Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 maj 2017

Skulptör Nils Olov Adrian, Borgaren i Vasaparken

Av Malin wiper - 16 maj 2017 13:30

  

I Vasaparken i Västerås står denna intressanta skulptur som som heter "Borgarna" och skapad av Nils Olov (Olle) Adrian. Han är en svensk skulptör som föddes 1918 i Svedvi, Västmanland. Han dog 25 mars 1988 i Stockholm. Skulpturgruppen består av 4 figurer: Kronbruden, Pensionären, Atommaskinen och Rymdmaskinen. Det är verkligen ett tidlöst verk som känns väldigt modernt och nu fick jag tillfälle att fota skulpturen för när jag gått förbi förut så har barn klättrat på den. Det härliga med dessa skulpturer är att man ser dom annorlunda från olika håll


Jag är väldigt faschinerad av dom olika delarna och denna föreställer en man som spelar på en barytonsaxofon gissar jag. Hans kinder är som äpplen och hela skulpturen ger sån känsla och man upptäcker nya saker hela tiden.

 

Så här låter en barytonsaxofon spelad av Gerry Mulligan som vet vart skåpet skall stå. Låten heter Satin Doll. Gerry Mulligan föddes 1927 i Queens, New York, och han dog 1996. Han var en amerikansk jazzmusiker, kompositör och arrangör. Dessutom var han en mångsidig musiker som spelade band annat piano och klarinett, man han var framför allt känd för sitt fantastiska spel av barytonsaxofon.

 

Klicka här för att se klippet på Gerry Mulligan om det inte syns i bloggen


 

Denna känns lite som en enbröstad urmoder som har sina två barn på stolar baktill. Jag får även en känsla av åkattraktion. Alla har sina egna tolkningar av skulpturer och det är det som gör det spännande                                          


  

Sen har vi denna som ser ut lite mer som en åkattraktion men i liten parkform       


  

Hela skulpturen i ett hav av tulpaner där jag inte fick fram dom häftiga färgerna. Längst till vänster ser vi "Pensionären" med hatt sittande i en karmstol. Glömde fota den på nära håll


  

Mellan två gator kunde ses en liten vild tulpanplantering. Kul med nåt som bryter av från det vanliga

 

I dag packade jag en väska för att ge mig av till gymmet men jag vaknade på fel sida så jag känner mig nestämd, har ett tryck i huvudet och ingen som helst ork. Jag tror det är pollenallérgi för nu slår allt ut i full blom. Väskan är i alla fall packad och jag hoppas det känns bättre i morgon så jag kan börja träna igen. Solen är tillbaka och även min man från sjukgymanstiken. Tyvärr var han ute en dag för tidigt..  Det är i morgon onsdag han har tid..  . Så kan det gå..  

 

 

 

#Vasaparken #Västerås #Borgaren #Nils #Barytonsaxofon #Gerry #Urmoder #Parkform


 
 
Annelie

Annelie

17 maj 2017 06:08

Vad mycket skulptörer det finns i vårt land egentligen, den ena är bättre gjord än den andra.
Denna som spelar saxofon tycker jag var häftig.

Tråkigt att energin inte infinner sig, så att du kommer igång med din träning igen.

Göran kommer inte heller igång med sin träning, mer än att han cyklar mer och mer till och från jobbet.

Hihi, BRA att din man var ett dag för tidigt i alla fall, så det inte var tvärtom.

Ha nu en jättefin onsdag min goa vän.. // Kramar om Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

17 maj 2017 09:40

Det finns verkligen många och en del är borta sen länge. Jag gillade också den med saxofonen.

Jag tror att allt kommer efter med flytt och mer hålligång på sista tiden. I dag mår jag bättre för det har regnat och pollenet är inte så aktivt

Jag måste igång med träning för jag är ju anmäld så det dras från mitt konto

Bra att din man i alla fall cyklar för det gör sitt till.

Ja du ibland har man inte huvudet med sig ;)

Ha en jättefin onsdag själv vännen
kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Maj 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards