Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 oktober 2009

Av Malin wiper - 18 oktober 2009 13:44

  

Ett litet collage av överblivna kort från min resa till sonen i helgen som var.

 

   

Vi stannade i Malmköping för att fika. Tyvärr så har samhället blivit lite nedgånget sen vi var där sist då dom hade fler fina Caféer. På deras hemsida säger dom att samhället utvecklats framåt i långsam takt men förut var detta samhälle fullt av militärer. Dom hade ett regemente med övningsområde. Vi hittade detta Café som heter "Kafé Ottilia". 

 

   

Stadshuset i Malmköping som ligger vid torget. Det var en fin och välskött byggnad. Fina bänkar framför där det satt folk i samspråk.  

 

   

Här rundar min man hörnet för att gå in på Caféet. 

 

    

Beställning pågår...

 

    

Inredningen var lite huller om buller med gamla möbler från olika tidsepoker. Det fanns tre rum att välja mellan och alla med olika gamla stilar i ett virrvarr. Det var charmigt på sitt sätt.

 

    

Både bröd och kaffe smakade bra. Jag tog en dröm och min man en obstämdbar sak.

 

    

Det finns många fina stenhus i Malmköping. 

 

 

 

      


Av Malin wiper - 18 oktober 2009 11:06

  

Trodde inte att detta kunde ske 2009, att SD för det första kunde ta sig in i rikstan. När man hör deras åsikter så blir man mörkrädd. Dom vill ha det som i USA lås in folk på livstid och släng nyckeln. Dödsstraffet tillbaka. Tänk dessutom så många som sitter oskyldigt dömda i USA och vilka är det? Jo många fattiga från slummen som inte fått nån chans i livet. Det bästa av samhällen skulle ge alla en chans från början och även fånga upp elever i skolan som börjar avvika. Nu blir jag lite tjatig men man hör ju hela tiden att barnens väl och ve skall gå i första rummet men det är bara skitsnack. Många barn och ungdomar mår uruselt.

 

Jag är så fullständigt emot dödsstraff och mår illa av tanken på att nåt sånt skulle ske i vårt land.

Budskapet är helt klart vad gäller SD det går inte att gömma sig bakom tomma ord. Tyvärr så har jag stött på rätt mycket rasism på sista tiden i min närhet och blivit så besviken på vissa personer som jag har kännt länge.

 

    

Snacket går att invandrare kommer hit och åker omkring i lyxiga bilar och utför brott. Alla dras över en kam. Det är politikerna som misslyckats med invandrarpolitiken och inte gett folk vettiga bostäder och arbeten. Politiker har misslyckats helt med integrationen. Dom har tagit bort fritidsgårdar, elevassistenter, vuxna i skolan på raster. Invandrarbarn som mår illa har ingenstans att vända sig. Bara tomma ord allting. Det finns rötägg bland alla folkslag även hos oss och inte så lite heller.

 

Redan 1976 när jag flyttade till Göteborg så jobbade och umgicks jag med sk invandrare och tyckte inte detta var nåt konstigt dom är samma människor som vi. Själv har jag som många Svenskar Belgiska rötter sk"Valloner". Det är ett obehagligt klimat som sprider sig och jag vill inte vara delaktig i detta. Då bodde jag i områden där Svenskar och invandrare bodde sida vid sida fortfarande. Jag måste säga att jag känner inte igen mig som det ser ut nu.

 

Tack för ordet!



Här en länk till Aftonbladet i detta ämne 

Här ytterligare en.

Av Malin wiper - 18 oktober 2009 09:35


   

 

En ny dag som visar sig från sin bästa sida. sol, vind och vackra vyer.

I natt har vi sovit som två stockar. Dan i går blev så lyckad och vi var rätt pigga, sånt kan man leva på ett tag. I vår ålder blir tiden dyrbar och det känns som det är för lite tid som återstår därför är det viktigt att göra nåt när man kan och orkar. Förut skulle det hända nåt jämt  och jag blev lätt uttråkad. Nu har lugnet mer infunnit sig och jag njuter i det lilla. Fast inte är det roligt att bli äldre men bättre än alternativet.

 

  

 

Det är kanske dags att skaffa sig ett roligare boende Glad. Dessa bilder har jag fått från en nätvän.

 

     


   

   


   


  

  


  


   

Nu önskar jag er alla en fin söndag Kyss 

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards