Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

Guldfynd rånas i Enköping!

Av Malin wiper - 21 maj 2012 14:00


Min son var tvungen att arbeta mellan 10-14 i fredags och då passade vi på att göra stan och tänkte kolla på lite saker på butiker och även besöka några second hand men av det blev ingenting för vi hamnade mitt uppe i ett rån. Det var Guld Fynd mitt på torget med fullt av folkliv som blev rånat av två killar som hade en bil utanför. Vi rundade hörnet precis när rånarna kom ut från butiken och jag sa till min man: Kolla ett studentspex så spännande. Jag tog upp kameran och skulle fota för vi var bara 3 meter från rånarbilen.


 


När jag sen såg hur fort allt gick och ena rånaren kollade in mig snabbt där jag stod med kameran för att fota så kom jag av mig och såg att dom hade halva ansiktena täckta av nåt svart tyg och dom hade heltäckande vita overaller på sig med huva. Det var så overkligt så ingen anande nåt förrens dom nästan var iväg med bilen i full fart.  Så här efterråt så känns det helt overkligt. Rånarna var tydligen beväpnade med yxor och det var kunder inne i butiken som sa att det kändes hotfullt men tack och lov blev ingen fysiskt skadad men psykiskt måste dom ju få hjälp. Jag fick inget foto för kameran hann aldrig upp i luften trots att jag brukar vara supersnabb. Min man såg att dom hade två fulla IKEA kassar med stöldgods och ett par örhängen trillade ur ena kassen så rånaren stannade upp en sekund. Först på plats var en motorcykelpolis som frågade oss vart rånarbilen tog vägen så vi berättade att den åkte rätt fram men vi visste inte åt vilket håll den svängde men det var det nån annan som såg.


Klicka här för att läsa lite om rånet


         



Här har polisen spärrat av rätt mycket och även en restaurang som inte kunde ta emot gäster på ett tag. Vi fick inte avvika själva från platsen eftersom vi var vittnen. Det kändes väldigt kusligt eftersom vi var så nära bilen och inte fattade direkt att det var ett rån. Overallerna dom hade på sig såg ut som en del studenter har  när dom går på stan när skolorna är slut. En del trodde det var en svensexa också 



Sen kom då en polisbil med full siren på och allt gick så fort och ytterligare polisbilar kom till platsen.



Här ser man Guld Fynd

 


 

 


 


Här ser man hur polisen spärrar av


 



Här ser man även en kvinnlig polis och allt gick så fort och effektivt. Som ni ser så är det full torghandel och man fattar inte att ett rån kan begås så tidigt en fredag då det är så mycket folk i farten. 


              

           



Här kommer en journalist och fotograf gående. 


          



Detta är den polisen vi fick först kontakt med och han var supertrevlig. Dom har det inte så lätt för samtidigt som dom skall prata med oss så har dom fullt med röster i örat som dom måste samordna med och hålla kontakt med hela tiden.

 


I den här bilen satt min man med en kriminalare som skulle ta upp uppgifter om vad han såg. Samtidigt stod jag utanför med en annan kriminalare som tog uppgifter av mig så allt från rånet tills vi fick prata med dom tog nog över en timme. 


 


  Här till vänster ser ni uteplatsen på Thai Restaurangen som också blev avspärrad. När man tänker på det så här efterråt så får man rysningar och vad skall då dom känna som befann sig inne i butiken. Det kändes som man var med i en Actionfilm och rånarna var så snabba som blixten och dom verkar inte ha fått tag på dom än. Detta är andra gången inom ett år som jag hamnat i närheten av ett rån.


Klicka här för att kolla på polisbilar från 60-talet 

 

 
 
Monica

Monica

21 maj 2012 14:25

Det var ett riktigt otäckt äventyr du råkade ut för.....vilket underbart väder vi har fått,perfekt i mitt tycke,men en del ger sej för att det är för varmt.Tur ändå att vi inte kan styra vädret för då vet man aldrig hur det skulle bli.

Ha det gott!
Kram på dej

http://violett.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 maj 2012 14:28

Ja du det var ingen höjdare. Vi har verkligen haft ett fint väder med undantag för lite regn nån dag. Jag gillar inte när det är för varmt för jag svettas i ansiktet, mest av fuktig värme. Det är spännande med olika väderlek

Ha en fin dag
kram

 
Ann-Sofi MATSAFARI

Ann-Sofi MATSAFARI

21 maj 2012 20:05

Men fy så otäckt! Vilken tur att ni inte kom till skada! Det är sånt där man aldrig tror ska hända!

http://www.matsafari.matmolnet.se

Malin wiper

22 maj 2012 08:37

Ja du det var ingen höjdare. Det var så overkliget och vi är glada att vi inte råkade illa ut

Allt kan tydligen hända och det även mitt på dan

Ha en fin dag
kram

 
Fredrik Eriksson

Fredrik Eriksson

9 juni 2012 08:50

Tydligen har Polisen nu kopplat samman detta rån med fler rån av liknande tillvägagångssätt bland städerna runtom Enköping.

http://ienkoping.se

Malin wiper

9 juni 2012 10:02

Tack för att jag fick reda på lite mer ang detta. Hoppas dom får tag på rånarligan. Kul att du tittade in på min blogg

Ha en fin lördag
Mvh
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards