Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2012

Elisabeth Höglund!

Av Malin wiper - 22 oktober 2012 08:00

 



Just nu ser man Elisabet Höglund i många tv program eftersom hon varit allvarligt sjuk och skrivit en bok. Kom ihåg när hon skrev en insändare om sjuka och förtidspensionärer då jag tände till. Hoppas hon nu blivit ödmjukare och har större förståelse för dom som haft oturen att drabbas av sjukdom och arbetslöshet. Klicka här för att se vad jag skrev i ett inlägg, och där finns en länk till hennes krönika som gjorde både mig och jättemånga upprörda.  Jag var en av dom som mejlade henne men fick naturligtvis inget svar. Det finns ingen normal person som vill vara sjuk för det påverkar även ens ekonomi och man får stå för sina behandlingar och mediciner själv. Dom flesta vill jobba och försörja sig själva tills man går i pension. Det som hänt dom sista åren är väldigt olustigt. 

 


 

 




Här är hennes slutord till sjukskrivna: Till de sjukskrivna vill jag säga: sluta klaga på försäkringskassan. Försök mobilisera de inre krafterna istället. För de finns! Att bli frisk måste ju ändå vara ett viktigare mål än att fortsätta att leva på sjukpenning. 



Detta säger mer om henne än om oss sjuka....    

        



 



 

Makabert men inte långt borta....  



Good Morning Sweet with Love

DesiComments.com | Good Morning | Forward this Picture



I dag skall jag både till frissan och klippa mig och sen till Vårdcentralen för att ta bort stygnen efter galloperationen


Hoppas ni får en fin början på veckan.

 
 
kristina

kristina

22 oktober 2012 11:08

Allt som man ger ut får man tillbaka, så det gäller att tänka sig för vad man vill ha tillbaka.
Det ligger kanske lite i vad hon skriver. Det viktigaste att lägga focus på är att bli frisk, kan jag hålla med om. Men man ska överleva under tiden ekonomiskt. Får man den hjälp som är anpassad för mig, ekonomisk trygghet och förståelse så har man större chans att må bättre.
Hon har mycket att lära sig här på jorden.
Go kram till dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Malin wiper

22 oktober 2012 12:28

Jag tror dom flesta har fokus på att bli friska för man får gå igenom så många slussar men dom med bestående besvär kan inte arbeta trots att det inte syns utanpå. Ja du det är som du säger och man skall inte trampa på dom som redan ligger. Visst finns det fuskare men dom skall klämmas åt tycker jag men nu är det kollektiv bestraffning. Dessutom har vi avstått i lön rätt mycket i pengar så man skall kunna leva på detta om man blir sjuk.

Hon har ju gott om pengar så det går ingen nöd på henne ekonomiskt så hon kan inte sätta sig in i hur andra har det.

Ha en skön måndag
Varma kramar

 
Annelie

Annelie

22 oktober 2012 11:40


Ja, vad säger man.. *läste precis artikeln hon hade skrivit*, jag brukar aldrig någonsin ÖNSKA att folk ska bli sjuka,, men när de öppnar käften på ett sådant vis,, ja då ÖNSKAR jag de sjuka.
Sen finns det alltid myglare.. som förstör för alla andra som VERKLIGEN ÄR sjuka.

Usch, jag blir bara upprörd när jag ser / hör sådan skit.

Ha en finfin måndag goa du.. // Kramar Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

22 oktober 2012 12:29

Ja du det är förjäkligt att trampa på dom som redan ligger. Där finns det ingen empati. Ja du det är verkligen kollektiv bestraffning.

Ha en finfin dag själv goa du

varm kram

 
Maya

Maya

22 oktober 2012 22:13

Ja herregud, man blir helt stum! Att det verkligen FINNS så dumma människor! Hon får gladeligen byta hälsa med mej...men så ful som hon är vill jag defintivt inte bli!

Hon kan ju krascha sin bil av vägen i 170km/tim och komma sen så ska vi snacka!!!!!! Fy vad arg jag blir!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

23 oktober 2012 08:33

Det blir man verkligen för vilken värld lever hon i?. Nu borde poletten ramlat ner hos henne men jag undrar.

Man blir verkligen förbaskad. Det är brist på empati.

Ha en skön dag
varm kram

 
Ingen bild

-Nena-

22 oktober 2012 23:06

Är glad att jag då hon skrev det inte läste det för just då var jag väldigt nergången och en sådan text hade gjort ont.
Det gör det även idag men idag har jag mer kraft att inse att hon har fel. Det är inte till att bara....

Man går ju inte frivilligt på sjukpenning (jo jag vet att vissa gör det), man blir ju inte direkt rik på det =/
Vare sig på pengar eller eller det sociala livet som man har på ett jobb.

Sedan har man ju alla utredningar och oro om framtiden tillsammans med värken.

Tycker det är fel att jämföra en som är född med ett handikapp med en som får värk eller annat efter levt frisk i en massa år.
Inte så att jag vill bagatellisera de som föds med handikapp men det är inte samma sak.

Önskar ingen denna värk som jag har men just nu skulle det kanske vara bra för henne att få ha den i alla fall för en vecka.

Malin wiper

23 oktober 2012 08:32

En sån text gör verkligen ont för man vet att man inte fuskar med nåt utan har gjort allt man kunnat i sitt liv. Håller med om allt du skriver i kommentaren

Ja du såna skulle behöva känna på lite och nu har hon fått göra det men det verkar inte som det hänt nåt.

Ha en skön dag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards