Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2016

Av Malin wiper - 19 mars 2016 08:00

 

ABC News   


Nu känns det trist att ytterligare en känd person gått ur tiden. Larry Drake som är en fantastiskt bra skådespelare har dött i en ålder av endast 66 år gammal. Han hittades död i sitt hem men dödsorsaken är inte fastställd än. Jag kan aldrig glömma hans fantastiska rolltolkning i Lagens Änglar där han spelade rollen som Benny Stulwitz, lätt utvecklingsstörd och det gjorde han så otroligt övertygande. Larry Drake föddes 1950 i Tulsa, Oklahoma och han var en amerikansk skådespelare. Han var Emmy nominerad för rollen tre gånger, 1988, 1989 och 1990    


Klicka här för att läsa lite mer ang hans bortgång. Klicka här för att höra introt till L.A Law (Lagens änglar). Han har även haft en roll i Star Wars  2009 . Klicka här för att se allt han medverkat i under sitt liv                        

 


                    


                Movie Clock

 

                        

 


#Drake #Lagens

Av Malin wiper - 18 mars 2016 16:00




The White Buffalo med House of the rising sun. En snygg version av denna låt som jag aldrig hört förut. Jag är van att höra den med  Animals men dom har jag haft inne i bloggen förut

 

 

The White Buffalo är artistnamnet på en amerikansk musiker, sångare och låtskrivare som heter Jake Smith

 

                                             

 

#Buffalo #Jake 


Av Malin wiper - 18 mars 2016 15:30


  

Ibland brukar vi ta en tur förbi vårt gamla hus för att känna nostalgins vind. Denna gång fick vi en glad överraskning för det unga gulliga paret som köpte vårt hus har verkligen gjort mycket på kort tid. Först har dom gjort om mycket invändigt och nu var det dags för utsidan och det var verkligen supersnyggt. Ser ut som ett helt annat hus och man får en känsla av att det är mycket större. Dom har även bytt takplåt som nu passar mycket bättre till huset. Även dörren var jättefin och passade ypperligt till den vita träslaget i huset. Dom har fått två barn under tiden dom bott där, en flicka först och nu en liten pojke     


  

Här ser ni mamman och dottern sittandes på trappen min man byggde, som nu inte passar in helt så jag antar det blir en annan planlösning. Dom såg så fina ut där dom satt och flickan har verkligen växt sen vi såg henne sist


  

Sen skall fönstren färdigställas. Vi blev båda väldigt rörda och glada att huset fått sig en ansiktslyfting och att dom renoverat det med sån känsla så det passade in i omgivningen. 


  

Här ser man andra sidan av huset och vår gamla dörr har nu blivit utbytt en  snyggare och mer passande till den upprustade utsidan. Vi är så glada för deras skull och även att dom trivs bra för läget är ju fantastiskt. Vi önskar er all lycka i världen..   


  

Så här såg det ut förut men bilden är inte bra för huset är mer åt det gula hållet och jag får inte till den helt i fotoprogrammet. Vi står på trappen och vet inte vem som fotade oss. Vi fixade ju också på insidan men hann inte med vardagsrummet. I källaren hade jag velat ha en liten biograf men när vi blev sjuka så sjönk även inkomsten.


  

Utsikten ner till vattnet kan jag ofta sakna nu när vi inte har sån vacker utsikt   

 

 


Här fotar jag nere från ån upp till huset. Vi satt ofta därnere och fikade och njöt av utsikten över hjortsjöån 

 

 

#Hus #Nostalgins #Mamman #Planlösning #Upprustade #Utsikt 

    


Av Malin wiper - 18 mars 2016 07:00

     

Leif Palm, bildkonstnär



I dag begravs bildkonstnären och modellbyggaren mm Leif Palm. Min man skall gå på begravningen och han har skrivit ner lite om sin bekantskap med Leif Palm nedan:

 

                        

 

Jag Mr T kom i kontakt med Leif när han behövde hjälp med att överföra diapositiv i hans många bildspel om gamla Vaggeryd. Mycket av hans arbeten kom jag i kontakt med på min arbetsplats i Magnisa stuga vid Vaggeryds järnvägsstation. Det har varit lärorikt och fascinerande att lära känna denne mångsidiga och generösa människa. Som legendarisk modellbyggare var han stor inspiratör. I Magnisa stuga har vi hans modell över Munksjö bruk i Vaggeryd men även järnvägsmodeller. Hans fotografiska produktion är ju väl känd men de sista åren har vi också fått se hans fantastiska tavlor. Museiföreningen har även några av dessa i sin ägo. Han var även en mästerberättare vilket gjorde att man gärna blev sittande i hans sällskap. Inte många lämnar en sådan skatt efter sig. Den fotocanvas av en ekorre som hänger på vår vägg minner mig om hans positiva väsen. Klicka här för att läsa om honom i Skillingaryd.nu

 

 

 

 

 

     

Leif Palm i Magnisa Stuga, Vaggerydsdagen 2014 

 



En passande låt till en man som älskade naturen, djuren och livet. Louis Armstrong med What a wonderful world

 

             

 



#Palm #Bildkonstnär #Museieföreningen #Vaggerydsdagen #Loui

Av Malin wiper - 17 mars 2016 18:00



 


Frank Sinatra Jr har gått ur tiden i en ålder av 72 år, dödsorsak hjärtattack. Han var son till den legendariska sångaren och skådespelaren Frank Sinatra och mamman heter Nancy Barbato Sinatra . Frank Sinatra Jr föddes 1944 i Jersey City, New Jersey. Han var en amerikansk sångare och låtskrivare. Jr var precis som fadern en talangfull sångare. Frank Sinatra Jr kidnappades 1963, men brottslingarna fångades och sonen återlämnades till familjen. Frank Sinatra Jr medverkade flera gånger i den animerade TV-serien Family Guy som röstskådespelare.

 

         

Vinyl gifs

 

 

Det känns sorgligt att så många gått ur tiden men det är som en klok kvinna jag känner sagt: när livstråden nått sitt slut så är det bara så. Klicka här för att höra honom sjunga med sin pappa Frank Sinatra. Han har två systrar,  Nancy Sinatra och Tina Sinatra

 



Här hör vi Frank Sinatra Jr sjunga en av dom låtar som blev känd med hans pappa. Dom har en liknande ton i rösten men ändå inte helt lika

 

            

 

      



 #Sinatra #Nancy      
  

Av Malin wiper - 17 mars 2016 13:00

  

Sist vi var in till Jönköping så köpte jag mig lite nytt smink. Detta är ett rouge som har en kall färg som går lite mot vinrött, rosa  Max Factor. Köpte det på Åhlens och priset var 129 kr. Jag hade ett rouge förut men tyckte det var för skarpt rosa. Detta ser lite blekt ut på bilden men blir mer färgmättat på kindbenen. Borsten har jag köpt på The Body Shop för några månader sen och det är en lite dyrare sort som verkligen håller och är superbra. När man tvättar en sån borste så skall man inte ställa den i ett glas utan lägga den på ett hushållspapper istället för annars kan vattnet rinna ner och in i plåten och förstöra.

 

   

Sen köpte jag även en borste på Åhlens för att använda till mitt löspuder "bareMinerals" borsten ser ut som en rakborste..  .  Jag hade en borste förut som inte passade så bra för puder. Denna kostade bara 74 kr, jag har testat den på morgonen och borsten funkar perfekt. Löspuder har blivit ett måste numera och denna sort är så behagligt och har inga konstigheter i sig. Jag längtar efter att få måla ögonfransarna som jag inte gjort på många år nu på grund av allérgi på ögonen. Jag har blivit bättre genom att skölja ögonen varje dag så jag skall testa för att se om det funkar.  Får ta en mascara som inte har en massa konstiga ingredienser utan mer naturlig och bara använda vid vissa tillfällen                          

 

   

Dom hade massor av smink som var nedsatt i pris så jag köpte detta läppstift som ser ut som en penna. Man vrider upp stiftet och det har kostat över 100 kr men nu 45 kr. Det är L'oréal glam shine på nätet kostar det 79 kr. Det är lite mörkare än läppstift jag brukar ha nuförtiden. Åhlens i Jönköping har sån fantastisk personal som är både hjälpsamma och trevliga så stämningen därinne är så härlig och det är så välskött och snyggt. Dessutom en belysning som tilltalar.          

 


 

Lipstick On Your Collar med Connie Francis . På svenska "Läppstift på din krage". Klicka här för att höra låten på svenska med Bibi Johns fattar inte att hon nu är 87 år. 

  

 

 #Rouge #Åhlens #Body #Minerals #Borste #Läppstift #Connie

 

Av Malin wiper - 17 mars 2016 07:55

                    


Jag har fått nåt slags "skrivkramp" och bloggtorka som gör att det är fullständig kortslutning i hjärnan. Jag har fastnat i ett mönster och kan inte komma ut..  . Dessutom sover jag så dåligt och drömmer så mycket så min man får väcka mig flera gånger på natten. Känner mig även deppad och det kan ju bero på både vårljuset som kommer nu och lite annat.  Försöker få mig på rätt köl igen med en del verktyg, vet att jag är en stark person än om en gnutta "högkänslig". Nu blev det lite personligt och det har jag lite svårt för och får alltid jobba med mig själv för att få bort osynliga spärrar som sitter som berg. Sen har nacken varit dålig ett tag men börjar rätta till sig lite, är så glad att övriga ryggen har en uppgång. Jag har inte varit till gymmet nån gång denne veckan tyvärr men jag har inte kunnat. På måndag hoppas jag kunna gå dit igen för kroppen skriker efter aktivitet.

 

   

Det är så tråkigt att jag fick sluta cykla på grund av nacken men jag funderar på att skaffa en cykel bara för att kunna åka ner till centrum och göra ärenden för det tror jag funkar. Denna fina gula cykel såg jag i Jönköping mot en vägg i en gränd

 

 

   

Best animations

 

 

   

Ett rätt nybyggt hus i centrum där dom bemödats sig med att göra gula ränder som en snygg och upplivande detalj så det blev lite intressant. Nu kom jag i alla fall igång lite med skrivandet men vi får se hur det känns framöver.

 

Sen går jag nog ut genom dörren och tar en uppfriskande promenad. Det känns som jag dras till strandpromenaden som inte ligger långt ifrån vårt hus. Nu hoppas jag ni mina kära läsare får en härlig torsdag i solgasset och den förhöjda värmen.

 

 

 


Spring Is In the air              

 

 

 

 #Skrivkramp #Sover #Verktyg #Cykel #Spring

Av Malin wiper - 15 mars 2016 16:00

                       
  


 

Förskrivet tidsinställt inlägg


Jag såg en film för ett tag sen som heter Blood Ties från 2013 (Viaplay) som är ett crime, drama, thriller i regi av Guillaume Canet. I rollerna ser vi: Clive Owen, Billy Crudup, Marion Cotillard, Mila Kunis, Zoe Saldana, Matthias Schoenaerts, James Caan, Noah Emmerich mfl


               


Bröderna Frank (Billy Crudup) och Chris Pierzynski (Clive Owen) växte upp i samma hårda kvarter i Brooklyn, men har hamnat på helt olika vägar i livet. Nu, 1973, är Frank chef vid den lokala polisstationen och Chris sitter av ett långt fängelsestraff för mord...

 

           

 

Det bästa med filmen är skådespeleriet som är på hög nivå och ibland känns filmen även som ett drama. Motsättningar i en familj där ena sonen är polis och den andra har suttit i fängelse och ställt till en hel del trubbel. Deras pappa har ensam tagit hand om dom båda sönerna och en dotter under uppväxten eftersom mamman försvann ur bilden. Filmen är en nagelbitare där det tidvis gör ont att se allt som händer men jag tycker den är klart sevärd om inte annat för skådespelarna som tillför otroligt mycket. Slutet på filmen är en riktig rysare och väldigt oförutsägbar, jag satt som på nålar

 

Jag ger därför filmen 3 bloddroppar av 5 möjliga i betyg

 

                 

 

 


#Blood #Thriller #Viaplay

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards