Öppen Ridå

Alla inlägg den 17 april 2024

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30


  

I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr har det eskalerat lite till så jag hör även suset och bruset när jag sitter vid datorn. Jag har misstänkt tinnitus men det kom så mycket emellan med mina 4 ögonoperationer, flytten och min mans tungcancer mm så detta fick stå tillbaka lite.

 

                          


Dom hittade inget vax i öronen för jag använder Vaxol två  gånger/vecka. Jag trivs med denna vårdcentral för man blir bra bemött och det är fint och fräscht därinne. Inget annat gick att se med bara att kolla ytligt in i örongen så jag skall till en läkare på måndag som skall undersöka vidare. Det kan ju även komma från min nackskada som jag ådrog mig på en arbetsplats i början på 1990-talet. Jag som högkänslig personlighet har svårt för ljud som inte upphör så jag har ett helsike när jag skall sova för då är det högre.

 

                     

 

Det dämpas lite av att jag har en app i mobilen som min son tipsade mig om. Där kan man hämta regnljud som dämpar lite men inte helt. Ibland har jag även laptopen vid sängen och tar regnljud och annat från Youtube. Det finns hur mycket som helst. Dessutom kan ljud från grähoppor och skalbaggar dämpa ner ljudet helt en stund. Har testat och det har fungerat för mig och då får man en liten vila. Hon frågade om jag hörde dåligt men det gör jag verkligen inte. Jag hör minsta ljud och har alltid haft bra hörsel

 

                                                 


Tinnitus kan bero på många olika faktorer, och en sak är om man lyssnat på musik högt i lurar. Det har jag gjort förut i många år men slutade för några år sedan och då köpte min man i present till mig i form av små högtalare av ett bra märke som han  hittade på second hand. Det har fungerat jättebra

 

       

Här är ett av klippen på Youtube som jag brukar använda mig av. 

 

 

I går hade vi duggregn till och från och det ser man lite av på bilden.

 

Min man hade tid hos tandläkaren i Hallstahammar redan 08.10 i dag så han var uppe väldigt tidigt. Först måste han åka ner till busstationen och byta buss där och åka 3 mil. Vår tandläkare Reza Razifar är så skicklig och bra så vi drar oss för att byta till nån här i Västerås. Både han och hans medarbetare är både proffsiga och trevliga. Det är en härlig välkomnande stämmning på mottagningen

 

 

Jag såg dessa gamla sparbössor i form av böcker på Myrornas second hand. Då var det fast telefoni som gällde. Jag som upplevt många årtionden kommer ihåg det mesta. I dessa bössor la man telefonpengar som användes till telefonräkningen. Jag har själv haft nån liknande sparbössa och många andra sorter genom åren. Klicka här för att se gamla sparbössor i ett klipp, såna som banker delade ut förr. Vi hade minusgrader på morgonen men nu ser det ut att skina upp lite. Jag skall gå ut på en fotorunda medans min man är hos tandläkaren. Hoppas ni besökare har en fin onsdag att se fram emot.  

 

        

Monica Törnell med Kom slå dig ner, känn dig hemma. Hennes röst är speciell och har känsla. En av många favoriter

 

#tinnitus #regnljud #lurar #regn #tandläkare #sparbössor #Monica

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards