Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2019

Av Malin wiper - 21 augusti 2019 13:00

 

I går när vi var till Västerås så gick vi även in på Myrornas Secon Hand som alltid har mycket intressant att titta på. Det går att göra fynd och det är vänligt bemötande där med personal på hugget

 

                                          


                                                                                                                         Zazzle 

  

Kolla in vilken fin dramaten i retrostuk. Scottemönster var väldigt populärt ett tag. Tyvärr glömde jag kolla priset.

 

                               


Katthalsband Scotte från Katt Kompaniet 

 

Denna blockflöjt kostade 59 kr och såg lindrigt använd ut. Klicka här för att höra Gunhild Carling på blockflöjt

 

                                           


                                                                                                     St.Giles Music 

 

En gammal cittra stod där i en fotölj och ville bli köpt..  . Klicka här för att höra Sound of Silence på cittra

 

  

Mina föräldrar har haft en sån här kruka på fot. I alla fall nåt liknande

 

  

Annorlunda kombination av orangebrun kavaj i nåt sammetsliknande. Skjorta är lite armegrön med vita blommor med gult i mitten

 

  

Lite fräscht på damsidan med vitt, silver och grått

 

 

Väggprydnader i form av strandtofflor med önskningstext

 

 

T-shirt i barnstorlek med mönster från Star Wars (Princess Leia)

 

Jag köpte en sak som jag visar i nästa inlägg. Kostade bara 20 kr men riktigt roligt och häftigt. Jag gjorde mina ärenden på Garnstugan i dag men det var inte nedsatt än med 50% utan fortfarande 40%. Det var rätt kallt i morse men sen kom solen och vi skall få sommarvärme igen ett tag framöver. Ha nu en fortsatt fin dag

 

     

Ytterligare en i årets Idol som sticker ut med sin personliga röst, mogen och utveckligsbar. Jag fick gåshud och det var nog bara början för hennes utveckling. Hon heter Ellie Lilja

 

                           

 

 

 #Myrornas #Scottemönster #Blockflöjt #Cittra #Ellie

Av Malin wiper - 21 augusti 2019 08:45

 

Här ser ni Västerås Sjukhus  dit jag var i går på mammografi och några veckor tidigare var jag dit akut för "Kristallsjukan". Blev lika bra mottagen denna gång så man känner sig trygg att det finns ett så bra sjukhus i Västmanland. Jag skulle till Bröstenheten för mammografi och där var det så fräsha väntrum och bekväma stolar. Inte nog med det utan mottagandet var lika bra där och vänligheten strömmade emot mig. Jag är ju ingen tidsoptimist så jag var där 45 minuter tidigare. Jag fick komma in mycket tidigare så det blev ju bra för då slapp jag vänta så länge. Hon som skulle utföra mammografin var superproffs och visade på ett pedagogiskt sätt hur man skulle stå och hålla i sig. Allt förändras ju när det gäller sjukhusutrustning så det var inte samma nu som sist jag gjorde mammografi. Nu behövde man inte klä av sig naken på överkroppen förut då man sen fick ta på sig nån slags pappersponcho utan man tog bara av sig BH:N och hade kläderna kvar på överkroppen. Nu tar det ca 4 veckor innan man får svar.

 

 

Rund röd skulptur framför sjukhuset. Att åka buss är ett äventyr när man skall byta linje. Först kom vi till Västerås och gjorde stan och sen var det byte till buss från busstationen till Sjukhuset. Det var fullpackat i bussen och ingen plats att sitta. Jag såg nog lite vilsen ut för en gullig leende tjej reste sig och gav mig sin plats. Sen pratade hon med oss ett tag och jag sa att jag hade svårt för att stå en längre stund på samma plats eftersom jag även har detta med ländryggen som kommer och går.

 

                            City Buses - GIFMANIA

 

 

Efter ett tag gick hon bakåt för det fanns en ledig plats. Bussen åkte vidare och massor av mammor med barnvagnar steg på och även folk med rullatorer. Då kunde jag inte själv se att dom fick stå där och vingla så jag gav upp min plats och gick bakåt. Då träffade vi den fina härliga tjejen igen och när hon såg oss så ville hon avstå sin plats igen..  . Hon accepterade inget nej utan jag skulle ha platsen. Sen tvärbromsade bussen och alla for omkring och det visade sig vara en bil som kom på hög fart som skulle ha stannat för bussen. Väldigt många reagerade knappt för dom satt så inne i sina mobiler. Vi pratade vidare med den snälla tjejen och när jag klev av så var jag så varm i hjärtat och allt gick som en dans. Henne glömmer jag aldrig

 

 

På Stora torget såg jag denna motorcykel YAMAHA XVS650 4VR från 1998

 

                                


                                                                   Keyring 

   

Snygg som bara den. Nu hinner jag inte med mer i detta inlägg men jag har mer att skriva om som kommer framöver. Vi skall ner till Garnstugan i dag som har utförsäljning med 50% denna veckan. Vi skall även promenera till Ankis Fyndbod efter lunchen för jag skall kolla upp en sak åt min bloggläsare/vän Lena. Ha nu en underbar onsdag mina kära besökare

 

     

Jag zappade lite på Idol i går och hittade en tjej som heter Astrid Risberg. Hon stack ut och hade en otrolig känsla när hon sjöng en Bob Dylan-låt. En tjej som hade gått igenom mycket men hade styrkan att ta sig tillbaka 

 

                                        animated-guitar-image-0077

 


#Västerås #Mammografi #Buss #Astrid

Av Malin wiper - 20 augusti 2019 17:30

 

I dag hade vi en heldag i Västerås och vi steg av bussen på en annan plats så vi promenerade upp mot centrum. Vi kände för att ta en fika först på Systrarna Ericson Bakeryshop & Cafeteria och även kolla runt lite på Myrornas och andra butiker. Sen tog vi bussen till Västerås sjukhus dit jag skulle på Mammografi Bröstenheten

 

  

Det är så fräscht och fint där plus gott kaffebröd och smörgåsar plus trevligt bemötande. En av dom trevliga tjejerna som arbetar där fick jag ha med på bilden

 

  

Citronmaräng som stod där och frestade.  Vi har ätit såna en gång och dom var magiskt goda

 

  

Vi höll oss till deras goda mörka bröd med russin. Det är en kraftig, fyllig brödsmak med en syrlighet och mustighet som ger njutning. Vi tog varsin cappuccino till smörgåsarna. 

 

 

Dom har även detta lite ljusare brödet och det är också gott

 

  

Jättefina räksmörgåsar. Det blev inte så mycket bilder denna gång för jag har fotat så mycket förut av deras fantastiska kaffebröd. Sen bilen gick ur tiden så är vi inte inne i Västerås lika mycket så det var ett tag sen vi var till cafét 

 

                              

 

Klicka här för att se när vi var dit i april. Klicka här för att se när vi var dit 25 mars. Klicka här för att se när vi var dit 20 mars. Klicka här för att se när vi var dit till dom i november 2018 då dom hade flyttat från Gallerian till Igor huset. Klicka här för att se när vi fikade sista gången på hos dom på Punkt Gallerian i april 2017. 

 

      

Ett bildspel jag gjorde 30 maj som jag kallade för "Blandade bakverk" och där förekommer även en del  godsaker från Systrarna Ericson 

 

 

På Stora Torget gick vi förbi en uppbyggd spelplan som man kan testa på. Det är den nya succésporten Padel. Nu fick jag lära mig nåt nytt igen. Padeltennis (eller padel) är en racketsport som framförallt utövas i Spanien och i Latinamerika. Nu har det tydligen kommit hit till Sverige. Klicka här för att se hur man utövar denna sport

 

Klicka här för att komma in på Juegopadel.se

 

                                  


                                                         Padelregler

 

     

Vilken kille! många vändningar i detta klipp och en rörande handling. Robotdans. Ha en skön kväll

 

                animated-robot-image-0007                                                       animated-robot-image-0007

 

#Systrarna #Citronmaräng #Bröd #Bildspel #Padel #Robotdans

Av Malin wiper - 20 augusti 2019 12:30


 

I går förmiddag tog vi en promenad ner till centrum och handlade lite sånt som fattas. Min man bakade sen ytterligare en pärontårta som vi fryste in och tar upp då vi får besök. Dom håller på med så många vägarbeten och annat nu så vi kom lite fel. Vi skulle inte ha gått på denna trottoar men vi kom ändå förbi arbetsfordonet och som tur är var dom inte igång just då. Det verkar som dom skall lägga ner kablar


 

Vi har ju inte bråttomt så vi vandrade vidare förbi OKQ8 och blev kaffesugna. Vi tog smörgås och cappuccino. Jag en smörgås med kycklingskiva, keso och tomat


  

Mr T tog en med skinka och ost. Båda smakade bra. Vi satt där en stund innan vi gick ner mot centrum. Garnstugan var stängd så jag skickade ett meddelande på fb och då fick jag tillbaka att dom har stängt på måndagar. Vi får gå dit på onsdag istället för i dag har vi ju fullt upp


 

Såg en grävskopa nära där vi bor och då kommer kameran upp direkt. Klicka här för att se ett klipp på en gammal goding till grävskopa. Klicka här för att läsa om Åkermans Verkstad grävmaskinshistoria

 

      

 

På ett annat ställe i gräset stack vita svampar upp som såg mer ut som ägg

 

                  animated-egg-image-0014                animated-egg-image-0014                animated-egg-image-0014                animated-egg-image-0014                 animated-egg-image-0014 

 

 

När detta kommer in är vi i Västerås så jag tar vad jag haver i bilder just nu för att det inte skall gapa helt tomt. Ha en fortsatt fin dag kära ni som tittar in. Kram på er från Malin

 

      

Jag avslutar med en The Beatles cover Long and winding Rose. På slutet sjunger Peter Pringle själv till moog ThereminKlicka här för att läsa mer om honom. Han använder sig av en Moog Theremin. Klicka här för att höra mer av honom. Klicka här för att höra ännu mer. Jag visste inte att Moog fanns fortfarande så det måste jag fråga min son om. Naturligtvis är dom nu uppdaterade

 

                            


                                                          Sweetwater 

 


#Vägarbeten #Smörgås #Svampar #Peter

Av Malin wiper - 20 augusti 2019 07:00

     

Nu skall ni få njuta av nåt vackert, stämningsfullt och dramatiskt så här på morgonkvisten. Min son har varit på Eldfesten i Österbybruk med sin kompis Mr L. Min son har både filmat och komponerat musiken och han har döpt stycket till State of Wonder. Som kompositör och filmare kallar han sig Supernova Sightseeing. Jag får gåshud för det är så magiskt. Nästa år vill jag följa med till "Eldfesten". Han har fått musiken att passa så bra till och jag ville inte att det skulle ta slut                         

 

            

I dag åker vi in med bussen till Västerås för jag har fått kallelse till mammografi. Sen blir det byte på busstationen men den bussen till sjukhuset går var tionde minut. Vi kollar runt i stan också antingen före eller efter mammogarafin. Önskar er en eldig och färgsprakande dag 

 


#Supernova #Eldfesten

Av Malin wiper - 19 augusti 2019 18:00


  

Min syster tipsade på facebook om en dokumentär som går på SVT play. Den heter Dancer - Polunin, den nakna dansaren. Han heter Sergei Polunin

 

Klicka  här för att läsa allt om dokumentären och om honom och hans liv och uppväxt

 

            animated-dancing-image-0281

 

Jag har nu sett dokumentären och den var både intressant, njutbar, rörande och gav en djup dimension till dansens vedermödor där det gäller att träna och åter träna så nån riktig ungdoms- barndomstid finns inte plats för om man skall bli proffessionell dansare. Eftersom han kom från fattiga förhållanden så fick familjen ställa upp jättemycket för att få ihop pengar till hans dansutbildning. Några av dom fick söka arbete i andra länder så familjen splittrades under flera år. Jag berättar inte mer om ni vill se dokumentären. Jag kunde i alla fall inte sluta titta

 

        

Trailern till dokumentären

 

        animated-dancing-image-0407

 

Han dansar fantastiskt bra och slutet på dokumentären är både inlevelsefull, rörande och helt fantastisk. Nu håller jag mig till hans dans men jag läste på ett ställe att han hade en del avskyvärda åsikter som jag inte delar

 

Nu hoppas jag er kväll rullar på med både vila och rörelseanimated-dancing-image-0329


#SVT #Polunin 

Av Malin wiper - 19 augusti 2019 13:45



                           


 

Vill tipsa om detta diskmedel som min man köpte sist han var ute och handlade på ICA Matkassen. Det heter Skona Naturligt Diskmedel Parfymfri. Det kostar ca 22 kr/flaska och nu har jag testat diskmedlet några dagar och är jättenöjd. Skonsamt mot händerna och man behöver inte använda lika mycket som en del andra medel för att det skall bli bra effekt. Därför räcker det lite längre också. 

 

                                                  animated-washing-dishes-image-0015

 

Diskmedlet är fritt från både parfym och färgämnen. Märkta med Svanen/Bra miljöval, Ecocert samt Vegan Society. Förpackningarna är gjorda av plast från sockerrör för minskad klimatpåverkan. Alla medel vi använder är parfymfria och vi kollar alltid upp ingredienserna innan vi köper

 

     

Häftigt!

 

 

Jag har även testat ICA:s egna ekologiska certifierat schampo och balsam. Det kostar ca 36.90 kr och jag tycker både schampo och balsam håller vad dom lovar. Jag har köpt dyra schampon ibland men dom har varit sämre och fått min hårbotten att klia och bli torr. Med dessa känns det behagligt och jag får inga problem i hårbotten. Om ni klickar på länken första raden så ser ni att det finns fler produkter i serien 

 

 

 

                      animated-shower-image-0004                                            animated-shower-image-0005

 

 

I morse tog min man Dunderbo Chutney på en av sina smörgåsar, på den andra fetaost. Vi fick en burk av Miss M i lördags. Min man sa att det var en gurkig smak med många nyanser och väldigt fruktig. Han tyckte den var supergod och den går att äta direkt på smörgås som pålägg. Vi åt majskyckling till lunch i dag och min man använde sig av chutneyn till maten också. Jag smakade lite också och tyckte det var jättegott

 

 

Så här ser burken ut.

 

Nu har vi varit ute och köpt lite som fattas inför vårt bak i dag. Var även in till Garnstugan som denna veckan har 50% på sin utförsäljning men det var inte öppet tyvärr. Solen kom fram och det kommer att bli 20-22 grader varmt så hösten lär vänta på sig lite. Jag älskar hösten som är min bästa årstid med både färger och bättre luft. I dag på förmiddagen hade vi besök av två trevliga hantverkare som har kopplat in vattnet till elementen och och sen luftat så nu finns det värme om det behövs. Det var så tryckande när vi var ute så när jag kom hem så forsade svetten både i ansiktet och på kroppen så vi fick ta fram fläkten som vi hade ställt undan. Nu känns det bra igen. Nu önskar jag er en fortsatt fin måndag 

 

     

Marina Mazepa en otrolig dansare med leder som är extremt böjbara. Det börjar som balett men övergår i nåt helt annat

 

 Nu hoppas jag er dag går som en dansanimated-dancing-image-0271



#Skona #Champo #Chutney #Marina

Av Malin wiper - 19 augusti 2019 07:00


 

I lördags när vi hade Miss M här med dotter så åkte vi även en tur till Åsby Hem & Trädgård dit hon inte varit förut. När vi var utanför växthuset så hittade "M" en liten stig upp mot en liten inhägnad park där det stod en annorlunda rutchbana som såg lite "westerninspirerad" ut. 

 

                  animated-wild-west-image-0047


 

Hon åkte i den några gånger innan vi gick vidare

 

         

Linedance

 

 

Min son såg en läcker kudde med hästmotiv så jag bad honom att hålla upp den 

                                     animated-horse-image-0035 

 

Den fanns även i rött och guld. Kuddar som verkligen sticker ut


 

Min man håller i en dörrstopp i form av mysrslok och dom hade massor av dom. Den är så pass hög så det blir en snygg inredningsdetalj vid en halvöppen dörr


 

Kolla in vilken häftig och annorlunda ljusstake

 

                      animated-hippo-image-0001                                             animated-hippo-image-0001


  

Dom har verkligen mycket fina kuddar, möbler och annat. Jag såg många djuriska mönster såsom lejopard, gepard och tiger. 


 

Här ser man såna mönster på kläder och även, skärp och lite i bakgrunden

 

      

 

Sen hamnade vi på godisavdelningen  där det även finns drycker, gammaldags godis, chips och annat. Miss M och hennes dotter handlade både dricka och lite godis


 

Sonen köpte en påse fudge och två såna här burkar med Gingerella Ginger Ale

 

Då var det måndag igen och i går började det regna och vi fick lite kallare. I dag skall vi baka lite för vi får mer besök framöver. På tisdag måste vi åka in till Västerås för jag har blivit kallad på mammografi. Då passar vi på att göra stan och kollar runt. Nu önskar jag er en fin början på veckan och tack för att ni tittade in.

 

                 animated-flower-image-0021

 

 


#Åsby #Rutchbana #Kudde #Dörrstopp #Ljusstake #Djuriska #Gingerella

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards