Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 april 2024

Av Malin wiper - Torsdag 11 april 08:15



                                    

  Actionet 

Bottiner= franska "små stövlar", syftade från 1840-talet på kortskaftade kängor, oftast med snörning. Klicka här för att se ytterligare en bild på hur svarta bottiner med dragkedja ser ut. Jag har nåt minne av att pappa hade såna när jag var barn men inte senare. Jag har inte sett nån med Bottiner på länge men kanske Vintagemannen äger ett par såna

 

                                                        

Jag blir så nostalgisk då jag ser skomärket Tretorn på kartongen. När jag arbetade under en tid på skobutik i Sundsvall så var Tretorn ett kvalitetsmärke. Tretorn grundades år 1891 i Helsingborg. Födda ur de skandinaviska väderförhållandena började vår resa med en galosch.

 

                                                                

Jag var nog bara ca 15 år då och på den tiden så hjälpte man kunderna på med skorna och man gick omkring och visade upp passande skor från hyllorna. Det känns bättre nu då man kan gå omkring och kolla lite själv men det kommer ändå fram nån som frågar vad man letar efter och det räcker tycker jag. 

 

Klicka här för att se bruna dam bottiner

 

          

Sundsvalls historia ett klipp av Johanna Gustafsson. Klicka här för att se hur Sundsvall växer. Vet inte om jag skulle känna igen mig om jag åkte på en nostalgitripp. 

 

 


Galoscher= är ett skodon som används som skoöverdrag över inneskor (framför allt exklusiva skor) i syfte att undvika att dessa blir blöta och nedsmutsade. Senare års galoscher var av gummimaterial

 

                           

Såna här skor hette förr Kvickolett men nu slippers och tofflor. Nu har dom uppdaterats lite så det finns lite variation. Dom på bilden kommer från  Docksta och heter Gunilla. Dessa är i den klassiska modellen men lite uppdaterad. 

 

                     

 

Klicka här för att läsa om Docksta skofabrik som i år har producerat skor i 100 år. Fabriken ligger på Höga kusten och där har man åkt förbi många gånger både med föräldrarna som barn och senare i livet. Jag är ju född i Sundsvall och bodde där i 25 år. När min man och jag hade husvagn så åkte vi förbi Höga kusten och stannade och gick upp på en höjd där man såg ut över vattnet och Höga kustenbron.

 

 

Här ett ord som försvunnit: Ulster irländskt tyg av grovt ylle. En sorts kappa i ulster. På bilden ser ni min mamma i ulster på 1960 talet. Bilden är väldigt sliten så min man skall försöka reparera den för sånt höll han på med på sitt sista arbete på Magnisa Stuga Museiföreningen. Då var det hatt och handväska som gällde. Jag kom ihåg att jag iband fick följa med mamma när hon skulle köpa hatt och då fanns speciella hattbutiker

 

  

Här ser ni min mamma till vänster och min mormor till höger. Mormor hade på sig en ulster på den bilden. Det ser ut som mamma och mormor står på stora torget i Sundsvall. Mormor kom och hälsade på ibland från Umeå. Fast för det mesta åkte hela familjen upp till mormor och morfar. Mormor var en bit över 40 år då mamma föddes. Mamma hade 4 äldre bröder, mormor dog då jag var 18 år gammal. Morfar dog några år tidigare. Jag skall fråga om min man vill försöka fixa till denna bild lite bättre också

 

                              


Det kommer lite mer så småningom i detta ämne. I dag har vi bjudit upp en av våra grannar på kaffe. Det var ett tag sen nu så det skall bli kul. I går packade jag ner lite av dom tjockaste vinterkläderna och tog fram lite vår och sommarkläder. Har även städat garderoberna så det känns så bra.  

                       

                                                             

        

Louis Armstrong med We have all the time in the world. Det är soundtracket till Bondfilmen On her Majesty's Secret Service

 

#Bottiner #Vintagemannen #Tretorn #Galoscher #Kvickolett #Docksta #Höga #Ulster #mormor #Louis 

 
Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards