Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 juli 2011

Stockaryd, liten rundtur!

Av Malin wiper - 14 juli 2011 08:59

   


När vi ändå var i Stockaryd i går så åkte vi omkring lite och kollade på samhället. Detta såg ut att vara en hembygdsgård. Stockaryd är en tätort i Sävsjö kommun i Jönköpings län. Stockaryd är uppvuxet kring skogs- och möbelindustri. Längre ner på sidan har jag skrivit om Stations Caféet. Klicka här för att läsa del 1. Klicka här för att läsa del 2


 


Många ställen är nedlagda och så även här på ett sågverk där det verkligen såg öde ut. Väldigt skräpigt dessutom så ingen hade städa bort nåt efter nerläggningen.


 



Brädgården var helt igenvuxen inuti med ogräs och det såg spöklikt ut.



Ytterligare ett spöklikt hus. Jag fick nästan rysningar

  


en till huset har säkert varit pampig en gång i tiden. Det är både vackert och lite sorgligt. Synd att det inte finns resurser att bevara många gamla fina hus.


  


Ett exempel på en nerlagd verksamhet



  Här ser det ut att ha varit nån butik också. Det gapar verkligen tomt och huset förfaller.

 

    


Så här ser Stockaryds Stations Café ut från baksidan 

 
 
Berith

Berith

14 juli 2011 12:30

Vilken trevlig rundtur och vilka vackra "spökhus" :))
Ja det är synd och skam att det inte finns resurser till att bevara gamla och vackra byggnader .....
Tack för att du delar med dig av dina vackra bilder och länkar :))

Önskar dig en fortsatt bra dag min vän , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

Malin wiper

14 juli 2011 13:22

Det fanns mer att se också men det blir risk för att jag skriver för långa inlägg då ;) Det är verkligen synd att inte bevara så mycket som möjligt till kommande generationer

Varsågod vännen ;)

Ha en fortsatt fin dag själv
kramar

 
ansepanse

ansepanse

14 juli 2011 13:30

visst är det synd att gamla ståtliga hus bara får förfalla, sorgligt är det
Sv: jo Kinaparken är väl värt ett besök, själv har jag nu varit där tre gånger
bamsekramar

http://kinaguld.blogg.se

Malin wiper

14 juli 2011 15:53

Ja du det är synd att dom låter dom förfalla helt.

Vad kul att du varit där 3 gånger. Jag skall kolla upp detta

Ha en fin dag
kramar

 
Cattis

Cattis

14 juli 2011 14:01

På något vis tycker jag att bilder på "förfall" är charmigt. Såg en kille på TV en gång som åkte runt och tog bilder på sådant. Förfallna dansställen, fabriker och hus. Han har gjort böcker om alla sina bilder. Ska försöka hitta hans namn på nätet så du kan få se.

Bilden på sågverket och den på den förfallna dörren fastande verkligen i mitt tycke.
Kanonbra och fint.

Ha en fortsatt bra dag.
Nu ska jag åka och göra min sina dag innan semestern.

Kram kram kram

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

14 juli 2011 15:52

Jag tycker också att det kan vara otroligt vackert med förfall. Det finns en känsla i detta också. Fast till slut tycker jag dom skall rädda åtminstone en del av dom gamla byggnadern. Jag brukar ju fota utblommade blommor ibland och det blir en känsla i det också.

Hoppas du hittar killen som hade gjort en bildbok om detta. Kul att du gillade dom bilderna.

Ha en fortsatt fin dag själv
Härligt att du nu har semester

Varm kram

 
Helene

Helene

14 juli 2011 23:33

Tänk om bygnaderna kunde prata, vilka historier vi skulle få höra!! Tom har linken till killen som filmar och fotar gamla bygnader och ställen och alltid lika intresant att se platerna han har varit på. Tycker nog att du ska fundera på att skriva en bok eller varför inte en blogg där du bara skriver om smultronställen som ni har besökt, tror nog att turister/turistbyrårer vore intresserade av det ;o)

http://www.sistersgiftcompany.com

Malin wiper

15 juli 2011 07:50

Det är verkligen mycket historia i gamla hus och jag tänker mycket på sånt numera.Inte kan jag skriva en bok heller ;) har varken tålamod, energi eller förmågan. Fast det är kul att du föreslår det och det tackar jag för ;) Det hade varit toppen att ha som yrke att åka omkring och hitta smultronställen och skriva om dessa.

Ha en fin dag
kramar

 
Stockaryds stationscafé

Stockaryds stationscafé

16 juli 2011 08:38

Den spökliknande gamla byggnaden är den gamla skolan:)

http://www.stockarydsstationscafe.se

Malin wiper

16 juli 2011 09:26

Vad kul att du tittade in och talade om detta för mig. Den var både spöklik och vacker.

Ha en fin dag
Mvh
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 8 maj 16:15

    I dag fyller Lasse Åberg 84 år. Denna tavla ovan köpte vi på Läkarmissionens second hand för 75 kr. Den är skapad av Lasse Åberg och går under namnet Självporträtt. Tavlan är signerad av honom 1982 och vår är numrerad i 17/150. Det är en fär...

Av Malin wiper - Onsdag 8 maj 08:45

    Detta är en lånad bild från Restaurang Guru. Vi åt lunch på detta ställe i söndags med min son. Det heter Park Food Court och ligger på Erikslund. Det är ett ställe med många små restauranger och det ser ut som man sitter på ett torg utomhus...

Av Malin wiper - Tisdag 7 maj 09:15

  Nu har Karma Café slagit upp sina portar och vi såg att dom hade ett erbjudande på cheescake med kaffe för endast 60 kr/person. Jag hoppas det går bra för dom för dom hade så mycket fint bröd och smörgåsar, även sallader och annat. Ägaren av caf...

Av Malin wiper - Måndag 6 maj 17:15

  När min son var hit i lördags så åkte vi även ner till hamnen för att gå runt. På grund av det varma vädret så var det fullsmockat med folk både i hamnen, restaurangerna, glassbaren och badstranden. Det såg ut som det gör på högsommaren.   ...

Av Malin wiper - Måndag 6 maj 10:15

    Vi hyrde denna bil i lördags från GoMore . Det är privatpersoner som hyr ut sina bilar. Vi åkte och hämtade min son som vi skulle tillbringa helgen med. Här är vi framme på baksidan av huset där han bor. Bilen är en Skoda Fabia och den var b...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards