Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2018

Av Malin wiper - 21 mars 2018 15:15

 

Vi har inte slutat helt med kaffebröd utan äter nån gång då och då. Vi köpte med oss hem blåbärsmuffins från City Gross spelcafé Erikslunds Shoppingcenter. Deras kaffebröd är bakat från grunden och inne i butiken så kan man beställa bakverk, smörgåstårtor mm. Det som är så otroligt är att man kan få varsin smörgås el kaffebröd till två personer för 40 kr sammanlagt. 

 

Klicka här för att se vad jag skrev om dom 21 januari 2018

 

                       


Carmen


 

Ja! ni ser ju hur fantastiska dessa muffins ser ut när man biter en tugga och det rinner ut lite blåbärssylt som är så god så det känns som bären är nyplockade och nykokta. Både min man och jag fick gåshud så vi fick inte fram ett ord. Dessutom så får man inte samma sötsug efter kaffebröd som har bra råvaror och är gjorda från grunden.   


Sist vi var dit så tog vi varsin bit av deras fantastiskt goda äppelkaka med vaniljsås. Skulle vi inte orka baka när vi får besök så kan man köpa med sig en hel rund äppelkaka för dom är inte så stora. Äppelkakan är nåt alldeles extra och lite halvkompakt och smakerna bara rusar ut i munnen och fyller gommen med total njutning. Man kan tro att jag överdriver men så är inte fallet. Inte undra på att dom har folk jämt och ständigt på detta Café. Dessutom är dom som arbetar där jättetrevliga. 

 

                                                     

Apple neklace       


 

I deras bröddisk finns det hur mycket gott som helst och olika varje gång. Nu fick jag några bra bilder men annars är det lite svårt att fota genom en ruta. Kolla in dessa..  Jordgubbsbakelser

 

     

Här passar det bra med The Beatles med "Strawberry Fields Forever"


 

Mördegsbotten som är fylld med olika godsaker


 

Såna här runda stora godsaker har dom haft i många utföranden 


 

Vet inte vad detta är men gott ser det ut. En fortsatt bra dag och kväll hoppas jag ni alla får.

 

                                    Brown Divider Modified clip art


 

#City #Erikslund #Muffins #Äppelkaka  #Jordgubbsbakelser #Beatles #Mördegsbotten 


Av Malin wiper - 21 mars 2018 09:00


   

I dag kör vi på som vanligt med undantag av en del saker vi har att fullfölja. Min man skall ringa sjukhuset för att försöka få svar på hur länge han måste vänta på operation. Nu har det gått över 2 månader och han får mer och mer besvär. Vi skall även kolla upp gratisgymmet i dag så åtminstone jag kan börja gå där. Saknar gåbandet och lite andra redskap som gjorde väl för min skadade kropp. Min man har övningsprogram från "Artrosskolan" som skall göras varje dag. Jag hade inget färdigt inlägg så jag har fått knåpa ihop ett på morgonen.              

 

 

Jag avslutar med denna minnesbild från 2009 då vi bodde i eget hus. Så här såg min datorplats ut då. Jag satt i ett hörn i vardagsrummet och som datorbord hade jag ett sängbord jag köpt på IKEA:s fyndhörna. Det tillhörde en säng hos IKEA som jag inte kom ihåg vad den hette. Upptill hade jag anteckningsbok, dvd och lite annat skräp. På själva datorbordet till höger ser ni en hållare med anteckningspapper och en penna i ett uttag upptill. På väggen två små högtalare och på golvet en subwofer. Som papperskorg hade jag en hög plåtvas som var silverfärgad så det lite kompakt living datorplats. På mitten av hyllan fanns en bred avlång magnet där jag satt minneslappar. Till vänster ser ni en röd hängare och där hade jag mina hörlurar. Före det hade jag en stationär dator med lite större bord som man kunde höja och sänka. 

 

       

Klickbilder. Bild 1 då jag satt vid en stationär dator i huset. Bild 2 datorplatsen i vår nuvarande lägenhet som den såg ut i början. Bild 3 köpte en ny stol på IKEA men den funkade inte med min ländrygg. 

 

   

Nu ser det ut så här och bordet och vår höga byrå är från samma serie. Jag vill ha så lite som möjligt så man får kontroll på sakerna och inte stökar till. Min man är tvärtom så det blir rätt rörigt hos honom.  Fick ta tillbaka min gamla stol som är ett second hand-fynd. 

 

                                                  


Fällbart

 

 

Nu hoppas jag er dag rullar på i ett lagomt tempo. Sköt om er och ha en härlig dag kära läsare


    

Trucking Rollin Home by Gene WatsonGary Gene Watson (född 11 oktober 1943) är en amerikansk countrysångare. Han är mest känd för sin 1975-hit " Love in the Hot Afternoon ", hans 1981 1-hit " Fourteen Carat Mind " och hans signaturlåt " Farewell Party ." 

 

                                           animated-truck-image-0018

 

#Operation #Datorplats #Kontroll #Rullar #Gene

Av Malin wiper - 20 mars 2018 15:00


                               

 

Nu har jag drabbats av den årliga vårtröttheten igen så jag får tvinga mig själv ut. Då bestämde vi oss för lite miljöombyte och tog bilen till Köping. När vi nästan var framme såg vi plakatet på filmen Tårtgeneralen som är inspelad i Köping och därför kunde man se skådespelarna i stan och även på filmens premiär. Jag fattar inte varför jag inte åkte dit för att fota och få en skymt av skådespelarna och filmteamet. Tårtgeneralen går även på vår Saga bio

 

                

Winga Sweden                         

 

Klicka här för att läsa om Världspremiären på filmen i Köping. Klicka här för att se bilder från inspelningen. Klicka här för att läsa om smörgåstårtan som bakas upp igen i och med filmen

 

 

Vi parkerade bilen och tog en promenad. Här går vi förbi Köpings Sjukhus där min man skall operera sin axel så småningom. Sjukhuset ligger inte långt från centrum.

 

   

Sen vände vi och gick ner på stranpromenaden där det är jättefint och utsikt över vattnet som fortfarande är isbelagt. Bilderna blir inte så bra då solen gassar så skuggor bildas överallt. Klicka här för att se lite bättre bilder från Köping i maj 2017. Klicka här för att se lite fler bilder från Köping 11 april 2017

 

    

Följ med på en skakig och ryckig promenad med mig. Nästa gång skall jag lägga till musik till det jag filmar och ta det easy


 

Helt plötsligt kom en duva flygande och promenerade orädd mot oss. Såg sen att den hämtade en kvistbit för att flyga till boet med

 

                                              


 

Den hade sitt bo i denna öppning på husgrunden mitt emot strandpromenaden. Jag fick zooma rejält men jag hann inte ta sån tydlig bild för duvan vände sig om och gick in    

 

 

Sen fortsatte vi att promenera och fick vår dagliga motion

 

                                                                    

Länna Sport    

  

 

Naturligtvis måste man få leka av sig lite också..                                

 

 

Det finns många fina gamla hus i Köping och snygg arkitektur

 

   

    

  

På hemvägen dök vi på en helt utbränd buss

 

Sen tog tröttheten tag i oss så vi åkte hem och lagade lite mat och satt och myste en stund. Jag tog mig i kragen och dammtorkade i sovrummet för jag måste få nåt gjort varje dag. Hösten är min bästa tid då luften är fri från allergener. Fast jag skall ändå försöka njuta av våren och tar man sina promenader så blir man i alla fall pigg halva dan.

 

    

Pugh Rogefeldt med Storseglet. Hoppas ni har en fin tisdag hittills och att solen skiner hos er alla. Sköt om er..  



#Köping #Tårtgeneralen #Sjukhus #Strandpromenaden #Duva #Husgrunden #Leka #Arkitektur #Buss #Pugh

Av Malin wiper - 19 mars 2018 14:45


 

På vår promenad i dag så hade min man ärenden till vårt fina Apotek Hjärtat. Vi brukar passa på att handla på vägen tillbaka från våra promenader. I dag är det nollgradigt men känns ändå rätt kallt på grund av att det blåser. Vi har fått så mycket bättre kondition på grund av promenaderna så vi orkar mycket mer på dagarna. Det gäller att promenera regelbundet annars tappar man flåset igen.

 

 

Hammarteaterns mäktiga balkong. Vi har inte varit dit än men så småningom skall vi gå och se nåt teaterstycke. Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev ang teatern förra året

 

                                   

 

 

Detta gillas inte

 

 

Gammal buss jag fotat förut men nu har jag mer uppgifter på den. Bussen är en SCANIA VABIS OF 7661 och fordonsåret är 1964. Klicka här för att se ett härligt klipp med gamla bussar. Klicka här för att se ytterligare ett härlig klipp

 

 

I väntan på vår och sommar

 

                                                     


Click 

 

Jag gillar att man kan ta sig fram genom såna här gångar i bostadsområdet

 

   

En av två katter vi brukar möta på vår gård. Dom är så fina båda två och jag har sett ytterligare en katt man hann inte fota den

 

  

Sen bar det av i en smidig balansakt framför bilarna som stod parkerade bakom. Om man ändå var lika smidig som en katt. 

 

 

Hallsta Loppis  hittade jag denna cowboyhatt helt i stearin. Bara att tända upptill så får man en brinnande hatt. Dom har just nu 50% rabatt på många saker där. 

 

   

Chris Stapleton, Sheryl Crow och Brandon Flowers med Don't let me down. Ha nu en fortsatt härlig dag gott folk

 

                         animated-line-dancing-image-0020                                 animated-line-dancing-image-0020

 

 

#Promenad #Hjärtat #Hammarteaterns #Scania #Hollies #Väntan #Gångar #Katter #Chris

Av Malin wiper - 19 mars 2018 08:00


    

Jag brukar titta på Skavlan och i fredags hade han besök av en artist jag inte kände till som heter Father John Misty. Han sjöng låten Mr Tillman och jag gillade vad jag hörde. Jag får lite The Beatles-vibbar när jag hör låten. Han är en karaktär som passar som liveartist och det kom fram just hos Skavlan. 

 

                                               



Zazzle

 

Father John Misty föddes 1981 och är en amerikansk sångare, låtskrivare, gitarrist och trummis. Klicka här för att komma in på hans facebook. Klicka här för att läsa en lite längre biografi över honom 


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom

 

Jag får verkligen lite 1970-talskänsla även då jag ser denna bild på honom. Klicka här för att få en liten nostalgitripp tillbaka till 1970-talet

 

                                        


Häftig taklampa från 1970-talet från Stadsauktion i Sundsvall

 

 

Nu önskar jag er en upplevelserik ny vecka kära ni som tittar in.

 

                                     animated-number-image-0021 animated-number-image-0029            animated-month-image-0173

 

 

#Skavlan #John #Tillman  

Av Malin wiper - 18 mars 2018 14:00


                    


 

I går såg jag filmen Suffragette på SVT och det är en brittisk drama, biography, history från 2015 i regi av Sarah Gavron. I huvudrollerna ses Carey Mulligan, Helena Bonham Carter, Brendan Gleeson, Anne-Marie Duff, Ben Whishaw, Amanda Lawrence, Grace Stotter och Meryl Streep mfl

                 

 

Fotsoldaterna från den tidiga feministiska rörelsen, kvinnor som tvingades under jorden för att driva ett farligt spel av katt och råtta med en alltmer brutal stat. Klicka här för att läsa hela historien om Sufragetter. Det var 1903 som kampen startade

 

    

SVT play 

 

Jag blev väldigt berörd av filmen som visade på hur kvinnor fått kämpa för sina rättigheter och bara tanken på att vi inte hade varken rösträtt eller andra rättigheter är en sorglig historia. Dom kvinnliga skådespelarna i denna film är så suveränt passande i sina roller så jag nästan ramlade ur filmsoffan. Filmen var även väldigt välgjord vad gäller både miljö och kostym. Trots att dessa kvinnor fick utstå misshandel, övergrepp, fråntagen sina barn och mycket annat så kämpade dom med en sån glöd och det har banat vägen för oss andra i dagens värld. Tyvärr så har vi inte kommit ända fram och det finns länder som fortfarande inte har kvinnlig rösträtt och ett land fick det senast 2015.  Jag satt tidvis och grät och stundvis kände jag ilska än om jag har vetat om vår kvinnliga historia så blir det mer påtagligt när man ser en sån här verklighetsbaserad film.  

 

Klicka här för att se filmen på SVT play. Klicka här för att läsa en lite längre recension i GP

 

Filmen får 4 pins i betyg av 5 möjliga av mig

 

         

 

   

Trailern till filmen


#Suffragette #Sarah #SVT

Av Malin wiper - 18 mars 2018 08:30

                                   

 

I går var vi in till Västerås för att träffa min mans bror och då åkte vi sen ner till Öster Mälarstrand och besökte Lasse Färnlöfs Plats. Jag har inte varit dit förut och det visade sig vara en liten oas med både restaurang, café, park mm

 

                animated-trumpet-image-0037                                                    animated-trumpet-image-0037          

 

Lasse Färnlöf  var en trumpetare och kompositör som föddes i Alingsås 1942 men bodde sen i Västerås fram till sin död 1994 endast 51 år gammal. Jag känner till honom sen förut eftersom jag levt lite i jazzkretsar under en period av mitt liv och har även varit på en del jazzfestivaler. Han är mest känd för sina låtar Att angöra en brygga och Farfars vals. Lars har arbetat ihop med bland annat Monica Zetterlund, Bill Evans, Quincy Jones, Jojje Wadenius, Staffan Abeleen, Beppe Wolgers, Fredrik Norén, Bobo Stenson, Red Mitchell, Stan Getz (träffat 1970-talet) och Dick Morrissey. Klicka här för att läsa en längre biografi över Lars Färnlöf

 

    

Lasse Färnlöf och hans orkester 1969. Klicka här för att komma in på en sida som heter "I Lasses kvarter" där har dom evenemang på somrarna. 

 

          

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Lasse Färnlöf. Min sons pappa har träffat honom för han var ju själv musiker och gillade Lasses trumpetspel och kompositioner. Han var enligt honom en toppenkille och jag har ett svagt minne av att vi träffade på honom i Helsingborg då vi var på väg först till Danmark och sen till Amsterdam på 1970-talet


 

Går man längre ner mot vattnet på lasses plats så får man se denna oas av bänkar, parasoller mm som lyser upp med sin gula färg. En liten parkoas för alla åldrar

 

             

                                                      


                     Hus och hemma.se

 

 

En närbild på låga bänkar där man kan sitta och mysa på sommaren.  Framför bänkarna finns en fontän där en båt sätts ut den varma årstiden


          


 

I lekparken finns det två såna här delfiner i trä att gunga på för barnen

   

        


  

På ena sidan om parken står det en rad med pelare med utskuret mönster och i olika höjder. På dessa har dom placerat fågelskulpturer som smälter in i utsikten mot vattnet. Ljuset låg så illa till så jag kunde inte fota dom alla i sin helhet så klicka här för att se en bild på alla och läsa om hon som skapat dessa skulpturer

 

                                        

Decorum  

 


Det är lysen i pelarna på kvällen och det ger en speciell känsla. Jag skall passa på att åka dit nån kväll för att se detta i verkligheten                               

  

  

Fyrskeppet Svenska Björn ligger en bit bort. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2014 där jag även fotat fyrskepp då vi hälsade på min son

 

                    animated-lighthouse-image-0028                                animated-lighthouse-image-0028           


 

Klicka här för att se när vi var till Öster Mälarstrand i oktober 2017 då jag fick bättre bilder än i går


  

Tänk om dom hade haft lite mellanrum mellan huset med lite träd och grönområden det hade blivit mycket finare och snyggare miljömässigt och estetiskt.

 

Klicka här för att se när vi var till Öster Mälarstrand i oktober 2017 då jag fick bättre bilder än i dag

 

                                  


 

En lägenhet längst upp på ett av husen. Det ser ut som ett eget litet hus

   Nu önskar jag er en skön och strålande söndag ..      

 

 

 

#Mälarstrand #Färnlöf #Oas #Delfiner #Pelare #Björn #Estetiskt #Fågelholk 


Av Malin wiper - 17 mars 2018 08:00


 

När vi var ute och promenerade så gick vi förbi Små hjärteting som är en jättefin inredningsbutik här i Hallstahammar. Fotade lite inför den stundande påsken. Snygga påskkaniner/harar

 

             animated-rabbit-image-0589                                  animated-rabbit-image-0589           

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev 20 februari


 

Liten och stor


  

Fint porslinsägg där man kan använda sig av deras eget godis som dom har rätt mycket av och varierat


 


Lurviga kraftfulla och färmättade tuppar

 

 

Riktigt stiliga ägg som man kan ha som dom är eller dekorera lite själv med band och annat. Jag tycker dom är supersnygga som dom är                                        


 

Sen dök jag på dessa färgstarka grodor i olika storlekar. Dom stod där och lyste upp med sitt kraftfulla mönster              



  

Butiken blev nominerad till en av dom bästa 2017                   

 

  

Ett stiligt harpar som kan förgylla påsken      



 

Fina kuddar satta i en läcker hållare med gungfunktion

 

   

Med denna roliga hjärteskylt önskar jag er en underbar lördag 

 

    

Lite nostalgi igen och nu med Marty Balin och låten Hearts. Det känns lite surrealistiskt att han nu är 76 år. Han är en amerikansk sångare och gitarrist, mest känd för sina sånginsatser i den psykedeliska rockgruppen Jefferson Airplane. Balin var den som tillsammans med Paul Kantner formade Jefferson Airplane 1965. Klicka här för att komma in på hans facebook

                          


#Hjärteting #Porslinsägg #Tuppar #Grodor #Nominerad #Harpar #Kuddar #Marty 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards