Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2018

Av Malin wiper - 27 juli 2018 09:00

 

Jag vilar mig från bloggen i helgen för jag har helt tappat orken av  värmen. Kommer tillbaka när jag hittat den..  . Önskar er en njutningsfull fredag och helg. 

 

      

En nostalgitripp med gruppen Lovin' Spoonful.  Det behövs en gnutta svart, vitt i denna värme. Dom är en amerikansk pop och rockgrupp som bildades 1965 i New York City. Dom spelade i genren lätt och luftig popmusik, så kallad "Good-time music". Element av folkrock ingår också i ljudbilden. John Sebastian (sång, gitarr, munspel) var gruppens frontfigur, det var också han som skrev merparten av låtarn. Klicka här för att höra en av deras andra låtar

 

 

En bild som min son tog genom att zooma kraftigt. Jag har på min kamera 30x zoom och det är jättebra men jag tror han köpt en kamera med ännu mer zoom. Bilden föreställer en husbåt i form av en husvagn på pontoner 

 


#Vilar #Lovin' #Zooma

Av Malin wiper - 26 juli 2018 13:00


 

När vi var till Borgåsund för några dagar sen så åkte vi till en liten småbåtshamn en bit från Cafét och jag försökte fota så gott det gick i solgasset. Sen har jag inga fler bilder klara och jag orkar inte ta mig ut i denna värme i dag. Klicka här för att se extrema båtfärder

                                                     

BootPlus

 

Träbåtar är alltid snygga. Klicka här för att se ett föredrag med seglaren Sven Yrvind, han är rätt rolig vet du..  samma uttryck som jag själv överanvänder ibland 

 

                                                                                


Detta är det ultimata i denna värmen. Enda sättet att få riktig svalka. Min son ångrar sig att han inte köpte ny båt i år för han far också illa av värmen.

 

Klicka här för att se ett nostalgiklipp


 

Vad mysigt dom har det

 

                              animated-rubber-duck-image-0091


  

Klart att badringen också får följa med

 

 

Vattenskoter på väg ut i svalkan


 

Annars får man ligga stilla och guppa vid en brygga

 

     

Häftigt va!. Det ultimata att få upp båten utan hjälpmedel


  

Lika bra att ha flaggan i topp. 

 

     

Båtlåt med Robert (Robban) Broberg till fina bilder. Han dog 2015 i en ålder av 75 år


 

Leken får vänta

 

Jag hoppas ni inte flyter bort i värmen men till helgen lovas det lite regn och det kommer att bli skönt. Ha en fortsatt fin dag och tack för att ni tittade in..  

 


#Småbåtshamn #Värmen #Mysigt #Vattenskoter #Flagga #Robert

Av Malin wiper - 26 juli 2018 06:56

 

När vi åkte in på Erikslunds Shoppingcenter häromdan så såg vi denna rostiga gamla bil på en släpvagn. Gissar att den är 1920-tal eller lite äldre. Solen var så skarp och tycktes skina från alla håll så jag fick ta till allt för att försöka få så bra bilder som möjligt. Fick ändå arbeta med dom enstund i fotoprogrammet.


 

Här ser man från sidan hur bra den är fastspänd och så läcker den är i sin rostiga kostym. På sommaren dyker i alla fall upp lite överraskningsmoment

   

 

Min man har fått komplettera denna bild med sin text:


Det ser ut som denna f.d bil gjorts iordning för att driva en remskiva. Troligen har den drivit ett tröskverk eller en såg. Har ni andra några idéer om vad den kan ha uträttat?

 

                                        


   

Hjulen var större, smalare och rundare. Klicka här för att se ett intressant klipp

 

      

Det är väldigt kul att stöta på nåt sånt här för det är ett stycke historia från svunna tider. Vi behöver bli påminda om hur bilar och mycket annat såg ut förr och numera så har vi ju en stor "Veteranrörelse" och många som är faschinerade av bilar från olika tidsepoker. Även kläder, inredning mm. 

 

     

Nu har svettningen nåt oanade höjder och det känns som man kapitulerar och bara försöker svalka sig och uthärda. Jag förstår inte vad det är för fel på en del människor som fortsätter grilla i skogarna och sen blir så arga när dom blir tillsagda så dom förstör en polisbil. Detta hotar ju vårt samhälle om det fortsätter så nu får dom väl ändå straffa dessa personer. Brandmän och poliser har ju tillräckligt ändå att koncentrera sig på nu. Snart får dom kalla in hemvärnet. Vi kommer att få tillräckligt med skador och stora kostnader med dessa bränder. Det är ju inte bara skogsbräderna utan nu har pyromaner börjat härja igen och i Arboga har 11 bränder anlagts. Det känns skrämmande och hotfullt. Dessutom finns knappt nån psykvård längre.

 

 

Vi vaknade redan 06.00 genomsvettiga och då är det bara att gå upp ur sängen. Nu är det torsdag så helgen knackar på dörren igen!!!. Sköt om er kära ni som tittar in och ha en så fin dag

 


#Erikslund #Rostiga #Hjulen #Historia #Brandmän

Av Malin wiper - 25 juli 2018 18:15

Här kommer ett litet filmklipp på retrobords-klockan vi köpte hos Ankis Fyndbod. Vi satt in ett nytt urverk för 50 kr så då kostar klockan sammanlagt 90 kr och det är billigt för denna. Sen skall vi ställa den på sidan om brickan i samma rutiga mönster. Jag håller på att leta upp våra tre böcker "Sju sorters kakor" som också är rutiga. Då kan jag ställa dom bredvid. Jag har letat efter denna klocka på nätet men inte hittat den. Klicka här för att se när vi köpte den. 


                                                    

 

 

Såg några gula båtar i Borgåsund som jag fyller ut inlägget med. 

 

                                   

 

 

                                             

 

   

       

Donovan med Mellow Yellow 

 

  Nu kvittrar jag vidare och önskar er en härlig kväll i bastuvärmen

 

 

#retrobordsklockan #Gula #Donovan 

Av Malin wiper - 25 juli 2018 13:58

             

 

I dag åkte vi till Borgåsunds Hamncafé som har en vacker omgivning med vatten och båtar. Dessutom ett Café som är så välkomnande och mysigt. Susanne Cronér som driver stället är en drivkraft och inspirationskälla. Hon omger sig också med förstklassig personal så man kan inte annat än trivas i detta välkomnande paradis. Dessutom är det som serveras av toppklass med fina råvaror

 

                                                                             


Klicka här för att se när vi var till Cafét 18 juni 2017. Klicka här för att se när vi var dit 4 juli 2017. Klicka här för att se när vi var dit 20 juli 2017 med vänner. Klicka här för att se när vi var dit 26 maj 2018. Denna gång var det svårt att få till bilderna för solen är jättestark.


     

Inomhus är det pyntat så snyggt med saker som passar in när det gäller ett sjönära ställe. Susanne Cronér har arrenderat byggnaden för sitt Café i 10 år och nu har dom åren gått och hon har byggt upp verksamheten till en framgångshistoria som även uppmärksammats av tidningar. Nu har Strömsholms Kanal AB beslutat att ta in anbud från andra intressenter och jag håller tummar och tår för att hon Susanne får fortsätta med sin verksamhet. Jag och många andra har skrivit på listor för att hon skall få fortsätta så varför ta bort ett säkert kort.


         

Här ser ni Susanne, Ova i mitten och Saisuna längst tillvänster. Urgulliga tjejer alla tre och superproffs. Klicka här för att höra Susanne Cronér sjunga låten "On My Own" Hon kom två i P4 nästa och hennes son Kevin Croner har skrivit låten. Dom är en musikalisk familj.


 

Nu hade dom en häftig "Fiskargubbe" på en vägg inomhus. 

 

Klicka här för att se min son som "Fiskargubben" 


 

Annat pynt på en hylla som passar ypperligt in på Cafét

 

                                                                                 


 

Vi intog vårt fika på baksidan av cafét på den nya uteplatsen med utsikt mot vatten och båtar


 Min valde en räksmörgås med handskalade räkor och han tyckte den var supergod

 

                                                                   

Katka  


 

Jag njöt av denna smörgås med ost och skinka och ett jättegott bröd. Sen var pålägget av bästa kvalitet så jag myste som bara den


 

När man sitter på den uteplatsen så blickar man ut mot detta hus som går att hyra för 1.300 kr/natt och man kan även beställa frukost till morgonen. Det är dessutom ett jättebra presenttips.

 

Klicka här för att läsa om den Flytande övernattningen

 

   

Längst ut på denna brygga sitter en uggla på en påle och blickar ut över nejden


 

Så här ser ugglan ut på nära håll.

Nu är vi hemma igen och har haft det så härligt och tänk att ha ständig semester..  Om jag inte räknar med att bloggen tar tid och blivit som ett jobb. Det är ju ändå nåt jag bara kan sluta med om jag skulle vilja men det funkar inte för mig att inte göra nåt 

 



Nåt sånt här behövs nu för att vakna till liv i värmen. Vilken ung lovande trumspelande tjej, och jag vaknade då till liv igen..  Ha en härlig fortsättning på dagen




#Borgåsunds #Susanne #Fiskargubben #Pynt #Räksmörgås #Flytande #Uggla #Trumspelande

   

Av Malin wiper - 25 juli 2018 08:30


 

Vi hittade denna retro bordsklocka för endast 40 kr på Ankis Fyndbod. Kul att den härrör till Rutiga kokboken. Jag har själv 3 st rutiga "Sju sorters kakor" böcker och en rutig bricka. Klockan är 17,5 cm bred 20 cm i höjd. Sen är det en stålkant baktill som klockan står på

 

                                                                                   

 

 

Den här rutiga runda brickan köpte jag på second hand för ca 1 år sedan men kom inte ihåg vart. Den kommer att passa bakom klockan och sen nån av rutiga böckerna bredvid. Dom är i förrådet så jag skall leta fram dom                


  

Det fanns även "Dalahästar" till försäljning på Ankis och dom stora kostar 250 kr och dom små 100 kr.

 

Så här ser etiketten under dalahästarna ut. Dom kommer från Nils Olsson Dalahästar. Klicka här för att se vad en av dalahästarna kostar hos Nils Olssons. Klicka här för att se vad begagnade dalahästar kostar på Tradera

 

                                


Dalahäst som välkomsskylt från Textil & Presentia

 

        

Ett klipp från Nils Olssons


 

Ett retro väggur från Westerstrands Urfabrik AB för 200 kr Hos Ankis. Den ser ut att vara från 1960-talet och i trämaterialet teak. Klicka här för att läsa hela historien om Westerstrands Urfabrik AB som är ett av Törebodas mest kända företag. Klicka här för att se en äldre modell av klocka från Westerstrands

 

     

Jag känner att jag stagnerat lite och känner att jag vill utveckla mig och testa timelapse, och även sätta musik till mina filmklipp. Både min son och min man kan lära mig detta. Jag var för några år sedan med i en sajt där man satt musik till sina bildspel men sen  gick jag ur där och då försvanna alla mina klipp ur bloggen..   


Hoppas ni har några hästkrafter kvar i värmen            Ha en jättefin dag med inslag av svalka och vila


 

#Ankis #Bordsklocka #Dalahästar #Nils #Westerstrands

Av Malin wiper - 24 juli 2018 18:00

    

Gåshudsvarning! Bästa versionen jag hört av detta soundtrack "The Good, the Bad and the Ugly". Framförs här av fantastiska The Danish National Symphony Orchestra                     


Musiken är från filmen med samma namn från 1966. I huvudrollen Clint Eastwood. Det är en westernfilm och den blev höjd till skyarna när den visades första gången. Klicka här för att komma in på IMDb för att läsa mer.

 

                            Conductor - GIFMANIA                                     Conductor - GIFMANIA   

 

Det är Ennio Morricone som komponerat ledmotivet och han har varit aktiv sen 19465 och är nu 89 år gammal.  Han är en Italiensk dirigent och kompositör och en av dom främsta. 

 

   

Klicka här för att läsa om denna fantastiska Danska Symphony Orhestra

 

Jag har stått och strukit kläder i denna värme men  jag kan inte som förut ta allt på en gång utan får vila mellan varven och fäkta av sig så man inte svimmar. Inte undra på att "siesta" varit vanligt och nödvändigt i varmare länder. Ha en skön kväll kära ni..


#Danish #Good #Ennio

Av Malin wiper - 24 juli 2018 13:54

  

Så här känner jag mig i värmen precis som många andra. Fast jag har nog sjuklig svettning i ansiktet och funderar på om det är genetiskt eller nåt i kroppens termostat som gör detta. En del har bekymmer med svettningar under armarna men för mig är det ansiktet som är problemet. Har varit på det viset i många herrans år men i och med att det regnat emellanåt så har det inte varit lika stora problem som nu. Värst är när det är så tryckande som nu men det är bara att ta en timme i taget och uthärda. Jag har med mig en handfläkt i väskan som blir väl använd

 

                            

 

 

Vi var först in till Erikslunds Shoppingcenter i dag några ärenden. Efter det for vi in till Myrornas  second hand och där var det fullt med folk som vanligt trots värmen.  

 

   

Detta är en upcykled klocka som dom satt in i en stor, tjock snygg bok. Svårt att fota när den stod i ett glasskåp. Det blänker rejäl men så häftig. Det man behöver för att göra en själv är:

 

Begagnad väckarklocka, begagnad bok och klister

 

                                                

 

 

Boken från insidan. Det fanns en väska där dom satt in en klocka också men det var omöjligt att fota genom rutan. Dom var inte till salu. 

 

 

En gammal broderad kudde hade också fått en klocka insatt på framsidan. Ett väggur

 

                                                                                              

 

 

Såna här gamla hårda resväskor kan man göra mycket med om dom är tillräckligt välbevarade. Klicka här för att se exempel

 

     

Passenger med Travelling Alone. Hallå gott folk! hoppas ni har det bra och finner lite svalka. Ha en fin fortsättning på dan

 

                                             


Katka

 


 

#Värmen #Myrornas #Upcykled #Nåldynor #Resväskor #Passenger

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards