Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 november 2018

Av Malin wiper - 14 november 2018 19:00


 

I september köpte jag en rem till mitt kamerafodral och det har funkat jättebra och jag kommer att fortsätta använda fodral och rem då jag är ute här i Hallsta på promenad och fototur

 

 

Nu har jag köpt en större kameraväska som jag skall ha då vi åker ut med bilen och jag måste ha lite annat med mig. Den köpte jag på Elgiganten för 229 kr och det var extrapris. Märket är Lowepro 

 

                                           


Tenor 

 

I den får jag plats med kameran på ena sidan och rengöringspenna på andra sidan plus läppstift och nycklar mm. Upptill finns det fack för två reservbatterier. Jag har ju nästan slutat med vanlig väska till vardags för det är kameran som gäller numera

 

Klicka här för att se en kameraryggsäck. Klicka här för att se massor av läckra kameraväskor

 

     

Min man har laddat ner ett program där jag kan göra egna bildspel och filmklipp. Så fort jag är lite piggare så skall vi sätta oss ner så jag kan lära mig detta i lugn och ro. Ibland undrar jag om jag inte är lite hjärntrött för jag skjuter fram allt på grund av orken. Det kan ju även bero på min skadade kropp och utbrändheten. Jag vill ju så gärna men och vet ju att jag inte har svårt för att lära mig nytt. Jag skall ta nån eller några bloggfria dagar framöver och börja redan på morgon med att läsa in mig på sajten.

 

Det var när jag såg min sons nya kameraväska jag blev sugen på en egen. Hans är lite dyrare och en aning större

 

 

Så småningom så hoppas jag kunna köpa en mindre och lätt systemkamera. Denna var nätt och är en Canon. Min kamera kostade 5000 kr och är en dokumenterat bra kamera men jag vill ändå även ha en systemkamera men bara med några få objektiv. Klicka här för att se min Lumix Panasonic

 

     

Juanes-Fotografia Ft Emanuela Bellezza

 

                            animated-photo-camera-image-0018

 

 


#Elgiganten #Kameraväska #Sons #Systemkamera #Juanes 

Av Malin wiper - 14 november 2018 14:00


                                            animated-film-camera-image-0028


 

Vi har sett filmen Creature from the Black Lagoon från 1954 men vi såg den förbättrade versionen och även i 3D hos sonen i söndags. En riktig klassiker i regi av Jack Arnold. I rollerna ser vi: Richard Carlson, Julie Adams, Richard Denning, Antonio Moreno, Nestor paiva mfl. Ett konstigt förhistoriskt djur lurar i djupet av Amazonas djungel. En grupp forskare försöker fånga djuret och ta tillbaka det till civilisationen för studier.

 

Julie Adams som är den enda kvinnan i filmen är också den enda av skådespelarna som lever fortfarande och hon är nu 92 år.

 

                               animated-diving-image-0069                                animated-diving-image-0069

 

Jag har sett filmen när jag var ung och då var den rena skräckfilmen men när man ser den nu så blir man inte ett dugg skräckslagen för skräckfiguren är inte så välgjord och skräckinjagande som dom konstruerar numera. Dessutom rör sig inte ögonen och det ser mer ut som en människa som trätt på sig en gummistrumpa med gälar på. Ändå är det sån nostalgi så jag njöt av att se filmen och hur det var på den tiden då kvinnor skulle skyddas och det inte var tillrådligt att hon var med och dök i lagunen. Den var jätteintressant att få se i 3D och hur dom renoverat filmen så kvaliten blivit bättre. 

 

På grund av nostalgifaktorn ger jag filmen 4 creaturer i betyg av 5 möjliga. Det var så kul att se skillnaden på en skräckis från den tiden och som det ser ut nu. Jag har själv gillat att se skräckisar ibland men numera får jag bara mardrömmar och verkligheten börjar bli skräckis i sig.

 

        

     

Trailern             

                    


#Creature #Jack

Av Malin wiper - 14 november 2018 09:30


 

I går åkte vi iväg till Enköping igen men inte för att träffa sonen denna gång utan min bloggvän Inger. Det är otroligt många gatuarbeten i Västerås så man får snirkla sig genom stan mot motorvägen till Enköping. I dag är det inte fullt så grått och mörkt ute som det varit länge.

 

Klicka här för att komma in på hennes blogg 


 

Inger har flyttat till ett annat bostadsområde och bor på nedre botten i ett höghus. När man kommer in så finns såna här utsmyckningar i golvet mot lägenheten. Kul när dom gör sig för. Inger och jag har varit bloggvänner minst 5 år 

 

Hon bjöd på jättegoda varma smörgåsar och jättegott kaffe. Tyvärr så blev bilderna vi tog av oss vid bordet så dåliga så jag skall fota oss igen nästa gång vi åker dit eller att hon kommer till oss. Inger visade sig vara en trevlig och humoristisk kvinna med glimten i ögat. Det kändes inte som det var första gången vi träffades. Vi disskuterade massor av ämnen och skrattade och hade kul

 

                                      


Silverklubben

 

 

Inger överlämnade denna present till mig som var jättefin och hon har målat den själv och signerat. Jag blev superglad och skall sätta en liten passande ram runt kakelplattan och ha den som tavla. Hon har en konstnärlig ådra och håller på med lite av varje. Jag gillar tomtens uttryck och det lite abstrakta runtomkring  


 

När vi kom så satt hennes två katter ute på altanen men sen hoppade katten Elvis upp på strykbrädan och då passade jag på att fota den fina katten. Det är svårt att förstår att katten är 21 år gammal


 

Sen kom nästa katt in och dom är syskon och denna heter Leifi och är också 21 år gammal. Dom var så coola och fina och till slut så fick vi även komma lite närmare och klappa på katterna

 

                                                     animated-cat-image-0207


 

Som ni ser här så är Inger ett stort Elvisfan och har en Elvisfigur i hårt papp stående mot en garderob. Tyvärr har den gått av på mitte i och med flyttar 


 

Scarfsen som var slängd över axeln på Elvis hade hon hittat på second hand och på den finns hans tryckta namnteckning

 

      

Nu passar det bra med en Elvislåt och det blir Blue Christmas för vi har ju snart jul

 

  animated-dividing-line-image-0146

 

 

Här ett exempel till på vad Inger skapat. En tavla hon målade för många år sedan och den hängde i köket och lyste upp


 

Hon har tre barn två flickor och en son. En av hennes döttrar har målat denna tavla så hon är också konstnärlig


 

Hon har sparat barnen dockor och lite annat. Önskar att jag gjort så också. Tack och lov så sparade min sons pappa en del i kartonger så min son har i alla fall lite minnen från barndomen också..animated-child-image-0114

 

Vi hade så trevligt så tiden gick fort men sen var vi tvungna att ge oss av innan det blev för mörkt. Vi kommer att träffas igen. Tack snälla gulliga Inger för i går. Ha en fin dag ni andra därute i livet

 

#Enköping #Inger #Utsmyckningar #Smörgåsar #Målat #Katter #Elvisfigur #Blue #Tavla #Dottern #Dockor

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards