Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 oktober 2013

Av Malin wiper - 14 oktober 2013 15:00

 

I lördags valde jag att se Morden i Midsomer på tv 8 för jag tyckte inte det fanns nåt att se på dom andra kanalerna. Är inte intresserad av dessas musiktävlingsprogram som går på svensk tv just nu. Nu såg jag att "Så mycket bättre" kommer tillbaka med ny omgång och det programmet är gillar jag. Det är så mysigt att sätta sig tillrätta i soffan med nåt gott att dricka och lite tilltugg och bara föras med av denna serien som jag alltid har gillat. Då kom jag på att jag skulle skriva en biografi över huvudpersonen John Nettles, så nu är han veckans biografiperson.  

 

  

John Nettles föddes 11 oktober 1943 i St Austell, Cornwall. Han är en brittisk skådespelare och författare. Han är mest känd för  rollen som detektiven Bergerac i den brittiska TV-serien med samma namn, och på senare år för rollen som kommissarie Barnaby i Morden i Midsomer. Han har studerat historia och filosofi vid universitetet i Southampton och hoppades bli lärare. Även när han gick på universitetet så upptäcktes att han var duktig på att agera så han spelade små roller i Royal Court Theatre produktioner. Han lämnade sen skolan för att satsa på en karriär inom teatern och blev medlem av Royal Shakespear Company i Straford-upon-Avon. 

 

 

 

 

   

 


När John Nettles var sju år gammal fick han veta att hans biologiska mor var en romersk-katolsk irländsk sjuksköterska som hade arbetat i England under andra världskriget. Hon placerades på ett mentalsjukhus efter en illegitim förlossning och dog av tuberkulos vid 28 års ålder. Nettle har aldrig fått reda på vem hans far var men upptäckte att han hade en bror och två systrar. Dom han trodde var hans föräldrar var en snickaren Eric Neattles och hans fru Elsie .  

 

   

Här en bild på John Nettles med sin nuvarande fru Catrhyn Sealey 

 

Han gifte sig med sin första fru Joyce 1966 och dom har en dotter ihop som föddes 1970 och heter Emma. Dom skilde sig 1979. Sen gifte han sig med Catrhyn Sealey i juli 1995 i Evesham, Worcestershire. De bor för närvarande i Pyworthy Devon.


  

Bild på hans motspelare i Morden i Midsomer. Jane Wymark spelar hans fru Joyce Barnaby i serien. Laura Howard spelar hans dotter i serien som Cully Barnaby. Dessa personer känns så självklara till serien och sen får man ju njuta av andra suveräna engelska skådespelare. Klicka här för att läsa om John Nettles liv efter Morden i Midsomer


   

Morden i Midsomer är en brittisk kriminalserie som börjar produceras 1997, jag trodde den var ännu äldre. Serien handlar om mord som begås i det fiktiva grevskapet Midsomer i England. De fem första filmerna är baserade på Caroline Grahams romaner om kriminalkommissarie (ungefär motsvarande orginalet Detective Chief Inspector) Tom Barnaby, i TV- serien spelad av John Nettles. Alla följande filmer är originalmanus av olika manusförfattare. 95 avsnitt har hittills sänts i serien. Musiken är skapad av Jim Parker.


 


Här hör man hela stycket till serien som är komponerat av Jim Parker. Det är verkligen en passande låt till serien och man önskar att man skrivit den själv...  



   


Sen kom jag ihåg när jag följde serien Bergerac då jag även tyckte att han var en jättesnygg man...  . Bergerac är en brittisk TV-serie som sändes mellan 1981 och 1991, av Robert Stewart med John Nettles som Terence Alexander mfl.



Serien handlar om Jim Bergerack, en nykter alkoholist och ett stenhårt proffs som går sin egen väg. Bergeracs arbetsfelt är effektfullt: en solig semesterö, Jersey, ett skatteparadis för miljonärer, med en fläkt av England och lite franska kryddor. Där finns det också brott, och Bergeracs utredningar för honom till strandcaéer, herrgårdar belägna på höga klippor och avsides belägna vikar. Jim Bergerac blev känd för att åka omkring i en vinröd Triumph 1800 Roaster av 1947 års modell. Den ovanliga bilen blev ett av seriens mest kända signum. Nu känner jag för att se om den serien. 

  

 

Klicka här för att komma in på Tradera där dom just nu säljer 4 dvd (säsong 3) av serien Bergerac för 299 kr 

 


Klicka här för att se John Nettles  Filmography. Det ser ut som han mest varit med i Tv-serier.

 

Av Malin wiper - 14 oktober 2013 08:00

  

Denna stol köpte vi för 75 kr på Sam Hjälp för ett tag sen och den står nu i sovrummet och lyser upp. Den är lite mer grön i färgen än vad som jag kunde få fram. Det är ett fantastiskt hantverk i stolen och tyget ser lite metalliskt ut. 

 

         

  

Under sitter en bricka som är till för att dra ut och sätta i nästa stol osv. Den är en offentlig möbel och man önskar man hade ytterligare en som man kunde sätta ihop denna med. då skulle jag ställa dom i "Likörhörnan" så dom lyser upp och så folk får sitta bekvämt. Risken är väl att jag får byta ut allt då för dom är så tjusiga så allt annat bleknar bort...   Min man har gått igenom stolen och säger att det verkligen är ett fint hantverk. Han håller på att försöka tyda signaturen under så vi får reda på vem som designat stolen. 

  

 

Under stolen sitter denna etikett. Klicka här för att läsa om möbelfabrikens historia som spänner från 1903-1990-talet då dom tillverkade möbler till bland annat riksdagshuset. Deras möbler kallas för "Möblernas Rolls-Royce" så vi har tydligen gjort ett riktigt fynd. Stolen vi köpte är verkligen snyggt formad och så rejält tillverkad. Stolen ser nästan ut som ny  så man undrar vart den stått. Klicka här för att komma in på en sida där dom vill ha tillbaka möbler  som skall stå på museum senare men vi har ju bara en och dom vill nog ha komplett uppsättning. Jag såg direkt att det var nåt speciellt med stolen.

  

 

AB Klaessons Möbelfabrik går under namnet "Företaget som möblerade världen". Klicka här för att läsa lite mer ang detta. Jag har letat efter pris på denna karmstol men inte hittat nåt så jag skall leka detektiv och se om jag får fram nåt. Klicka här för att se gamla bilder från möbelfabriken. Klicka här för att se vad det står i författarbloggen ang Klaessons  

 

    

Nu har jag hittat samma stol på nätet men i annat tyg den går under namnet "Karmstol Klaessons klassiker". Klicka här för att komma in på sidan.  

 

      

Det såg ungefär ut så här förut. Bilden är lite gammal så hyllan är halvfull. Visar efterbild senare. 

  

 

I går hade min man fullt upp för han håller på att möblera om på sitt kontor/gästrum. Eftersom han håller på med datorer (hobby) så behöver han en arbetsplats så vi har köpt ett bord på IKEA som han satt upp men då fick vi ta bort en hög hylla (ovan) som det nu inte finns nån plats för. Det är bra att ha en man som kan fixa datorn när det blir nåt fel. Hyllan ställer vi i källaren  för att förvara pärmar och annat i. Det är kaos i rummet nu så jag hoppas han får till det till på onsdag då jag har "Tjejkväll"...   annars får jag dra för draperiet...   . Vi var inne hela dan i går eftersom jag städade och det tar tid när man måste vila mellan momenten. 

  

 

 

 

 

Favorit i repris med Bee Gees "Technicolor dreams" Den hörde jag första gången på dåvarande "Spraydio" där jag var medlem och hade egen sida. Den sidan har varit nedlagd länge nu och där träffade jag många av mina nätvänner i början. Spraydio var en kombinerad webbradiostation och community som startades av IT-företaget Spray i oktober 1999. Användarna kunde lyssna på musik i 12 kanaler med olika inriktningar samt diskutera och önska musik i communityt. Alla forum, kanaler och tjänster stängdes den 1 april 2009

 

 

 Klicka här för att komma in på Bee Gee:s  hemsida. Tyvärr finns bara Barry Gibb kvar i livet av från början 3 bröder. Klicka här för att läsa den svenska texten till låten. Klicka här för att komma in på en sida som heter Technicolor. Jag gillade verkligen färgerna i dessa filmer. Klicka här för att se en Technicolor filmkamera.     

 

   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards