Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 18 december 2018

Örtig vegetarisk Lasagne, Runes Café, nybygge och Anna-Lena Löfgren

Av Malin wiper - 18 december 2018 16:21

 

I dag åt vi en örtig vegetarisk lasagne på IKEA Erikslunds Shoppingcenter. Den kan jag verkligen rekommendera för den var jättegod och smakrik. Det känns ju inte numera nån skillnad på veg färs och vanlig köttfärs. Den örtiga såsen passade ypperligt till lasagnen. Vi kom upp så sent i morse så vi åkte ut och gjorde lite ärenden och klockan var över lunchtid då vi åt. 

 

                                                    

 

  

Efter några timmar till så tog vi en fika på Runes Café. Jag en croissant och en pepparkaka. Min man tog en bulle och pepparkaka.                               

 

  

Denna fina julgran stod länst bort i lokalen och lyste upp

 

  

Mittemot Runes Café har det pågått en byggnation av flera hus men detta är det man ser från Runes Café och bilden tog jag 31 oktober. Jag har tagit rätt många bilder från bygget så jag får nog fixa ett bildspel då allt är klart

 

  

Nu har det verkligen börjat hända nåt och fasaden är på plats. Huset är i en trekantig intressant form och det som ser ut som skuggor på huset är trekantiga färgskiftiningar och teglet är lite annorlunda då man ser det på nära håll och med ett stänk av blått. Det går inte att komma in dit än och fota för arbetet fortgår ett tag till. På höger sida ser man att det är fler hus som byggt supp i samma arkitektur               

 

 

Här ser man lite av båda husen på sidan om mittenhuset. Det ser ut som en vindsvåning längst upp. Det är mycket snyggare i verkligheten än jag kan få fram i snövädret som är nu

 

     

Nu blir det lite nostalgi med en låt jag aldrig hört med Anna-Lena Löfgren. Kärlekens sång som är en svensk version av Robin Gibbs hit song "Saved by the bell" från 1970. Jag såg Anna-Lena Löfgren i Sundsvalls Folket park då jag var ung. Sen gick det några år till ca 1981 då jag arbetade på en arbetsterapi i Gävle. Hon var då inbjuden till arbetsterapin för att sjunga för dom boende. Hon hade med sig sin man som spelade klaviatur, och mannen jag var ihop med då spelade trummor, munspel och sjöng med dom. Hon var ännu bättre i verkligheten och vårdtagarna var så lyckliga. Ofta hade vi artister som kom till antingen terapin eller samlingssalen. Det var en tid som jag inte förstår att dom monterade ner för dom boende höll sig mycket friskare och man såg inte så många dementa som nu. Den arbetsplatsen var som klippt och skuren för mig för man fick vara kreativ och hitta på saker. Tyvärr var det där jag blev skadad av mögel och det fick ju konsekvenser längre fram

 

                         animated-christmas-bell-image-0154                                     animated-christmas-bell-image-0154

 

Anna-Lena Löfgren föddes 1944 i Stockholm och dog 2010 efter en tids sjukdom. Hon var en svensk sångerska. Nu önskar jag er en fin kväll 

 


#Lasagne #Runes #Byggnation #Arkitekten #Anna-Lena #Arbetsterapin 

 
 
Inger Rozén

Inger" title="http://blogspot.se]Inger" target="_blank">blogspot.se]Inger Rozén

18 december 2018 17:59

Hej!Jag kan inte komma ut.Törs inte för all snö o det är inte körbart med rullator,Undrar ur det blir med att få hem kattmat å kaffe mm.Känner mig inte så glad.Ha en trevlig kväll.

http://Chintohs blogspot.se

Malin wiper

19 december 2018 09:15

Det låter jobbigt. Jag ringde ju dig sen så vi har pratat

Hoppas allt ordnade sig

Ha en fin onsdag
kram
Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

18 december 2018 21:20

Jag tycker om ert sätt att ta vara på dagarna. Ni tycks verkligen njuta och leva gott! Bygget som syns från Runes café är snyggt, riktigt snyggt. Roligt med lite annorlunda vinklar och vrår.
Ha en fin fortsättning på den redan sena kvällen!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

19 december 2018 09:17

Jag är alldeles för rastlös för att bara sitta inne och det ger så mycket att upptäcka saker och även njuta av den lilla tid man har kvar.

Bygget blev snyggare än jag trodde. Kul att du gillade det också. Roligt som du säger att dom gör sig för lite så inte allt blir likriktat

Då säger jag: ha en jättefin onsdag
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards