Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 december 2019

Av Malin wiper - 23 december 2019 14:00

 

Hej på er! I dag kommer min son och vi har fixat det mesta inför julen. Nu skall jag även fixa mig själv lite med ett fotbad så fötterna mår bra. Sen skall vi handla lite småsaker som fattas. Min son har med sig tre filmer som vi skall se  och även några spel. Jag har en film och ett spel så vi får se hur mycket vi hinner med. Det skall ju ätas också..  .

 

                                     

 

Vi har inte hittat alla julsaker så det blir lite lagomt juligt hos oss. Gran har vi aldrig haft för det har inte rymts hos oss eftersom vi haft så många funktioner i varje rum sen vi träffades. Jag hoppas ni alla får en fin och njutningsfull jul. Jag brukar inte blogga då jag har besök så jag återkommer så småningom. Det blir en semester från bloggen och det kan behövas. I morgon hämtar vi upp min mans bror i Västerås eftersom min son hyrt bil. Jag glömde bort att det var fjärde advent i går så vi tände inte det sista ljuset utan gjorde  det i dag istället. 

 

Ett filmklipp på vår speldosa i form av en ängel. Den har jag köpt på second hand för några år sedan

 

 

God Jul önskar jag er alla mina besökare. Hoppas ni får en både vilsam och njutningsfull jul. Stor varm kram från Malin

 

     

Lite nostalgi med Werner & Werner. Alias Sven Melander & Åke Cato  (dog 2016)

 

                                                                

 

 #Speldosa #Jul #Werner

Av Malin wiper - 23 december 2019 08:00

                           

 

Jag har hittat ett fantastiskt bra recept på julköttbullar. Det är kocken Tareq Taylor som komponerat det. Min man och jag hjälptes åt för jag vaknade med uppspänd nacke.

 

  

Köket

 

Tareq Taylor är en svensk krögare och TV-kock och kokboksförfattare. Han har arbetat som kock sedan 1980-talet. Han drev under flera år Slottsträdgårdens Kafé i Slottsparken i Malmö och var tidigare ägare av Restaurangen Trappaner i Samma stad. Hösten 2014 öppnade han restaurangen och matstudion Kockeriet vid Kulturkvarteret S:T Gertrud. Han har ocskå gett ut sju böcker med mattema, varav flera belönats med utmärkelser och priser

 

 

Jag/vi har nu fått dom klara och provsmakat och dom är supergoda. Jag som inte ätit köttbullar på jättelänge för vi äter ju mer och mer vegetariskt. I år kommer jag tack vare dessa goda att äta några stycken från vårt julbord

 

                                                    


                                      Indiska


Ingredienser för 6 personer:

 

1 dl ströbröd                                             2 kryddpepparkorn, mortlade

1 dl mjölk                                                 15 svartpepparkorn, mortlade

1 ägg                                                        1 gul lök

1,5 tsk salt                                               500 g blandfärs

 

Gör så här:

 

Blanda ströbröd, mjölk och ägg i en skål och låt stå och dra några minuter. Vi lät det dra i 5 minuter.

 

               

 

Mal krydd- och svartpepparkorn i en mortel. Hacka eller riv löken fint och blanda med  ströbrödsblandningen, färsen, kryddorna och saltet. Knåda inte färsen för länge för då kan den bli seg

 

              

 

Vi rullade bullarna för hand men Tareq Taylor använder sig av en spritspåse. Sen lägger man köttbullarna på en plåt med bakplåtspapper

 

 

Så här såg det ut när vi lagt ut köttbullarna. Dom skall sen ungsbakas på 150 g i 10 minuter innan man sen steker dom

 

 

Så här såg dom ut när dom kom ut från ugnen. Mycket av fettet rann ut och det var bra. Se dom färdiga köttbullarna på bilden längst upp. Dom blev verkligen goda och det blev en fin eftersmak av kryddorna. Nästa gång skall vi även sätta i lite persilja som Tareq tipsar om nedan

 

Tips från Tareq Taylor:

 

Gör gärna dubbel sats och frys in. Detta färsrecept går utmärkt att använda även till pannbiffar och köttfärslimpa. Prova också att tillsätta olika smaksättningar, ex bacon, vitlök, persilja eller svamp

 

                                                               

 

I dag har min son hyrt bil så han kommer hit vid 16.00 tiden så han blir här två nätter. Nu önskar jag er en smakrik och festlig måndag, dan före dan

 

      

Gwen Stefani ft Blake Shelton med You make me feel like Christmas 

 

#Julköttbullar #Tareq #Gwen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards