Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2019

Görel Crona på Sagabiografen i Hallstahammar

Av Malin wiper - 9 oktober 2019 12:30

 

Det är inte så ofta vi är ute på kvällen men i går blev det av och här är vi framme vid Sagabiografen. Vi var där för att se Görel Crona i Selma Lagerlöfs samlade vrede som teater, musik och monolog. Jag har alltid gillat henne och har nyss haft inne en låt från en skiva hon spelade in för ett antal år sedan. Jag tog fler bilder inne i foajen men dom blev så dåliga för jag hade behövat ha mer ljus än blixten. Vi träffade två kvinnor som hälsade oss välkomna och dom var supertrevliga. Det visade sig att dom även var biovärdar. Tack till Teaterföreningen som anordnade detta evenemang det betyder mycket med en levande bio där man även numera kan få se både teater och musik.

 

                                  


                                                            The Home Depot 

  

På scenen fanns edast två pallar och en klädhängare. På klädhängarna fanns rekvisita såsom hattar, jackor mm och på golvet stod en väska. På den höga pallen en docka, skor och lite annat. Biosalongen borde vara fullsatt men tyvärr så var vi bara ca 50 st så vi fick gå och sätta oss längst fram mot scenen. Annars brukar Görel Crona spela för fulla hus. I dag 9 oktober framträder hon på Västmanlands Teatercaféet Västerås med stycket Shakespeares dotter. Det kostar 200 kr och då ingår en soppa men det är tydligen utsålt               

 

 

Sen kom hon då in på scenen och hon hade en otrolig närvaro, utstrålning och publikkontakt. Jag satt där med gåshud och kom mig knappt för med att fota utan ville njuta av föreställningen. Den gav både skratt, sorg och intim kunskap om Selma Lagerlöfs liv. Görel Crona i sin rolltolkning var otroligt expressiv och jag blev så påverkad emellanåt så tårar dök upp i ögonvrån, dessutom har hon en fantastiskt fin röst och hon avslutade med en vacker sång som jag önskat att jag filmat. Både min man och jag njöt av föreställningen så det blev jättelyckat.

 

 

Här har hon bytt om och föreställer Selma Lagerlöf lite äldre då hon flyttat tillbaka till Mårbacka. Teaterstycket handlar mycket om att Selma levde i en tid då kvinnor fick kämpa för att som hon kunna bli en erkänd författare. Hennes vrede mot orättvisorna var ernorm. Föreställningen måste ses live för den kryper under skinnet så man måste ha livekontakt. Man fick följa henne från barn till äldre

 

  

Jag glömde fråga om jag fick filma.  Därför blev det bara en liten snutt för att ni skall få se lite i alla fall. Görel Crona föddes i Stockholm och hon är en svensk regissör, skådespelare och sångare. Hon fick sitt genombrott med rollen som Ylva i TV-serien Varuhuset. Klicka här för att se allt hon medverkat i

 

                    

 

 

Efter föreställning kom en man upp med blommor till henne

 

 

Här ser ni honom och han har förut haft ett Café bakom Centrumhuset i Hallsta. Vi var där och fikade ett antal gånger. Jag ger föreställningen högsta betyg för den påverkade mig på alla plan och Görel Crona var magisk i rollen som Selma Lagerlöf. Klicka här för att komma in på Selma-Lagerlöf-sällskapet

                                            

 

 

 

Jag ville ju naturligtvis ha hennes autograf och även berömma hennes insats. Tyvärr blev bilden inte bra jag skulle ha bett henne komma ut i korridoren men fick hjärnsläpp. Det gick till så att efter föreställningen stövlade jag upp på scenen och kikade bakom ridån och såg en dörr som stod på glänt och det lyste därifrån. Knackade på och hörde en Görel Crona ropa: kom in!. Jag gick in och där stod hon i dörren till sin loge och log så fint. Hon var supertrevlig. Jag såg hennes man också i logen och han heter Henrik von Koch och är Copywriter. Han hjälpte till med rekvisitan och annat 

 

                      

  

Så här ser Görel Cronas autograf ut. Trots att jag testade kulspetspennan hemma så funkade den inte riktigt när hon skrev mitt namn men det gör inget för det viktiga är att jag fick hennes autograf. Sen vandrade vi hem i kvällsmörkret och var så nöjda och lyckliga och det var så vindstilla och vackert ute. 

 

       

Ett klipp från Selmas Samlade Vrede där man hör Görel Crona i en monolog till musik av Duo Cantilena 

 

Jag vaknade utan magbesvär och skall gå på diet ett tag men att uppleva saker gör att man mår bättre. Jag har gått och oroat mig för saker och det påverkar magen. Jag tar det lite lugnt i dag men ut måste jag för nu är det mycket spring i benen. Jag känner mig uppfylld efter gårdagens äventyr. Sen har vi ju hyrbilen nästa helg så det känns helt underbart. Jag ser att det regnat i natt men det är 3 grader varmt. 

 

                              Ha en fin dag "In the spotlights" animated-spotlight-image-0002              

 

 

 #Sagabiografen #Görel #Rekvisita #Selma #Autograf #Duo

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards