Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 april 2024

Väska på bänk, kärlekslås, råbock, Botaniska Trädgården. Impressionism och dance

Av Malin wiper - Söndag 7 april 09:30



 

I går när vi promenerade lite i centrala Västerås så såg vi denna väska på en bänk. Vi gick närmare och kollade in i väskan men den var helt tom så jag gissar på att nån stulit väskan och plockat ur allt och lagt den där. Då var det ingen ide att lämna in den till polisen. Vi hittade en klocka för ett tag sen men den lämnade vi in till polisstationen här. Vad vi kunde se på nätet så var den värd 2000 kr


  

En bild på blommande krokus som jag tog innan det började snöa igen. I går regnade det på eftermiddagen och kvällen så nu är all snö borta


 

Ett färgstarkt kärlekslås jag såg på Apotekarbrons räcke


 

Detta är ett cykelbaksäte för barn. Det var första gången jag såg ett sånt

 

 

En bit från Biblioteket står en skulptur i form av en råbock. Den är skapad av Lars Andersson 1956. Korrekt adress där den står är: Biskopsgatan, Stadsbiblioteket

 

                     

 

Lars Andersson var en svensk skulptör som föddes i Uppsala 1910, död 13 september 2005 i Västerås. Klicka här om ni vill läsa mer om honom

 

        

Rådjur i trädgård. När jag bodde i ett eget nybyggt hus i Gävle så var det så idylliskt så man såg ofta både rådjur och andra djur på tomten på nära håll. Jag har även stått öga mot öga med en stor älg på 1980-talet. Jag promenerade på en liten väg med bara skog runtomkring och helt plötsligt dyker det upp en jättestor älg framför mig. Både älgen och jag stod där blixtstilla bra länge och tittade på varandra. Jag blev rädd men jag förstod att man måste hålla sig lugn, och till slut sprang älgen iväg in i skogen igen. Så här många år efterråt så känns det magiskt att jag varit med om detta

 

 

På baksidan av Biblioteket finns denna uteplats som stagats upp av smala pelare. Jag skall kolla upp lite senare i vår om denna uteplats är för besökare på bibblan. Då kan man ju sitta därute och läsa och även ta en fika

 

 

Nu börjar man även få lite vårkänslor när man går förbi Botaniska trädgården. Grinden var stängd med ett hänglås så man får inte gå in där just nu men fota en del av trädgården från grinden gick bra. Där finns det massor av bänkar att slå sig ner på och bara njuta när det blommar för fullt. Det finns även bänkar med bord så man kan ta med sig fika. Många skulpturer runtomkring också plus fontän

 

 

Gick förbi ett hus med en fin gammal dörr 

 

En passande tavla hos Ekströms konst. Kvinna på bänk i Impressionism  

 

            

Animerad dans som handlar om kärlek. Hoppas ni får en skön söndag. Hjärtlig hälsning från Malin

 

                                          

 

#väska #krokus #kärlekslås #cykelbaksäte #råbock #Biblioteket #Botaniska #dörr #Impressionism #dans

 
 
Micke

Micke

Söndag 7 april 14:45

Det är verkligen speciellt att stå mitt emot skogarnas konung, ståtliga varelser det där.
Att vila sina ben på en bänk i vårsolen, kanske med en kaffe eller te i ena handen, det är vår det...på riktigt...vi är snart där. ;)

Ha nu en fin söndag.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

Söndag 7 april 16:48

Det var verkligen speciellt och bra sagt, skogarnas konung.

Så poetiskt uttryckt av dig, precis så känns det och det dröjer inte så länge nu.

Ha en fin söndag själv Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards