Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 oktober 2009

Av Malin wiper - 14 oktober 2009 17:04


   

När vi var till min son så fick jag igen ett vykort som han fått av mig för flera år sedan. Jag samlade ett tag på lite roliga vykort men fick sen andra samlarintressen. Jag har några kort kvar än. 

 

   

Här är det som min son fick och han har bevarat det genom att låta kortet sitta kvar i sitt genomskinliga fodral. Kortet ser ju bara ut som en sedlig dam från förr. När man drar i den röda pilen så åker en hinna ner från bilden och detta som ses nedan händer.

 

   

Plötsligt är hon nästan i mässingen i den tidens mått räknat.

Han ville att jag skulle ha tillbaka detta kort. Jag undrar om det finns några roliga annorlunda kort nuförtiden?. 

 

   

På Tradera fanns ett vykort på ålderstrappan "Mannens åldrar" auktionen var avslutad och kortet såldes för 5:-. 

 

 Här är två av mina egna som jag köpte för 18 år sedan.

 

   

En sån maskin vill jag ha Skrattande tänk att slippa all bantning och tjat om viktminskning... 

 

   

Här detsamma för männen. Tyckte korten var lite roliga och samtidigt gulliga.  


Hittade denna gamla grupp av en slump på Youtube och har adrig varken hört eller sett dom förr Glad Det är verkligen en orgie i lila färg Skrattande. Nu blev det en salig blandning här.

 

Här är deras hemsida. Gruppen bildades redan 1961.


Av Malin wiper - 14 oktober 2009 14:46

      

I går hyrde min man en film som visade sig vara en riktig pärla. Det var länge sen jag såg en sån måbrafilm.   

 

   

Jag har aldrig hört talas om denna film som heter "Last chance Harvey" Den handlar om två ensamma mogna människor som träffas av en slump.

 

Drama från 2009 med Dustin Hoffman, Eileen Atkins, Emma Thompson, James Brolin, Kathy Baker, Liane Balaban, Michael Landes, Patrick Baladi, Richard Schiff och Alex Avery m fl..  

 

Jag var inte beredd på att filmen skulle vara så bra. Vet ju ändå att Dustin Hoffman och Emma Thompson är suveräna skådespelare och så även in  denna film. Dom hade ett fantastiskt äkta känsloregister.

 

          

 

New York-bon Harvey Shine (Hoffman) håller på att förlora jobbet som reklamjingelskompositör - chefen ger honom en sista chans att leverera något. Helgen innan mötet som ska avgöra hans karriär flyger Harvey till London för sin dotters bröllop.

            

Väl på plats möts han av beskedet att han valts bort av sin egen dotter - den som kommer att leda henne till altaret är istället hennes styvfar. Han flyr innan bröllopet, missar planet hem och får sparken via telefon. Men när allt är som svartast träffar han Kate (Thompson) i flygplatsbaren och ett samtal som kommer att påverka bådas liv inleds.

 

Kan nämna några saker jag kände. Utanförskap, ensamhet och förlorade möjligheter. Ett stort stråk av humor och ett hopp som tänds. Jag både skrattade grät och rördes av filmen. Filmen både rörde och berörde känslosträngarna.

 

Jag är beredd att ge filmen 4 filmrullar av 5 möjliga.

 

               



Av Malin wiper - 14 oktober 2009 13:36

     

Jag har inte kommit längre än till söndag i min helgtrippsdokumntation Glad. Detta skepp som heter "Constantia" är vi på väg till. Dom har en rundvandrig på båten men endast i söndags. Skutan fyller 101 år i år, alltså är den byggd 1908 men ack så skön och välbevarad. Båten byggdes i Marstal Danmark. Hon har använts från fraktfartyg till skolfartyg. Vi har köpt en liten bok där vi kan läsa om hela skutans historia "På samma köl i 100 år".

 

Härkan ni läsa om föreningen Constansia.

 

   

Så här ser den ut.

 

Vi promenerar ner mot vattnet på en fin gångväg i skogen tills skeppet dyker upp mellan grenverken.

 

   

Min son som seglat i hela sitt liv blir eld och lågor och även vi tycker detta är spännande. Vi kommer att få se hela båten och en jättetrevlig man guidar oss runt.

 

   

Först går vi runt på däcket och kollar in allt som finns där. Det är välskött och snyggt. Kan inte ta foton i alla vinklar eftersom det kryllar av folk som känner samma intresse.

 

  

 

   

Den manliga guiden som även åker runt med båten brann av intresse över båten. Vi vet inte vem han är förrens vi läst boken.

 

   

Med hårt arbete, stort kunnande och en aldrig sinande entusiasm har Hakon Malmborg med mångas hjälp sett till att Constantsia är i det fina skick hon är. Detta står i boken att läsa.

 

   

Nu är vi nere i maskin och där får vi se den gamla motorn från Scania Wabis som är tillverkad 1962. Dom får ibland utföra en del reparationer på motorn.

 

  

Kabyssen.

 

   

Skeppets livbåt.  

 

   

Här är vi nu inne i kajutan där det står ett långt gigantiskt bord. Här äter man och umgås.

 

   

Här ser ni kojerna bak och en lång förvaringslåda som går över det hela.

 

   

Här syns kojerna lite bättre. Dom är utdragbara så två ryms i bredd om så behövs.

 

  

 

   

Ledmotivet till en Engelsk tv serie som hette "Onedinlinjen" serien pågick från 1971-1980. Det blev 91 avsnitt sammanlagt. Serien var mäkta populär och en av mina favoriter.


Av Malin wiper - 14 oktober 2009 10:55

Denna hittade jag på marias blogg och för den vidare.

Mot barnmisshandel.

Ta gärna detta med er och lägg till på eran blogg.

Skicka detta vidare så det går runt

 i hela Data världen.

 

Mot barnmisshandel.

 


                                                  


                                     


Jag fullständigt avskyr när vuxna bär hand på sina barn. Det finns andra metoder att uppfostra. Sånt sätter sina spår resten av livet det vet dom som har fått utstå detta.

 

 

Av Malin wiper - 14 oktober 2009 09:49

  

Tyvärr så tål inte min IBS mage äpplen annat än i äppelkaka då frukten bearbetats i ugnen. Äter jag ett äpple så blir magen som en ballong Skrattande Ganska dråpligt att gå på en äppelmarknad i det läget.

 

   

Tyvärr så går det ju inte att få så många bilder inifrån tältet eftersom det var så mycket folk där. Jag försökte fota runtom men det var sån ruljans så jag gav upp.

 

   

Dom hade slagit upp ett stort partytält där man kunde köpa både äpplen, äppeldricka och äppelglögg mm. Här ser ni äppelglögg som vi köpte en flaska av. Det går ju alltid att ge bort i present. Min man sa att glöggen var jättegod och härligt kryddad.

 

   

Här ser ni en äppelsort som var den största jag sett. Den heter "Peace good". Korgar med äpplen i långa banor på flera bord, undrar hur många äppelsorter det finns egentligen?.

 

   

Nu fick jag ju inte med namnen på äpplena.

 

   

På sidan om tältet stod detta fina välskötta härbre.

 

   

 

    

Vi började känna oss sugna på en fika. Här ser ni Caféet som ligger en bit från slottet så idylliskt vid vattenkanten.

 

    

Här kan man börja tala om äppelkaka med vaniljsås för detta var en klass för sig. Tyvärr var det superdyrt. En coca Cola, 2 kaffe och tre äppelkakor gick loss på 186:- rätt sanslöst men ack så njutbart.

 

      

Nedervåningen var fullsatt så vi gick upp en trappa till övervåningen.

 

    

Där var det långbord som gällde och högt i tak.

 

   

På ena sidan var det ett jättehögt fint fönster som hade fullt med stenare och snäckor på fönsterbrädan.

 

   

Här en häftig träformation utanför slottet.   


Av Malin wiper - 14 oktober 2009 09:19

  

God morgon! här skiner solen och det ser ut att bli en toppendag just nu är det +1 grad varmt. Jag har så mycket bildmaterial från min weekendresa så det tar sån tid att göra iordning korten. Vi har varit uppe sen 08.00 Vet inte om jag kommer ut i dag för jag satt så länge vid datan i går att min nacke behöver behandlas.

 

   

På söndan åkte vi till Grönsö slottdär dom hade en äppelmarknad. Slottet ligger på en halvö i Mälaren söder om Enköping.  

 

   

Här ett träd som vi inte vet vad det är för sort. Bladen är som spöklikt gröngrå på nära håll. Försökte få närbilder men det gick inte att se ordentligt för att kunna fråga er om vad detta kan vara för trädsort.

 

    

Min man gömde sig i ett trasigt träd som man kunde gå in i helt om man ville.

 

    

Här promenerar min man och son framför mig medans jag får agera fotograf som vanligt.

 

    

Det var så sanslöst vackert överallt så man kunde gå omkring och njuta hur länge som helst.

 

    

Tre stigar att välja mellan. 

 

    

    

    

Ett underbart litet lusthus som var jättevackert inuti.

 

    

Fortsättning följer....

 

 Hoppas ni får en fin dag Kyss


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards