Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2016

Av Malin wiper - 15 mars 2016 09:15



 


Vi köpte en ny sorts diskmedel sist vi var till Jönköping som heter "ecover Zero". Ett diskmedel som inte luktar nåt och skyddar händerna vid handdisk. Diskmedlet är parfymfritt och godkänt av "Astma allergi" i Danmark. Medlet är miljöanpassat och med växt- och mineralbaserade ingredienser. Det gör att det är skonsamt mot huden.

 

Klicka här för att se alla produkter av märket ecover Zero. Eftersom vi nu måste diska för hand så skall vi köpa ett snyggare diskställ som ett led i att snygga upp köksdelen

 

 

Diskställ deluxe


 


Vi har använt Skona Handdisk  ett bra tag nu men sen började det lukta lite starkare så vi undrade om dom gjort om medlet och satt till nåt. Sånt händer ibland och man får byta. Synd för det har varit ett jättebra diskmedel för oss som är känsliga för vissa parfymer.

 

 

Arena diskställ

 

 

I dag är jag lite bättre i nacken men jag vilar från gymmet tills på torsdag. Pratade med A-G och frågade om vi kunde gå två dagar i rad, det gick bra. Hon var på gymmet i går. Min väninnas operation gick bra och hon får nog åka hem i dag. Jag fick också åka hem dan efter och hon som arbetar blir sjukskriven några veckor för man måste vara försiktig och inte anstränga sig för mycket. Skönt att op är över för henne också men sen får man vänta i flera veckor på provsvar  och det är ingen höjdare men jag känner på mig att allt är som det ska. Nu hoppas jag ni kära läsare får en fin tisdag. Tack för att ni tittar in till mig...  

 

 

 

 

#Diskmedel #ecover #Miljöanpassat #Skona

Av Malin wiper - 14 mars 2016 21:30

 



Vi bor i ett 50-talshus med bra höjd i tak. Luften borde vara bättre tycker vi. Det finns, förutom spisfläkten, bara utsug i badrummet. Vi vädrar ofta genom att öppna fönster för korsdrag. Detta är ingen bra lösning under pollensäsongen. Både gubben min och jag är doftallergiker, känsliga för lösningsmedel och reagerar kraftigt på mögel.Man känner av om det är bra ventilation på butiker man shoppar på och restauranger och caféer man spisar på. Frisk luft är viktigt för oss när vi väljer favoritställen. Parfymdofter är begränsar våra liv en del, doftljus, Comfort sköljmedel och cigarettrök gör att vi undviker vissa butiker och gallerior. Vårt gym har toppenventilation vilket gör att man trivs där och kan fokusera på träningen. Den dåliga ventilationen i vår bostad har fått oss att börja söka efter en lösning med luftrenare. Det kanske blir en förbättring vad gäller damm och pollen på samma gång. När vi googlade på luftmiljö hittade vi luftmiljobutiken.se som hade intressanta lösningar. 

 

 

#Luften #Doftallergiker #Gym #Luftmiljonbutiken

Av Malin wiper - 14 mars 2016 18:45

 

Alpha plus


Det är märkligt för samtidigt som jag fick besked om att jag hade en tumör i sköldkörteln så drabbades en väninna till mig av samma sak. Jag opererade bort halva sköldkörteln på vänster sida 25 februari 2015, det visade sig att tumören var godartad och helt inkapslad. Nu är det dags för henne att operera bort sin, det blir hela sköldkörtel för hennes del. Vi har varit ett stöd för varandra denna tid men min väninna har fått vänta längre än dom 8 månader jag fick gå i ovisshet.

 

                                     

Dom hittade inget först hos henne annat än att den var förstorad men ingen operation skulle behövas men hon blev sämre och gick efter ett år tillbaka till läkaren och då hittade dom tumörer hos henne också. Nu har hon fått vänta ytterligare 3 månader innan hon nu fick komma in på operation. Väntetiderna är under all kritik och jag tror att min väntetid var det som gjorde att jag fick röstproblem efterråt, hade stora andningsproblem vid sängläge innan op. Anki ringde mig häromdan så vi pratade om detta ett bra tag för hon var precis som mig lite orolig inför ingreppet. Nu väntar jag på att hon skall höra av sig efter operationen. 

 

Klicka här för att se vad jag skrev 26 februari dan efter min operation                            

 

Klicka här för att se vad jag skrev 14 augusti 2015 några månader efter operationen 

 

 

 

#Sköldkörteln #Väninna

Av Malin wiper - 14 mars 2016 13:45


  


I lördags när vi åkte in till Jönköping så fikade vi först på Sam Hjälp för vi avstod detta hemma dagen till ära. Dom brukar ha olika sorts smörgåsar varje gång och denna var det ett skivat mjukt bröd som var jättegott. Jag äter sällan mjukt bröd men detta gav inget sockersug trots att det var vitt, var inte så sött. Där kostar det 20 kr/st att fika, så billigt men ändå så bra. Det finns även hembakt bröd i form av kakor bullar och annat. Glömde ta foto över cafédelen. Vi har inte gått runt så mycket som vanligt för jag har varit lite yr från nacken, därför har vi åkt runt lite och sen gått ut om det inte har funkat. Min man har hjälpt mig lite med detta inlägg

 

      

      Ali Express



Min man såg denna bricka som var som ny och hade lite tyngd, går inte att känna om botten är i porslin. Vi har ingen sån fin bricka så jag har rensat bort allt gammalt. Vi kunde inte låta bli att köpa den, priset 75 kr och det tror jag är billigt, under brickan står det 37576 men jag hittar den inte på nätet.      


  

Nu står den här inklämd bland några skärbrädor och värmeunderlägg. Det blev ett snyggt blickfång 

 

 


  

Sen kunde jag inte låta bli att köpa en klocka som bara kostade 25 kr. Den har som en pärlemoryta och små stenar runt klockan. Nu har jag tre vita klockor i olika utföranden. Mina andra har gått ur tiden och jag vill ha några ombyten. Fast snart är det nog bara mobilen som gäller men det kommer nog att dröja för det verkar inte som folk vill sluta med klocka på armen. 


  

Erikshjälpen i Huskvarna fick jag tag på ett par helt nya ljusblå stretschjeans för 65 kr. Dom kommer från Cellbes. Dom är rätt tunna så jag skall ha dom i vår och sommar. Hade velat gå där en längre stund men det gick inte


 


Vi åkte sen till ICA Maxi för att köpa lite saker innan vi åkte hem och då såg jag denna gröna lite parkasliknande långa jacka. Den är helt ofodrad så jag köpte den för att ha i vår och även kalla sommarkvällar. Den är grönare än vad som syns på bilden och jag passade bra i den nu när jag har lite rödare ton i håret. Har aldrig haft en jacka som är så här lång men det kändes bra. Jag var egentligen ute efter en sån där tunn, lätt täckjacka inför våren som är så populär och finns i många färger men jag ser inte klok ut i såna så jag avvaktar med att köpa en finjacka tills lite längre fram i vår. Jackan kostade 399 kr.


#Sam #Fikade #Bricka #Finhörna #Kliocka #Erikshjälpen #Maxi #Jacka

Av Malin wiper - 14 mars 2016 08:47

 

Jag har några förskrivna tidsinställda inlägg i dag. Kan inte sitta några längre stunder vid datorn just nu för jag har yrsel från nacken och håller på att behandla mig. Önskar er en fin början på veckan.


 

förskrivet tidsinställt inlägg

 

När vi gick på östra sidan om stan i lördags så träffade vi mamman till Christina Randow som drev Butik Ingelund i Vaggeryd för några år sedan. Mamman ser ni här på bilden med min man och hon arbetade där också. Hon är en glad och trevlig person. Kul att träffa Vaggerydsbor när man är i storstan

 

Klicka här för att se ett inlägg från fd Butik Ingelund 15 maj 2011 då dom båda blev fotade. Klicka här för att se ett inlägg från 2010. Klicka här för att se första inlägget jag skrev om fd Butik Ingelund 16 januari 2010

 

                       

 

 

 

 

Med sig hade hon en jättesöt flicka som är dotter till hennes granne och dom var ute och handlade på stan. Fotade henne för hon hade sånt otroligt vackert och tjockt hår, hennes namn är Arta.

 

     

 

 

 

 

Sånt här långt äkta hår ser man sällan numera för alla verkar ha löshår. Det var även lockigt och hade toppenkvalitet. En jättegullig och glad tjej, tack för att jag fick fota dig

 



 

 

#Yr #Ingelund #Hår



Av Malin wiper - 13 mars 2016 13:00

                     


Chris Montez med the more i see you. Jag såg en serie på Netlix i går och då dök denna låt upp i en scen, en låt jag hört genom åren som  har blivit en klassiker. Den har sjungits och spelats på olika vis både klassiskt, jazz och i andra musikgenrer.

 

   

Music stack 

 

Han är även känd för denna låt Let's dance. Cris Montez föddes 1943 i Los Angeles, Kalifornien. Han är en sångare av latinskt ursprung som slog igenom 1962 med just denna låt som låg som låg på fjärde plats på Billboards singellista, och blev en långkörare på svenska Tio i topp. Klicka här för att läsa en längre biografi över honom. Han är även gitarrist och songwriter. Hans aktiva år har varit 1962-1974. Klicka här för att komma in på hans facebook


 

Man kanske skulle behöva sig en dans för vi har inte kommit igång än fast klockan är 11.30 Min man gick nyss in i duschen och sen skall jag dit och den tid som blir över lägger vi på hemmet..  fast vi försöker slippa undan på grund av både trötthet och en slingrande latmasksom tagit sig in i vårt kroppssystem. Det är nog inte bara latmasken för jag har haft yrsel i helgen och nu är jag sämre i nacken


 


#Chris #More #Dance

Av Malin wiper - 13 mars 2016 09:31

  

Sam Hjälp hittade jag denna intressanta och snygga bok som heter "Världens främsta klassiska bilar". Boken är skriven av Quentin Wilson och gavs ut 2007. Boken kommer att stå på boklisten i köket för jag kommer att ta fram den varje gång jag sitter där och dricker mitt kaffe. Jag har ju svårt för att läsa vanliga böcker sen jag fick min nackskada men denna bok har så många fina bilder och inte så mycket text. Jag köpte boken för 25 kr men på nätet kostar boken ca 100 kr. Klicka här för att se vart boken finns att köpa. Exemplaret jag fick tag på är som nytt. Boken är en hyllning till de mest hänförande bilarna i historien och man får ca 150 bilar och ta del av, analyser och tekniska specifikationer mm. Klicka här för att läsa lite mer

 

                

           Car dekor

 

 

 

Här kommer ett litet smakprov från boken. Quentin Willson som skrivit boken föddes 1957 och är en TV-presentatör, motorjournalist, författare och tv-producent och tidigare bilhandlare. Han bor i Warwickshire med sin fru och tre barn. Klicka här för att läsa en intervju med honom. Klicka här för att läsa mer om honom


 

 

Alla sidor ser så här fina ut och boken är varierad och man får reda på mycket om just dessa bilar. Bilderna är supersnygga

 

 

 

Nu står boken där så fin på listen i köket för att tas fram och njuta av till kaffet

 


En av dom representerade bilarna i boken

 

I dag blir det nog inget bilåkande för vi har massor att göra hemma. Min man städar sitt kontor och fixar med datorer medans jag stryker en stortvätt. Sen skall testa hur det ser ut med en gardinkappa vi köpt på second hand, den skall sitta i vardagsrumsfönstren. Tur nog hade den öljetter, blir finare fall då. Vi var uppe sent ur sängen i morse också så vi behövde väl sova ut lite. Hoppas ni läsare får en fin söndag i lugnets och avslappningens tecken. 

 

 

#Sam #Världens #Bilar #Quentin #Supersnygga  

Av Malin wiper - 12 mars 2016 21:00



     

Nu har ytterligare en musiker gått ur tiden nämligen Keith Emerson. Han föddes 1944 i Todmorden, West Yorkshire. Han var en brittisk rockmusiker och keyboardist. Han började sin karriär i engelska progrockgruppen The Nice 1967. Keith Emerson lämnade gruppen 1970 och bildade Emerson, Lake & Palmer som blev en ad de stora grupperna inom den progressiva rocken. Han inledde senare en solokarriär och släppte sitt första egan album Inferna 1980. Det är så många nu som gått ur tiden så det börjar kännas tomt 

 

Klicka här för att se en konsert från 1997. Klicka här för att se ett annat klipp. Jag har själv lyssnat på gruppen en del förr men inte nu på ett tag



                                   


Emerson Lake & Palm med Knife-Edge                 

 


#Emerson #Keyboardist #Knife


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards