Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2016

Av Malin wiper - 9 mars 2016 08:00

  

I går var vi in till vår Freja second hand där dom nu fixat till "Café Freja". Kul att det går att fika där nu också. Freja ligger bara ett stenkast från oss. Min man skulle leta efter en skärm till en dator han fått som är mycket starkare än hans förra stationära. Han satt in flera nya hårddiskar i den och fixade till sladdar och annat inuti lådan.


  

Här kan man sitta och inta sitt fika


  

Tänk att han fick tag på en skärm och det endast för 100 kr. Det är egentligen en tv med högtalare men den går lika bra att ha till datorskärm. Allt man köper på second hand är ju genomgånget så det skall funka. Vi kan ju även om vi vill ha den som tv i sovrummet                       


  

Sen hittade jag en kaffebryggare av märket "Krups" för endast 30 kr. Vi har varit ute efter en sån här liten för vi har ju ingen stor bänk så vi har använt presspanna när vi fått främmande och till oss själva snabbkaffe och vattenkokare. Denna bryggare kan jag svära på att den är helt oanvänd och är mindre än den ser ut på bilden. Den rymmer 7 små kaffekoppar. Vi har testat den genom att köra igenom flera kannor med vatten och den är supersnabb



Är man ute efter en kitschig divan så finns denna att beskåda


  

En rolig 1980-talstelefon i form av en mun

 

  

Kärror till barn från Brio. Ett företag som är kända för sina träleksaker


  

Tavlor finns det också mycket av. Här står dom på en bäddsoffa


 


Så här känner jag mig vissa dagar.                  


 


Äggvärmare i kraftiga färger

 

 

På agendan i dag är det både gymmet och frissan. Snön var nästan försvunnen i går men nu snöar det för fullt igen så det blir till att borsta av bilen innan jag kommer iväg. Hoppas ni har en fin onsdag att se fram emot kära ni. Helgen står för dörren igen!!!

 

     



  #Freja #Café #Skärm #Kaffebryggare #Divan #Mun #Tavlor #Påsken

Av Malin wiper - 8 mars 2016 19:00

   


Jag har nu sett båda dom nya Beckfilmerna där Gunvald Larsson blivit ersatt av en norrman vid namn Steinar som den första filmen i serien heter. Den andra som heter "Vid vägs ände". Personligen tycker jag bättre om den första filmen "Steinar". Steinar spelas av Kristofer Hivju som jag tycker spelar bra och har en helt annan personlighet än Persbrandt. Jag saknar inte alls Persbrandt för än om dom gjort Steinars rollfigur mjukare så kör han med psykologi på ett mjukare och vänligare  plan och det tycker jag är smartare.

 

För mig är filmen "Steinar" värd en stark trea. "Vid vägs ände" en svag trea

 

  

 

Kristofer Huvju ser ut som en vindbiten fiskargubbe med sitt stora hår och frodiga skägg. Kul med nån som sticker ut lite för han verkar se likadan ut i verkligheten. Han är endast 37 år gammal och han är utbildad vid Ryska akademin för teaterkonst i Århus, Danmark. Han har spelat på Trondelag Teater i Trondheim. Han är även känd för att sedan 2013 spela rollen som Tormund Giantsbane  i amerikanska TV-serien "Game of Thrones". Klicka här för att läsa en intervju med honom

 

Trailer till "Steinar"                                




Beck Soundtrack- Intro till dom senaste Beckfilmerna. Hoppas ni får en fin tisdagskväll med ev en njutbar film. 

                  



#Beckfilmerna #Steinar #Vägs

Av Malin wiper - 8 mars 2016 13:28

 


När jag kom till Gym Plus i dag så var det helt tomt men efter att jag varit på roddmaskinen och sen gick på gåbandet så dök det upp 4 personer till. En av dom är en kvinna som gått på gymmet sen dom öppnade och det märks för hon har hög hastighet på gåbandet och ser ut att vara i toppform. Vi pratade lite medans vi gick och jag var uppe på över 5 i hastighet och det känns ändå inte för mycket. Tyvärr kommer jag inte att kunna springa på grund av min konstgjorda höft så jag får luta bandet istället så det blir lite uppförsbacke. Denna veckan kommer jag att träna 4 gånger för i morgon är det dags igen och även på fredag.                                                                          

 

   

Efter det så gick jag över till Salong Hon & Han Frisör Interiör för att beställa klippning. Fick tid i morgon eftermiddag. Toningen sköter jag själv och har inte helt blont numera utan lite mer mot honungsblont med en liten röd tousch.

 

        

I ett ris vid disken hängde roliga tuppar och hönor inför stundande påsken 

 

   

Läcker retropall som finns på friseringen

 

 

Sen ringde jag min man på hans arbete och frågade om vi skulle ta en fika tillsammans  på Ritz och det kunde han. Vi åt då inga semlor utan en sockerfri hallongrotta. Jag har lagt om min diet lite så nu funkar min mage igen och jag kommer att äta nån frukt mellan lunch och middag 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna roliga kudde som man tar med sig i sängen. Där kan man förvara saker också i olika fack. Den går under namnet Nap Bed Rest och kostar 700 kr. Jag tycker att vilan är underskattad men det är ju lätt för mig att säga som har tid att vila emellanåt än om jag inte klarar av att sova mitt på dan. Annat är det med barnfamiljer för vi har ju fortfarande bara 24 timmar på ett dygn.



Bruno Mars med Talking to the Moon                 

 

 

 

#Gym #Salong #Tuppar #Ritz #Bruno

Av Malin wiper - 8 mars 2016 11:00

      


I dag är det "Internationella kvinnodagen" och det känns märkligt att vi inte har kommit längre fast vi skriver 2016. Jag tror att vi kvinnor måste ta för oss mer och kämpa för våra rättigheter. En sak skulle inte jag stå ut med och det vore att få mindre lön än en man som utför samma arbete. Det är höjden av orättvisa och jag fattar inte att vi inte kommit längre. När jag skolade om mig till ett manligt yrke så märkte man direkt att männen tog för sig och såg till att lönen hölls uppe. Det betydde mycket för mig när jag inte kunde arbeta längre för jag fick ändå så pass mycket ersättning så jag klarade mig, tack vare att jag tillhörde rätt fack som även hade extra försäkringar jag fick ta del av. Sen hade jag aldrig gått med på att få mindre lön än männen, det tog jag reda på och dessutom hade jag två utbildningar på ett år vardera.

 

             

En hammare jag svarvade på CNC-utbildningen AMU 

 

Det är en fälla av flera i arbetslivet och jag tror man måste engagera sig för att orättvisor skall stävjas. Ibland har det hänt att man försökt förändra men får motstånd av en del kvinnor, inte alla. Det måste mycket till för att vi skall få ett jämnställt samhälle, inte bara prat utan handling också. Tyvärr har våld mot kvinnor ökat så många känner olust att gå ut på kvällarna och det är ett steg i fel riktning, för att inte tala om förtryckta kvinnor över hela världen som inte får bestämma över sina egna liv. För mig känns det overkligt att vi har detta läge 2016 än om en del saker har gått framåt så tar det för lång tid. Klicka här för att läsa om att kvinnor mår allt sämre.

 

              

Vi skall jobba med varandra inte mot varandra

 


Bonnie Tyler med If you were a woman and I was a man 


      

Vad passar väl inte bättre än att ta min man (en jämnställd man) till hjälp för att demonstrera en övning som A-G visat mig och har gjort att jag inte har några besvär med korsryggen där jag har 4 och 5:ans kotor lite utskjutande på grund av min nackskada.

 

Man sätter sig bekvämt på en stol och drar armarna bakåt så att skulderbladen går ihop, håller så en stund. 


   

Sen böjer man sig nedåt mot fötterna med armarna och skakar lite på händern.

 

   

Sen drar man sakta upp armarna i rätt läge igen. Upprepa övningen några gånger till. Själv tilläpar jag övningen varje dag eftersom den är så effektiv 

 

Jag kom lite sent ut i dag på bloggen för jag fick sån lust att gå till gymmet igen och avverka ett pass. Nu mår jag mycket bättre och är mer fokuserad på dagens uppgifter. Jag har fått ha min dator stående på defragmentering för jag har har problem med att komma in på vissa sajter, ett av dom Vaggerydstorget som jag är beroende av. Tyvärr kommer jag inte in där ändå så min man får nog installera om min dator och då får jag använda vår reserv laptop. Ha nu en fin dag kära läsare och sköt om er.

 

 

 #Internationella # Kvinnodagen #Jämnställdhet #Skulderbladen #Bonnie

 

Av Malin wiper - 7 mars 2016 18:00


Efter Erikshjälpen i Habo och Bankeryd second hand  Bankeryd i lördags så kollade vi efter nåt fik                     

 

    

Hittade detta Landhs Konditori i Bankeryd. Det såg så vårlikt ut med utemöblerna                  


  

Bara ögongodis för oss        


  

Även detta var bara skådebröd så se men inte röra

 

  

Här sitter vi på det lilla fina konditoriet och njuter av vår lilla sockerfria kaka som mättar tills vi skulle äta.

 

   

Här ser ni mig hugga in på en sockerfri kaka och min man tog en likadan. Vi satt en stund och njöt innan vi for in till Jönköping igen för några ärenden innan vi åkte hem

 

                


  

Dom sålde även en massa annat på konditoriet såsom safter, honung, oljor mm

 


Sarah Vaughan med  A Taste of Honey. Sarah Vaughan föddes 1924 i Newark, New Jersey. Hon dog 1990 och bodde då i Hidden Hills utanför Los Angeles. Sarah Vaughan var en amerikansk sångerska, en av jazzhistoriens främsta. Hon började uppträda tillsammans med Earl Hines under det tidiga 1940-talet

 

 


Vi har fått snö igen och det fortsätter att snöa men eftersom det är varmgrader så smälter det nog snart och man får lägga till sig med ett smile igen. 

                        



#Bankeryd #Landhs #Sockerfri #Sarah

Av Malin wiper - 7 mars 2016 12:30

   

Det var så härligt att gå på gymmet igen och få en genomkörning av kroppen. Vi kommer att börja gå 3 gånger/vecka nu eftersom vi blivit så varma i kläderna och måste gå vidare. Det kan hända att jag även går nån tisdag då A-G är på annan träning. A-G har lärt mig en övning som gör att jag inte har några besvär i korsryggen längre så jag har börjat göra den övningen hemma också. Det blev bara en bild därifrån eftersom jag snart fotat allt. Får hitta på nåt roligt när jag känner för det

 

   

Så här mycket snö var det på torget och det fortsätter att snöa. 


 

 

 

Efter gympasset så tog vi oss en fika på Ritz Konditori. Båda tog vi sockerfritt bröd men olika sorter. Jag åt mindre på morgonen för att kunna ta en hallongrotta. Det funkar inte så bra för mig att inte få äta mellanmål så jag skall minska ner lite på dom stora portionerna och ta nåt mellan målen men inte som förut vräka i mig flera mjuka smörgåsar med massor av pålägg. Istället kan man ta en frukt.  Sen kommer det att göra sitt till när jag rör mig mer.

 

     

Klickbilder

 

Jag glömde att fota deras fina bakverk i dag så jag tar med vad jag fotade förra gången men som inte kom in då  


  

Jag trodde jag var ensam om att stå och diska i en balja men så är inte fallet som ni kan se längre ner. Diskbänken är så låg så min ländrygg klarar inte av att diska som vanligt så jag fick ta till denna åtgärd. Vi har gått från diskmaskin till balja..  Vi hjälps ju naturligtvis åt med diska och allt annat. Ibland får jag dela upp disken och göra nåt annat så jag inte får tillbaka mina besvär.  



  

Läste i tidningen Hem & Hyra att en person stått och diskat i balja i 40 år I dag skall vi fortsätta att städa hemma och även fortsätta att rensa bort saker så vi inte har mer än det allra nödvändigaste. Vi har redan börjat rensa på vinden. Jag skall även leta efter köksknopparna jag köpt så vi kan byta ut dom gamla så vi får komplett med samma knoppar på alla skåp. Skall även kolla på kakelplast så vi kan piffa upp köket lite mer.

 

 

 

#Gym #Torget #Ritz #Balja

 

Av Malin wiper - 7 mars 2016 07:30

   

God morgon gott folk. I dag på morgonen såg det ut så här utanför köks- och sovrumsfönstret. Vår lilla röda lådbil är nästan helt översnöad Tur att A-G hämtar mig i dag till gymmet för dom har varmgarage. Det känns som julafton och man skulle vilja börja pynta igen..  Fast det är nollgradigt så snön blir bara en jobbig modd.           

 

   

Så här ser det ut från vardagsrumssidan. I dag är det dags för gymmet igen och det känns bra för jag har missat en gång förra veckan. Jag är stel som en pinne nu och längtar efter både roddmaskinen och gåbandet. 

 

 

 

Ena sidan på ett gammalt hus jag fotade i Bankeryd i lördags.

 

 

  Nu önskar jag er en fin början på en helt ny vecka.

 

 

 

 #Översnöad #Vardagsrumssidan #Bankeryd

 


Av Malin wiper - 6 mars 2016 19:00

            
  


  

Eftersom vi nu har ett gammalt kök som inte blir reparerat än så skall vi fixa till lite själv. Så här såg det ut före med vår klumpiga micro som vi haft i ca 7-8 år, men den funkar fortfarande och är en Whirlpool och mycket dyrare än den vi köpt ny nu. Vi har endast denna bänk att sätta saker på sen får man stå vid barbordet och fixa till allt annat. Vi är ändå glada för att vi fick denna lägenhet när vi var så desperata och det var inte lätt att flytta för det finns ingen uppsjö av lägenheter här och dom som finns är mest i nybyggda hus där hyran kostar lika mycket som min inkomst numera.

 

     

Nu har vi köpt en ny microvågsugn på Elgiganten och den är både mindre och inte så hög. Märket är Logik och den har fått bra i test men kostar bara 599 kr. Vi lagar ingen mat i micron utan värmer bara upp saker vid behov. Det blev mycket ljusare och luftigare på bänken med denna micro

 

              

Den utltimata fotöjen som har allt man behöver.. .                     



     


 


Så här ser det ut nu när vi lagt på en plast som ser ut som ett ljust träslag. Sen skall vi sätta nåt snyggt på kaklet och byta ut knopparna på nederskåpen till samma som vi bytt till på överskåpen. Det blev ett litet lyft och inte så trångt som förut. Håller inte detta den tid vi bor kvar så gör vi om genom att lägga en tunn spånskiva ovanpå som kläs i nåt snyggt. Sladdarna går inte att göra mycket mer åt än att fästa upp. 



  

Sen var det då dags för att flytta till förra lägenheten från huset och här ser ni min man i förkläde med tillbehör han fått i present. Då hade vi ett runt bord i köket som senare ersattes av barbord. Väggen bakom med tapet hade fetfläckar så vi tog tag i detta också


  

Här ser ni min man i full gång med att först sätta ett slags nät som bostadsbolaget ville vi skulle göra först och sen målade man ovanpå så det blev struktur. Vi valde denna färg som fondvägg och resten vitt

 

  

Det blev faktiskt riktigt snyggt i irl. Före det hade vi tapetserat om sovrummet och även kontoret. Nu blev jag lite trött när jag tänkte på allt som hänt och vi fixat dom sista 3-4 åren..  

 

 

 

 

#Gammalt #Micro #Logik #Förkläde #Målade

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards