Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 26 december 2019

Glögg, julbord, Mariestads strong ale och John Lennon

Av Malin wiper - 26 december 2019 10:30

 

Hej på er! Hoppas er julafton och juldag varit till belåtenhet. Vi har haft det jättebra men nu är vi så trötta så när min son och min mans bror åkte hem i går så vilade vi bara och tog hand om disk och annat. Vi började med att dricka ett glas glögg innan vi satt oss vid julbordet. 

 

                                          

 

Carina Svenssons glögg tyckte alla var så god så dom ville bara ha den så jag fick inget tillfälle att öppna systemglöggen som jag köpt ett tag före julen. Jag håller med dom för hennes glögg är en höjdare. Klicka här för att se läsa om glöggen och se den läckra flaskan

                                         

            

Jag kom med på ett hörn också då vi satt och pratade en stund i vardagsrummet för att varva ner innan julbordet

 

 

Sen var det då dags att njuta lite mer och min nya tradition sen förra julen är att lägga en liten sak på varje tallrik som gästerna får ta med sig hem. Sakerna är köpta på Flying Tiger Erikslunds Shopping Center

 

                             animated-christmas-tree-decorations-image-0046

 

Denna jul har jag varit urdålig på att fota så jag har färre bilder än någonsin. Jag var lite trött så jag glömde bort att fota vid vissa tillfällen och många av bilderna var inte bra för jag hade för bråttomt. 

 

 

På sonens och svågerns tallrikar la jag svanar med belysning i. Då är dom alltså "Svanenmärkta"..   

 

                    animated-swan-image-0023                                            animated-swan-image-0023

 

 

På min mans tallrik la jag en kinesisk figur som stå för lugnet

 

 

På min tallrik en bil i trämaterial som får stå för att jag är en högvarvare som fortsätter att rulla på. Klicka här för att se vad som låg på tallrikarna förra julen

 

 

Bröd, ost och lite annat rymdes inte på bordet så det ställde vi på arbetsbänken vid micron. Vi började med sill och lax som brukligt är 

 

 


Min son stod för den glupska "Julminen"..  

 

 

Min svåger Mr J hade med sig en öl som föll mig i smaken. Det var en Mariestads strong ale alkoholfri. Jag brukar inte gilla ale men denna hade en fantastisk eftersmak som spred sig i gommen och gav en härlig njutning. Dessutom var flaskan stor och snyggt formad. Jag skall ha kvar flaskan och ev sätta några blommor i. Den känns som ett krus från förr

 

                                    

                                                                              Ölglas i form av en hantel från Roliga Prylar  

 

Dan före julafton så stod jag och strök en duk och när jag skulle ta ur kontakten så fick jag ett yrselanfall och ramlade framåt mot vår öltunna där det stod en lampa (ovan). Den ramlade ner och gick sönder på mitten. Jag lyckades resa upp mig från fallande tillstånd med en stor kraftansträngning. Det som är så dråpligt är att i söndags tänket jag: lampan på tunnan passar inte så bra där det ser så klumpigt ut så jag vill ha en jordglob med belysning i och det har jag haft för många år sedan då jag var singel. Att sen ramla över lampan dan efter var ju dråpligt men nu får jag ju chansen att se fram emot en jordglob..  

 

      

John Lennon med Happy Christmas War Is over . Nu har jag inga fler bilder klara men jag återkommer så fort jag kan. Nu skall vi bara städa undan lite och slappa. Vi har fått lite snö på marken så det är lite ljusare ute. Vet inte om vi kommer ut nåt i dag. Ha nu en härlig annandag jul mina kära besökare 

 

 

Gif art

 

 

 #Glögg #Tradition #Julminen #Mariestads #Lampa #John

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

26 december 2019 12:38

God fortsättning Malin!
Du skriver så fint om ert julfirande. Lite orolig blir jag för ditt yrselanfall och fallet över lampan. Hoppas det blir ok och du piggnar till ordentligt och kan ta stärkande promenader igen. En så trevlig idé med en gåva att ta med sig hem från tallriken.
Mellandagskram

http://https://pettasblogg.blogspot.com/r

Malin wiper

26 december 2019 13:09

God fortsättning själv Karin ;) du/ni har haft en fin julafton.

Det är min nackskada som spökar och då blir jag yr. Min man fick behandla både rygg och nacke och efter det så kände jag mig mycket stabilare. Sen har jag en för hög framfart också ;) som ställer till det

Vad kul att du tycker det är en bra idé. Kom på den förra året och det behöver inte vara nåt dyrt.

Ha en jättefin annandag jul
kramar från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards