svensson och heter nu Esbjörn Svennsons plats. Jag visste inte att han var född i Skultuna

Gear4music

Esbjörn Svensson föddes 1964 i Skultuna. Han var en svensk pianist och kompositör inom jazz musiken. Som kompositör och improvisatör uppvisade han stilistisk bredd och förmånga att fånga in breda lyssnarskaror. Tillsammans med Magnus Öström och Dan Berglund bildade han jazzgruppen Esbjörn Svenssons Trio. Vid sin död jämfördes han bland annat med Jan Johansson. År 2003 sommarpratade han i P1. Esbjörn Svensson dog 2008 i en ålder av endast 44 år. Han skadades svårt i samband med en sportdykning strax utanför Igarö i Stockholms skärgård. Klicka här för att läsa mer om Esbjörn Svensson

Jag sätter in ett klipp med Esbjörn Svenssons Trio. Det heter Elevation of love

Sen finns denna fontän i parken där det inte kom ut nåt vatten från stenarna till höger då vi var dit.

Denna skulptur går under namnet Livscykel. Jag har sökt på nätet som en galning men kan inte hitta vad själva parken heter

Jag avslutar med en vacker blomma bakom en av bänkarna i parken

Min man blev inte borta länge för läkaren ville bara kolla upp svullnaden på tungan och kinden innan hon gick på semester. Det såg inte så bra ut sist men nu var läkningen igång på allvar. Nu skaver inte heller tanden som slipades ner sist mot tungan. Det är så skönt ute nu så man bara njuter. Ingen tryckande tropisk värme så jag är helt torrlagt i ansiktet. Nu önskar jag er en fortsatt fin dag

#Skultuna #Esbjörn #Fontän #Livscykel

Av Malin wiper - 5 augusti 2021 08:00

På väg till Skultuna i går så såg jag denna gamla rostiga cykel som blivit en snygg utsmyckning vid vägen

På handtaget hängde en lika rostig lykta och såna här synintryck gillas

såg en jordkällare på ett ställe i Skultuna som gjorde en nyfiken i och med att dörren var öppen. Nån var nog där och hämtade nåt

Från en blomrabatt i en park i Skultuna

Så snyggt framför ett hus. Väderkvarn, stenparti med blommor och en skulptur

Ytterligare en bild från blomrabatten

Darin med Can't Stay Away. Jag gillar låten som känns lite bekant från ett annat årtionde men nu i Darins tappning. En blandning mellan disco och Motown

Jag hade inte så ont i armen i går så jag tog inga värktabletter på kvällen och det ångrar jag. Vaknade med att höger arm värkte ner till armbågen så jag fick ta en alvedon och en ipren. Jag måste sköta mig för i morgon åker vi till min son i Enköping och jag vill inte ställa in en gång till. Nu sitter jag med en icegelépåse på armen och det gör verkligen nytta. Snart skall min man åka iväg till Västerås Sjukhus Öron näsa hals. Där skall han träffa läkaren så vi får se vad han säger men dom har en otrolig uppföljning. Det var inte länge sen han var dit

Jag avslutar detta inlägg med denna höga träport som jag såg i Hallsta. Kul att det står just "Port" på en liten skylt. Såg så roligt ut. Vi har 12 grader på morgonen men det lär bli upp till 24 innan kvällen. Det är mycket skönare nu och jag mår bättre i detta klimat och det är inte så tryckande. Ha nu en härlig torsdag mina fina besökare