Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 december 2018

Av Malin wiper - 7 december 2018 17:00


                        


Vi var in till Media Markt på Erikslund i dag för att få reda på varför min nya kamera inte visar alla bilder jag tagit. Vi blev hänvisade till en kunnig man som löste mysteriet. Vi hade tagit minneskortet från förra kameran och satt in i min nya och det funkade inte. Därför fick jag köpa ett nytt för 300 kr. Han sa att det gamla inte var korrekt formaterat fast vi hade gjort det. Nåt var ändå galet med minneskortet. Nu funkar det jättebra

 

Minneskortet är 4K Sun Disk Extreme SDHC UHS-1 Card. Det är mycket snabb överföring av data och det märktes direkt då jag tog in bilderna. 90 MB per sekund. Speciellt för filmning snabb bildtagning

 

 

När vi kom tillbaka till Hallstahammar så var klockan över 15.00 och det var nästan mörkt ute. Jag hade tänkt fota granen på torget men den lyste inte så jag fick fota lådorna nedtill som skall föreställa julpaket. Det ser ljust ut på sidorna men det var mörkt. Antingen tänder dom den senare eller också hade det blivit nåt fel

 

 

Vi var in till Garnstugan som hade halva priset på uppstickade alster. Jag skriver om detta lite senare för jag hinner inte nu. Bredvid Garnstugan har vi Systembolaget och dom gånger jag varit dit så är dom väldigt trevliga och hjälpsamma så man går därifrån med antingen ett fint vin eller ett gott öl

 

                                          

Clip Art Library 

 

Här på torget ser man gamla Coop där nu skylten är borta och man ser att det jobbas inne i byggnaden. Matpiraten öppnar där under våren 2019 men dom kan inte säga exakt tidpunkt än.

 

      

Ett av soundtracken till filmen Pirates of the Caribbean framförs här av Auckland Symphony Orchestra


 

Affärsgatan i Hallstahammar är rätt lång och vi har många butiker

 

 

Än har vi inte besökt Hammarteatern och jag är så nyfiken på hur det ser ut inuti. Det blir till att gå dit och se teater efter nyår.  

 

 

En snygg cykel utanför en av loppisarna i samhället. Kan det vara en elcykel tro?

 

 

Guldiga tomtar på Åsby Hem & Trädgård                

 

 

En skottkärra stod så ensam en bit från ett hus utefter gamla vägen

 

Vi tog en tur in till Ohlsons Tyger på Erikslund men jag varken fotade eller köpte nåt denna gång               

 

I butiken hördes ett högt ljud som från en dammsugare som tappat greppet. Min man gick fram till två expediter och frågade om ljudet. Då sa dom att nån höll på att rensa ledningar utfrån. Min man sa då: Jaha! jag trodde det var en ny mobiltelefonsignal. Då skrattade dom och en av kvinnorna sa: Då får dom svara snabbt...   

 

     

Adele med When Were Young. Nu är jag så trött så det blir bara häng framför laptopen med nån film eller serie. Ha nu en skön avslappnad kväll kära ni

 

                                

 

#Media #Minneskort #Granen #Systembolaget #Matpiraten #Auckland #Hammarteatern #Åsby #Adele 

Av Malin wiper - 7 december 2018 11:00

 

Så här såg det ut 7 december 2017 på vår gård. Vi hade rätt mycket snö då. Jag är lite desperat nu för vi var uppe så länge i natt så vi vaknade 10.00 i morse och sen var den dan förstörd..  . Jag har inte fått klart några bilder så jag slänger in lite gammal skåpmat och dessutom var hälften av dom bilderna jag tog med min nya kamera i går råbilder så dom gick inte att se. Min man skall försöka omvandla dom till jpg. Det är nån inställning på kameran som måste fixas. Nu har vi nollgradigt igen och det ser lite fuktigare ute än i går

 

 

Den 12 december 2017 såg det ut så här. Det var förra året som min man halkade bakom huset och fick sen operera axeln. Tack och lov så är han nästan helt återställd. Jag älskar snö och lite kyla på vintern. 

   

Detta är två av julsakerna jag inte hittat i år. Dom hänger man i dörröppingar och dom är lite häftiga. Det känns som en kartong är borta. 

   

Utanför Åsby Hem & Trädgård 16 december 2017       

 

  

Ett sista filmklipp från Småland Jönköping december 2016 då två danska män sjöng så fint invid en kullerstensgata då dom hade julmarknad. Sen flyttade vi till Västmanland 24 februari 2017

 

Nu blev det lite utfyllnad tills färskare bilder är klara. Min man håller på att undersöka kameran och ställa in så det inte blir fel nästan gång jag skall fota. Jag känner mig lite stressad och gillar inte att vakna sent. Klicka här för att se vad extrema värmebölnan i Australien ställt till med. Klimatet börjar förändras drastiskt. För min generation som vuxit upp i en tid då allt blev bättre och man slapp rädsla hela tiden känns det väldigt skrämmande alltihopa

 

                        

 

Nu är det i alla fall fredag och nu sa min man att vi måste in till Media Mark där jag köpte kameran för det går inte att fixa till detta med att hälften av bilderna kommer upp i råmaterial. Vi som hade lite att göra hemma. Fast han skall först kolla genom nätet på support. Hoppas ni har en fin och mysig fredag att se fram emot kära ni som tittar in                                       


#Snö #Julsakerna #Åsby #Filmklipp

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards