Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2014

Av Malin wiper - 17 november 2014 17:30

  

Nu när det är så mörkt på kvällarna så har jag börjat tända värmeljuset i den hängande lyktan som jag fått av Annelie. Jag får inte fram det lika bra på bild för man måste ju använda blixten och då blir det så ljust i rummet. Det ser så mysigt ut när den är tänd. Den kommer att få hänga kvar året om. Nu förstår jag varför min mage reagerat. Såg på Malou efter tio i dag och där talade dom om dolt socker i födoämnen. Vaniljkvarg innehåller 10 sockerbitar och kvällen före jag mådde dåligt hade jag ätit två burkar. Innan galloperationen så kunde jag varken äta yoghurt eller fil. Nu går det lite bättre men med viss begränsning. 

   

Sen tog jag mig en paraplypromenad in till centrum för jag hade en tid hos frissan 13.00 Jag har nyss klippt mig men nu var det dags att bleka den grå utväxten och även tona håret. Det var så rått ute i dag så det kändes mycket kallare och man hade behövt handskar. 

 

   

I denna gula utbyggnad från ett hyreshus har det legat en restaurang som hette "Gillet" för ett tag sen så var det loppis där och då var huset rött. Numera är det tydligen hemtjänsten som har lokaler där.  

 

   

Den här undergången fanns inte när vi flyttade till Vaggeryd. Jag var med där och fotade när dom hade invigning  

 

   

Här ser man baksidan av Magnisa stuga som är min mans arbetsplats. En vacker byggnad i tidlös stil. 


 

   

Vi hade bestämt träff 12.00 så här kommer han gående min egen Mr T

 

 

 

   

Två tomma torgstånd stod där så nakna i det ruggiga blöta vädret

 

    

   

Fin text på en griffeltavla hos Ritz Konditori dit vi gick in för att få oss en fika innan jag skulle till frissan. 

 

   

Nu har dom fått mer tillökning av möbelgrupper i det ena fikarummet som vi brukar sitta i. Två skinnfotöljer så nu finns det både soffrupp, liten skinngrupp, vanliga bord och stolar plus en bardel. Det händer nåt hela tiden och det ser så mysigt ut nu

 

   

Jag tog en skinksmörgås med en kopp te för magen tål inte kaffe just nu. Min man tog en leverpastejsmörgås och allt smakade jättebra 

 

   

Sen var det då dags att gå till frissan Salong Hon & Han Frisör Interiör. men det får jag skriva om lite senare 

 

Tyvärr blev min mage dålig igen så jag antar att jag inte kan äta några smörgåsar alls ett tag utan får hålla mig till välling och te. Det bränner och svider så jag blir svettig. Känns lite som magkatarr så det är inte säkert jag kommer ut på bloggen i morgon. Ha det bra och sköt om er...   

 

Återvinning av trasiga paraplyer 

 

 

#Ritz #Paraplypromenad #frissan #Smörgås #Mage

Av Malin wiper - 17 november 2014 08:45


   

I går efter att min man bytt däck hos Owe så började han med hallen men det är inte så smalt i hallen som det ser ut på bild. Sen har vi en bredare fyrkantig hall. Vi har samma tapet som vi hade i gästrummet i förra lägenheten. Det går inte att ha en tapet med färg och för mycket mönster i den smalare delen för då kommer hallen att se trång ut och vi har ju saker som på väggarna som livar upp.    

 

  

Han skar till alla längder  och här har han fixat tre stycken. Nu är alla längder klara så han började tapesera

 

   

Klicka här för att se hur man kan tapetsera lampskärmar


  

Han passar här in tapeten mot hörnet för vi skall inte göra nåt i den fyrkantiga delen för där ser tapeten bra ut. Vi vill inte lägga ner lika mycket arbete här som i förra lägenheten för man vet aldrig hur länge vi blir kvar....       

   

Detta proppskåp är ju rena rama nostalgin...  Min man sa att han skall göra en rolig låda för att bygga in skåpet och sen bara kunna häkta av. 

 

   

Nu är hela denna vägg klar och på motsatta väg går bara åt några våder sen är det klart

 

Sandy Denny med Late November. Sandy Denny föddes 1947 i Wimbledon, London och dog redan 1978 i en ålder av endast 31 år gammal. Hon var en brittisk sångerska som var med i grupperna Strawbs, Fairport Convention och Fotheringay och hon gjorde flera soloskivor. Hon är även med på Led Zeppelins fjärde album (spår 3) där hon sjunger en duett med Robert Plant. Det finns en låt kallad "A tribut to Sandy Denny) som Philip Lynott sjungit in. Jag gillar hennes röst och tycker hon sjunger bra och inlevelsefullt. 

 

 

Sandy Denny hade missbruksproblem under en längre tid och hon tog kokain under sin graviditet. I slutet av mars 1978 var hon på semester med sina föräldrar och barn i Georgien i Cornwall. Då skadades hon när hon föll ner en trappa och slog huvudet i betongen. Efter olyckan led Denny av intensiv huvudvärk och en läkare ordinerade henne smärtstillande Distalgesic ett läkemedel kända för för att ha väldiga biverkningar när det blandas med alkohol. Den 17 april kollapsade Denny och föll i koma och 4 dagar senare avled hon på Atkinson Morley Hospital i Wimbledon. Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer och se vilka skivor hon släppt. Vilket öde att dö så ung och ha såna beroenden. Hennes dotter heter Georgien Rose Lucas och hon är enda barnet till Sandy Denny och Trevor Lucas (död 1985 45 år gammal)

 


 

#Tapetsera #Lampa #Sandy

Av Malin wiper - 16 november 2014 18:00

     



    

Jag har sett en film ingen på Netflix som heter Picture Bride och är en amerikansk japanskspråkig långfilm independentfilm från 1995 i regi av Kayo Hatta från ett maus som hon skrev tillsammans med Mari Hatta. Det är en samproduktion av Diane Mei Lin Mark och Lisa Onodera. Filmen följer Riyo som anländer till Hawaii som en bildbrud till en man hon aldrig träffat förut. 

 

I huvudrollerna ser vi: Yûki Dudô Cary-Hiroyuki Tagawa Tamlyn tomita Akira Takayama mfl 


Riyo har alltid drömt om "kärlek och äktenskap", och  genom att bli en bild brud  kan hon komma ifrån ett svårt liv i Yokohama. Genom en matchmaker hon byter foton och brev med Matsuji (Akira Takayama), en plantage arbetare på Hawaii, och en matchning görs.Vid ankomsten till Hawaii, är Riyo chockad av hennes nya verklighet: en man 15 år äldre än hans fotografi och ett ansträngande arbete som även hon får delta i 

 

Filmen är väligt fängslande om man gillar att se lite smalare filmer ibland, lite mer lågmäld och smärtsam utan att för den delen vara tråkig. Det är ett tungt ämne ändå finns droppar av glädje och framtidshopp. Tänk er att vara 16 år och längtar efter ett bättre liv och hon byter foto med en plantagearbetare  i Hawaii som skickar en bild på sig själv som ung. När hon sen kommer dit så visade det sig att han vara pappa till henne. Jag fick kalla kårar av hennes inlevelsefulla spel när hon insåg fakta och sen rädsla när han ville ha ut sin äktenskapliga rätt första natten. Hon visar sig vara en uthållig och stark kvinna. Nu har jag sett två filmer från 1995 som jag missat och håller än i dag 

 

Filmen får av mig 4 filmhjul av 5 möjliga i betyg 

 

 

         

 

 

 

 

Dom två kvinnor som spelade i filmen och blev vänner.  


Jag har nu en massa filmer som jag missat på bio som skall ses i vinter. Tusen bitar köper jag för den vill jag ha i filmhyllan 

 

#Picture #Japansk #Amerikansk


Av Malin wiper - 16 november 2014 13:13

  

Jag fick en award av min bloggvän Maskrosblomman för några dagar sen. Hon är både författare och journalist och skriver otroligt bra. Nu har hon kommit ut med bloggböcker plus en bok som heter "Omfamna livet". Jag tog emot awarden men kunde inte svara på hennes frågor som gällde just böcker. Sen jag fick min utbrändhet och nackskada så har jag svårare än någonsin att läsa böcker, det tog nästan ett år att komma igenom min sons bok och Kims. Jag kollar på film istället och ibland filmatiserade böcker. Jag har en bok jag skall försöka ta mig igenom för den har även massor av bilder. Om det går så skall jag försöka läsa Maskrosblommans bok. Hon har sån stor förståelse och empati eftersom hon själv har sina skador. Trots att jag har så svårt för att läsa böcker så har det inte varit så jämt eftersom jag fick högt betyg i skolan när jag skrev uppsatser och hade rätt bra betyg i svenska när man jämför med matte...   

 

Klicka här för att komma in på Maskrosblommans inlägg ang awarden. Tack snälla du för awarden och att jag får njuta av dina härliga och välskrivna inlägg...    

 

Roligt klipp ang böcker 

 

 

#Award #Maskrosblomman #Böcker

Av Malin wiper - 16 november 2014 11:15

  

Vi åkte in till Jönköping i går för att göra några ärenden men det blev nästan inget gjort för när vi hade varit en stund på Sam Hjälp så fick jag nån konstig kramp över ryggen, magen och sen kändes det som en spik mot hjärtat och jag blev jätterädd och var tvungen att ta mig därifrån så fort som möjligt.  Min man kom efter mig till bilen och när jag förklarade symptomen för honom så sa han att det lät som jag fått gaser från tjocktarmen. Det blev nog värre eftersom jag har såna besvär och låsningar i ryggen just nu. Vi tog min puls och den var 80 och skall vara mellan 60-90. Jag testade med att "Yoga andas" genom att dra in luft genom näsan och hålla andan i 3 sekunder och sen släppa ut luften sakta genom munnen 3 gånger. Då slappnade kroppen av och jag kände mig bättre men sen fick jag en liten panikattack och det har jag inte haft sen jag blev utbränd. Tack och lov så har jag verktyg för det där man vänder fokus från sig själv till en sak som man fokuserar på istället. Jag gick på KBT och då fick jag lära mig detta. Sen åkte vi iväg till Lidl som låg i närheten för jag behövde kolsyrat vatten för magens skull. Då hade tydligen en bloggläsare sett min man därinne....  jag klarade inte av att gå in då 


Musik från tv-serien "Heartbeat". På svenska "Tillbaka till Aidensfield" En fantastiskt bra Tv-serie som jag har följt och skulle kunna se om 

 

   

Uggletårta som dekoration 

 

Efter ett tag så släppte allt och vi kunde åka vidare men jag orkade inte gå in på några butiker utan vi tog en fika på Gustafs Konditori i Huskvarna innan vi åkte hem igen för att varva ner. Sen var jag jättetrött hela kvällen så min man fixade maten medans jag vilade.  

 

  

Dom säljer kardemummaskorpor ända fram till jul på Gustafs Konditori och det till ett dunderpris av 10 st skorpor för 5 kr så min man köpte för 20 kr och då fick han 40 skorpor...   Han är så förtjust i kardemumma så han fick ett smakprov och tyckte dom var möra och goda   

 

   

vi tog varsitt morotsbröd med ost och skinka till kaffet och det smakade bra 

  

Fina hjärtliga kakor med karamellfyllning. I dag på morgonen har vi sovit rätt länge och det var skönt. Min man är nu hos en kompis för dom skall hjälpas åt att byta däck på sina bilar. Efter det så tapetserar han för allt är förberett nu. Jag går på diet för att magen skall lugna ner sig för jag vill inte ha denna hemska kramp fler gånger. 

 

 

 

Ha en skön söndag kära läsare och ta hand om er...    


 

 

#Gaser #Magen #KBT #Fokusera #Gustafs

Av Malin wiper - 15 november 2014 15:30

      


   


  

Nostalgimacken i Moliden har nu fått lite nytillskott igen så jag gick ut och fotade lite. Stig Andersson ser verkligen till att macken utvecklas. Folk har skänkt lite grejer också, vi har också gjort så med några saker som passar in.


  

Här såg jag att dom fått gardiner för fönstren och dom var supersnygga. Även en passande vattenkanna


  

Här ser man vattenkannan som passar så bra in. Förra gången hade dom som nytillskott en sedelautomat. Klicka här för att komma in på det inlägget

  


  

Det har tillkommit fler saker i fönstren också. Vi tar nästan aldrig motorvägen till Jönköping numera sen macken kom till för det är så roligt bara att åka förbi och insupa vindar från en svunnen tid. 

 

Terry Stafford med "Suspicion". En gammal goding från förr som jag själv glömt bort innan jag råkade på den på Youtube. Terry Stafford föddes 1941 i Hollis, Oklahoma och dog redan 1996 i Amarillo, Texas, dödsorsak leversvikt. Han var en amerikansk sångare som blev mest känd med denna låt 1964. Den nådde tredje plats på Billboard Hot 100-listan i USA och sålde i över 1 million exemplar. Han följde upp med "I´ll touch a Star" som blev en mindre hitsingel samma år. Klicka här för att höra en version av samma låt med honom fast från 1973 


  

Klicka här för att komma in på Perras Nynäs-nostalgi

 

Här ett klipp från en annan nostalgimack som ligger i Skånska Harlösa. Så fort jag har ork så skall jag sätta in ett klipp från Moliden också på Youtube. Jag har rätt många men dom måste klippas ner lite.

 

#Moliden #Nynäs #Mack #Vattenkanna #Gardiner #Harlösa

Av Malin wiper - 15 november 2014 10:00

  

I går var nog den piggaste dagen jag haft på länge. Jag måste ha fått mer djupsömn på natten och vilken skillnad på hur man känner sig när man får sova. Min man blev så överraskad när han kom hem och jag hade dukat lite finare och var pigg för en gångs skull. Jag hade inte varit ute och handlat så vi hade mest kyckling och lax i frysen. Jag gillar verkligen lax så jag ungsstekte varsin laxfile där man vi brukar lägga dill ovanpå och i botten varm grädde när laxen varit inne ett tag. Som smaksättare till det en halv fiskbuljongtärning i botten innan vi häller på grädden. Tillbehör av buljongkokta rostsaker och som kall sås blandar jag rysk yoghurt med hjortronsylt och svartpeppar. Låter det stå en stund i kylen innan servering. Laxen gifter sig med denna kalla goda sås. Jag har skrivit om denna lax förut och då är det bloggtorka.... 

 

Klicka här för att komma in på Moheda Sylt som säljer kravmärkta produkter 


  

Det ser lite lite ut men tallrikarna är stora och vi la inte upp allt på en gång 

 

   

Till detta drack vi kall mousserande vita vinbärsdryck från Rudenstams. Sen lägger man i massor av isbitar och det känns som man dricker vitt mustigt vin men alkoholfritt. Klicka här för att se isbitar i form av en gitarr 

 

The Speakeasy Three med låten "When I Get Low, I Get High". Det är kul att hitta grupper man inte hört förut och det verkar som det blivit revival på mycket av musiken från längre tillbaka och klubbar där dom klär sig som på 40-talet, det blir lite kabare. Klicka här för att läsa om gruppen.  


  

Det är den längst till höger vi drack. Klicka här för att komma in på deras hemsida och läsa om dessa drycker     

 

  

Julgardiner vi hade förra julen i dåvarande lägenheten i köket, med mönster av "julbockar". Dom köpte vi på Sam Hjälp jättebilligt men vi satt i öljetter själva. Vi behöver inte köpa nåt sånt i år för vi har även till köket och jag har en kappa till vardagsrummet som jag bara skall sy färdigt den är inte så julig men har skarpa färger som passar ändå.  Vi hann fira två jular i den förra lägenheten en för oss själva och en då min son och min mans bror var till oss. I år är det första julen vi firar i denna lägenhet så det blir verkligen omväxling för oss i livet...     

 

Grattis på födelsedagen Maria


    

 

#Lax #Yoghurt #Buljongkokta #Julgardiner # Speakeasy 

 

Av Malin wiper - 14 november 2014 19:00

   
                                                                                                                   Doodles



                                                                                                                 

Son Seals med Friday Again. Son Seals var en amerikansk bluesgitarrist och sångare, det känns häftigt att jag sett honom live i Göteborg i slutet av 1970-talet. Det var magiskt och dessa bluseartister med sina band gav allt när dom spelade och sjöng så taket nästan lyfter sig. Blues skall upplevas live. Tyvärr dog han 2004 i en ålder av 62 år och dödsorsaken var diabetes. Under 2009 blev Son Seals invald i Blues Hall of Fame i kategorin "Performer"

 

 

 

 

Guitar case 

 

 

Jag kommer att ha lite blues i min blogg varje fredag ett tag framöver. Jag har sett rätt många bluesmän/kvinnor och grupper under mitt liv och det är nåt som sitter kvar som häftiga minnen. Det känns tidlöst och det svänger som tusan. Jag kommer även att bjuda på både gammal och ny blues. 

 

   

Detta är en Vinyl Lp som jag har i min gamla samling. Den heter "Midnight Son". Klicka här för att höra en låt från den skivan. Son Seals föddes i Osceola, Arkansas och började uppträda professionellt vid 13 års ålder. Först som trummis med Robert Nighthawk och senare som gitarrist. Vid 16 års ålder börjad han spela på T-99 på Echelon klubb med Walter Jefferson, "Little Walter" som var hans svåger. På klubben spelade han med många andra musiker såsom Albert King, Rufus Thomas, Bobby Bland, Junior Parker och Rosco GordonDeras olika stilar har bidragit till utvecklingen av Seals egna spelteknik

 

Här ett liveframträdande med honom "On My Knees".  Klicka här för att komma in på Youtube och se Son Seals ge gitarrlektioner. Det finns rätt många klipp där han lär ut. Klicka här för att komma in på ett ställe där hans lektionbok sälj 

 

Son Seals hade ett antal problem i sitt liv och han överlevde alla utom en av sina fjorton syskon, han blev skjuten i käken av sin hustru och blev så skadad så han fick gå igenom kirurgi för att rekonstruera skadorna.  1999 blev en del av hans  vänstra ben amputerat på grund av komplikationer från diabetesen. Det var inte slut där utan han förlorade sina tillhörigheter genom en brand när han var borta och uppträdde. Flera av hans prisade gitarrer stals från hans hem. Klicka här för att läsa en biografi över honom 

 

 

 

  

 

#Seals #Blues 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards