Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 december 2018

Av Malin wiper - 18 december 2018 16:21

 

I dag åt vi en örtig vegetarisk lasagne på IKEA Erikslunds Shoppingcenter. Den kan jag verkligen rekommendera för den var jättegod och smakrik. Det känns ju inte numera nån skillnad på veg färs och vanlig köttfärs. Den örtiga såsen passade ypperligt till lasagnen. Vi kom upp så sent i morse så vi åkte ut och gjorde lite ärenden och klockan var över lunchtid då vi åt. 

 

                                                    

 

  

Efter några timmar till så tog vi en fika på Runes Café. Jag en croissant och en pepparkaka. Min man tog en bulle och pepparkaka.                               

 

  

Denna fina julgran stod länst bort i lokalen och lyste upp

 

  

Mittemot Runes Café har det pågått en byggnation av flera hus men detta är det man ser från Runes Café och bilden tog jag 31 oktober. Jag har tagit rätt många bilder från bygget så jag får nog fixa ett bildspel då allt är klart

 

  

Nu har det verkligen börjat hända nåt och fasaden är på plats. Huset är i en trekantig intressant form och det som ser ut som skuggor på huset är trekantiga färgskiftiningar och teglet är lite annorlunda då man ser det på nära håll och med ett stänk av blått. Det går inte att komma in dit än och fota för arbetet fortgår ett tag till. På höger sida ser man att det är fler hus som byggt supp i samma arkitektur               

 

 

Här ser man lite av båda husen på sidan om mittenhuset. Det ser ut som en vindsvåning längst upp. Det är mycket snyggare i verkligheten än jag kan få fram i snövädret som är nu

 

     

Nu blir det lite nostalgi med en låt jag aldrig hört med Anna-Lena Löfgren. Kärlekens sång som är en svensk version av Robin Gibbs hit song "Saved by the bell" från 1970. Jag såg Anna-Lena Löfgren i Sundsvalls Folket park då jag var ung. Sen gick det några år till ca 1981 då jag arbetade på en arbetsterapi i Gävle. Hon var då inbjuden till arbetsterapin för att sjunga för dom boende. Hon hade med sig sin man som spelade klaviatur, och mannen jag var ihop med då spelade trummor, munspel och sjöng med dom. Hon var ännu bättre i verkligheten och vårdtagarna var så lyckliga. Ofta hade vi artister som kom till antingen terapin eller samlingssalen. Det var en tid som jag inte förstår att dom monterade ner för dom boende höll sig mycket friskare och man såg inte så många dementa som nu. Den arbetsplatsen var som klippt och skuren för mig för man fick vara kreativ och hitta på saker. Tyvärr var det där jag blev skadad av mögel och det fick ju konsekvenser längre fram

 

                         animated-christmas-bell-image-0154                                     animated-christmas-bell-image-0154

 

Anna-Lena Löfgren föddes 1944 i Stockholm och dog 2010 efter en tids sjukdom. Hon var en svensk sångerska. Nu önskar jag er en fin kväll 

 


#Lasagne #Runes #Byggnation #Arkitekten #Anna-Lena #Arbetsterapin 

Av Malin wiper - 18 december 2018 11:00


 

Jag fick en rullbandspelare av min son för ett tag sen men vet inte än vart vi skall ställa den. Nu får den stå i ett hörn av vardagsrummet med en liten ljusslinga som lyser upp. Vi har lite rullband till spelaren både ett som satt i och sen fick vi några av L & L. Skall bli kul att se vad som finns på banden

 

Klicka här för att se när jag hade en tävling ang rullbandspelaren

 

     

Denise Lasalle med Santa's Got The Blues. Denise Lasalle föddes 1939 och dog i januari 2018 så hon blev 79 år gammal. Jag har aldrig hört talas om henne så det är kul att dyka på nya en sån bluesdrottning. Hon var en amerikansk blues, R&B- och soulsångare, låtskrivare och skivproducent. Så hon hade många järn i elden.  

 

 

På mitten av vardagsrumsfönstret har vi placerat denna magnifika tomte som jag vann för några år sedan i en utlottning hos Lena B. Tomten har hon målat själv så snyggt. Den batteridrivna snögubben får stå bredvid och den köpte vi på Jul Ljus I Hok för några år sedan.

 

  

Ljusstaken från Halmbocken med två grisar som jag fått av ia står på vårt vardagsrumsbord. Vi har nog haft den placerad där dom sista jularna för den passar in i färgerna. I morgon skall vi sätta upp Liljeholmslyktan i vardagsrumsfönstret.  


  

Så här såg det ut efter gamla vägen mot Västerås i går. Det mörknade redan vid 13.30 i går så det är inte mycket ljus på dagarna nu                                        

 

 

Julafton 2017 dukat och klart. Då hade jag placeringsbilder på oss 4 vid tallrikarna. Nu har jag hittat på nåt annat men kan inte visa det före julafton. Duken som ligger på bordet och lite annat är spårlöst försvunna...  . Får gå ut i förrådet och kolla för det känns som en kartong är borta.                                      

 

Det dyker upp så många minnen som rasande över mig när julen närmar sig. Kom ihåg en jul då jag var liten och vi bodde i Vinkeltået i Sundsvall. Hela familjen klädde granen på julafton och vi gick i pyjameser allihop och då var vi 4 st för syrran är mer än 10 år yngre än mig så hon var inte född än. Då var julkulorna i glas så man fick vara så försiktig så man inte tappade nån i golvet men det hände ändå ibland. När man hörde kulan slå i golvet och den gick i tusen bitar så blev det fart och pappa tog fram sop och sopskyffel och sen sa mamma: då får vi köpa en ny kula nästa år för askarna med kulor skulle vara fulla. Skinkan och dopp i grytan smakade så fantastiskt på den tiden så den känslan är nåt alldeles extra. Mina föräldrar älskade ju att laga mat så vi njöt hejdlöst och vi hade sällan besök på julafton i alla fall dom gånger jag minns. Jag har en minnesbild nånstans som jag skall leta upp. Då fanns inte tv så man lyssnade på radio och på musik från grammofonen. Klicka här för att se lite retro julgranspynt. Då var man glad om man fick två paket för det var samvaron och maten som var den viktiga. Den bästa julklapp jag fått är konståkningsskridskor. Dom använde jag sen på nackstaplan och ville bli konståkare. Sen fick vi mer tid med föräldrarna som båda arbetade i vanliga fall

 

Jag har lite bloggtorka nu för jag är så koncentrerad på att fixa hemma och vi har fått en del gjort. Sen fick vi ju en extra dag på söndag då jag trodde det var julafton..  skönt att den infaller på måndag. Nu har vi skickat iväg julkorten men då såg jag att jag missat några så dom går iväg i morgon. Det kanske är så att många slutat skicka julkort utan bara önskar God Jul över nätet. Det blir nog så nästa år för oss. 

 

 

Pressbyrån på Erikslunds Shoppingcenter har lussekatt som korvbröd och det gjorde succée förra året så dom har fortsatt med detta i år också. Det ser verkligen både gott och kul ut

 

       

På tal om korv så blev denna låt en landsplåga 1981 med Beng Pegefelt och låten heter Köppäbävisan. Bengt Pegefelt föddes 1955 och är en svensk musiklärare och sångare. Han åkte på turné med sina elever och den var sponsrad av Sibylla. I dag arbetar han som fritidsledare i Borlänge kommun.        

 

Nu har vi fått lite mer snö men bara nollgradigt så den lär nog smälta bort om vi inte får nån kyla. Vi somnade inte förrens 01.30 i går och därför vaknade vi inte förrens 10.00 och har nyss druckit kaffe. Vi har blivit nattugglor så nu skall vi ställa klockan på 07.00 i kväll så vi kommer upp och får nåt gjort. Hoppas ni har en fin tisdag att se fram emot 

 

 

#Rullbandspelare #Denise #Tomte #Halmbocken #Pressbyrån #Bengt

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards