Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2017

Av Malin wiper - 19 oktober 2017 08:30



 


I går åkte vi iväg till Köping eftersom jag hade en tid hos Kiropraktor Malin Larsson på Larssons Kiropraktik & Hälsocenter. Det är så härligt att åka omkring nu när vädret är så bra och allt så gnistrande vackert


 

Dom hade gjort så fint i sina fönster och det är en mysig stämning där så man känner sig välkommen och alla är trevliga. Jag har ju bara varit två gånger till Malin och hon tyckte jag svarat jättebra på behandlingen. Hon sa att ryggen var mycket rakare och det fanns bara några ställen som behövde behandlas en gång till. Jag har ett otroligt bra läkförmåga och det är jag tacksam för. Än om jag är bättre än på länge så blev jag ännu ett snäpp bättre och svävade på moln när jag gick därifrån. Klicka här för att komma in på ett inlägg från augusti

 

                         


Clipart Library


  

 Här sitter min härliga man och läser medans han väntar på mig. Min Kiropraktor Malin väntar barn och såg så söt ut med sin mage som är 5 månader gången.  Jag är så glad att jag hittade en sån skicklig Kiropraktor när vi flyttade för jag är ju bortskämd sen förut med Kiropraktor Michael Sher i Skillingaryd som hjälpte mig så fantastiskt bra när jag fick detta med ländryggen för ca 2-3 år sedan.  Så nu känns det tryggt att jag har nånstans att gå nu också när det är som värst. I och med att jag går på gym och promenerar så behöver jag inte gå så ofta utan det håller sig bra länge. Sen har jag ju själv metoder att ta till. Icepåsar som är oumbärliga men dom har jag inte behövt hemma på länge utan bara i bilen. Sen fick jag lära mig bindvävsmassage av Michael Scher så jag använda det på nacke och rygg när det behövs.          

 

Vi promenerade lite i Köping men jag tog inga bilder denna gång utan vi bara njöt av omgivningen. Det var första gången på länge som jag vilade från kameran och vi hade även med oss fika för vi skall spara in lite så vi kan göra annat än bara fika ute.

 

   

När vi åkte hem så stannade vi en stund på Åsby Hem & Trädgård som ligger till höger på bilden där ni ser flaggorna. Jag fotade lite där istället och vi bara myste när vi gick omkring bland blomhaven och härlig musik med Enya strömmade ur högtalarna. 

 

önskar jag er en härlig höstdag. Själv har jag en lunta på 4 böcker som skall läsas. Det är mina bloggvänners böcker och även en fb väns bok. Jag har börjat med en av böckerna som har lite större text och är nu på sidan 20. Jag gillar det jag läst hittills och känner igen mig lite själv i boken som är en självbiografi. Jag skriver om boken när jag läst klart. Nu när nacken är bättre så har jag lättare för att fokusera och koncentrera mig

 

The Book of Love med Peter Gabriel 

 


#Larssons #Fönster #Behandlingen #Malin #Michael #Köping #Bok #Peter

Av Malin wiper - 18 oktober 2017 15:15

                                

   

Denna lastbil utan flak har jag sett flera gånger på en parkeringsplats då vi åkt ut och sett oss omkring. Gillar det grafiska motivlacket        


 


En fantastiskt fin bil hos Mel's Garage som inte kommit med förut. Det är en CHEVROLET från 1952   


 

Även denna som ser härligt sportig ut. Det är så mysigt att gå omkring på Mel's och bara njuta av all nostalgi och även fika i deras retrohörnor.                


 

En knallröd traktor bara stod där intill ett staket som en pärla bland dom vackra färgsprakande träden


 

Var ner till Garnstugan för att hämta några stickade sockor som en vän beställt. Fotade lite annat när jag ändå var dit. Tyvärr fick jag bara några bra bilder

 


  

Det finns en del uppsickat som man kan köpa. Det är bra för såna som mig som inte är bra på att sticka. Jag har varit bra på att läsa mönster och hjälpa andra vad gäller både stickning, virkning, vävning mm då jag arbetade på arbetsterapi. Barbro är den som får virka grytlappar till oss för dom är helt outstanding. A-G har stickat fantastiska mössor till mig som jag trivs jättebra i. 


Min man och jag beställde själv sockor som vi fick uppstickade och vi blev jättenöjda. Klicka här för att se dessa sockor som är i ett lite tunnare garn


  

Det säljs inte bara garn på Garnstugan utan tillbehör och här ser ni lite sidenband och snedslåband mm.  

 

  

Pelikan-kramdjur från Åsby Hem & Trädgård


Vi åkte till Köping i dag för jag hade återbesökstid hos min Kiropraktor Malin Larsson på Larssons Kiropraktik & Hälsocenter. Jag skriver lite om det i ett annat inlägg. Vi hade med oss fika denna gång för vi skall försöka spara in på fikastunder nu då vi även har hyrt garage och köpt mycket nytt till hemmet sen vi flyttade hit. Vi har två inplanerade roligheter framöver som jag hoppas vi kan genomföra. Det känns som en sensommardag i dag för det är magiskt vackert och luften underbar att andas i så jag har noll problem just nu med ögonallérgi. 

 

    

Ett av soundtracken från filmen The Pelican Brief (Pelikanfallet) en thriller från 1993 regisserad av Alan J. Pakula med Julia Roberts och Denzel Washington i huvudrollerna. James Horner står för filmmusiken. Jag har själv sett filmen och tyckte den var spännande

 

 animated-black-and-white-image-0391 Nu önskar jag er en fortsatt fin dag med njutbara kaffestunder och annat

 

 

#Lastbil #Mel's #Chevrolet #Sportig #Traktor #Garnstugan #Pelikan #Larssons

Av Malin wiper - 18 oktober 2017 08:00


  

Den brittiska skådespelaren Roy Dotrice har gått bort i en ålder av 94 år. Han har jag sett i många filmer, pjäser, serier mm. Han var nu sist med i TV-serien Game of Thrones där han gjorde en mängd röstroller. Han har även medverkat i Lagens änglar, Skönheten och odjuret, Mord och inga visor, Angel mfl. Jag tycker han var en jättebra skådespelare. Jag har sett alla dom serierna utom Game of Thrones. Hans karriär varade i 55 år              

 

Klicka här för att se honom i ett klipp från Skönheten och Odjuret.  Klicka här för att se hur mycket han medverkat i och det är inte lite. Många av dom filmerna och serierna har jag själv sett. Hans fru Kay Dotrice dog redan 2007

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild från hans medverkan i Game of Thrones

 


Minnesklipp

 

 

 

  Rest In peace Mr Roy Dotrice



#Roy #Game 

Av Malin wiper - 16 oktober 2017 16:00


När vi träffade min mans bror i lördags så åkte vi även ner till Västerås hamn där dom byggt så det knakar. Här en stor båt som ligger förtöjd        


  

Detta är en silo och vid den ligger en lång båt utefter kajen. Silon borde vara K-märkt för den ser lite retro ut men den skall tydligen rivas och vad jag förstår kommer inga båtar att komma in så nära centrala Västerås i framtiden. Klicka här för att läsa vad som står ang Silons framtid         


 

Jag zoomade kraftigt från en småbåtshamn och fick med både en motorbåt på väg och en fabrik mittemot


  

En bro över till ett annat bebyggt område


  

Här ett exempel på hur många nybyggda hus ser ut nere vid hamnområdet. Första åren vi åkte till Västerås så fanns det inte några hus men nu är det ett stort utbrett bostadsområde med bostadsrätter. Tyvärr så står husen alldeles för nära varandra och än om jag skulle ha mycket pengar så är det inte i min smak.  

 

  

Lite närmare

 

                          



  

Båten Bore låg förtöjd vid kajen


  

Tyvärr så tar det dubbelt så lång tid nu för mig att skriva inlägg för jag har så många fel på bloggen men jag har mejlat flera gånger till bloggplatsen men får inget svar. När jag klickar på mellanrumstangenten så hoppar sidan upp och jag kan inte skriva när jag inte ser texten jag skriver, har även fel på sökfunktionen. Svårt att förklara för jag får så konstiga fel. Bloggplatsens reklam har jag måst köpa bort med 20 kr/månad på grund av att bloggen slutar fungera när den reklamen är igång. Sen har videofuktionen slagits ut så jag kan inte sätta in kortare filmklipp här längre. Dom längre brukar jag fixa på Youtube. Statistiken har också fungerat dåligt några gånger så jag antar att min blogg har nått sitt livs ände med alldeles för många bilder. men jag vill inte avsluta den förrens jag sparat ner bloggen klart

 

The Allman Brothers Band med Sail away. Dom var ett amerikanskt rock- och blues-band som bildades 1969 i Macon, Georgia. Gruppens storhetstid var under början på 1970-talet och dom var då ett av dom mest inflytelserika inom den framväxande subgenren southern rock. Detta är deras aktiva år som band 1969–1976, 1978–1982, 1989–2014. Gregg Allman dog i maj, han blev 69 år. Han var några år gift med sångerskan Cher 



#Västerås #Båt #Silo #Motorbåt #Bro #Nybyggda #Hund #Bore #Fel #Gregg

Av Malin wiper - 16 oktober 2017 10:00


 
I går var vi ute ett ärende och vi åkte hem på den gamla fina vägen mot Hallstahammar. Det känns så avslappnnande och vackert utefter den vägen och man varvar ner och får skönhetsintryck. Hösten är min bästa årstid och jag mår så bra av luften och även dom vackra färgerna som påverkar. Efter min utbrändhet så ser jag naturen på ett annat sätt och njuter av den till fullo. Naturen hjälpte mig också att komma tillbaka till livet än om det inte blivit som förut.               

 

 

Jag kan säga nej till saker nu som jag känner blir mig övermäktiga och det hade jag svårt för förr. Jag gick på KBT i början av min utbrändhet eftersom jag fick panikångest som var hemska men i och med KBT så fick man verktyg att ta till. Bland annat fokuseringsövningar, att vara ute i naturen och promenera och lägga upp ett realistiskt schema med punkter vad man skall göra på dagarna och sen trappa upp så livet skulle bli normalt igen men inte som förut. En utbrändhet ger hjärnskador och man tål inte lika mycket som förr varken psykiskt eller fysiskt utan man får försöka komma upp så gott det går och leva med dessa skador som även består av sämre uthållighet mm.

 

                                                           

 


Här följer lite bilder från färden hem från Erikslund till Hallstahammar. Det är som sagt viktigt för en utbränd hjärna att njuta av allt vackert för det är läkande på nåt vis. Jag var ju i alla fall äldre redan då jag blev utbränd men jag tänker på att så många unga går in i väggen. Nåt är galet i denna värld men inget verkar göras. I och för sig så fick jag redan då jag var 36 år gammal indicier på att nåt inte stod rätt till. Jag hamnade på akuten med afasiliknande symtom. Fick ligga en natt på akuten med ständig koll. Läkaren sa att jag fått sånt migränanfall som tydde på stress. Jag har ju alltid blivit hög på stress och jobbat hårt och lite mer än jag behövt. Det fanns ingen broms men jag lärde mig nåt för 15 år sedan då jag drabbades på riktigt                   

 


Det var inte meningen att jag skulle skriva om detta nu utan bara sätta in några bilder men helt plötsligt gick hjärnan igång när jag såg bilderna för det var naturen, KBT, avslappningsövningar och psykolog som hjälpte mig igenom allt


  

Eftersom jag hade gått så länge och kännt mig dålig och inte vetat vad det berodde på så föll jag hårdare och det blev en lång väg tillbaka. I början kan man knappt komma ur sängen och att bara klä på sig var svårt. Allt runt en rasar och det var tur att jag hade min underbara man som kunde se till att inte hemmet kapsejsade. Tack vare utbrändheten så fick jag ett nytt intresse genom att fota och det har varit avgörande och hjälpt mig enormt mycket. Man lever i nuet och kroppen lugnar ner sig

 

 

Så viss kan man komma ur tunneln och se ljuset på andra sidan. När jag gör nåt numera så njuter jag dubbelt så mycket och har inte samma krav på mig själv utan har arbetat med mig själv jättemycket. En annan sak är att jag alltid varit så konflikträdd. Om nån säger nåt märkligt till mig numera så ifrågasätter jag utan att för den delen vara arg utan på ett bra sätt. Jag har på sätt och vis varit lätt att manipulera och jag har ju tillåtit det men nu funkar inte det längre och jag inser mitt eget värde. 

 

 

  

Efter tunneln så har det varit en slingrande väg men intressant och givande för livet förändrades och inte bara till det sämre. Det som smärtar mig är att jag inte kunde arbeta längre trots många försök att komma tillbaka. Tur att jag hittade till nätet i början av 2000-talet och fick kontakter som jag aldrig skulle ha fått annars                    

 

Ibland möter man nån annan utefter vägen som upplevt samma sak och vi förstår varandra precis. Så är det också när man är skadad eller dom som har fibromyalgi man behöver likasinnade att byta erfarenhet med. Det blev lite mer komplicerat för mig i och med nackskadan men jag har ändå kommit igenom allt med livet i behåll. 

   

Vägen är lite rakare nu men ändå finns det alltid lite plågor som man hade velat lösa men det gör man inte ensam. Nu är det hela 15 år sedan jag gick in i väggen och tyvärr blir man straffad för att man varit sjuk i och med att man då inte får pensionspoäng och mister många tusenlappar

 

  

Tillbaka i Hallstahammar

 

     

Sen lyser man upp när man ser detta färgsprakande ljunghav utanför ICA




I dag är det Martin Luther King-dagen och det är verkligen nåt att uppmärksamma. Med detta önskar jag er en rättvis och givande dag

 

               



 

#Vägen #Skönhetsintryck #Utbränd #Naturen #KBT #Tunneln #Hjärnskador #Tunneln #Likasinnade #Ljunghav #Martin

Av Malin wiper - 15 oktober 2017 08:45


                          


  

Punkten "Direkt ur skivbacken" handlar denna gång om Roger Whittaker som slog an en ton hos mig i slutet av 1970-talet men han slog igenom redan 1969. Han föddes i Nairobi, Kenya och är en brittisk sångare och kompositör. Låten han slog igenom med Durham Town och hade flera hits under 1970-talet. Roger Whittaker har sålt över 60 miljoner album världen över, och jag har/haft några sjäv i min ägo. Dessutom är han otroligt bra på att vissla. Roger är nu 81 år gammal

 


Här kommer en av låtarna på LP:n i skivbacken från New World In the Morning

 

År 1964 gifte han sig med Natalie O'Brian som han har 5 barn tillsammans med. 1986 släpptes hans självbiografi, so far, so good. Eftersom han växte upp i Nairobi så har den östafrikanska musiken betytt mycket för honom. Jag förnam känslan nu när jag la på en vinylskiva på skivspelaren och ljudet var så levande med lite rasp. Klicka här för att läsa ett reportage om honom då han fyllde 80 år

 

   

 

Klicka här för att komma in på hans facebook. Vad jag kan se på nätet så är han aktiv fortfarande 

 


Här hör ni en av mina favoritlåtar med Roger Whittaker, The Last Farewell. Den låten skrev han 1971 men jag hörde den inte förrens i slutet av 1970-talet då jag bodde i Göteborg 

 

 

Walkning Chair

 

 Solen skiner, det är 7 grader varmt och vindstilla. Kan man begära mer?. Nu fixar min man frukost och sen myser vi en stund innan vi hittar på nåt söndagskul. Njut av söndagen och sköt om er kära ni som tittar in 




#Skivbacken #Roger #Farewell

Av Malin wiper - 14 oktober 2017 15:45

 

I förmiddags åkte vi iväg till Västerås för att träffa min mans bror för att umgås en stund. Det var ett toppenväder och 11 grader varmt. Jättevackert ute med sprakande höstfärger som nu börjar mer och mer gå över till gult.

 

    

Det är ju räkmackans dag i dag så vi åkte sen till IKEA för att njuta av en sådan. Min man och jag orkade inte en hel så vi delade. Dom är så bombade med handskalade räkor och annat gott på ett lite mörkare men tunnt bröd så det är lagomt med en halv för oss. För det mesta så hänger jag inte med på alla dessa "Temadagar" som har blivit fler och fler genom åren för det blir för mycket.                                  

 

   

Min mans bror fick i sig en hel men han har ju blivit jättesmal och får plats med lite mer. Klockan var bara 10.30 så det var lagomt med folk i farten. Det blev inga bra bilder på mig själv så jag avstår från att synas denna gång.                  

 


   

Sen promenerade vi bort till City Gross som även det ligger på Erikslunds shoppingcenter. Där hade dom lite roliga masker mm för kommande Halloween. Jag fick min man att ställa upp som "maskmodell" och hundmasken var verkligen grotesk..  

 

                animated-dog-image-0050                                 animated-dog-image-0050 

 

Här passar låten Who Let the Dogs Out med Baha Men. Enerverande låt... Baha Men är den musikgrupp från Bahamas som hösten 2000 hade en jättehit med sången Who Let the Dogs Out. Man är även kända under namnen The Baha Boys och High Voltage                          

 

     

Klickbilder på fler masker, bild 3 jag själv maskerad 

 

Sen åkte vi omkring lite och promenerade men dom bilderna är inte klara än. Just nu lagar min man mat och det är härligt att få sätta sig vid dukat bord. Jag tar istället hand om disken för min man gillar att laga mat och jag gillar att äta den..  . Önskar er en fortsatt fin höstdag 

 


Simply Falling med Ieyoka. Hon är en nigeriansk-amerikansk poet, sångar, artist, aktivist, och pedagog. Hennes musik innehåller element från både R & B, rock, hiphop och jazz

 

 

#Västerås #Räkmackans #IKEA #Bror #City #Masker #Baha #Ieyoka

Av Malin wiper - 14 oktober 2017 08:00

                                           

  

Vi brukar köpa såna där fryspackade laxbitar som ligger i 4 pack. Nu har vi däremot börjat köpa Coop laxbitar som är i varierande storlek och taget från överblivna bitar men jag tycker dom är mycket godare än dom styckfrysta och dessutom billigare. 

 

Klicka här för att komma in på en sida där dom finns  

 

                                                    


Laxfärgad stol rån Iconic



Dom ligger i två klumpar och räcker till 4 personer

 

                  Salmon - GIFMANIA                             Salmon - GIFMANIA   

 

 

 

Sist gjorde vi lax i ugn av laxbitarna och det blir alltid gott. Klicka här för att få receptet på denna rätt. Man skall även ha dill ovanpå laxbitarna och det behöver inte vara färsk utan man kan köpa en dillkrydda på burk.                   

                     

 

Klicka här för att få ett recept som jag fått av Skrivmoster för nåt år sedan på en kräftsoppa. Den är en höjdare och vi börjar bli sugen på den igen. I det inlägget ser ni hur en del av vår köksdel såg ut i förra lägenheten

 

     

I ett mejl från min bloggläsare Lena så skickade hon med en länk till denna grupp som heter The Country Side of Harmonica Sam. Har aldrig hört talas om dom förut. Tack Lena för att du förser mig med tips och annat emellanåt. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att läsa om gruppen. Nu önskar jag er en härlig, sprallig, spännande och helt underbar lördag 

 

 

#Laxbitar #Coop #Klumpar #Ugn #Harmonica


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards