Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2018

Av Malin wiper - 16 juli 2018 14:00

 

En av våra två golvfläktar drog sitt sista blås förra året så vi var så glada att vi ändå hade denna pelarfläkt på bilden ovan kvar. I går pratade vi just om detta för vi har haft så mycket utgifter så smärtgränsen är snart nådd. I dag på morgonen då jag skulle sätta på fläkten så var den helt död. Vi har gjort allt för att få igång den och min man är ju duktig på att laga saker så han skall testa att öppna den. Vi som hade tänkt spara ihop till en tystgående fläkt och dom kostar minst 900 och finns på nätet. Jag har svårt som högkänslig för ständigt pågående ljud. Det går inte att vara utan fläkt/fläktar i detta väder som vi har nu. Visserligen har jag hur många små handfläktar och en liten bordsfläkt men det hjälper inte i det stora. Nu har min man varit inne i fläkten och den är så plastig och ser inte ut som den går att reparera så en ny måste vi ha. Den är inte gjord för att plockas isär                         

 

 

Vi hade en rätt stor buffert men med alla bilreparationer och annat så minskar det drastiskt. Jag har sparat ihop 900 kr men dom skulle jag ha för att betala bort Always Fitness 24 som jag började på och blev besviken. Blev inte fri från kontraket trots att jag bara gick där en gång. För att överlåta till nån annan så måste man betala ytterligare 350 kr och det är skandalöst.  

 

Klicka här för att se min lilla roliga kitschiga bordsfläkt som faktiskt fungerar jättebra då jag sitter vid datorn. Klicka här för att se ett klipp på en Dyson fläkt  dom är väldigt dyra men effektiva

 

                               


Klicka här för att se vart jag hittade bilden på Dysons fläktar. Dom är ju för häftiga och man kan ju inte skada sig på dom heller och dom är 75% tystare. Såna här fläktar är lättare att rengöra också. Vi skall ta oss en allvarlig funderare för en sån här fläkt lär nog hålla vårt liv ut. Dyson fläktar kostar från 900 kr till flera tusen. Det tar bara två leveransdagar för att få hem en sån

 

    

Här kommer en passande låt till inlägget. K.D Lang med The Air That I Breathe. Hon föddes 1961 i Edmonton, Alberta och är en kanadensisk sångerska och låtskrivare. Hon har belönats med fyra Grammys och blivit tilldelad Order of Canada. Kanadas högsta utmärkelse till civilperson. Jag har alltid tyckt hon har en jätteskön röst och kan sjunga många olika musikgenrer                 

               


När vi sen gick in och kollade hur mycket vi hade kvar på våra månatliga pengar så hade vi så pass mycket så min man beställde en modern tystgående fläkt från Dyson för 900 kr inkl frakt. Den kommer om 2 dagar. Att vi hade så pass mycket över beror på att vi varit sjuka i omgångar och då gör man inte av med så mycket pengar. Vi har ju fått avstå från en del nöjen denna månad på grund av just hälsan. När detta inlägg kommer in så är vi i Köping. Ha en fortsatt fin dag ni som tittar in..  

 


#Golvfläkt #Always #Dyson #Lang

Av Malin wiper - 16 juli 2018 08:00


 

På Erikslund dök denna röda CADILLAC DEVILLE 1966 upp som en vacker juvel i solen

 

                                                               

Reedoon                        


 

Vacker så man får gåshud

 

                                              


 

Nästan alltid snygga fälgar på veteranbilar


 

Insidan var lika snygg den


 

Som en häftig detalj en utsmyckning i form av en Hawaii-pinuppa som vickade på höftern där den stod nedanför framrutan

 

    

Vad passar väl inte bättre då än ett Soundtrack med Elvis från filmen Blue Hawaii.

 

                          animated-hawaii-image-0003                              animated-hawaii-image-0003


   

När vi sen var på väg hem igen så dök en gammal goding som denna upp. Tyvärr var solen för stark men man ser ändå bilen rätt tydligt. Nu är det måndag igen och en ny vecka står för dörren. Min man skall iväg till fysioterapeuten i Köping i dag och jag följer med så vi får en utflykt. Det går framåt med hans träning och han blir rörligare men det kommer att ta tid att bli helt återställd efter halkolyckan och efterkommande operation. Njut och ha en fin början på veckan

 

                               

 

 


#Cadillac #Insidan #Hawaii-pinuppa #Elvis #Goding

Av Malin wiper - 15 juli 2018 18:15

 

I dag dök jag på ytterligare en VOLKSWAGEN 1303 S 135 från 1973 då vi var ute och åkte. Denna gång en gul som ser ut som den skall omlackeras så småningom. Klicka här för att se förra bubblan jag fotade. 


 

Det var nästan stört omöjligt att fota i detta solljus som råder nu


     

Från sidan. 

 

                           soap bubbles - GIFMANIA                                            soap bubbles - GIFMANIA

 

  

 

Efter det dök en tuff kille upp i en rondell körandes en HARLEY-DAVIDSON FLSTC från 2003                           

  

     

Soundtrack Jimmy cornett

 

 

Bara nåt kvarter före såg jag denna graffiti dyka upp ståendes mot en husvägg

 

Önskar er nu en skön kväll med förhoppningsvis lite fläktande vind..                                                         

                                           

 

 

#Volkswagen #Harley #Graffiti

Av Malin wiper - 15 juli 2018 13:45

 

När jag var till min son sist så höll han på att rensa bort saker från sin lägenhet och går igenom saker efter sin far som legat nedpackat. Då utbrast han plötsligt: Vill du ha en verktygslåda som jag tänkt slänga och då utbrast jag: varför inte för den min man och jag har tillsammans blir jag bara yr och förvirrad att gå in i. Den är stor och fullproppad med dubletter av alla verktyg och småprylar som ligger om vartannat. 

 

 

Helt plötsligt räcker min man fram en påse med verktyg han köpt på rea hos Claes Ohlsons. Han tyckte jag skulle ha lite nya verktyg och en hammare som var mindre i den lilla lådan. Han kommer ofta med överraskningar min älskling..  

 

                                         


Bilohem.se 

   

Jag har nu fyllt min låda med det jag fick av min man och här ser ni undre delen på lådan. Jag har levt ensam i omgångar under mitt liv så jag  har haft för vana att sköta det mesta själv. När jag flyttat så har jag satt upp allt på väggarna själv och även borrat. Placerat ut möbler och satt ihop hyllor. När min man fick sin axelskada så var det jag som fick skruva ner saker från väggarna och i badrummet och det var riktigt kul

 

 

Här det övre lagret där vattenpass och måttsrock fått plats. Efter det skall jag dra ut en etikett där texten skall lyda: Malins verktygslåda..  

 

                                 


Snygg hammare med läderhandtag från Tranes

 

 

Den här hammaren i aluminium svarvade jag när jag gick och utbildade mig till CNC- operatör på datorstyrda svarvar. Den får nog ligga i min verktygslåda också. Dom la ner arbetsterapierna och då valde jag ett manligt yrke för det var mer betalt. Det har jag haft nytta av när jag blev sjuk. Jag gick på Verkstadsmekanisk utbildning före CNC och det ett helt år. Nu blev det kaka på kaka för jag fick ett dejavu att jag skrivit om detta förut 

 

           

Så här ser den ut nedmonterad. Jag ritade upp hammaren först och visade läraren hur jag ville ha den och att den skulle gå att montera ner i fyra delar. Då kunde jag  lära mig att göra gängor också. Jag valdes sen till Ordförande i elevrådet på AMU och då fick jag användning av hammaren som mer ser ut som en klubba. Det blev många glada skratt på våra möten..  

 

    

Detta med hammare kom mig att tänka på en låt med Pete Seeger som heter If I Had a Hammer. Jag väljer gruppen Jefferson Starship som framför låten bra och är spillrorna av Jefferson Airplane . Klicka här för att höra hur den låter med Peter Seegers som skrivit låten. Den gick även het på skivtallrikarna med Trini Lopez under 1960-talet


 

Mitt inre tåg rusar inte förbi just nu utan går på sparlåga så vi kom inte ut nåt i går heller. Det är extra tyst ute på gården för att vara helg så jag antar att det är fler som håller sig inne, badplats eller ett svalt köpcentrum. I natt hade vi svårt för att sova för det var så grymt varmt och inget hjälpte så till slut hämtade jag två kylgelépåsar till oss i frysen för att svalka oss med och då kändes det betydligt bättre. Jag la min i en diskhandduk och la bakom nacken. Min man lindade in den runt handleden. I dag kom vi ut i alla fall en sväng med bilen så jag fick fota lite. Hoppas ni inte flyter bort helt i denna hetta. Sköt om er

 

 

Av Malin wiper - 15 juli 2018 08:00


                                     


                   

Ölprovningen fortsätter ang ölen vi fick från systern och svågern. Jag (Malin) har nu smakat på ett öl som verkar vara rätt ovanligt när det gäller Timmermans öl. Detta är Timmermans Kriek och har en utpräglad smak av körsbär. Känns inte riktigt som jag är van att öl skall smaka utan det blir ett mellanting mellan öl och körsbärsdryck men med mer strävhet och en annorlunda eftersmak. Min man och jag turas om att testa ölsorterna för jag väljer dom med mindre alkoholhalt.           

  

Ölen är mörkt röd i färgen och håller 4% i alkoholhalt och är en Belgisk öl. Klicka här för att läsa lite mer om denna öl. Klicka här för att se en annan sort av Timmermans ölsorter.

 

                                                           


Flasköppnare med ledljus

 

Detta skall vara en väldigt populär ölsort bland ölkännare men för mig hade den lite för mycket av körsbär och en eftersmak som inte min gom blev riktigt vän med. Fast den var klart drickbar och väldigt spännande att testa. Klicka här för att läsa hur man skall förhålla sig till just ett Kriek-öl.

 

      

 

       

     

Laura Cox med Cowboys and Beer. Klicka här för att läsa en biografi över Laura Cox och hennes band. Klicka här för att höra Laura Cox och hennes band live, där svänger det och jag gillar att hon tar för sig. Dessutom både spelar och sjunger hon jättebra                                   

 

 

En ny dag och vem vet vad som händer härnäst?. Svalorna flyger i svärmar utanför fönstret för att få i sig så många insekter som möjligt. När man kommer upp en våning som vi gjort så upptäcker man mer utanför fönstret och himlen är magisk här i Västmanland. Ibland på kvällarna ser det ut som akvareller målats på himlen. Jag skall försöka ta lite bilder men det blir inte som i verkligheten. Sköt om er och njut så gott ni kan i värmen som kommer att fortsätta enlig SMHI

 


#Timmermans #Laura   

Av Malin wiper - 14 juli 2018 13:30

 

Jag har inga högtflygande planer såna här varma dagar utan man får ta en timme i taget. Jag får en lite olustig känsla i kroppen av att det inte kommer regn. Vi får tydligen vänja oss vid att vi kommer att få extremväder framöver. Jag kom ihåg 1999 då vi var ute med vår första husvagn KABE på semester runtom i Sverige, bland annat i Helsingborg och det regnade hela tiden så vi blev otroligt besvikna. Vi hade tänkt gå ut och promenera i Helsingborg och bara njuta av semestern men det var stört omöjligt för det var både kyligt och blåsigt. Lagomt är bäst. Vi stod på en camping där bara vi och två till hade slagit läger. Då kom åskan, blixten och ett skyfall som en extra krydda på semestern..  

 

                                                            


Handfläkt i form av glasstrut 

 

Jag är ingen "hattperson" men nu i denna värme funderar jag på att skaffa mig en solhatt. Det jag passar i är lite mer sportiga tuffa hattar åt det maskulina hållet.  Dom ni ser på bilden såg jag på Myrornas second hand sist. Den till höger är mer min stil

 

 

Min son skickade denna bild till mig som jag beskurit kraftigt eftersom den är i 3D och jag vill visa den bussliknande båten lite närmare. Han var i Stockholm för ett tag sen och då såg han denna turistbåt som ser ut som en buss och tog ett foto. Häftigt!

 

 

Såg detta stora gosedjur "Firedog" på Myrornas och bränder är vårt dilemma nu i värmen

 

    

James Taylor med Fire and Rain. Klicka här för att se och höra samma låt med honom 2010 samma fina röst nu som då

     

I går hörde vi polissirener utanför på vår gata och vi fick sen reda på att två ungdomar lite längre in i bostadsområdet stod och sköt med softgun på gården. Är man inte skyddad så kan man bli rejält skadad av plastkulorna. Jag har inte sett nåt i tidningen VLT på nätet ang detta. Det otäcka är ju att dom ser ut som riktiga pistoler. 

 

  Myrornas i Västerås

 

Hoppas ni har en fin helg att se fram emot gott folk. Sommaren fortsätter att hålla sitt grepp om oss och till och med jag som inte varit på badstrand på 100 år överväger att köpa baddräkt och hoppa i..  det vore en syn för gudar. I Hallstahammar ufärdas nu gul värmevarning. Nu började det bullra så åskan är nog på väg

 

   

Ett klipp jag haft repris av i många omgångar med Esther Williams.  Hon var en amerikansk simmare och skådespelare som dog 2013 i en ålder av 91 år

 

 

#Högtflygande #Solhatt #Turistbåt #Firedog #James #Softgun #Badstrand #Ester

Av Malin wiper - 14 juli 2018 09:15

  

Nu har jag äntlige sett filmen LA LA LAND som är ett drama, komdi, musik från 2016. För regin står Damien Chazelle och i rollerna ser vi: Ryan Gosling, Emma Stone, Amiée Conn, Terry Walters, Tommy Shelton mfl. Filmen var nominerad till 14 Oscars.

 

                            


Handlingen:

 

I La La Land möter den förhoppningsfulla skådespelerskan Mia jazzpianisten Sebastian i en bilkö och sakta men säkert utvecklar de ett förhållande som får hela staden Los Angeles att sjunga och dansa. Men kan Mias och Sebastians kärlek överleva deras stora ambitioner?

 

Min Recension:

 

Jag blev väldigt besviken på denna film som har höjts till skyarna men jag tyckte den saknade nåt och var som en dålig kopia av dom gamla musik och dansfilmerna. Jag blev till och med lite uttråkad än om den inte var helt usel utan hade några bra scener som berörde lite. Emma Stone och Ryan Gosling gjorde ändå bra ifrån sig och jag är ju själv ett fan av Ryan Gosling för han har en magisk utstrålning och hans ögon gör att han inte bara kan spela en slags karaktär utan är helt suverän i riktiga tunga roller också. Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrivit om en film han just spelat en sån roll i. Musiken i filmen gav ingenting utom när det kom till jazz där dom hade lagt kryddan och ribban satts lite högre

 

Jag ger filmen tre pianotangentbord av 5 möjliga i betyg för Ryan var pianist i filmen

 

 animated-piano-image-0047      animated-piano-image-0047   animated-piano-image-0047 

    

Trailern. Klicka här för att höra och se ett av soundtracken till filmen. Den framförs av John Legend och heter "Start a Fire"

                            

                             via GIPHY


Nu har min man och jag varit inomhus i 2 dagar på grund av den tryckande värmen. Vi har fått ställa in 3 saker och evenemang vi hade tänkt vara med på. Det känns lite oroväckande att vi inte får regn som verkligen behövs nu. I dag hade vi tänkt åka ut med min svåger och ta med oss matsäck men både han och vi orkar inte så det får bli en annan dag. Vi får se om vi piggnar till lite längre fram på dan. Sköt om er och ha en fin dag kära ni som tittar in




#LA #Damien #John

Av Malin wiper - 13 juli 2018 09:45



 

Min mans dator startade inte upp som den skulle i onsdags. Den fick inte heller kontakt med det trådlösa tangentbordet och musen. Därför åkte han iväg till Ankis Fyndbod för att kolla om dom hade nåt gammalt tangentbord med kabel, även för musen. Han hittade detta ovan för endast 40 kr och då fick han igång datorn och kunde gå in och fixa felet. Vi måste ju uppdatera oss så småningom när det gäller våra datorer. 


     

Han kom även hem med en jättefin stor tjock bok som handlar om Höga Kusten. Han fick den för 20 kr. Klicka här för att komma in på ett ställe där boken kostar 409 kr. Han gjorde ett fynd och det skyddande pappomslaget finns kvar. Klicka här för att se en liknande bok från Höga Kusten men den handlar om råvaror och smaker

 

  

Boken innehåller väldigt lite text men många vackra bilder från Höga Kusten. Sist vi var förbi Höga Kusten så hade vi en helt ny husvagn och stod en gång en bit bort från nya höga kustenbron och blickade ut. När jag var barn så åkte vi med föräldrarna upp till mormor och morfar i Umeå  och på den tiden fanns inte nya bron utan man åkte över den gamla. Den heter Sandöbron man tyckte den var helt otrolig. När min man och jag var där i början av 2000-talet så besökte vi också det berömda Wästerlunds Konditori. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom är fortfarande igång och mycket är intakt sen 1950-talet. 

 

                 animated-book-image-0018                  animated-book-image-0018                   animated-book-image-0018                  animated-book-image-0018


  

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2014 då jag skrev om just Höga Kusten


  

 

Nu står boken på boklisten i köket tillsammans med flera andra stora tjocka böcker.

 

  

Mr T kom även hem med denna segelbåt som tydligen skall hängas i ett fönster för att få effekt från ljuset. Den är nån typ av tjockt glas och mycket snyggare i verkligheten för ljuset ger den en häftig effekt och båten blir mer röd i skrovet. Vi skall fråga om min son vill ha den för han är seglare sen barnsben. Han står inte ut utan segelbåt så han funderar på att köpa en nästa sommar. 


                                                               

axonprofil

 

 

Min man mår lite bättre i dag men har väldigt svårt i denna ihållande tryckande värmen. En normal sommar innehåller ju en viss del regn också. Trist att vi missade Löudden i går men vad gör man?. Sköt om er och ha en underbar fredag

 

   

Time laps 

 

#Ankis #Tangentbord #Höga #Segelbåt #Värmen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards