Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2022

Stök & Bröd Jönköping, Cafénostalgi och pralinklipp

Av Malin wiper - 10 oktober 2022 15:15


  

En av målningarna på Stök & Bröd som är skapad av Victor Egerbo


Jag fick lite bra information i en kommentar av SmålandsJennie. Våra stamfik i Jönköping la ju ner för några år sedan och det öppnades olika ställen där efterråt men nu är det nåt nytt där igen och det heter Stök & Bröd och Jennie skrev att det var populärt och smockfullt där men väldigt dyrt. SmålandsJennie talade även om för ett tag sen att det låg ett ställe där före Stök & Bröd som hette Monkey Hotdogs

 

                  

Brödkniv från Vassa Knivar 

Klicka här för att läsa om detta nya ställe Stök & Bröd som tydligen serverar extra goda smörgåsar. Klicka här för att se hur häftigt dom har gjort därinne med väggmålningar och annat

 

        

Street Art

 

Vi är ju vana vid att Café Lakatos och Malmborgs Lilla låg där förut. Jag blev så nostalgisk men livet går ju vidare med nya ställen. Vi hade en härlig tid där i Småland och lärde känna dom trevliga personerna som drev dessa cafén och deras duktiga personal. Det var hos Café Lakatos vi första gången njöt av underbart goda chokladtryfflar, chailatte och vi var med på en chokladprovning där också. Dessutom hade dom ibland levande musik

 

                                                   

Shopping 4 net  

Sen kom Malmborgs Lilla som också blev ett toppenställe som vi besökte i flera år då vi var till Jönköping. Dom hade också jättegoda bakverk, smörgåsar och soppluncher. Också en proffsig ägare och personal. Vi har våra minnen och allt finns ju dokumenterat i min blogg och bilder finns kvar. Klicka här för att se lite bilder från deras sopplunch. Klicka här för att komma in på ett inlägg gällande Malmborgs Konditori som var lite större och låg mer i centrum. Där kunde man fika till levande musik emellanåt

 

       

Bild 1Chailatte 2014, Bild 2  Utanför Malmborgs Lilla, bild 3 deras fantastiskt goda räksallad, Bild 4 deras goda smörgåstårta. Klicka på bilderna så blir dom större 

 

 

Sen har vi då skylten till Lakatos Chokladbutik & Café som jag tror öppnade redan 2008 men då bloggade jag på en annan bloggplats. 

 

       

Lite tryfflar och en tårtbit som fanns på Café Lakatos 2010. Klicka på bilderna så blir dom större. Detta blev ett litet minnesinlägg men nu tog det stopp för det tog sån tid att leta bilder i bloggen för jag har massor från dessa två ställen

 

 

En kul kudde i lappteknik som jag såg på Myrornas second hand. Olika jenasgyg med lite röda inslag och kudden kostade 35 kr. Jag tänkte köpa den men la tillbaka kudden för om vi får möjlighet att flytta så kan jag inte köpa på mig saker som jag egentligen kan vara utan. 

 

 

Med denna honand önskar jag er en fortsatt fin måndag  

 

         

Jimmy Buffett med Come Monday. Jimmy Buffett är en amerikansk pop- och countryartist och författare 


 

 #Stök #Victor #Street #Lakatos #Malmborgs #chailatte #räksallad #tryfflar #kudde #honand #Jimmy

 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

10 oktober 2022 16:49

Malmborgs stora finns kvar som tur är, har inte varit inne där på ett tag men sett ut att va full fart varje gång man gått förbi.
Blev väldigt sugen på smörgåstårta efter din bild.

Malin wiper

10 oktober 2022 20:14

Det känns toppen att nåt finns kvar och vad härligt att det fortfarande är välbesökt

Dom hade verkligen supergoda smörgåstårtor

Ha en fin kväll
Hälsning
Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

10 oktober 2022 21:56

Tack för titten du ger mig möjlighet att ha i din blogg idag. Så mycket fint att lägga ögonen på här och där!

Ha det gott-kram!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

11 oktober 2022 12:05

Tack snälla du för dom fina orden.

Ha det gott-kram lät jättefint så jag säger detsamma till dig

 
Veiken

Veiken

11 oktober 2022 10:18

Stök och Bröds målningar påminner om Kuba tycker jag, speciellt den cigarrökande gubben!
Chokladprovning mumsigt värre tycker jag. Riktiga praliner är utsökt gott!
Kudden på second hand ser cool ut, men jag skulle aldrig köpa textilier som någon annan har använt och ratat. Man vet aldrig vad som finns där. En kompis fick med sig ohyra hem en gång för en del år sedan i en soffa! Det är jag som tänker så!!
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

11 oktober 2022 12:12

Det stämmer på pricken. Den chokladprovningen glömmer jag aldrig för man fick smaka sig upp från billig choklad som sen smakade knäck när man fick riktigt fin choklad mot gommen

Jag har ju köpt en del second hand under åren men jag tvättar av och kläder kör jag i tvättmaskin direkt. Fast numera funkar det inte så bra när man inte får bort parfymer och sköljmedel ur kläderna. Jag köper inte så ofta nu men två helt nya oanvända jackor har jag köpt som inte luktade nåt.

Det lät inget vidare att få hem ohyra. Då borde dom som tar in saker kolla upp bättre för det har aldrig hänt mig.

Vi köpte ju två gula kvalitetsfotöljer för ett antal år sedan men det var på Sam Hjälp i Jönköping och där var dom otroligt noga med allt

Ha en skön tisdag
kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

11 oktober 2022 11:25

Vilket häftigt ställe och vilka målningar och mannen med sina milda ögon.Jag tittade in och så mycket gott och smörgåsarna 0ch vilka bakverk,så smarrigt.
Det är lätt att köpa på sig för det finns mycket som tilltalar en.

Filmen var så bra och håller med dig i allt kunde inte sluta titta, och vilken vacker omgivning.
En fin tisdag önskar jag!
Kram!

Malin wiper

11 oktober 2022 12:14

Om vi kommer iväg på en nostalgitripp till Småland nästa år så skall vi besöka detta café. Ja du det finns mycket gott och frestande.

Vad roligt att du gillade filmen ;) och som du säger omgivningarna var fantastiska.

En fin tisdag önskar jag dig också
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards