Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2016

Av Malin wiper - 6 mars 2016 14:45

  

När vi ändå var i Bankeryd i går så besökte vi även Bankeryds Second hand. Dom har flyttat till nya lokaler sen vi sist var dit


  

En fotölj som kan vara både 50-70-tal. Väldigt väl bibehållen. Klicka här för att se lite annorlunda lampor från 1970-talet


  

Min man testade en smäcker fin gungstol.

 

  

Den var helt skadefri och mer stilrent snygg än många andra man ser. Skulle kunna tänka mig att sitta och gunga i den en stund för att lugna ner dom "franska nerverna"..  men sen tillbaka till livet med fart och fläkt. Klicka här för att se en stol man kan gunga lite i när man sitter framför datorn

 


  

En uppskö av slipsar fanns att se och dom har en jättefin stor lokal med mycket att gå runt och se. Även ett fint stort café där det nästan var fullsatt 



  

En väska i typiskt 1970-talsmönster och färger


  

En vinflaska som gjorts om till ljushållare

 

  

Vad kan nu denna spanska carmencita ha för funktion

 

  

Jo! hon är en häftig lampskärm till denna lampfot. Undrar om foten är orginal

 


#Bankeryd #Second

Av Malin wiper - 6 mars 2016 09:45

  

Här svänger man till vänster i rondellen för att komma till Habo. Vi var på väg dit för att besöka deras second hand Erikshjälpen. Först och främst för att överlämna ett pris till Sanna som arbetar där. Hon vann andra pris i min gissningstävling. Vi fick reda på ett tag före att hon var ledig denna dag så vi lämnade priset till hennes arbetskamrater för att överlämna till henne.  


  

Så här ser det ut utanför och dom flyttade för ett tag sen till detta hus från ett annat vi varit och besökt mycket genom åren men första gången på nya stället


  

Snyggt inrett innanför dörren                      


  

Nu var det jättestort, luftigt och allt på samma våning. När jag stod där och fotade så hörde jag en röst som ropade: Malin men jag tänkte att det var nog ett barn dom ropade på eller nån i högst 50-årsåldern för det finns ingen så gammal som mig som heter Malin. Det visade sig sen vara min blogg och fb vän Lena. Hon bor ju i Habo men jag har bara träffat henne en gång förut och det var flera år sedan. Jag stod där som ett fån men nu förstår jag varför jag inte kände igen henne. Hon hade kortare år förut och en annan frisyr, nu var håret svallande långt. Till slut kopplade min kolhydratsfria tröga hjärna och vi kramade om varandra. Hon är jättetrevlig så det var så roligt att träffa henne igen. Hon var också där med sin man.


  

En gammal vevgrammofon med stenkakor till salu      


  

Sen stannade min blick vid en t-shirt med bild av Jimi Hendrix som motiv.



Jimi Hendrix Experience med Hey Joe. Jimi Hendrix föddes 1942 i Seattle Washington. Han dog redan 1970 endast 27 år gammal. Han var en amerikansk rockgitarrist, sångare och låtskrivare, känd som en av rockmusikens främsta stilbildare och gitarrister.


 


En gammal fin diabildsprojektor


  

Längst fram till vänster finns ett jättestort café som var fullsatt med folk


  

Gult är väl inte fult?. 


  

Lustiga kaffekoppar av märket scherzer Bavaria germany


  

Det var inte så lätt att fota för det kryllade av folk men jag fick en bild till över stället.

 

I dag skall vi bara fixa hemma för det ser ut hemskt ut med saker överallt och disk som dignar. Jag hade ont i örat igen när jag kom hem från vår utflykt så jag blev tvungen att ta värktabletter men nu på morgonen är det bättre. Vet nu att det är nacken som spökar för det flyttar sig från vänster till höger öra. Jag gjorde avslappning till musik i morse och då kändes det lite bättre. Ha nu en fin söndag kära läsare och sköt om er



#Erikshjälpen #Habo #Lena #Stenkakor #Jimi #Diabildsprojektor #Café #Kaffekoppar 

Av Malin wiper - 5 mars 2016 08:00


 

  

I går morse vaknade vi till ett vinterlandskap igen men det var varmgrader. Ett långt släp stod utanför på den smala gatan så jag antar att nån flyttar in eller ut. Det är lördag och vi kommer att åka ut lite för jag mår bättre nu efter att jag behandlat min nacke och även öronen. Har även vilat tillräckligt för att nu bli rastlös, så det är lika bra att göra nåt.

 

         

Min bloggläsare Lena hade en bild med i sitt senaste mejl på en porslinsblomma som heter Hoya Pubicalyx. Tycker den är jättevacker och annorlunda. Hon har haft sin rätt länge men har tydligen mist den nu och är ute efter en ny. På Acleja Blomsterhandel har dom inte just denna men olika sorter av andra Hoya. Skall gå in där och kolla på såna och ta några foton till veckan

 


Olika Hoya. Tänk vad man får lära sig mycket av andra när man bloggar. Man lär så länge man lever är inte nån sliten mening utan rena rama sanningen..   

 

   

Hon skickade även en bild på hur hon satt sin Elvis-scarfs utanpå en tuff skinnjacka. Jag har ju köpt en likadan så nu skall jag köpa mig en snygg jacka till våren som den passar till. Jag köpte 2 och hon köpte 3 st. Det är Elvis autograf som är skriven på scarfsen i olika färger. Klicka här för att komma in på ett inlägg och se vart dom är köpta efter tips från Lena. Dom hade tre olika sorter i lager 



Elvis Presley unplugged med Heartbreake Hotel 

 

   

En av dom andra Elvis-Scarfsarna som både Lena och jag köpte. Det var helt underbart att se Skavlan i går när en av gästerna var världens äldsta bloggare snart 104-åriga Dagma (Bojan) Carlsson. Hon har över en miljon följare och hade en fantastisk humor som gick rakt in i hjärtat och man satt där med ett leende på läpparna. Så länge man lever och kan göra saker så skall man naturligtvis göra det och inte bara sätta sig ner i en gungstol resten av tiden. Ha nu en fin lördag kära läsare och låt inget stoppa er om ni har ett intresse utan fortsätt att ta del av livet.

                                      

 

    


#Hoya #Acleja #Scarfs #Elvis

Av Malin wiper - 4 mars 2016 18:15


Musiktips från min bloggläsare Lena och hennes son..   Pepita Slappers med Nathalie. Det är en rockabilly-grupp som jag aldrig hört talas om men jag är lite av en allätare och gillar även sån musik eftersom det svänger bra. Pepita Slappers är en grupp som bildades 2010 och dom komer från Umeå. Klicka här för att läsa lite mer. Klicka här för att läsa i en tidning från 2013 om gruppen

 

   

Examiner

 

Klicka här för lite smakprov på deras låtar. När jag tänker på ordet pepita så förflyttas jag till då det var modernt med korta kjolar i pepitarutigt och även kappor mm. Jag hade själv en sån kjol och även en jacka plus lite örhängen mm. Nu är det modernt igen och jag har sett en hel del i pepitarutigt

 

 

 

 #Musiktips #Pepita #Lena

Av Malin wiper - 4 mars 2016 13:00

Jag hade helt glömt bort att vända blad i min "Retrokalender" Så här ser mars månad ut. Klicka här för att komma in på Calle Rockbäcks blogg och läsa om en marmelad som gick i graven 2013

 

Klicka här för att se februari månads bild. Klicka här för att se januari månads bild


  

Det fanns en marmelad som gjordes i Stockby Fruktindustrier, Svartsjön. Kan inte hitta nåt om detta på google men fortsätter att leta

 

Jättefina fruktknivar från Erikshjälpens nostalgihörna. Pris 35 kr


 


Snygg väggkonst i Råslätt. Har fotat några andra förut i några inlägg för ett tag sen



  

#Retrokalender #Marmelad #Stockby #Fruktknivar #Prydnadsänder #Väggkonst

Av Malin wiper - 4 mars 2016 08:15



  

Nu är gissningstävlingen avslutad och vi har två vinnare som svarade nästan samtidigt rätt svar, med en minuts mellanrum. Det är alltså ett picnickset för två personer, lätt att ta med sig och innehåller varsin gaffel, kniv för att skära bröd, grönsaker eller annat, servetter, skärbräda och en flask- och vinöppnare

 

     

   

 

Acleja Blomsterhandel

 

Syrran svarade picknickset kl 21,04, 3 mars

 

Du  vinner både den stora (12,5 cm hög) ljuslyktan och en i mindre storlek för att du hann först med rätt svar. Grattis!

 

 

Sanna svarade picknickset kl 21,05, 3 mars 

 

Du vinner den stora ljuslyktan (12,5 cm hög). Grattis!

 

Tack till er andra som också var med och gissade. Ni hade fantastiskt bra och roliga gissningar. Kul att ni ville vara med och gissa. Välkommen åter

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på detta picknickset för 4 personer 

 

Jag Mr T har hjälpt min fru att få till detta inlägg med instruktioner från henne. Hon la sig tidigt i går för hon hade huvudvärk och kände sig konstig. I dag har hon även ont i ett öra och känner sig trött så hon vilar i dag och går inte ut nåt. Hon hälsar till er att ha en bra dag.  Hälsning Mr T



#Gissningstävlingen #Vinnare #Picknickset #Sanna #Syrran 



Av Malin wiper - 3 mars 2016 17:00

 



Ledtråd: Sommarnjutning i det gröna  

 

 

 

 

#Ledtråd

 

 

Av Malin wiper - 3 mars 2016 13:00

                                

                                                  


                                                
                                                                                                             
                      
 

      Planeten Venus        


Shocking Blue med Venus. Shocking Blue var en popgrupp från Haag i Nederländerna som bildades 1967, jag kom ihåg när låten kom och man spelade nästan sönder skivan. Gruppen fick just en stor hit med denna låten "Venus" 1969. Bananarama fick också en hit med samma låt då dom gjorde cover på Venus under 1980-talet. Sen hade dom ytterligare några hits bland annat Send Me a Postcar, Mighty Joe mfl. Gruppen försvann i mitten av 1970-talet, men 1993 drog sångerskan Mariska Veres igång Shocking Blue igen, dock utan några av de övriga bandmedlemmarna. Klicka här för att se henne med samma låt men 1985 då "Afrofrillan" var på modet, hade den själv, axelvaddar och andra attribut. 

 

 

Tyvärr dog Mariska Veres  2006 i en ålder av 59 år gammal i cancer. Hon var gift med gitarristen André van Geldorp men dom hade inga barn. Hennes far, Lajos Veres var en ungersk Romsk musiker och hennes mor föddes i Tyskland av tysk-franska föräldrar. Klicka här för ett minnesklipp över henne. Dom sista åren sjöng hon jazzmusik

 

 

   

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa om hur vår utrikeskorrespondent Rolf Fredriksson minns Alicia Vikanders mormor. Alicias familj kommer från Vaggeryd och även Rolf Fredriksson. Honom ser man ibland i samhället och på olika evenemang 

 

   

Här ser ni Rolf Fredriksson till vänster då jag fotade honom och den andra mannen som äger den fina bilen. Det var på Byarums hembygdsfest 3 augusti 2015

 

 


 #Shocking #Venus #Mariska #Lajos #Rolf

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards