Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 maj 2021

Hallstahammars Livs, fika, tips och zoonterapi och Fausto Leali & Anna Oxa

Av Malin wiper - 26 maj 2021 15:45

 

Eftersom min man skulle iväg lite senare i dag på strålbehandling så tog vi en promenad i regnet. Det som är skönt när det regnar är att all pollen försvinner så man mår så mycket bättre. Luften var så klar och skön att andas.

 

                                               

                                  Skoogle

Klicka här för att se en allväderskappa som jag köpte på second hand 2012 för 60 kr. Den har jag kvar fortfarande och använder så fort det regnar. Den känns lite tidlös och man undrar vad den har kostat då den såldes på Kapp Ahl. Det känns som rätt bra kvalitet och den står emot både regn och blåst.


 

När vi gick förbi Hallsta Café & Restaurang så gick vi in och tog en fika. Just då var det endast en person där och det var Tore som vi  lärt känna. Jag tog en cappuccino och till denna en jättegod blåbärsmuffins. Min man tog vanligt kaffe och en av hans favoriter deras hembakade morotskaka. I och med bedövningsmedlet han sköljer i så går det lättare att få i sid en sån. Han skär den i mindre bitar och doppar men det tar lite tid för honom att få i sid den. Han dricker vanligt kaffe men får ändå lite gott skum på toppen.  . Vi satt där en stund och pratade med Tore som satt en bit bort


 

Vi gick sen in på Hallstahammars Livs som ligger vägg i vägg med Cafét. Dessa små squash finns bara hos dom och det är en favorit. Det som ligger bakom dessa är en slags gurkliknande sak som Suzan sa var godare än vår svenska gurka. Den skall jag testa och sen skriva om.

 

 

Jag skivar den och kokar dom tillsammans med potatis, palsternacka, motot och broccoli. Allt tärnar jag och kokar. När det är kvar 6 minuter på koktiden så lägger jag i Squashskivorna. Det blir jättegott men man kan använda dom som man vill men dom tillför god smak till rotfrukterna. Till detta hade jag ungsstekt lax


 

Vi köpte även aluminiumfolie, tops och disksvampar. Mycket av deras produkter är billigare än hos andra butiker


 

Jag har ett litet tips där det ingår tops och Molkosan. Jag fick lite nagelsvamp på höger stortå och för att stoppa detta innan man behöver ha starkare medel från Apoteket eller behöva gå till fotvård så använder jag mig av detta. Man häller upp lite molkosan i en kopp, sen tar man en tops och doppar i molkosanen. Lägger på ett lager på nageln och det är lika bra att behandla alla naglar samtidigt för att förebygga. Man gör detta morgon och kväll tills det ser bra ut. Jag gjorde detta i 5 dagar sen behövdes det inte mer utan det ser jättebra ut. Annars använder man Molkosan till helt andra kroppsliga besvär ex magbesvär

 

                                                  

                        Clipart Library 

Detta har jag lärt mig av en man som inte lever längre tyvärr. Min man och jag gick på en kurs i Zoonterapi och då fick vi som gick på kursen detta tips från honom. Det är jag så tacksam för. Efter det så gjorde vi zoonterapi på varandra fötter och det funkade rätt bra. Det finns ju olika punkter under fötterna som går till olika organ och kroppsdelar. 

 

Här en bild där man ser alla tryckpunkter

 

Klicka här för att läsa lite mer ingående om zoonterapi. Sen jag fick min nackskada så har jag tagit till mig många behandlingsmetoder för annars hade jag inte kunnat arbeta vidare så länge som jag gjorde. Har gått på akupunktur, hos kiroprsaktor, bindvävsmassage och både min man och jag gick hos en som hade ortopedmedicinsk utbildning och då bodde vi i Katrineholm. Där gick både jag och min man i flera år.

 

      

En presentation av zoonterapi och reflexologi

 

 

Efter att vi handlat så promenerade vi hem i regnet. Min man hann äta lite innan han åkte iväg med sjuktaxin. Jag har hunnit göra lite hemma med både att bädda rent, strukit lite kläder och städat lilla toaletten. Sen ville jag gå ut en sväng men det både blåser och regnar så vi får se lite senare. Nu önskar jag er en fin fortsättning på dagen

 

                   Prenditi cura di te stesso, betyder sköt om er på Italienska

 

 

Detta är en av flera masker min man och jag köpte när vi var till Venedig 1995. Den sitter på en vägg i vår  hall

 

          

Fausto Leali & Anna Oxa 

 

#Regnet #Blåbärsmuffins #Squas #Tops #Molkosan #Zoonterapi #Masker #Fausto

 
 
Ingen bild

Gunilla

27 maj 2021 11:07

Det är bra att kunna lite egenvård, vad gör man inte om man har ont.Har klarat mig (ta i trä). bra från värk frånsett ett par gånger med ryggvärk så satt och sov i tre veckor.Bra att veta hur andra har det som jämt har ont.
Vilken vacker mask ni har i hallen.
Kram!

Malin wiper

27 maj 2021 11:53

Jag har lärt mig genom åren att kunna göra egenvård för då slipper man gå på behandling så ofta. Skönt att du inte fått några arbetsskador för dom blir man inte av med. Man får lindra dom bara så man står ut.

Jag har inte jämt ont jämt som många andra har utan jag lindrar med kyla, promenader och bindvävsmassage. Antar att det är för att jag gått på behandling i många år som jag klarat mig så bra

Jag har mer uppspändhet återkommande dimsyn och overklighetskänslor. Dom visste inte vad whiplash var för 30 år sedan så jag har inte fått ett enda öre i ersättning. Det var bara att gå tillbaka till arbetet och det funkar ju inte i längden

Ingen höjdare att sitta och sova i så många veckor. Vilken pina för dig

Ja du den masken har följt med oss länge. Den är lite annorlunda. Vi köpte den på en liten butik i Venedig där en kvinna satt och målade masker och jag gissar på att hon tillverkat den också. Det fanns massor med masker där

Ha en fin torsdag
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards