Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 oktober 2009

Av Malin wiper - 5 oktober 2009 20:27



GÄSTRECENSENT

 

  

 

Jag har fått i uppdrag av min wiper att recensera en film jag sett.

 

  

 

Duplicity (2009)

 

Clive Oven och Julia Roberts som två exagenter som hamnar i företagsvärlden och tänker sig göra en förmögenhet. Mycket tillbakablickar, komplicerad historia, komiskt sammanhang med kamp på ”liv och död” mellan två kemijättar. Jag tyckte väl att filmen var typiskt amerikansk, snuttifierad och med vild kameraförning. Den lämnar mig oberörd. Bara tidsfördriv...

 

          

 

Jag ger filmen 3 filmrullar av 5 möjliga.

 

             

 


Här en längre recension från nätet för dom som vill läsa mer.


Av Malin wiper - 5 oktober 2009 10:57


  


RECEPT FRÅN ETT VYKORT:

 

Kantarellsmörgås

 

1 skiva formfranska

 

färska kantareller

 

1 msk smör

 

1 msk vetemjöl

 

1 dl mjölk

 

lite salt

 

riven ost

 

Gör så här:

 

Rensa kantarellerna och dela dom i bitar. Lägg i kastrull och låt vätskan koka in. Lägg i smör och fräs så att svampen får lite färg. Skaka ihop mjöl och mjölk och häll i kastrullen. Rör försiktigt tills röran tjocknar. Salta och smaka av. Lägg stuvningen på brödskivan och strö lite riven ost över. Gratinera i 225 grader.

 

  

 

Servera med salladsblad och några tomatskivor.

 

Detta är ju inget avancerat recept men det är kul att det finns vykort med recept på. Vi får kantareller av grannarna som vi gjort sås av men nästa gång så skall vi göra oss en varm smörgås efter detta recept.

 


Av Malin wiper - 5 oktober 2009 08:56


  


Här är det toppenväder just nu och vi skall passa på att åka till IKEA. Våra rullgardiner i vardagsrummet är uppdelade på tre och det är ingen höjdare eftersom jag sitter med min data i det rummet och det blir glipor som lyser direkt på datan och jag har svårt att se. Nu börjar vi bli lite piggare efter helgens bravader Glad. I går gick jag omkring i morgonrocken hela dan och sen åkte min man och hyrde 3 filmer. Började titta på en i går men blev för trött och slocknade. Tur att man får ha dom i 3 dagar.

 

   

Den längst till höger med Nicolas Cage "Knowing" rekommenderade min son och det jag sett hittills är jättespännande och mystiskt. Jag recenserar dom när jag sett alla.

 

    

Har förärats biobiljetter för 500:- och det är en av dom bättre presenterna jag kan få. Jag är en riktig filmnörd.     

 

   

 

Har ni tänkt på vad ordspråk och skrock sätter sig hårt i vårt undermedvetna. Var och kollade på Sussis grafikoch hittade skyltar hon gjort med med några av dessa ordspråk. Jag själv är uppvuxen med att föräldrarna använde dom. Använder mig av dom sjäv men tror inte att jag överfört dom till min son, har aldrig hört honom använda ordspråken.

 

    

Här är ett till som jag hört till leda i mina dar Glad. Ordspråk är ju ganska harmlösa värre är det med skrock. Jag kan fortfarande inte lägga nycklar på bordet för det stundar olycka då.

 

   Det är så djupt rotat att det inte går att få bort.

 

   Min man har så roligt åt mig för dom gånger en svart katt synts vid vägen så har jag tvärbromsat eftersom det betyder olycka. Är det inte sjukt så säg?.

 

   

 

Sen detta med stegar. Jag har själv undvikit i hela mitt liv att gå under en stege. Vad kommer allt detta ifrån?. Jag tror att det håller på att försvinna som tur är.

 

  

 

Denna spegel med drake på kan man köpa påMixin heminredning & presenter för 295:-. Min man har redan en drake hemma...om ni förstår vad jag menar Skrattande

 

Det värsta som kan hända är att tappa en spegel i golvet och den går i tusen bitar. Då blir det sju års olycka. Jag har slagit sönder flera speglar i mitt liv och alltid skyllt på detta när nåt tråkigt hänt...hur tokigt är inte det?.


 

Sen en liten harmlösare grej som hände ofta när vi satt och åt som barn. Om nån tappade en gaffel på golvet så sa mamma alltid: Nu får vi besök av en dam. Om man tappade en kniv då skulle en man ringa på dörren. På wikpedia går det att läsa lite om skrockens historia. Ja listan kan göras lång på både ordspråk och skrock.

 

  

Här en lista från Wikipediamed Svenska ordspråk  


 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards