Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2014

Av Malin wiper - 5 november 2014 16:30

     

Då har man gått omkring igen i korridorerna på Värnamo sjukhus, vet inte vilken gång ordning nu. I väntrummet var det målade fjärilar på en vägg som jag satt och kollade på medans jag försökte slappna av. När jag kom in så gav dom mig ett papper för att hålla under näsan för läkaren sprayade in nåt medel som antagligen skulle rensa ut innan undersökning och då skulle det komma upp så mycket vätska så det kunde bli fläckar på kläderna. Det kom inte upp nåt utan var snustorrt så dom fick spraya flera gånger och ändå kom det bara upp nån droppe...  .  Efter det körde han ner en slang genom näsan ner till halsen, inte så behagligt men det gick bra och han sa att det såg bra ut både vad gäller stämband och annat i halsen och det kändes ju positivt.

 

Han undersökte även näsan och den såg tydligen bra ut också...  . Till sist öronen som var bra förutom att jag hade lite för mycket vax i höger öra, det sög han ur så det uppskattas. Han frågade vad jag arbetade med, förstod inte vad det hade med saken att göra. Det blev lite mer "löpande band" denna gång för läkaren såg ut att ha bråttomt. Fick sen reda på att det blev klartecken för operation så nu är det bara att vänta igen...  för en som inte har nåt tålamod...  

  

Innan jag var klar så fick jag tipset att köpa "Vaxol" på apoteket. Man sprayar örongångarna lite nån gång då och då, på det sättet undviker man vaxtillväxt och det mjukar även upp örongångarna. Det skall vara ett naturligt medel. Det är en pytteliten flaska men priset var hela 135 kr och det var dyrt så jag hoppas det är drygt. Klicka här för att läsa om detta medel. Nästa gång köper jag det över nätet för då kostar det bara 119 kr.

 

  

Sen hade vi lite tid på oss innan min man skulle till Vårdcentralen så vi tog en fika på sjukhuscafét (Stigs). Min man tog en liten smörgås och jag en Gi platta gjord av endast 70%:ig choklad och lite frukt och nötter på toppen. Såna ger inget sötsug. Allt smakade bra och sen åkte vi iväg igen så det blev bara en snabb tur fram och tillbaka. 

 

   

Dom har många olika delar att sitta i och denna gång blev det soffdelen. Det går inte att fota där för det sitter alltid mycket folk på fiket 

 

Lou Reed med en låt jag aldrig hört förut "Dirty Blvd. Klicka här för svenska texten till denna låt som är lite mörk. Gillar hans sångstil till låten. Han dog 2013



#Värnamo #Hals #waxol #Platta #Smörgås #Stigs #Lou

Av Malin wiper - 5 november 2014 08:30

 

Där förut Mimmis Magasin och Gretas butik låg har det nu blivit två skyltfönster med reklam för "Vår lilla stad". Handlarna i Vaggeryd och Skillingaryd samordnar sig under det begreppet. klicka här för att komma in på en sida och läsa mer ang detta. Klicka här för att läsa ännu mer     

                     

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 


 

Det var svårt att ta bilder för det blänker för fullt men här ser man reklambilder för olika butiker och och andra företag i samhället. Jag hade ju kunnat gå ut på kvällen och fota men jag vet ju inte om fönstret är ljussatt. Förändringens vindar har börjat blåsa i Vaggeryd. Jag saknar verkligen inredningsbutiken och även spelbutiken. Det var mycket mer fart och liv på torget då. Hoppas det blir nån nytändning så inte "Vår lilla stad" blir en liten by...       


  

Utanför klädbutiken "People" stod denna fina uppsättning av två stolar och ett bord. Det påminner om vilken mild höst vi har. Man fattar inte att vi är inne i november och börjar det så här så är jag rädd att vi får en varm snöfri vinter...  , det är inget för mig i alla fall. Jag funderar på att köpa en "Ljusterapilampa" så småningom för jag känner att jag behöver nåt sånt.  


  

People klädbutik har fått in ett nytt klädmärke i butiken. Det heter "Capricollection"


  

Höghusbygget i centrala Vaggeryd fortskrider och nu har huset fått vita fasader. Byggnadsarbetarna ser ut som myror på ställningarna runt huset

  

Övre våningen ser lite mysko ut så jag undrar om det är ett eget litet hus på huset...  Fast det är nog nån värmecentral eller nåt, vad vet jag.


  

Två killar på en stege.  


  

Det ser overkligt ut när Konsumhuset är borta och det skall bli spännande att se utveckligen 

 

  

Här får man en uppfattning om fönstren också    

  

 Jag håller på att göra mig iordning för att åka till Värnamo Sjukhus Öron, näsa hals för att kolla upp stämbanden innan operation av sköldkörteln. Jag blev kallad till mammografi för ett tag sen också så det har varit många sjukhusbesök på sista tiden. I går kom svaret och jag är glad att svaret var att jag inte har cancer i brösten. Enligt första läkaren på kirurgen så är tumör i sköldkörteln ovanligt det är mer vanligt med cystor. I går träffade jag en fd granne som visade ett ärr på halsen, han hade opererat bort hela sköldkörteln men hade varken cysta eller tumör. Nu hoppas jag bara att jag får operationen före jul för det har snart gått 5 månader sen jag var till läkaren första gången för sköldkörteln. Min man arbetade in tid i går så han är med till sjukhuset och sen skall vi åka direkt hem för han skall till vårdcentralen. Det har varit nåt hela tiden nu, ibland kör det ihop sig.               

 

   


Italienska, på svenska betyder det: Onsdag redan, ta väl hand om den och njut





 



Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och se bloggar som är representerade där. Dom har fått in några fler nu och det är jättekul.

 

 


#Stad #Höghus #People  #Vaggerydstorget                             

Av Malin wiper - 4 november 2014 16:26



  

I dag hade jag tid hos Salong Hon & Han Frisör Interiör 11.30 och håret var rätt vildvuxet så det var verkligen dags. Kolla in så fin gardinridå dom har innan man kommer in till själva friseringen. Jag tog några bilder för att kanske ha som header på bloggen men eftersom inte hjärnan fukar till fullo nu så glömde jag att ta liggande bilder...  Jag får gå dit igen.





                     




  

Här ser ni Bella som tog hand om mig denna gång... Tack fina du.  Dom är toppen allihopa där och så fina och skickliga. Sandra som driver friseringen var också där man jag var så bortkopplad så jag glömde att jag ville fota henne också...    



Snyggt komponerad presentgrupp i grön plåtkorg. Dom har massor av tvålar, handkrämer, tvålar och annat att välja på


  

Här en annan komposition. Jag köpte en själv som jag skall ge bort.

     

Det finns massor av hårda tvålar att välja mellan och nu har dom även Oliv oil tvål som jag inte sett där förut

                                         


Jag satt och kollade i en frisyrtidning när jag väntade hos frissan och såg en frisyr med lugg och den var lite yvig. Bestämde mig då för att klippa lugg, det var ca 17 år sedan jag hade lugg sist. Bella klippte en lite tunnare lugg och behöll resten till en snebena som gick lite snett över luggen och jag blev jättenöjd. Min man fick tyvärr ingen bra bild på mig för jag ser så glåmig och trött ut, satt in mig i ett montage men håret är mycket bättre i verkligheten, mörkare och glansigare. Hon använde både tratt för att få fram lockarna och plattång för att jämna ut lite upptill. 

 

   

Här lite fina hängen med klockor under

 

      

En egen komposition dom fixat genom att använda sig av ett renhorn från Arvidsjaur och lite vedträn under. Sen har dom hängt armband och halsband på hornen. Det var påhittigt och fantasifullt. 

 

Armband och halsband kostar 49 kr/st men köper man tre så kostar det 99 kr. Jag vet inte om det gäller alla armband.   

 

Ett av armbanden på närmare håll. Jättetufft och snyggt.  

 

     

Här ett kraftfullare och dom fanns även i svart färg      

 

   

Detta är Ros tvål. Tvål i formen av rosor, så kul. Dom kostar 25 kr/st. 5 st för 99 kr. Bra och rolig present, eller att pryda badrum eller hall med, dom luktar lite också. Den går att klippa av så den passar in där man skall sätta den. 

 


Bette Midler med One Fine Day. Klicka här för att komma in på hennes facebook 


 

   

#Salong #Tvål #Bella #Lugg #Renhorn #Halband #Presentgrupp #Bette

Av Malin wiper - 4 november 2014 08:30

  

I går när min man kom hem från arbetet och vi skulle äta lunch så hade jag varken diskat eller lagat mat för jag orkade helt enkelt inte så jag föreslog att vi skulle äta lunch på vårt eminenta Spis Restaurang dit vi inte varit på ett tag. Han var med på noterna så vi åkte dit och här ser ni ingången till Restaurangen. 

 

Klicka här för att komma in på Spis hemsida 


  

Det fanns lite Halloweenpynt kvar och det är så fint och fräscht därinne


  

Kolla in deras fina färgstarka och frestande sallad

 

  

Kidneybönor som min man säger är otrooligt goda. Tyvärr kan jag inte själv äta bönor av nåt slag sen jag blev itvingad bruna bönor i skolan. Det förstörde mycket


  

En krämig fluffig dressing som var supergod. Vi fick prata med ägarparet lite som är riktiga proffs vad gäller matlagning och värdskap. Även dom andra som arbetar där är serviceminded och trevliga            

                           


  

Vi valde dillkött av kotlett med små fina potatisar och morötter som var smörglaserade med lite socker.Perfekt konsistens och njutbart goda. Även dillköttet var nåt alldeles extra. Tänk att ha en sån fin restaurang i vår "Lilla stad" som Vaggeryd kallas numera


  

Jag gillade deras mjölkkanna som lockade fram nostalgivibbar. Sånt porslin hade Konditorierna på 50-60-talet


  


Det ingår kaffe och hembakt kaka efter maten. Vi äter ju inte sött nu men ibland kan vi ta en liten kaka istället för smörgås och jag äter aldrig smörgås till maten.  

 

The Piano Guys Rolling in the deep


  

När vi var nöjda och mätta och var på väg ut så såg vi denna häftiga tavla som handlade om "Spisens historia" (Huskvarna) så passande när man tänker på Restaurangens namn 

 


  

The Beatles med The long and winding rode



#Spis #Sallad #ägarparet #Dillkött #Glaserade #Beatles

Av Malin wiper - 3 november 2014 19:00



  

När jag följde med min man in till Jönköping för ett tag sen så fikade vi på Konditori Drömtårtan.  

 

Klicka här för att se vad jag skrev om dom sist

 

 


Två glada trevliga tjejer. Hon till vänster Josefin som driver Konditoriet tillsammans sin man och hon till höger arbetar där. Klicka här för att se vad Jönköpingsnyheter skriver om Konditoriet. Dom bakar allt från grunden. Dom var så rosa och fina 

 

  

bild min son skickat på en läcker plåtburk


  

Min man tog en nötkongress som han sa var helt underbart god. Vi unnade oss detta som en sista njutning för nu är det totalstopp på både sötsaker och alldeles för många smörgåsar/dag. Nu har vi skött oss några dagar och inte ätit en enda smörgås utan vi har tagit till mitt gamla knep med en halverad banan med pålägg av ex: keso, tomat, skinka, avokado, päron mm. Det håller sockersuget borta och man klarar sig fram till lunch. Vi äter dessa till kaffet och sist jag gjorde så gick jag ner flera kilo på kort tid för sötsuget försvann och jag åt mindre. Dom gånger vi går ut så skall vi dela på en smörgås eller ta en liten slät kaka, det går även med Gi platta som ären tunn mörk 70%:ig choklad med lite nötter på.

  

Som en sista njutning tog jag en bakelse med marsipan med gott innehåll. Får man en sån här med hög kvalitet så blir det inte lika sött utan helt lagomt och man får i sig hela. Marsipanen var otroooligt god och såg lite ut som ett spöke med vågiga kanter. Egentligen är det inte så ofta vi tar sötsaker ute utan vi har ätit smörgås men det ger mig också sockersug så jag vill alltid ha mer.


Monica Törnell med "Vita om hösten" jättefin lågmäld låt och hon har en sån fin röst. Klicka här för att komma in på hennes facebook. Klicka här för att komma in på en sida och se bilder när hon uppträder i Lysekil                 

 

 

 

 

    

 

  

Kolla in vilken häftig och färgstark tårta  


  

Dom hade ytterligare en men den hade en annan botten, lite mousse



Det blev hela tre inlägg i dag för jag har några på hög och måste få ut dom. En del har jag fått skrota för det blir lite för mycket. Hoppas ni får en fin och behaglig kväll 



#Drömtårtan #Marsipan #Nötkongress #Monica

Av Malin wiper - 3 november 2014 14:00





Jag frågade min bloggläsare Lena om dom fortfarande hade en hög snygg julgran i Nordstan över jularna. Då skickade hon detta klipp och jag blev naturligtvis nostalgisk...  . Jag har för mig att den stod lite längre in men jag kan ha fel för jag flyttade ju från Göteborg 1989 så mycket har hänt sen dess och det är utbyggt åt flera håll. Jag bodde där från 1975-1980, 1985-1989. Jag trivdes jättebra där dom åren jag hade mitt hem där. Liseberg var hälften så stort så mycket är förändrat. Jag har varit dit ett antal gånger sen dess för en del av familjen bodde där ända tills för drygt 14 år sedan. Sist jag var dit var nog när min man och jag fick ta över hotellrum från syrran och svågern för dom blev sjuka och kunde inte åka. Har för mig att det var 2006 men är inte säker. Det var så kul att komma tillbaka och vi bodde i anslutning till nordstan på Hotell Europa som numera är Scandic hotel.

 

 

 

     

 

 

 

Hotell Robinson

 

 

 

Vi var dit ytterligare en gång och då bodde vi på ett litet hotell på andra sidan ån från Nordstan det hette Hotell Robinson. Klicka här för att komma in på den sidan. När vi kunde arbeta heltid båda två så var vi mycket ute och reste och bodde på hotell och roade oss.

 

 



Första gången jag var till Nordstan så träffade jag på Lasse Kronér med vänner som var gatumusikanter på den tiden när dom inte gick i skolan. Det var alltid massor av folk samlade runt dom och jag förstod nästan då att han skulle bli känd så småningom för han och dom andra var helt suveräna och även roliga. KändisGasten kände jag inte till men det är ett spökhotell på Liseberg Klicka här för att komma in på dess hemsida

 

 

 

 

Klicka här för att läsa i GT

 

 

Klicka här att se ett klipp från Hotell Gasten

 

 

 

 

Ghost lantern

 

 

Vi har bara regn hos oss, fast jag blir piggare i sånt väder för luften känns så ren då. Vi har inte fått gjort det vi skulle i helgen men i dag på eftermiddagen så river vi ut allt i hallen där min man skall tapetsera. Vi måste få detta gjort nu så hallen ser bättre ut. Sen går det snabbt för det blir ett lätt underarbete. Den inre hallen som är lite fyrkantig behöver inte tapeseras för där ser det bra ut men innerdörren från ytterdörren måste målas och även garderoberna i hallen som är mer gula än vita. Varm hälsning till er som läser min blogg  Sköt om er

 

 

 

 

 

#Nordstan #Julgran #Strömmensberg #Göteborg #Robinson #Gasten #Kroner 

Av Malin wiper - 3 november 2014 09:00

  


Tänk vad vad vi människor har blivit avtrubbade, det som förr var otänkbart är nu normalt. När vi bodde i vårt hus så hade vi bara 4 tv kanaler dom åren och när vi sen flyttade till lägenhet så blev jag chockad av alla märkliga tv program. Det  pratas om att vi måste få bort mobbning i skolorna och på nätet men sen låter vi ungdomar bli mobbade på bästa sändningstid i tv. Jag tänker på Idol och alla andra realitysåpor där det förekommer mobbing och även vi som är  äldre får oss en känga då och då när vi slår på tv:n. I vissa program utnyttjar dom trasiga ungdomar så dom mår dåligt långt efter att dom varit med i programmet, hur kan sånt vara tillåtet. 

 

   

Min man tycker att det är så uselt så han har slutat se på tv och kollar på film och annat över nätet. Jag sitter som en galning och zappar för att hitta nåt att se men det är inte mycket som bjuds på och nåt nytt som är bra dyker sällan upp trots så många kanaler. Det finns ju några program men det borde finnas fler. Sen dessa Hollywoodfruar som bara bråkar i varje program och beter sig så illa så man mår verkligen illa. 

 

 

Det verkar inte finnas nån fantasi längre för än om det är ett nytt program så har det liknande namn som nåt annat ex Arga Snickaren, Arga Restaurangen...  Hela sverige bakar, hela sverige syr, det är ju skrattretande. Det känns även som det är bara yta som räknas och ungdomen har stora krav på sig men man ser också dom som går sin egen väg och kan tänka själva och se hur galet allt är. Sen skall folk bli jagade av hundar och det blir mer och mer farligt så det känns som vi snart får ett "The Hunger game" som filmen. För att inte tala om alla dessa program där man får reda på att man inte duger som man är utan måste göra om sig.  

 

Jag märker mer och mer att jag tar till filmkanalerna på nätet själv för jag blir så trött i huvudet av allt man ser och dessutom denna reklam som infinner sig på alla kanaler samtidigt och dom har blivit fler och längre på sista tiden. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men det blir tröttsamt för er...  

 

 

Klicka här för att komma in på Skillingaryd.nu och läsa om boende som ordnas åt tiggare och vad som hänt dom. I förrgår gav jag en kvinna som satt utanför Netto en 50-lapp hon såg så lidande ut så jag fick gråten i halsen. Sen såg jag att två andra kvinnor stod lutade över henne med en termos med varm choklad och några smörgåsar och då blir man varse om att det finns lite hopp om mänskligheten, kvinnan var från Bulgarien. Att bara lämna folk åt sitt öde på detta vis skär i hjärtat. Jag brukar se till att ha lite lösa pengar eftersom dom är så många nu överallt. Klicka här för att läsa mer utförligt vad som står om våra medmänniskor som kommit hit. Det känns lite hemskt med ordet tiggare så det var fint skrivet detta med "medmänniskor" för det är ju det dom är.

 

 

 

#Avtrubbad #Kanaler #Arga  #Befolkning

Av Malin wiper - 2 november 2014 14:00

  

Jag fick två bilder över mejl av syrran på pappas grav. Dom har varit dit och gjort så fint på graven....  

 

 

Acleja Blomsterhandel

  

Lite mer uppifrån. Det känns så konstigt att det nästa år gått 10 år sen han dog, tiden är som ett skenande tåg. När vi åker till mamma så skall vi ta en tur dit också för nu var det ett tag sen 

 


Lite skön musik till pappa med Ben Webster och Oscar Peterson. Det är flera låtar från en konsert i Hannover 1972. Pappa gillade många sorters musik och var väldigt förtjust i jazz. 

 

Klicka här för att läsa en biografi över Ben Webster

 

Klicka här för att läsa en biografi över Oscar Peterson 

 

 

Acleja Blomsterhandel 


  

Här ser ni syrrans man med deras hund Axa som just nu går på lydnadskurs och hon är så duktig så läraren har henne som exempel. Kolla hur dom tittar på varandra, det är sån kontakt. Hon har även gått på agility och gör nog det fortfarande för schäferhundar behöver röra på sig rätt mycket.

 


       

Sen måste man ju få vila lite också...   

 

 

#Graven #Skogskyrkogård #Axa

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards