Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 januari 2023

Av Malin wiper - 23 januari 2023 16:30


 

Det såg så vindstilla ut i dag men när vi sen kom ut så blåste det jättekallt och den mesta snön från träden hade blåst bort inne i centrum. Det kylde så mycket i ansiktet så vi klarade bara 3 km men vi gick ut igen och då var vi sammanlagt uppe i 6 km. Dessutom är det mycket halare i dag än i går

 

 

Jag fick lite bilder över från i går då det var riktigt vintervitt. En snygg grind med lite frost som dekoration

 

 

I väntan på vår och sommar

 

 

Långbänk på sidan om Kulturhuset

 

 

Här ser det ut som en urspårad fest..   

 

 

Vi promenerade förbi ett gult hus som höll på att få nytt tak

 

 

Ett tips från Mr T på vete skorpor han gillar. Det är Lidl:s eget märke så jag hittar dom inte på nätet. Min man äter skorpor och mjölk ibland eller tar en skorpa med smör till kaffet. Dom är bakade i Sverige och min man säger att dom är billigare än andra skorpor men minst lika goda. 

 

                         

 

Jag har sett en dokumentär på SVT Play som heter Samlarna. Linnea Widén har följt några samlare som inte längre klarar av sin situation och vill få hjälp. Jag skall inte berätta så mycket mer men det blir fler och fler samlare och det är nog ett tecken på samhällsklimatet. En del får hjälp med att städa upp och då tror man att allt är frid och fröjd men man måste få hjälp efterråt också med grundproblemen, psykologhjälp och annat som behövs. Tyvärr så var dokumentären för kort så dom borde ha spelat in ett eller flera avsnitt till. Annars var det en bra dokumentär som jag kan rekommendera er att se. 

 

       

Peter, Paul and Mary med Bowing In the wind. Dom var en amerikansk trio som bildades 1961 i New York. I trion ingick Mary Travers (död 2009), Paul Stookey och Peter Yarrow. Gruppen var även engagerad i fredsrörelsen och medborgarrättsrörelsen och sjöng bland annat på den stora marschen till Washington 1963 där Martin Luther King höll sitt berömda tal. Jag gillar denna grupp som känns klassiskt tidlös och även deras engagemang. 

 

               Ha en fortsatt bra dag och kväll. Peace and love   

 

 

 

 #grind #urspårad #tak #skorpor #Samlarna #Peter

 

Av Malin wiper - 23 januari 2023 11:00

 

Jag har sett serien  Andor eftersom jag sett alla filmer i Star Wars serien och även flera serier. Helst hade jag velat se den tillsammans med min son för jag har sett allt annat i Star Wars med honom. Han har ju en jättestor 3D TV. Det blir en annan känsla då vi sitter tillsammans alla tre och kollar. Det gjorde vi i 3 år innan covid dök upp. Klicka här för att läsa om Andor

 

Serien är i 12 avsnitt men det kommer en omgång till så småningom på Disney Plus där jag såg Andor. För regin står Tony Gilroy och i rollerna ser vi: Diego Luna, Kyle Soller, Stellan Skarsgård, Genevive O'Reilly Denise Gough mfl

 

                                   

Andor Droid B2ENO från Zing 

  

I en tid fylld med faror, svek och intriger ska Cassian Andor upptäcka vad han kan bidra med i kampen mot det  tyranniska Imperiet. Han påbörjar en resa som skall göra honom till rebellhjälte

 

Vissa sekvenser av blinkande ljus kan påverka ljuskänsliga tittare. Jag fick blunda då för jag har alltid varit ljuskänslig.

 

   

Denna serie är inte som dom andra i Star Wars serierna för den är mer som ett drama, lite långsammare. Det kändes faktiskt inte så dumt för skådespelet kom fram bättre. Miljöerna är ju som alltid i dessa filmer fantastiska. Även mask, teknik, animering mm. Stellan Skarsgård gjorde en bra rolltolkning i serien. Fast den som stack ut mest var Denise Gough som var helt suverän i sin rolltolkning. Jag blev nästan lite rädd för henne så hon levde sig verkligen in i sin roll som ond.

 

                                               

Jag fick inte riktigt grepp om serien för den var lite otydlig så jag har svårt för att komma ihåg hela handlingen. I sista avsnittet vaknade jag till för det var ett crescendo där onda och goda slogs mot varandra men uppbyggt så suveränt så det blev lite spänning. Det som var slående var att det kändes som det är i den tiden vi lever i nu

 

Jag ger serien 3 Andor figurer i betyg av 5 möjliga

 

      

         

Trailern till serien

 

I dag har vi minus 5 grader så snön ligger kvar men det är vindstilla. I går kom vi upp i 8,18 km på vår promenad så nu är vi på banan igen. Nu skall vi ut och promenera igen innan lunchen och om vi bara kommer upp i 5 km så tar vi ytterligere en promenad på eftermiddagen. Hoppas ni mina besökare får en härlig början på veckan. 


#Andor #Tony #Denise

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Återinvigning av Aseaströmmen 17/5 15.00

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards