Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2021

Av Malin wiper - 26 augusti 2021 12:15


 

Jag skulle ha tonat håret för flera dar sen men det kom annat emellan men nu blev det av. Jag använder sen länge Loreal intensivtoning 8304. Jag hade en lite mörkare färg förut men Loreal har tagit bort massor av dom ljusa och ljusbruna tonerna ur sitt sortiment. Jag tål denna toning så bra så jag är rädd för att byta i och med min känslighet mot en del parfymer. Balsamet som man skall ha i håret för att färgen skall hålla längre har dom också gjort om tyvärr. Nu luktar den konstgjord honung som sätter sig i näsan. Förut var den helt luktfri

 

                                     

Clipart Library

   

Här har min man tagit på sig plasthandskarna för han hjälper mig att tona håret för jag har lite svårt i och med min nackskada. Dessutom gillar både han och jag att pyssla om varandra och han är inte främmande för nåt. 


    


         

Här sitter jag nu med duschmössa och det är 30 minuter innan resten av färgen skall på och då tar det 20 minuter innan man kan tvätta ur färgen. Jag sitter på en IKEA stol som vi har som extra inne i badrummet om man behöver sitta ner. Den är i plast och med stålben så den tål rätt mycket

 

                   

Åhlens

     

Hair Growth Time lapse


 

Jag hade så få bilder klara men några från då vi var ute och åkte på landsbygden sist. På en stubbe stod en gammal rejäl våg där dom hade satt en hink med blommor i. På framsidan av stubben sitter ett insektshotell

 

                    animated-scales-image-0008               animated-scales-image-0008               animated-scales-image-0008


 

Härligt när man ser gamla väskötta hus som får stå kvar ett tag till


 

En åker där man ser höbalar som ännu inte blivit såna där "sockerbitar" i vitt plast


 

Här en höbal på nära håll

 

 

Det var så härligt att titta ut över åkern där det var fullt av höbalar 

 

                                                           


Clipart Library

 

Jag zoomade in ett arbetsfordon i form av grävskopa och såna syner gillar jag

 

     

Take me home country roads med Musc travel love (John Denver cover). Vi har fått en regnskur för en stund sen. Nu har jag inget mer att komma med så jag önskar er en fin torsdag

 

                                                


Clipart Library

 

#Intensivtoning #Plasthandskarna #Duchmössa #Lapse #Våg #Höbalar #Grävskopa #Travel

Av Malin wiper - 25 augusti 2021 14:00

 

För ett tag sen när vi var ute med elbilen på en söndag så passade vi på att promenera inne i stadskärnan. Det var så lite folk ute då och sen såg såg jag från pelarna till höger att det lyste rosa


 

Mitt på gågatan låg en grön matta och nästan allt annat var rosa. Massor av stolar och bord var utspridda. Dom kallar det för Sigma Sommartorg. Klicka bara på länken så får ni reda på mer och se fler bilder

 

 

Rosa tygstycken kunde ses ovanför platsen och dom blåste så fint i vinden


         

Pink Martini  med Over the valley, ett animerat klipp med musik till. Ville ha nåt med ordet Pink (rosa). Pink Martini är ett band som bildades 1994 av pianisten Thomas Lauderdale i Portland, Oregon. Gruppmedlemmar kallar det en liten orkester som korsar flera stilar, till exempel klassiskt, traditionell pop, latin och jazz. Sångarna i Pink Martini är Chia Forbes och Storm Large

 

Klicka här för att höra hur dom ex kan låta live från en scen


 

På ena hörnet stod en snygg säng full med blommor och på sidan ett rött och svart skåp. Där stod det: ta en bok


 

Det visade sig att man kunde ta ut en bok ur ett skåp och här också men det var rosa

                                                            

Clipart Library

  

En skylt på skåpet förklarar: Slå dig ner och läs en bok. Vill du ta med en bok hem, så lämna gärna en annan bok i utbyte


                                                           

Clipart Library

 

Jag tog ut en bok och satt mig vid ett stort bord för att få bli förverkligad på foto. Tyvärr blåste det rätt rejält så jag ser lite konstig ut i håret.

 

                                                   

        A Möbler 

      

Ledmotivet till The Pink Panther (Rosa pantern) spelas här av The Danish National Symphony Orchestra. Han som komponerat stycket heter Henry Mancini en fantastisk filmmusik kompositör. Henry Mancini dog redan 1994 i en ålder av 70 år

 

                                            animated-pink-panther-image-0014


Här händer inte mycket förutom att vi har tagit fram symaskinen för att lägga upp varsitt par byxor som vi skall ha på fredag för då skall vi klä upp oss lite. Jag har köpt ett par nya lite finare byxor och dom skall jag ha till en av blusarna jag köpte hos Stilmark. Jag är så otroligt trött så jag orkar knappt nåt just nu fast jag hade så många saker att göra men det kommer förhoppningsvis fler dagar. Jag var så rädd för att mista min man när han fick cancer mitt uppe i en pandemi. Jag tror att allt kommer efter nu då man kan slappna av lite. Skall inte sticka under stol med att jag känner mig lite ledsen och nedstämd just nu. Därför är promenader så stärkande för både kropp och själ. Nu hoppas jag ni får en fortsatt fin dag. Sköt om er


#Pelarna #Rosa #Pink #Säng #Bok #Bord #Danish #Henry

Av Malin wiper - 24 augusti 2021 20:04


 

Såg att Charlie Watts trummisen i The Rolling Stones har dött och det känns så sorgligt. Vart har tiden tagit vägen när ens idoler nu börjar försvinna. Jag skrev om honom i min blogg 4 juni i och med att jag upptäckte att han även var en bra jazzsångare. Klicka här för att komma in på det inlägget men ni måste scrolla ner för det står längst ner i inlägget. I måndags nämnde jag för min man att det kommer att bli trist om man lever länge och ens idoler man haft i många årtionden försvinner. Då nämnde jag också The Rolling Stones och nu är Charlie Watts ur tiden. 

 

                    


Andreasson Musik 

Klicka här för att se ett klipp där Markus Larsson säger precis som det känns: Det är som att ta bort motorn i en bil. Charlie Watts var ju motpolen till dom andra och han hade dessutom varit gift med sin fru i 57 år. Dom har en dotter ihop. Klicka här för att få veta mer om honom. Han hade en hästfarm tillsammans med sin fru och där höll han hus mellan konserterna. Klicka här för att läsa mer om detta

 

     

Ett minnesklipp över Charlie Watts. Jag tänker på hans familj och även övriga medlemmar i The Rolling Stones i deras sorg. Allt känns så overkligt och ledsamt än om jag vet att livet inte är för evigt.  

 

            Rest In Peace Charlie Watts

 

             

Clipart Library

 

Nu önskar jag er mina fina besökare en så fin dag som möjl

igt. Ta hand om varandra och var rädda om er. Kram från Malin 

 

    


Jag avslutar med The Rolling Stones och låten Gimme Shelter.

 

 

#Charlie #Rolling

Av Malin wiper - 24 augusti 2021 14:15


 

När vi gick utefter Öster Mälarstrand i ett område så har dom en lekpark där som sticker ut. Här en gunggrej som är gjord i trä men den har några plastdetaljer

 

                       

Clipart Library

 

Ytterligare i trämaterial som känns obehandlat och kommer att åldras naturligt

 

     

Ett klipp från Poesiparken i Västerås. Poesiparken är en lekpark i stadsdelen Öster Mälarstran i Västerås. Parken invigdes i juni 2016. Poesiparken är en temapark inspirerad av dikter, främst från Tomas Tranströmers dikter. Tomas Tranströmer är en av mina favoriter vad gäller diktare

 

                   animated-book-image-0056          animated-book-image-0056          animated-book-image-0056          animated-book-image-0056

 

Här kommer en av mina favoritdikter med honom:

 

Tills ljuset hann upp mig och vek ihop tiden. Tänk att några ord kan säga så mycket. Jag har den dikten på baksidan av mina visitkort. Här kommer ytterligare en dikt från Tranströmer som jag gillar:

 

                                                         Ur "Ostinato"

 

                                        Ur vrakens kretsande punkt av stillhet

                                         rullar havet dånande fram i ljuset,

                                   tuggar blint sin betsel av tång och frustar

                                                   skum över stranden   

 

 

Jag fotade detta fina stora lok i Poesiparken 12 november 2020. Ingen dålig leksak för barnen


  

Nu tillbaka till första parken. Mellan två trästockar hänger en matta som man kan leka med och jag antar att man kan gunga den och kanske hoppa omkring lite. Vad vet jag som inte har några barnbarn. Jag kan ha visat denna park förut i och med att jag fick ett deja vu       


 

Här en liten äventyrsstig med träplattor runt ett buskage.  


 

Sen fanns det såna här trästammar där man antagligen kan krypa omkring på, balansera på eller hänga. Jag vet knappt vad saker heter i en lekpark


 

Det är så vackert när man kan titta ut över vattnet från gångvägen där det ligger stora stenar och lite grönt framför


 

Härligt när man får se gamla portingångar som hänger kvar och ser tidlöst fräscha ut


 

Det känns så lyriskt och poetiskt när allt inte är tillrättalagt utan får växa som det vill


Framför flervåningshus i ett bostadsområde har dom sån här naturtomt att titta ut på. Dom har behållit träd och inte byggt sönder området. Det finns en lekpark där som inte stör det gröna med sina färger och det finns lite annat också mellan träden. Det sänker sig en harmoni över stället


   

Lite blomsterprakt framför ett gammalt stenhus i centrala Västerås


 

En ensam cykel står lutad mot en kraftig häck medans framhjulet knappt når cykelstället


 

Några duvor står och spanar ut från en takås 


   

En rostig cykellykta kan vara ett fint synintryck


    

Såna här blomsterlådor stod utanför en ny restaurang vid Stora torget i Västerås. Restaurangen heter Mocca deli och har en jättestor uteservering. Förut låg Öhrmans Konditori där och det känns så konstigt att det inte finns längre. Det gick i konkurs under coroan men dom har ett som finns kvar fortfarande så klicka här för att se när vi var dit 2018. Klicka här för att se fler bilder från Öhrmans

 

                                    


Skaparverkstan 

Nu har jag fått rätt mycket gjort från dagens agenda så jag känner mig nöjd. Solen fortsätter att skina men jag håller mig inne i dag så jag hinner göra lite mer hemma. Nu tog det stopp i hjärnkontoret och jag orkar inte skriva om allt elände i vår närhet och omvärld som plågar oss. Just nu måste jag stärka mig med lite positivitet. Hoppas ni har en fin dag än så länge och att den skall fortsätta vara så. Sköt om er 

 

     

Donovan med The Ballad of Geraldine. Donovan var en av mina första idoler och det var på grund av honom jag köpte en gitarr. Sen sjöng jag och spelade hans låtar i mitt källarrum. Den här låten med honom har jag inte haft inne förut. Klicka här för att höra den första låten jag hörde med Donovan. Numera har han långt grått hår och har ändrat stil på musiken. Han har varit aktiv sen 1965. Klicka här för att se en intervju med honom 2018. Klicka här för att se honom i ett aktuellt klipp

 

                             


Clipart Library

#Lekpark #Trämaterial #Poesiparken #Äventyrsstig #Stenar #Portingångar #Cykel #Duvor #Mocca #Donovan

Av Malin wiper - 24 augusti 2021 09:30


 

Jag fotade damkläder hos Stilmark häromdan och nu är det dags för herrkläderna. När det är passande väder så ställer dom ut ställ med kläder som är nedsatta i pris. Här ser man riktiga kvalitetskjortor till nedsatta priser. Både med lång och kort ärm i olika färger och mönster. Dom kostar nu 299 kr

 

                  

 

Torbjörn som driver klädbutiken har varit på inköpsresa så snart kommer hösten och vinterns kläder in till butiken. Klicka här för att se när jag fotade herrkläder där  21 maj. Klicka här för att se när jag fotade damkläder 20 maj. Klicka här för att se lite mer herrkläder jag fotat där.


 

Jättesnygga mönstrade skjortor som är nedsatta med 25%


                                                       

Clipart Library

 

Här ser man lite av deras kortärmade skjortor


 

På detta fina bord brukar dom lägga finskjortor, slipsar, flugor (bow Tie), slipsnålar mm. Ovanför bordet hänger snygga slipsar och det kommer snart in nya

                                    

Slipsnål med flygelhorn som utsmyckning från Neckwear 

       

Vad passar väl inte bättre då än att få höra en låt på flygelhorn. Hon som spelar heter Alison Balsom med Autumn Leaves. Alison Balsom är en engelsk trumpetsolist, arrangör, producent och musikpedagog. År 2013 tilldelades on Gramophone Awards som årets artist. Hon har även vunnit tre Classic BRIT Awards och tre tyska Echo Awards, och var solist på BBC Last Night of the Proms 2009. Hon var konstnärlig ledare för Cheltenham Music 2019 festival. Hon spelar både trumpet, flygelhorn och lite annat

 

                                               


 

Det finns även en hel del kalsonger hos Stilmark. Här ser man två par bermuda


                             

Clipart Library

 

En ställning med herrkläder som är nedsatta med halva priset


 

Snygga täckjackor inför hösten

 

                             

Clipart Library

 

På en ställning under jackorna så hänger såna här fina jeans som också är nyhemkomna


 

En hel ställning med jackor som är nedsatta med 50%. Det är jackor i olika färger och i fin kvalitet


 

Här håller min man upp två par fina herrjeans i blått och brunt


     

Animerad dans, Our Dance från Muumao Animation. Jag är ett fan av animerat


Klicka här för att se en kort dansanimering gällande pardans på skridskor

 

                                                  

                           Clipart Library 

I dag vet jag inte om jag kommer ut på nån promenad för jag skall tona håret och ha lite spadag med fotvård, fotbad och lite annat. Efter det så skall vi börja kolla i kallförrådet på balkongen om det är nåt vi behöver göra oss av med. I och med att vi inte har nåt källarförråd längre som när vi flyttde in så ligger det som var där i lådor i kallförrådet, Ingen bra förvaring. Vi vill ju även ha så lite saker som möjligt och det som är överflöd har vi i överskåpen och några plastlådor med kläder under vår säng. Vi har redan rensat bort mycket och vi köper inte saker som förut utan vi är nöjda nu som det är. Vi har 14 grader varmt på morgonen, lite blåsigt men återkommande sol. Nu får jag lägga på ett kol så jag önskar er en skön tisdag

 

#Herrkläderna #Skjortor #Slipsar #Alison #Kalsonger #Täckjackor #Jeans #Muumao

Av Malin wiper - 23 augusti 2021 13:15


 

Jag har inte kunnat komma ut på nätet förren nu. Det har varit helt låst så internet har legat nere några timmar. Då tog vi en promenad istället och när vi kom hem så funkade det igen. Dom hade extrapris på lax hos vårt ICA Matkassen så vi köpte en hel sida. Man måste handla för 200 kr för att få laxen för 99 kr/kg.


 

Här kommer lite bilder från Bread & Sweets by Jennie som jag tog för ett tag sen men dom har legat på väntelista. Här ser ni en bagare som jag inte sett där förut och han höll på att lägga upp kuvertbröd som såg helt fantastiska ut. Dom var förbeställda men jag hoppas dom har såna nån gång i disken också. Killen var så bussig så han kom ut från bageriet och visade upp dom.

 

Klicka här för att se när vi var till Cafét sist. Klicka här för att se när vi var dit 4 juli. Klicka här för att se när vi var dit 14 juni. Klicka här för att se när vi var dit 7 juni


 

Jag äter sällan sötsaker nu men denna gång tog jag en prinsessbakelse för dom är supergoda. Dom hade även min mans favorit som är en blåbärscheescake.

 

                                                     


Clipart Library

 

Här kan jag visa upp nåt nytt som dom börjat med och det är en rabarberpaj och till denna vaniljsås i flaska. Jättefina passande flaskor och en bra idé.


 

Detta är också en höjdare jag visat förut men dom varierar det dom har på toppen. Den innehåller passionfrukt, hallon och cocos

 

                        


Bestick butiken

 

Deras Citron & Marängpaj är också nåt extra

 

     

Här kommer en gammal 1960-talslåt med Herman's Hermits. Låten heter No Milk Today


 

Här en annan gång då jag såg ett stort rönnbärsträd som delade på sig och under trädet en bänk. Min man fick sätta sig där och bli fotad


  

Sen var det min tur och den bästa bilden blev då jag tittade ner, så typiskt!. 

 

                                        

Walmart

 

Än kan man se lite blomkrukor framför portingångar


 

En solros stack upp från en plantering och lyste upp tillvaron


   

En korg med blommor på sidan om en balkong. Kul när inte allt ser lika ut


 

Detta slår ändå rekordet i "Man tager vad man haver". Såna synintryck gillar jag som är både roliga, sticker ut och är rörande.


     

Danny Boy med Austin Brown (cover). Det var min man som mejlade över denna fina version av låten

 

Min man håller på att sätta upp en ny router för den vi har är för gammal nu. Då kommer signalen bli starkare och snabbare. Nu skall vi börja med lunchen och sen blir det nog en lite längre promenad så man får röra på "döfläsket" som dom sa förr..  . Vädret är helt underbart nu med sol, svag vind och 16 grader varmt just nu. Hoppas ni har en fin början på veckan mina kära besökare. Sköt om er och njut i det lilla

 

                                                                                              


Clipart Library


#Internet #Kuvertbröd #Prinsessbakelse #Rabarberpaj #Herman's #Rönnbärsträd #Solros #Synintryck #Austin

Av Malin wiper - 22 augusti 2021 15:30


 

I morse när jag vaknade så kände jag mig som på bilden ovan, en ballong som mist lite av sin luft. Bilden tog jag för några dagar sen och den passade så bra in nu. Jag sov dåligt i natt och hade massor av konstiga drömmar. Vaknade ångestladdad och var uppe i varv men trots avslappning så hjälpte det inte fullt ut. Helt plötsligt förstod jag varför jag mådde så dåligt. Det är ju fullmåne just nu och det påverkar mig väldigt mycket. Jag sa till min man att kan vi inte hyra elbilen i 3 timmar så man kommer ut lite och förhoppningsvis mår lite bättre. Det tyckte han också  och bilen var ledig så vi har haft det så skönt och nu känns det lite bättre.

 

                                                   

Clipart Library 

 

När vi sen åkte hemåt så bestämde vi oss för att beställa sushi på Dala Sushi här i Hallstahammar. Vi har verkligen fått hit en lyxig sushi restaurang så det är alltid supergott det som serveras

 

Här ser man min tallrik med mina favoriter

 

                                      

Clipart Library 

 

Här ser man min mans favoriter. Vi bara njöt och lät gommen ta in dom fina smakerna  

 

 

Så här såg det ut då vi satt och åt sushin med varsin öl till

 

     

Nu blir det en nostalgitripp igen och det med Kyu Sakamoto med låten Sukiyaki. Låten har jag haft med ett antal gånger genom åren i bloggen. Han var en japansk sångare, skådespelare och komiker. Tyvärr dog han redan 1985 endast 43 år gammal. Han lämnade efter sig fru och två söner. 

 

 

När vi var ute så köpte vi även lite hela kaffebönor på City Gross. Dom skall vi hälla i våra keramikljusstakar som vi fått från Hallstahem i och med att min man ställt upp på många intervjuer och jag har bloggat om dom. 

 

Vi fick ljusstakarna 4 november 2020 och dom är designade av Jon Eliasson från Orrefors Jernbruk  

       

Klicka på bilderna så blir dom större

 

  

Tyvärr köpte vi lite för mörka bönor så när påsen är slut så skall vi köpa andra men det får duga tills vidare. Det spred sig en härlig kaffedoft när jag hällde i dom 

 

                                                        

Clipart Library 

  

Min man kom hem med en bra och rolig sak från Håll Sverige Rent. En portabel askkopp som inte tar nån plats utan man kan ha den i fickan. Han hittade den på vårt OKQ8 för endast 5 kr, Sjäv har jag aldrig rökt och min man har varit rökfri sen han träffade mig. Han köpte den ändå för han vet att jag gillar roliga saker och den skall få vara med på min tändarsamlingshylla

 

                               


Här ett annat portabelt askfat från CDON 

 

På framsidan står det: Fimparätt.nu


 

Så här ser den ut inuti. Vad bra med uppfinningar som ger bra lösningar på ett problem. Jag visade en annan askkopp för ett tag sen som också var i fickmodell men denna är ännu lättare att stoppa i fickan för den är en mjuk modell. Hoppas att folk som röker ute köper en sån och bidrar till miljön 



                  


Nu har jag rätt mycket att skriva om från dom 3 sista gångerna vi var ute med bilen. Bilderna står på kö för att bli beskärda och ev bli fixade om så behövs. Jag får ta en sak i sänder nu så det inte går överstyr.Vädret är helt underbart nu med sol, lagom vind och lite kyligare. Nu skall jag bara ta det lugnt och ev se en fim, serie eller dokumentär. Hoppas ni har det bra kära besökare. Sköt om er och ha en fortsatt fin dag

 

      

Tommy Körberg med låten Trubbel. Det är en visa man annars hört med Olle Adolphson. Klicka här för att höra den med Olle Adolphson. Klicka här för att höra den med Monica Zetterlund

 

#Ballong #Sushi #Kuy #Elbilen #Kaffebönor #Jon #Askkopp #Tommy 

Av Malin wiper - 22 augusti 2021 08:00


Min man fyller jämna år i slutet av månaden och helt plötsligt kom en kupong från vårt ICA Matkassen att han kunde hämta ut en smörgåstårta helt gratis. Det var verkligen generöst så vi hämtade den i dag och det var en med räkor, skinka, grönsaker och lite annat. Det var inte bara den ovan för 4 personer utan han fick ytterligare en för 2 personer. Tusen tack ICA

 

                              

Clipart Library

 

Vi bestämde oss för att äta den till lunch och förfira hans dag innan rätta datumet för då är det annat på gång. Det var en jättegod smörgåstårta som vi åt av två gånger 


 

Till smörgåstårtan tog vi varsin öl och bara satt där och myste med levande ljus. 


                                   


En flasköppnare i form av en räka från Newport

 

Härligt att få en extra festdag så här i förskott.

 

                                                

Partykungen

 

Jag blir så glad när jag ser en sån här barberarstång framför en del herrfriseringar. Då börjar jag alltid tänka på Barbershop musik. Klicka här för att se ett klipp på en barberarstång (Barber Shop Pole)

 

Klicka här för att se hur det såg ut på 1950-talet gällande Barbershop

 

                                                                          

ClipArtBest.com

      

Här kommer nu lite Barbershop musik med Barbershop Quartet och dom sjunger Amazing Grace. Det roliga är att dom är inne i en barbershop och sjunger

 

 

Nu är det söndag och det är dags att ge sig ut i verkligheten igen. Båten jag fotade på bilden skulle jag kunna ta en tur med för jag fick smak för sjön när vi var ute med min son i båt sist vi var där. Hoppas ni har nåt roligt på agendan i dag eller om ni bara tar det lugnt och njuter i det lilla. Tack för att ni tittade in till mig och ha det så bra i dag

 

                                                               

Clipart Library  

        

Chris Rea med Gone Fishing 

 

   

Här kommer en minnesbild på hur jag kände mig när vi flyttade från förra lägenheten. Efter alla flyttar jag gjort i mitt liv så kände jag mig så trött så jag drog denna kasse som låg på golvet över mitt huvud. Nu kan jag skratta åt bilden. Vi har ju bott här i 4,5 år nu så det börjar likna nåt. Dom förra 2 lägenheterna bodde vi 2 år i varje och i vårt egna hus rekordartat 12 år.  

 

#Smörgåstårta #Barbershop #Chris #Kasse

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards