Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 januari 2023

Arkitektur, detaljer och The Carpenters

Av Malin wiper - 10 januari 2023 12:15


 

Jag har inga nya bilder så jag får ta till lite som jag haft liggande ett tag. Det blir lite arkitektur och en del detaljer. Nu har jag snart ingen kamera alls för den jag tog till efter att jag tappat den nya kameran i marken fungerar inte så bra. Zoomen verkar inte funka för bilderna jag tagit med den blev dimmiga. Så nu blir jag ändå tvungen att köpa en ny kamera igen

 

                                                    

Bluebox 

Jag kontaktade Vårdcentralen i går genom 1177 för jag mår inte bra i halsen. Fick sitta och sova halva natten och ta till det som lindrar lite. Först ringde jag vårdcentralen 08.00 men då var dom helt fullbokade hela dan. Jag vill att dom tar en sänka och även lyssnar på lungorna för säkerhets skull. Tur att min man är nästan helt bra nu så han kan fixa ärenden.


 

Annorlunda balkonger som jag gissar är 1950-1960-talet nån gång. Till höger sitter dom lite snett i ett burspråk så det är en fin arkitektur. Klicka här för att se ett klipp där vi ofta promenerar då vi är i Västerås 

 

      

Hemmen på 1960-talet med lite inslag av 1970-talet också. Klicka här för att se Västerås på 1960-talet 

 

 

Ett hus som hade sån här annorlunda fönstersättning. Detta är långsidan men det såg likadant ut runtom


 

En bänk skapad av hästskor som jag såg för nåt år sedan framför ett gammalt stenhus


 

En gammal dörr som är lite inbyggd i väggen. Klicka här för att se några hus jag fotade i Västerås 2017


 

Handtaget till dörren är så snyggt, grafiskt och tidlöst. Många designer inspireras av 1950, och 1960-talet gällande möbler och annat. Det syns att det kommer tillbaka men i lite uppdaterad form. Klicka här för att se två andra dörrhandtag jag fotat i ett inlägg


 

En lite pampigare port i ett ännu äldre hus. Jag fick ta bort en bil som stod och skymde in mot teglet


 

Tre pampiga dörrar in till detta Rådhus i Västerås


 

Ett annorlunda burspråk i trämaterial mot en stenvägg. Väldigt smala fönster


 

På kullerstenstorget i Västerås står ett vackert stort gammelrosa hus. En fin gammal ingång till en frisersalong


 

En hög lyktstolpe i gammal design framför ett gult stenhus


 

En bild som min son tagit men den var dubbel i 3D så jag har en slags kikare där jag kan se såna bilder i och den har jag fått av min son fick beskära den. Klicka här för att se vad man använder för att kolla på såna bilder. Jag fick en sån av min son i julklapp för några år sedan


  

Ytterligare en bild på ett hus min son fotat

 

Jag fick ett svar från Vårdcentralen i går men dom har tydligen fullt där så jag får inte komma dit. Dom skrev att i och med att jag var feberfri så kan det inte vara lunghinneinflammation. Hon sa även att man kan känna sig dålig i 5--6 veckor. Fick ett nummer till ett ställe där jag kan ställa frågor ang covid. Jag har symtom som jag inte förstår mig på som jag vill ha svar på. Jag har noll ork så i går kom jag inte utanför dörren och jag orkar inte packa nåt mer just nu. Min man har städat toalett och badrum. I dag skall han dammsuga för i morgon kommer dom och besiktar denna lägenhet. Jag hoppas man inte blir sjuk igen när vi skall flytta för så var det sist. Ha nu en skön dag kära besökare

 

        

The Carpenters med Top of the worl & We've only just begun. Jag har alltid gillat den duon som bestod av Karen Carpenter och hennes bror Richard Carpenter. Tyvärr så dog Karen Carpenter i anorexia 1983 endast 32 år gammal. Karen var även trumslagare och hennes röst var så vacker.

 


#arkitektur #kamera #halsen #balkonger #halsen #port #Carpenters

 
 
Ingen bild

Gunilla

10 januari 2023 17:28

Vika vackra byggnader och vilken byggkonst och exteriörer dom gjorde.Annat en betongklossarna dom uppförde i miljonprogrammen.

Det är som att ta ett seg in i 60-talet och som man hade det. Riktigt fint fast man inte tänkte så då.
Vilken duo dom var Karen och hennes bror.En enastående röst.
En fin kväll önskar jag er!
Kram!

Malin wiper

10 januari 2023 17:44

Det finns verkligen mycket fint och välskött kvar i städer så allt är inte rivet, tack och lov. Härligt när det finns lite variation. Som du säger så tänkte man inte på hur fint det var under 1960-talet med möbler och annat. Håller med dig om Karen och hennes bror, så fin duo

Hoppas du haft en fin dag Gunilla

Ha en fin kväll själva
Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards