Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2018

Av Malin wiper - 7 mars 2018 18:00


 

Ljuvlig mat


Min bloggläsare Lena talade om för mig genom mejl att det är "Punschrullens dag". Det hade jag ingen aning om. Jag kom ihåg att min mamma var väldigt förtjust i "Dammsugare" så vi hade ofta med oss ett paket med såna då vi hälsade på. För mig är dom för söta så jag mår inte så bra efter en sån men det är ju en godbit som har funnits i många år. Numera så har den utvecklats lite och många experimenterar och gör lite roliga dammsugare. Klicka här för att se en annorlunda punchrulle och få recept. Nu finns det dagar för allt så det är inte lätt att hänga med i svängarna.

 

                    

 

Klicka här för att läsa mer om dessa godsaker som avnjöts till kaffet från 1920-talet då den gjorde sitt intåg i hemmen och konditorierna. Klicka här för att se riktigt färgstarka dammsugare. Klicka här för att se en annan version av punchrulle

 

                  

                                


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. På den sidan finns det massor av nostalgi att kolla på 

 

                         

Dammsugare som berlock hos Becca design

 

    


                                       

   

 

#Lena #Dammsugare

Av Malin wiper - 7 mars 2018 13:00

  

Nu har Hallstahammars nya restaurang slagit upp sina portar. Den ligger i Centrumhuset en trappa upp och heter Home En trappa upp. Jag har skrivit om detta förut men då höll dom på att färdigställa krogen. Klicka här för att läsa vad som stod om detta i Magazin 24.se i januari.                        


  

I morse fick vi ett nytt ex av Magazin24 i brevlådan där det var ett reportage om just denna nyöppnade restaurang. Klicka här för att komma in på Magazin24. Krogen är bara öppet på kvällstid.

 

                                                      


Mormors diverse

 

  

Artikeln finns i alla fall i papperstidningen 

 

 

Jag fotade en ung kaja som landat där i en snödriva och tittade sig omkring. Vi har varit ute på en promenad men jag är inte riktigt i form men hoppas få vara frisk över fredagen så vi kan göra det vi tänkt. Ingen idé att skriva nåt förrens saker hänt.

 

    

Här kommer en låt i repris med John Taylor. Den heter Birds In the Sky. Klicka här för att läsa lite mer om honom. Jag gillar hans röst, videon och texten

 

  

Jag köpte 7 dvd filmer i häromdan på Hemköp i Kolbäck. Dom kostade 5 kr/st. 

 

  

I går eftermiddag då jag kände mig kymig och halvförkyld så drog jag på mig en varm filt i tv-soffan och såg filmen ovan. Den heter Equity ett drama från 2016 i regi av Meera Menon. Den handlar om Naomi Bishop som arbetar som chef på en investmentbank på Wall Street. När hon blir inblandad i en ekonomisk skandal blir hon tvungen att börja nysta i en stor korruptionshärva                   


 

Den var sevärd för man ser hur människans värsta sidor kommer fram och det går inte att lita på nån. Alla medel tas till för att få fram information för att gå över lik. Det var lite onödiga scener som tog fokus från annat. Relativt okända skådespelare som inte går att jämföra med dom man ser i "Wall Street" filmerna. Det som var intressant är att det var kvinnor det handlade om denna gång i ett sånt sammanhang och hur dom fick kämpa sig fram i en mansdominerad värld. Filmen är en lågbudgetfilm och jag ger den.   stjärnor i betyg av 5 möjliga

 

     

Nu blev det en salig blandning. Efter vår promenad tar vi det lite lugnt och sen håller vi på att tvätta, strycka och fixa till lite hemma. Jag gör det mesta nu i och med hans axelskada men han skall ju inte stelna till utan måste ändå röra armen i dom lägen det funkar. Tråkigt att både Kenneth Gärdestad och Kjerstin Dellert gått ur tiden. Kjerstin har jag träffat 2 gånger och sist på Vaggerydsdagen. Det är så många som dött och för varje gång känns det mer och mer tomt.

 

                 


Så här ser Kjerstin Dellerts autograf som jag fick 25 juli 2012. Förra gången jag träffade henne var i slutet av 1970-talet på Backa Teatern där en fars av Dario Fo visades. Den heter "Vi betalar inte" Hon var där för att se pjäsen och kände skådespelarna bland annat Sven Wollter


                                                  

 

#Centrumhuset #Home #Magazin24 #Kaja #John #Hemköp #Equity #Kenneth #Kjerstin

 

Av Malin wiper - 7 mars 2018 08:00


  

Nu har vi äntligen ramat in tavlorna som vi fick av min svägerska Kerstin Wiklund som är konstnär. En av dom är redan upphängda men vi måste borra i väggen för den tavlan min man håller upp till höger. Han kan inte borra i och med axelskadan så det får jag göra. Måste då ha dubbla hörselskydd för jag är så känslig mot såna ljud. 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg ang vad jag skrev när vi fick dessa tavlor.

 

                                                         animated-bird-image-0674


 

Sen skickade vi efter denna tavla från henne som vi hade tänkt ge bort till nån men vi klarar inte av det för den passar så bra till dom andra två. Fast då hänger vi den på andra sidan sidan hyllan där jag har min tändarsamling. Vi har bestämt oss för att ha tavlorna i köket eftersom ljuset kommer in så fint där och vi sitter ju där och äter även när vi får besök. I vardagsrummet är det mörkare och vi får inte plats med fler där. Då kommer vi att ha 4 av Kerstins tavlor i köket. Vi skall bara köpa en ram till den på bilden

 

   

En vacker finstämd cover av The Beatles Blackbird. Sjungs här av Aria Nanji 


 

Vi fick en liten extratavla med i paketet..  också väldigt snygg och häftig. Jag visar senare när allt är upphängt och klart               

 

Jag har en bildlänk till hennes fb på höger menyrad i bloggen en bit nedanför min presentationsbild. Önskar er en härlig onsdag                 

 

 

#Tavlorna #Kerstin #Aria #Extratavla

Av Malin wiper - 6 mars 2018 13:00



          


  

En film som min son hade med sig då han var hit i helgen. Den heter Megan Leavey Det är ett biografiskt drama från 2017 i regi av Gabriela Cowperthwaite. I rollerna ser vi: Kate Mara, Edie Falco , Alica Harris, Nick Madrick, Jason Turner, Sasha Morfaw, mfl

 

        

 

Denna film är den sanna historien om en amerikansk soldat i Irak, och hennes vänskap med en bombhund. Klicka här för att läsa om verklighetens Megan Leavey. Hunden var en schäferhund.

 

                                                                       

 

Klicka här för att läsa en recension över filmen. Jag tog mest fasta på vänskapen mellan hunden och den kvinnliga soldatens bindning som blev så tårdrypande till slut så både jag och min son sa: orkar inte mer..  . Det var ändå en väldigt fin och välspelad film om man räknar bort krig och elände som också fanns med i filmen. Det är härligt att se hur djur och människa kan få ett så starkt band mellan sig. Tänk vad många bra filmhundar det funnits genom tiderna. Avslöjar inte mer om ni vill se filmen

 

Jag ger filmen 3,5 schäferhundar i betyg av 5 möjliga

 

 

    

 

 

#Megan #Gabriela

Av Malin wiper - 6 mars 2018 08:00


  Listen up Denver 

 

Joan Baez var hos Skavlan i fredags och hon är en av mina första idoler. Hennes röst är magisk och hon har bra åsikter. Joan Baez är nu ute på sin sista turne och just nu är hon i Sverige. Att hon är 77 år gammal går inte att märka på nåt vis utan hon är helt kristallklar i hjärnan och i full vigör. Klicka här för att se en dokumentär om Joan Baez                

 

     

Denna låt var den första jag gillade av Joan Baez låtar och den var favoriten när jag satt i mitt källarrum och spelade enkla acort på min gitarr och sjöng. Den heter Where have all the flowers gone.

 

          

Klicka här för att komma in på en sida och läsa om hennes Fare thee well tour. Joan Baez är en amerikansk folkmusiker, gitarrist, kompositör och aktivist för medborgerliga och mänskliga rättigheter. Det beundrar jag henne för. Hon debuterade på en festival i Newport 1959. Hon fick sitt genombrott i början av 1960-talet. Jämte Bob Dylan var hon under denna tid en av förgrundsfigurerna inom amerikansk folkmusik . Det hade varit en höjdare att få se henne live man jag har ingen möjlighet till detta tyvärr

 

    

Detta är också en av mina favoriter och den heter Farewell Angelina. Klicka här för att höra en annan favorit

 

  Radiofy

 

Så här såg hon ut då jag själv skaffade mig en gitarr och satt i mitt flickrum och försökte spela och sjunga hennes låtar. Då hade jag en sån där resegrammofon i hårdplast så hon fick sjunga med i bakgrunden. Dessutom var jag lite lik henne utseendemässigt med mitt långa mörka hår och på den tiden trodde folk att jag hade utländskt påbrå och det har jag ju på pappas sida för dom var valloner och kom från Belgien                         

   

Här ser ni till vänster Hans som var min autografkompis under andra delen av 1970-talet . Bredvid honom står Joan Baez som han även skall träffa nu då hon är i Sverige. Hans har nog en av dom största autografsamlingarna i Sverige. Han har samlat på  sångare, skådespelare, nobelpristagare, presidenter, författare och många fler. Han hörde av sig till mig genom mejl för ett tag sen och han skickade med lite bilder på artister han fått autograf av. Vi har inte setts sen början av 2000-talet, han bor i Göteborg  

 

                         


När jag tog autografer så var det Parker kulspetspenna som gällde. En del gillade Ballograf. Dom finns fortfarande att köpa så klicka här för att se vart jag hittade bilden ovan. Då hade man alltid med sig en penna och Parker passade min hand bättre för dom var lite smalare 

 

                                    Njut och ha en hjärtligt bra dag

 

 

#Skavlan #Joan #Autografkompis 

Av Malin wiper - 5 mars 2018 18:00


 

Jag har haft turen att få lite smycken från 2 av mina bloggvänner. Först dessa fantastiskt snygga örhängen från Paula. Dom är dessutom nickelfria. Ett av mina favoritdjur är fåglar så dessa passar ypperligt. 

 

                       animated-bird-image-0421                                                      animated-bird-image-0421       


  

Örhängena kommer att bli en höjdare i vår och sommar. Det är riktiga finörhängen och jag är superglad..        


  

Sen har jag fått två par häftiga armband av Pisan. Hon kunde inte ha dom och hon visste att jag har rätt smala handleder och dom passade perfekt. Hon är ju en fena på att tillverka smycken själv så jag har en hel del från hennes smyckekollektion som har använts flitigt genom åren.      


   

Dom är så så snygga och går både att använda tillsammans eller var för sig. Jag är jätteglad.. 


    

Diamonds are forever med katie Melua

 

   

Inte nog med det utan jag fick en batteridriven burk- och flasköppnare av min syster och svåger när jag fyllde år. Det var en toppenpresent för jag har fått så besvärligt med händer och fingrar. Det underlättar verkligen att ha en sån här öppnare.  

 

                                        

 

     


Jag filmade en snutt för att visa hur det går till. Ha nu en skön kväll kära ni som tittar in

 

 

                    

                                            


Tenor   

 

 

#Örhängen #Armband #Flasköppnare 

Av Malin wiper - 5 mars 2018 13:15


  

Vi tog oss en promenad i morse och som ni ser är det soligt, vitt och vackert. Promenader har blivit nödvändiga nu för man orkar mer och vilar sig från datorn en stund. Sitter jag vid datorn för länge så blir jag så trött så jag orkar inget mer men gör man annat emellan så piggnar man till                     


 

Vi stötte på en barnsko som stod precis på mitte på en gångväg. Hur kan man tappa en sko? skulle vilja se det scenariot. För några dagar sen såg jag två ihopknytna soppåsar stå vid en hyreshusingång och i den ena stack 2 vinflaskor upp. Hade velat fota men det kom folk ivägen och jag kan ju inte vänta..  . Höjden av slöhet att inte gå till soptunnan och kasta                     

 

 

Jag på språng i centrum. Vi la även in en lottorad på spelbutiken. Det finns två stycken här. I butikerna börjar det påskpyntas och säljas påsksaker/godis redan nu. Påsken infaller ju i slutet av månaden


Tänk att vi har en polisstation här i Hallstahammar, det är vi inte vana vid. Det är öppet 2 dagar/vecka. Man ser mer poliser och polisbilar här i Västmanland än man såg i Småland

 

    

The Police med låten So Lonely

 

The Police var ett brittiskt reggae/rock- och new waveband bildat i London 1977. Under nästan hela bandets historia bestod gruppen av Sting (sång, bas), Stewart Copeland (trummor) och Andy Summers (gitarr). The Police blev internationellt kända i slutet av 1970-talet och generellt sett som ett av de första new wave-banden att nå framgång inför en bred publik. 

                                        

    

Vi promenerade på små vägar utanför centrumkärnan och som synes är det rätt mycket snö så jag tror det har snöat i natt


 

Våren lär dröja ett tag som det ser ut i denna bänkoas


 

Jag fotade Scania lastbilen framifrån denna gång. 



När vi skulle gå hem så blev vi så kaffesugna när vi gick förbi OKQ8 så vi kunde inte motstå. Vi delade på en smörgås med ost och skinka och det smakade jättebra.

 

                               


   

Nästa gång vi går ut så skall vi ta andra vägar bort en bit från centrum för att upptäcka lite mer

 

 

                                      Ha nu en fortsatt fin dag gott folk

 


#Promenad #Barnsko #Centrum #Polisstation #Police #Snö #Scania #OKQ8 #

Av Malin wiper - 5 mars 2018 08:15

  

I lördags hade vi besök av min son och hans härliga och trevliga vänner Lena o Leif. Vi fick denna fanstastisk vackra orchidee av Lena, Leif och min son. Vi blev jättegalad och jag har börjat gilla orcideer mer och mer dom sista åren och det började när jag såg dom på Acleja Blomsterhandel i Vaggeryd och numera hos Åsby Hem & Trädgård. Den står just nu på vårt extrabord inne i vardagsrummet där vi verkligen behövde nåt som syns väl och lyser upp. På vänster sida ser ni min gamla Diabelle telefon som jag köpte på 1980-talet och numera är den en inredningsdetalj

 

Klicka här för att läsa i ett inlägg jag skrev 2012 ang Diabelle

 


Så här ser den ut på nära håll och kolla in dom lite gulgröna färgerna i det blå . 

 

                                                


Halsband i orchidee-form

Vi hade dukat upp för att bjuda på lite mat men jag fick inga bra bilder på oss alla och då sätter jag inte in dom. Sen ville jag umgås och ha det trevligt så både jag och kameran fick vila lite

 

  

Leif hade med sig en häftig Nikonkamera


 

Vi bjöd på en gratäng som var 1970-talsinspirerad. Den går under namnet Kassler hawaii. Klicka här för att komma in på den sidan och få receptet. I botten lägger man tunnskivad stekt paprika, tunnskivad purjolök och kryddar med curry och örtkryddor. Sen lägger man kasslern lite omlott med ananasringar emellan

 

      


  

I början på förra veckan povlagade vi gratängen i en mindre form för att testa innan vi hade den som bjudrätt. Rätten blev mycket godare än vi trodde, det enda som fattades lite 1970-talskläder..   Vi skivade kasslern på vår elektriska skivmaskin i 5 mm skivor. Sen kan ni se receptet här. Till detta hade vi ett jasminris                   


 

Så här såg det ut på en tallrik men vi hade även en god sallad till som svalkade av rätten lite men den hade inte hunnit på tallriken innan jag fotade

 

                                                                



Salladen innehöll blandad sallad, champinjoner, gurka, tomater och en dressing jag gjorde med lite olivolja, svartpeppar och örtkryddor


  

Salladen innehöll blandad sallad, champinjoner, gurka, tomater och en dressing jag gjorde med lite olivolja, svartpeppar och örtkryddor 


Till efterrätt gjorde jag min svägerskas Etas vaniljpannacotta som är ett säkert kort. Det skall egentligen vara varm hjortronsylt på toppen men vi tog denna gång varm hallonsylt och stack sen ner en tunn chokladrundel i pannacottan


  

Min son låg kvar över natten och det kändes jättekul för då kunde vi se några filmer som jag skall skriva om senare. Efter att Lena o Leif åkt så  tog vi alla tre en promenad för att piggna till lite och här ser ni min son och mig utanför vår fina gamla Saga biografen


     


På söndag förmiddag så var det dags att skjutsa hem min son men vi åkte runt och kollade lite och gjorde även ett strandhugg på Erikslunds Shoppingcenter där min son handlade lite saker. Efter det så gick vi på restaurang i Enköping  där sonen bor och åt lite lunch innan vi lämnade av honom och åkte hem igen. Vilken härlig helg vi haft det med trevligt och härligt folk. Inte undra på att man känner sig upplivad och är redo för veckans första promenad. Hoppas ni haft en härlig helg och njutit i massor. Ha nu en skön början på veckan.     

 

 


                                         




#Vänner #Orchidee #Dukat #Nikon #Gratäng #Kasslern #Pannacottan #Saga #Son

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards