Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 oktober 2017

Av Malin wiper - 1 oktober 2017 14:15

  

Jag hittade en bok på Myrornas second hand i Västerås för 50 kr. Den heter Korv, mos och människor och är skriven av Leif Eriksson. Den handlar om Svenska korvkiosker och det har jag stor erfarenhet av från barn- och ungdomsåren. Jag och min ungdomsväninna var ofta nere i centrum av Sundsvall  för att kolla in raggarbilar och då var torget fullt med korvkiosker så det var bara att välja. Sibylla är den korv jag gillat mest och den finns ju än i dag och jag kan känna igen smaken. Tvyärr hittar jag inget på google över korvkioskerna på stora torget i Sundsvall i mitten av 1960-talet 


                                                                       


Hot dog sofa

 

Klicka här för att se lite fler bilder från boken på en sida. Klicka här för att se hur Leif Eriksson ser ut och boken kom ut 2004. Klicka här för att se lite korvnostalgi i Minnenas Journal. Klicka här för att komma in på PerrasMotornostalgi och se korvkiosker från förr. Ofta dracks det Pucko chokladdryck till korven men jag var aldrig så förtjust i dessa. Pucko finns ju kvar och nu även i tetrapack     

 

    

 

Jag har 3 böcker jag skall läsa men jag får vänta tills nackbesvären lugnat ner sig lite mer. Min man är hos sin bror i Västerås just nu så jag fixar lite hemma under tiden

 

     


Klickbilder ur boken. Klicka här för att se och läsa om ett legendariskt gautkök i Sundvall

 

   

Jag har ställt boken på en av boklisterna i köket där vi har flera nostalgiböcker. Den är rolig att bläddra i för det är mer bilder än text i boken och jag gillar den till tusen.

 


Hittade ett roligt klipp som passade in i inlägget. Kung Tung med Du är min korvkiosk. Kung Tung är ett svenskt proggband från Kalmar som bildades 1974 av Mikael Svanevik (trummor), Per "Pelle" Magnusson (bas), Anders Helmerson (elpiano), Thomas Stålberg (gitarr) och Peter Bryngelsson (gitarr). Bandet återuppstod som aktivt band 2013. Klicka här för att se hur dom såg ut 2015

 

               

 

 

                               Njut av hösten och ha det bra

 

 

 

#Myrornas #Korv #Leif #Sundsvall #Perras #Boklisterna 


Av Malin wiper - 1 oktober 2017 08:15



                         


  

Detta är en Doro knapptelefon som jag såg på Läkarmissionens second hand. Hittar den inte på nätet så jag skulle ha kollat under telefonen. Jag tror att delen som luren sitter på lyser när det ringer. Jag trodde att kåpan var borta på telefonen men den skall tydligen se ut så där enligt min man. Kul att kolla runt för att se lite annorlunda saker som jag kan visa i bloggen.


                                           

Etsy



  

En Radiola Radiogrammofon som stod där så fin i teknikhörnan på Läkarmissionens second hand. Mina föräldrar hade en radiogrammofon när jag växte upp men den var i mahogny 

 

Så här kunde det se ut på den tiden..  


  

En stol och skrivbord från ca 1950-1960-talet men tyget på stolen ser inte ut att passa in



Jag har skrivit på många skrivmaskiner i mina dagar och även såna här och sen kom dom elektriska efter att jag arbetat på kontor några år. Den på bilden är en Facit och det företaget var på ropet då. Klicka här för att läsa lite mer om denna typ av skrivmaskin. Det var rätt lätt för mig när datorerna gjorde sitt intåg för jag hade en rätta fingersättningen och slapp pekfingervalsen. Jag gick i handelslinjen så jag har inte gått i gymnasium men senare gick jag ett år på Folkhögskola och läste in en del ämnen. Skolan hette Ålsta Folkhögskola och det var ett roligt år då man bodde på internat i ett hus bredvid skolbyggnaden. Har bara bra minnen av den skoltiden och dom jag gick med


 


Såg två barstolar som såg helt nya ut och dom kostade ca 270 kr/st vad jag kunde se   


                                         animated-cocktail-image-0016               animated-cocktail-image-0016                  animated-cocktail-image-0016         


                 


Jag har köpt två saker på second hand det sista och det är denna top som kostade endast 35 kr men jag kom inte ihåg vart..   

               



        


Denna lite skräddade koftjacka köpte jag på Läkarmissionens second hand för 65 kr och den är ett jättebra basplagg. Fullt modern och med blistlås, rund halsringning och ett uppvik på ärmarna



Ane Brun med en annorlunda version av låten "Hero". Hörde henne i tv programmet Ebbots Ark. Hoppas ni har en fin söndag nu när vi skriver 1 oktober. Vi har toppenväder just nu så vackert, färggrannt och vindstilla. 


 

#Doro #Läkarmissionens #Radiogrammofon #Stol #Skrivmaskiner #Ålsta #Barstolar #Top #Koftjacka #Ane #Ebbot


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards