Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2018

Av Malin wiper - 12 mars 2018 12:00


  

I lördags kom min man hem till mig med ett fång tulpaner..  han är väldigt bra på att upvakta mig och när jag minst anar det. Han är en underbar man som jag inte för allt smör i Småland skulle byta bort..  (ett gammalt uttryck)


Min man upplyste mig om att detta är Engelska pelargon som vi såg på Erikslund                        


 

Lite påsktuppar i plåt som stod där så fint hos City Gross

 

          Rooster - GIFMANIA                Rooster - GIFMANIA                    Rooster - GIFMANIA                Rooster - GIFMANIA     


  

På Båtmässan dök även denna långa häftiga racerbåt upp som går under namnet "Miss Turbine". Klicka här för att ta del av ett filmklipp på båten.  

 

  

Båtmässan bjuder även på tillbehör såsom stolar, bord, plastporslin mm. 

 

   

Bobby Darin med låten Beyond the sea. Bobby Darin föddes 1936 i Bronx, New York. Han dog redan 1973 i en medfödd hjärtsjuktom då han låg på operationsbordet . Han var en amerikansk sångare och skådespelare. Han klassades som tonårsidol åren kring 1960. Han började som rock'n'roll-artist men gled senare alltmer över till jazz och underhållningsmusik. 

          


I dag har vi varit ute och promenerat, postat ett paket och städat lite hemma. Eftersom det är varmgrader nu så smälter snön för fullt och det är rätt blött ute. Det är paraplyväder just nu och blött så in i norden. 


 

#Tulpaner #Pelargon #Påsktuppar #Turbine #Tillbehör #Bobby #Regnväder

Av Malin wiper - 12 mars 2018 06:00


 

Det finns många retrobåtar från olika decennium och här ser ni öppna plastbåtar i skarpa färger med motor i samma färg som båtarna. Jag fick en känsla av James Bond när jag såg dom. Första Bond Sean Connery brukar ju åka omkring i liknande båtar då han jagar skurkar i  kanaler. Dessa känns lite 1960-talet och båtarna är tillverkade i Finland och är av märket Marino Mustang. Längd 4,3 m, bredd 1,7 m, vikt utan motor ca 230 kg. Båten kan ta 4 personer 

 

               

 

 

Här ser ni den röda lite närmare. Just en sån båt skulle jag kunna tänka mig att ha. Det finns ett tygtak att fälla upp också. Jag skulle ha båten till att åka ut på nån ö eller udde och ta med fika och mat. Bara njuta av en åktur. Klicka här för att se en båt från 1960-talet

 

                                       


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en kylväska från 1950-1960-talet

 

 

Tänk att få sitta i denna häftiga vita retrostol med tidstypiskt mönster på ryggstödet. Häftig ratt och annan inredning

 

 

Trots att den blå och gula motorbåten också är snygga så skulle jag välja den röda

 

    

Båtscen från James Bond-filmen From Russia With Love. Då var Sean Connery Bond och han är nu 87 år gammal. Klicka här för att se en James Bond tribut

 

 

Sen har vi då denna som också känns lite James Bond med en färg som minner om 1950-1960-talet och inredning som passar ypperligt till båten och trädetaljerna. Tyvärr så var det så svårt att fota den för att få fram rätt färg och känsla och det grämer mig. Båten heter Super Utility 23. Klicka här för att se flera bra bilder på denna båt. På långsidan står det Cormate

   



  En ny vecka ligger framför oss och jag önskar er en dag i nostalgins tecken

 


#Retrobåtar #James #Mustang #Mönster

Av Malin wiper - 11 mars 2018 12:00

         

    

Min sons filmklipp från Båtmässan i Älvsjö "Allt För Sjön". Han står även för musiken till klippet. Det blev jättebra och han fick med det mesta på bara några minuter. När jag filmar så har jag svårt för att hålla kameran stilla för jag är lite ryckig och har för bråttomt men jag skall träna på att lugna ner mig då jag filmar för jag har sån bra filmfunktion i min kamera

 

         

 

 

En kul bild där jag råkade fota precis då min man stack in huvudet i båten och syns i rutan till höger..  

 

 

#Filmklipp #Huvudet

Av Malin wiper - 11 mars 2018 08:45


 

Man blir hungrig av att gå omkring på Båtmässan "Allt för sjön" så vad passade väl inte bättre än att njuta av lite sushi. Dom har massor av restauranger och cafén på mässan och vill man ha husmanskost så finns det också. Sushistället heter Sushi nigri .

 

          


Japan Gourmet Guide

 

Sen gick vi vidare och här står min son bredvid en motorbåt. Jag glömmer för det mesta att vara med på bild själv och sånt händer när man har fullt upp med att fota själv. Sonen är ett bättre motiv än mig numera så det gör inget.

 

 

Giftgrön båt som är gjord i rotationsgjutning

 

 

Baktill 


 

Mitt i allt stod denna bassäng full med vatten. Vad jag kunde se så gick den att antingen köpa eller hyra

 

   

Jag filmade lite från en stor lokal med jättebassäng där man kunde få testa på vattensporter. Det lyste starkt av strålkastare så klippet blev inte så bra.

 

                                      

Surfbräda från Surfbussen        


 

Detta är en Kayak som är väldigt praktisk för man kan vika ihop den så den blir så liten som ni ser framför kajaken. Klicka här för att komma in ohc läsa om denna typ av kajak


  

Min son kollar in i en stor motorbåt

 

             animated-fishing-image-0007                                 animated-fishing-image-0007


 

Vi gick in i en båt där man en trappa ner dök på en jättesäng


 

Denna racerbåt gick inte att undvika att se på grund av den lysande färgen


 

Min man disskuterar denna båt med han som var representant. Det som slog oss var att även såna skadade som oss kommer lätt in i båten och även rullstolsburna


 

Det fanns en monter som var riktigt skrämmande för den visade allt som slängs i våra hav av plast. Rädda haven från plast heter den. Att sånt överhuvudtaget skall förekomma känns sorgligt. Klicka här för att komma in på sidan

 

 

Fortsättning följer med del 3...........................

 

I går tog vi efter vår promenad en vilodag då vi bara kollade film kopplade av och bara myste. Nu är vi på väg att gå ut och promenera igen. Det har tydligen slutat att snöa och det är minus 2 grader kallt. Jag tyckte det var jättekul att följa med på båtmässan men ljudbilden och surret var så högt så jag har varit tvungen att vila och nu är jag på banan igen. Gulliga sonen bjöd oss på inträdet..  Hoppas ni får en vilsam och skön söndag gott folk som tittar in i min lilla kajuta

 

    

Woodland Marine 

 

 

#Sushi #Motorbåt #Rotationsgjutning #Bassäng #Vattensporter #Kajak #Jättesäng #Racerbåt #Plast #Småjollar 

Av Malin wiper - 10 mars 2018 09:35


  

I fredags gjorde vi sällskap med min son på Båtmässan i Älvsjö. Vi hämtade upp sonen i Enköping och åkte dom 13 milen till Älvsjö. Dom öppnade 10.00 och vi var där ca 10.45 Vi trodde inte det skulle bli så mycket folk eftersom mässan hållit på i en vecka men det skulle visa sig vara fel. Det var fullsmockat med folk men eftersom det är så stort därinne så kändes det inte trångt ändå. Min son har besökt Båtmässan några gånger med sin pappa och även nån kompis. 

 

     

Jag filmade Water Park fontän som vi gick förbi först innan vi kom in till båtmässans utställningshallar. Det var jättefint där och folk satt runt fontänen på pallpuffar och bara njöt och tog in omgivningen. Det kommer ytterligare ett klipp från Water Park men då i en annan lokal där dom har en stor bassäng där folk får uppleva olika vattensporter

 

 

 

 

Här ser ni min son kolla in en båt. Han har mest haft segelbåtar. Den sista han var ute och seglade med är såld nu men han funderar på att bygga en båt. Det är inget lätt jobb     

 

Jag dök på en duktig dragspelare som såg ut som en riktig "Fiskargubbe" han var så fin och hade inget emot att vara med på bild. Det tackar jag för. Vad som slog mig var att han spelade så länge utan paus. Bilden blev så bra eftersom bakgrunden stämde överens med honom och ljuset låg helt rätt

 

                                                      

 

  

På ett ställe hade dom en massa propellrar i olika storlekar och det som slog mig var att jag skulle vilja ha ett halsband med propellerhänge för dom var så snygga.

 

 

På flera ställen fick man gå uppför trappor till trädäck för en del segelbåtar var så stora. Sen fick man gå in och kolla i båtarna. 

 

   

Nu börjar det tydligen bli populärt med aluminiumbåtar och det fanns rätt många. Kom ihåg att min sons pappa pratade om detta redan på 1970-talet och Mr T hade en aluminium eka när vi träffade och även en gummiflotte                             

 

Klicka här för att komma in på ett gästinlägg i min blogg som sonen skrev 2013 då han var på Båtmässan

 

             

Höger bild föreställer min sons förra segelbåt och på kanten sitter hans mascotnalle med en flytväst som en kvinna på Båtmässan tillverkade för några år sedan. Nu träffade han på den kvinnan igen men hon hade inte tillverkat några nya såna västar. Fast det fanns en och den ser ni på höger bild. Den var inte lika arbetad som den förra som såg ut som en riktig flytväst men modell liten. Han köpte den i alla fall för endast 40 kr, dom arbetade kostar flera 100 kr. Min son samlar ju på nallar som har ett speciellt uttryck.

 

 

Fortsättning följer från Båtmässan...........................

 

I dag är vi lite möra men skall ändå ta en promenad om en liten stund. Det är bara en grad kallt nu men lite mer snö. Ha nu en toppenlördag med självstyrande riktning                              

 


#Båtmässan #Water #Son #Dragspelare #Propellrar #Segelbåtar #Aluminiumbåtar #Mascotnalle 

Av Malin wiper - 9 mars 2018 07:15

 

Tittar in för att önska er alla en härlig och njutningsfull fredag och helg. Jag har lite att göra så jag tar en liten bloggvila nån eller några dagar. Det snöade nästan hela dagen i går och även nu på morgonen så vintern drar ut på tiden. Fast i dag lovar dom mildare väder

 

    

Brian Owens och Thomas Owens med låten A Cange is Gonna come. Hittade den på svägerskans fb. Vilket bra klipp och dom har sån känsla och sjunger så bra tillsammans far och son.  Sköt om er. Kram från Malin



             

#Bloggvila #Brian 


Av Malin wiper - 8 mars 2018 16:00


  

I dag har vi rena rama snöyran ute, grått, blött, trist och några minusgrader. Vi åkte till Erikslunds Köpcentrum i dag för jag behövde köpa ett klädesplagg. Det är sällan numera jag köper till fullpris men i och med att vi inte tar ut bilen varje dag och inte heller fikar så ofta som förut så blir det över till nåt annat istället. Förkylningen kom av sig helt så jag tror att det var en allérgisk reaktion jag råkat ut för istället så jag har tagit näsdroppar mot allérgi och snuvan försvann som i ett trollslag.

 

 

Jag köpte denna blus på Dea Axelssons för 345 kr. Jag brukar inte passa i så stora mönster men när jag tog på mig blusen så blev det helt rätt. Kalla färger och mina gröna ögon kom fram mer. Ärmen sitter uppviken till armbågen med en knapp så man kan ha den långärmad också. Sen blir det snyggt med halsband och örhängen till. Svårt att få fram blusen på bild eftersom den är så stormönstrad.       

 

   

Sen slarvade vi lite och tog varsin vaniljsemla på City Gross cafe och spelbutik Erikslund. Dom har eget bageri där dom bakar allt från grunden. Två såna här supergoda semlor med kaffe kostar sammanlagt 40 kr.

 

Det fanns massor med gott i bröddisken och här ser ni en av dom. Tyvärr är det svårt att fota genom rutan så jag får nöja mig med denna. 

 


                         animated-man-and-woman-sign-image-0005                                                                     animated-man-and-woman-sign-image-0003

I dag är det Internationella Kvinnodagen men jag har skrivit så mycket om detta ämne så jag födjupar mig inte nu i detta ämne. För mig är det självklart att kvinnor och män skall ha samma lön för samma arbete. Det finns hur mycket som helst att skriva ang detta så jag gick igång och fick ihop ett inlägg som var alldeles för långt så jag tog bort det. Vi är alla människor och skall ha samma värde men tyvärr ser det inte ut så. Föräldrar, dagis och skola måste ständigt arbeta med detta i tanken.



Etta James med It's a Man's world. Etta James är en av mina favoriter vad gäller kvinnliga bluessångare. Den andra är Koko Taylor och hon har jag träffat när jag bodde i Göteborg. Fick komma in i hennes loge och ta autograf. Hon var en häftig kvinna ett riktigt kraftpaket.

 

Etta James föddes 1938 i Los Angeles och dog 2012. Hon är en amerikansk blues- och rhythm and blues-sångare.  Hon slog igenom 1955 med singeln The Wallflowers, efter att ha upptäckts av Johnny Otis. 

 

 

#Snöyra #Kvinnodagen #Blus #Vaniljsemla #Etta 

Av Malin wiper - 8 mars 2018 08:00


När vi skjutsade hem min son på söndag så tispsade han om en restaurang som han tyckte vi skulle äta på. Den heter Bestani Restaurang  och är en Libanesisk restaurang med kolgrill, meze & catring. Restaurangen finns även i Uppsala och Västerås men Enköping har ingen egen sida. Vi träffade ägaren som just då var där för att lära upp personalen och sen skulle han åka vidare så det har tydligen blivit en kedja. Han var supertrevlig                         

 

Dom kommer att bygga ut uteplatsen så 150 personer kommer att rymmas där


 

Min man åt en Linssoppa innan maten kom men jag brukar själv koncentrera mig på huvudrätten. Min man tyckte soppan var supergod och påminde om en mildare ärtsoppa med mild mild kycklingfond

 

  

Innan huvudrätten kom in så fick vi en korg med det varma goda brödet som jag tror heter Liba-brödet. Rätta mig om jag har fel


 

Kolla in min mans tallrik med kolgrillad kyckling, massor av grönsaker, ett ris som hade en underbar smak och såser av två slag. Det var så snyggt upplagt så inte bara gommen fick sitt utan även ögat

 

                                                  


Indiska


  

Min son och jag tog kolgrillad lax som var så god så jag tappade talförmågan en stund.. Dom kalla Såserna var vitlök och auberginesås. Wow! säger jag bara


 

Inredningen har dom tagit över från förra restaurangen som låg där. Klicka här för att se vilken restaurang som låg där sist vi var dit. 

 

    

Ur högtalarna strömmade Arabisk musik och jag valde denna låt som är lite lugnare med Sherine

 

             


                                      

 


#Bestani #Linssoppa #Kolgrillad #Lax #Inredningen #Shereen  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards