Öppen Ridå

Alla inlägg den 3 april 2024

Av Malin wiper - Onsdag 3 april 09:00


 

Här kommer lite arkitektur i form av gamla stenhus. När jag fotade detta tak så tänkte jag på en låt som på svenska heter: Under takåsarna i Paris. På Franska heter den Sous le ciel de Paris (under paris himmel) men det är samma sak


        

Sous le ciel de Paris (Edith Piaf) framförs här av Pomplamoose ft Ross Garren. Klicka här för att höra Edith Piaf sjunga denna låt. Den har ju en annan nerv men jag tycker det är roligt att hitta andra versioner av låtar emellanåt. Många fler franska sångare har spelat in denna låt också

 

 

Detta blir en ordlös bildsvit på lite äldre stenhus, dörrar och lite andra detaljer jag fotat på våra promenader

 

             

        

   

  

             

The Piano Fontain Wellerman Sea Shanty

 

       

När jag växte upp så fanns det såna här dricksfontäner i utemiljön. Dom fanns i olika utföranden och ibland i vitt porslin och jag kom ihåg att det fanns såna på skolor, apotek, sjukhus och Sj vänthallar mfl ställen. Klicka här för att se massor av dricksfontäner och hur man dricker ur dom. Klicka här för att läsa lite mer om drickfontäner i en blogg som heter Semlan. Tyvärr så hittar jag ingen historik över dessa dricksfontäner. Jag har för mig att man såg dom långt in på 1980-talet

 

                                                      

 

Klicka här för att se en liten pojke som släcker sin törst i en dricksfontän 1949. Klicka här för att se dricksfontäner i lite nyare design. Klicka här för att se en snygg design på en pampig dricksfontän från 1938.

 

                                                       

 

Det fortsätter att blåsa här och vi har minus 3 grader kallt men solen tittar fram på morgonen. Vi får besök i morgon så vi skall gå ut och handla lite ingredienser som fattas för bakning. Vi skall även dammsuga och dammtorka så vi har fullt upp i dag. Ha nu en skön onsdag kära besökare

 

#arkitektur #Pomplamoose #stenhus #Wellerman #dricksfontäner 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards