Öppen Ridå

Alla inlägg den 10 juli 2018

Av Malin wiper - 10 juli 2018 18:00

                   

Jag vill tipsa er om Antikmagasinet SVT play som denna gång handlar om samlare. Det var otroligt sevärt och intressant. Bland annat får man träffa en man som heter Staffan Olander som har samlat på "The Beatles"  sen han var en ung kille. Li Pamp gör ett bra jobb som programledare, både påläst och behaglig att lyssna på. I programmet får man även träffa ytterligare två samlare men då på andra saker

 

                  animated-music-note-image-0035                       animated-music-note-image-0035                       animated-music-note-image-0035                        animated-music-note-image-0035

 

Staffan Olander föddes 1951 och han är ekonom fd bankdirektör och blev 1973 mästare i TV programmet Tiotusenkoronorsfrågan (Kvitt eller dubbelt) för sina kunskaper om popgruppen The Beatles. Han har varit nära vän till gruppens producent nu bortgångne George Martin. Klicka här för att läsa lite om hans samling. Klicka här för att komma in på hans facebook

 

 

Beatlesnytt

 

Klicka här för att komma in på Olander Musik & IT AB. Där får man se honom med både paul McCartney och George Martin

 

    

The Beatles med Strawberry Fields Forever från 1967. The Beatles gjorde ju en hel del filmer också. Jag har nog sett dom flesta

 

                                                


Ali Express 

      

Detta var den första låten jag hörde med The Beatles, She Loves You

 

Tänk jag sparat alla skivor jag haft med The Beatles då hade jag kunnat sitta med en förmögenhet nu. Inte tänkte man så då. Dom var mina absoluta favoriter vad gälle pop. Det är väldigt svårt att välja ut låtar för alla är så bra. Jag började samla själv på olika porslinsskrin under 1990-talet men jag är inte den rätta samlartypen så det blev mig övermäktigt. Sen började jag samla på tändare men nu har jag gjort mig av med halva samlingen och har lite lagomt mycket kvar. Andra delen av 1970-talet började jag samla på autografer men det har kommit lite av sig nu men jag behåller dom jag har

 

 

Denna röda antikt formade stol är en av mina första tändare. Man trycker in stolsbenet till höger så tänds en låga längst upp på stolsryggen. Den gör jag mig aldrig av med och nu har jag lagomt många

 

I dag har värmen varit så tryckande så vi orkar ingenting. Lika bra att bara vara och göra det man orkar. Det behövs en rejäl urladdning. Ha en skön och vilsam kväll



#Antikmagasinet #Staffan #Beatles #George

Av Malin wiper - 10 juli 2018 13:00

  

Hallå där gott folk!. Här kommer nu lite blandade bilder och dom flesta är från en otroligt solgassande dag. Kändes som sol från alla håll och här har inte kommit varken regn eller hagel som på en del andra ställen. Regn skulle vi verkligen behöva nu. 

 

                                                 animated-rain-image-0033


 

En måsunge stod vid kajen och tittade ut


 

Enköpings hamn söndagen 8 juli då vi var till min son


En av båtarna som låg förtöjda


En fiskmås spejade ut från sin utsikt "ovan there"

 

                                   


     

Eftersom jag har måsar med i inlägget så passar det ju bra in med denna musikgrupp som heter Steve'n' Seagulls. Här med låten Thunderstruck. Dom är ett finskt band som spelar bluegrass-versioner av välkända hårdrock och metallåtar. Bandet blev kända 2014 då dom fick över 50 miljoner visningar på Youtube med denna låt ovan.


     

En rätt fin och välskött lada vi åkte förbi på en liten väg.  

 

 

Att åka på små vägar är rena rama "Mindfulness". Jag är en person som pendlar mycket i psyke och humör men när jag är riktigt på topp så känns det helt underbart. Jag skulle inte vilja vara utan att ha nära till tårar och känslor. Allt detta gör att man kan tackla svårigheter bättre och jag får i alla fall extra styrka vid krissituationer. Jag tycker vi skall få vara olika som människor istället för som det nu matas med visdomsord hur vi skall vara och bete oss

 

     

Klickbilder

 

Nu hoppas jag innerligt att dom får upp resten av pojkarna och tränaren ur grottan i Thailand. Dom som står för räddningsarbetet är riktiga hjältar och dom verkar inte ge upp i första taget. Sorgligt att en av dykarna miste sitt liv. 

 

                     animated-diving-image-0016                                         animated-diving-image-0016 

 

I går städade och snyggade jag till i några skåp och sen satt jag om lite blommor. I dag skall vi sätta upp två tavlor i köket som inte blivit av förut.  Fast innan dess så åkte vi ut med bilen en sväng för i går var vi inne hela dan men nu rycker det i "upplevesletarmen" och rastlösheten visar sig. Hoppas ni har en bra dag gott folk som tittar in. Jag ser att ni är många och det tackar jag så mycket för. 

 

   

 

#Bilder #Måsunge #Enköpings #Spejade #Mindfulness #Grottan

Av Malin wiper - 10 juli 2018 08:00

 

Hos min son i söndags såg vi disneyfilmen Coco i 3D. Det är en animerad film från 2017 i regi av Lee Unkrich och medregissör Jason Katz. Skådespelarna som gett sina röster till figurerna är: Anthony Gonzalez, Gael Garcia Bernal, Benjamin Bratt, Alanna Ubach, Renee Victor, Jaime Camil mfl

 

                                                                      

 

 


Miguel är en ung pojke som drömmer om att bli lika bra på gitarr som sin idol Ernesto de la Cruz, Mexikos mest berömda musiker. Men Miguels familj har helt förbjudit musik i generation efter generation. Miguel trotsar förbudet, och upptäcker då ett gammalt släktmysterium vilket leder till att hans familj återförenas på ett både extraordinärt och överraskande sätt.

 

Filmen var färgsprakande med fantastiska animeringar. Dom animerade figurerna blev levande och den hade ett budskap om att man måste få ta vara på sina förmågor. Tyärr så blev den lite långdragen i mitten av filmen så jag tappade lite fokus och började tänka på annat. Tekniskt sett var den också helt fantastisk. Fortfarande är det ändå "Zootropolis" som är min favorit vad gäller animerade filmer

 

                        

 

 

Klicka här för att se vad MovieZine har skrivit om filmen. Dom gav filmen 5 av 5 i betyg men jag ger filmen 4 svaga gitarrer i betyg av 5 möjliga men den är klart sevärd och min favoritfigur var mormorsmor som dom animerat så otroligt bra och rörande

 

animated-guitar-image-0013animated-guitar-image-0013animated-guitar-image-0013animated-guitar-image-0013

 

     

 

Jag fick dessa 3D glasögon av min son när vi var dit i söndags. Jag ställde några frågor till min son ang glasögonen och detta fick jag till svar:

 

Glasögonen du fick av mig funkar på alla skärmar, men bilden/videon måste vara i anaglyf format (röd/blå). De 3D filmer vi brukar se hos mig, eller på bio är i polariserande format och kräver därför en annan typ av glasögon. Om ni t ex streamar de 3D videor jag har på min youtube kanal till eran TV, då kan ni se dem i 3D på TVn. Du kan även se allt anaglyf material som finns på nätet. Sök på "3D red cyan" eller "3D anaglyph". Tack kära son..  

 

 

#Coco #Jazon Mormorsmor #3D

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards