Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 24 juni 2019

Västerås Sjukhus Akuten och Tommy Roe

Av Malin wiper - 24 juni 2019 14:00



Detta är mr T som meddelar läget just nu.

Det som är skrivet nedanför skrevs av Malin igår. Idag måste hon vila p.g.a sjukgymnastens behandling och rekomendation. Den mycket proffsiga sjukgymnasten konstaterade att det var två orsaker till yrseln, kristallsjuka och nackproblem. Stress kan orsaka att kristaller lossnar från sitt läge i örats balansorgan. Imorgon efter 12 skall hon påbörja den provcerande övning som skall fixa kristallen. Om en vecka påbörjas behandlingen för nacken.

 

 

Hej igen! Jag skriver några rader men det blir inte mycket för jag är yr fortfarande men inte så ångestladdad som på midsommaraftonen. Det började en dag före midsommarafton då jag skulle gå upp ur sängen på kvällen för att gå på toaletten. När jag reste mig upp så snurrade det till i skallen så kraftigt så jag höll på att svimma. Jag drabbades av ångest och en panikattack när det inte gick över och då blev allt värre. Jag fick som vågor i huvudet och illamående med kräkningar flera gånger. Jag skakade i hela kroppen och balansen var dålig så det var svårt att ta sig fram. Så fort jag försökte lägga mig igen så började det snurra så jag fick sitta och försöka palla upp mig men det blev högst 2 timmars sömn

 

På morgonen var vi tvungna att ta sjuktransport till Västerås sjukhus, akutmottagningen. Det var behagligt att åka i bilen som kom och hämtade oss och det var en trevlig chaufför. På akuten var det bara tre personer så jag fick komma in snabbt till medicinakuten. Alla jag träffade där i personalen plus läkare var verkliga proffs och det är alltid roligt att se personal som trivs både på sitt arbete och med varandra. Dom har bra chefer som inte dragit ner på personalen så Västerås sjukhus räknas till ett av dom bästa. En av dom manliga sköterskorna hade sökts sig dit på grund av den fina personalpolitiken

 

                                   


                                                                    Clipart Library

 

Jag fick ta massor av prover och läkaren gjorde neurologiska tester för att utesluta stroke. Blodtrycket var kraftigt förhöjt men det trodde dom berodde oro för det gick ner lite senare. Jag trodde jag fått nåt allvarligt som en stroke eller hjärtinfarkt eller nåt annat för jag trodde jag skulle dö. Blev väldigt förvånad när alla prover var bra och inga tecken på nåt allvarligt och dom tog även EKG som inte visade på nåt sjukligt.


              animated-blood-image-0008 

Då är enda alternativet stress och då kan man spänna upp sig som jag gjorde för jag har ju en min nackskada sen 28 år tillbaka. Jag har bestående besvär med nacken men det har varit ovanligt bra det sista året tills nu. Läkaren ville att jag skulle ta kontakt med sjukgymnastik och även beställa till för blodtryckskontroll. Jag är fortfarande yr men inte så darrig i kroppen som förut men jag har inte kunnat gå ut och promenera för jag är så pass yr så det känns osäkert. Hela ryggen är uppspänd så min man har masserat och gjort bindvävsmassage och det känns nästan som öppna sår och han säger att jag är svullen och hård i ryggen på flera ställen.

 

      

Tommy Roe med så passande Dizzy (yr)

 

Det jag skriver nu har tagit mig lång tid med vila emellan och jag sitter med kyla på nacken. Jag kommer inte att kunna blogga som förut på ett tag utan publicerar nåt inlägg då och då men inte så långa inlägg som förut. Kan nog inte besöka era bloggar mer än en gång/vecka tills vidare för jag måste bli bättre i nacken så jag inte blir tvungen att sluta blogga som är mitt intresse. 

 

Sköt om er och ha det så bra så ses vi snart igen


                                 

 

 

#Akutmottagningen #Tommy

 
 
wiolettan

wiolettan

24 juni 2019 15:35

Men snälla fina Malin, vad du har råkat ut för. Bra att du kom under vård och får behandling så ska du se att du blir återställd.
Jag har kristallsjukan och den kan komma fortfarande fast mer sällan. Fick då en behandling, då den kom första gången, där de framkallade yrseln och gjorde sedan egna övningar hemma, länge. Har fortfarande lappen kvar ifall det skulle dyka upp igen.
Yrsel, illamående och kräkningar kom som ett brev på posten och det är inte trevligt så jag vet vad du måste gå igenom.
Önskar jag god bättring och ser framemot att du blir helt återställd. Krya på dig och försök att ta det lugnt.
Varm kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 juni 2019 08:15

Mr T här: Malin kan inte vara på nätet just nu men hon hälsar och tackar. Tack för din omtänksamma kommentar.

 
Veiken

Veiken

24 juni 2019 19:11

Så skönt att träffa proffs som tog reda på hur det var med dig. Kristallsjuka ska vara vädigt besvärlig, men det är inte farligt. Snart är du bra och som ny, när dom har fixat nacken också. Ta hand om dig och sköt om dig. Stor varm kryakram!

http://veiken.se

Malin wiper

25 juni 2019 08:10

Mr T här: Malin kan inte vara på nätet förrän hon mår bättre. Tack för omtanken, hon hälsar så mycket.

 
Amor

Amor

25 juni 2019 12:41

Hej
Välkommen tillbaka, vi bloggare önskar Er att ta hand om dig mer.
vi saknar skrivandet och önskar resa med Era mer och mer.
mvh
Amor
http://biomecanique.bloggplatsen.se/

http://klockor.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 juni 2019 12:53

Min fru är inte tillbaka utan det är jag hennes man som svarar på kommentarer och satt in ett gästinlägg.

Hon hälsar och tackar för din omtanke, det värmer

Ha en fin dag
Min fru hälsar

 
Annelie

Annelie

25 juni 2019 15:52

Men fyyy vad hemskt, förstår du var rädd både för stroke och hjärtinfarkt. Bra och underbart att det "bara" var det som det var. Jag har hört att denna kristallsjukdomen är HEMSK.
Ta hand om dig nu vännen, kramar om.. // Annelie

http://nouw.com/gifta6570

Malin wiper

25 juni 2019 16:00

Nu kan jag svara på kommentarer för yrseln har lugnat ner sig och övningarna gör sitt. Det var det värsta jag varit med om för man blir helt ställd när det drabbar huvudet

Skönt ändå att veta att alla mina värden var bra och detta går ju att bota

Tack för din härliga omtänksamhet Annelie. Jag besöker dig så fort jag kan

Ta hand om dig du också
kramar från
Malin

 
Ingen bild

Petra

25 juni 2019 17:40

Ta hand om dig . Massa styrke kramar till dig ❤

Malin wiper

25 juni 2019 18:21

Tack snälla gulliga du. Jag kan svara på kommentarer nu så yrseln har avstannat lite. Fast jag måste vara försiktig med att sitta vid datorn innan jag blir bättre.

Massor av kramar tillbaka
Malin

 
Ingen bild

Karin eklund/Kajsa-Varc

26 juni 2019 17:32

Hej!vännen💖
Usch!låter otäckt,men krya på dig och ta det nu lugnt.Skönt att du får hjälp med sjukgymnast.
Kryapådigkramar från mig o Mr.T får en kram han med för han är då go och hjälpsam.
Karin Eklund.

Malin wiper

26 juni 2019 17:53

Hej Karin! Nu är det jag som svarar för jag mår lite bättre i yrseln men nacken är uppspänd och även ryggen. Yrseln var verkligen ingen höjdare för den kom både från nacke och kristaller i öronen.

Tack snälla du för din omtanken. Du är för gullig och min man hälsar också tillbaka och tackar för dina fina ord.

Ha en skön kväll
kram
Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

27 juni 2019 21:05

Vilket äventyr du har varit med om och fortfarande är Malin!
Jag har inte hunnit titta in på några dagar och blev riktigt förskräckt när jag såg allt du har hamnat ut för. Så skönt att du är i goda händer nu och att du börjar må bättre.
Ser att jag har min namne i kommentaren här ovan, men jag är i alla fall Pettas-Karin så du vet vem som skriver.
Många styrkekramar och krya på dig-hälsningar
<3

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

28 juni 2019 06:17

Ja du man vet aldrig vad som händer i livet och alltid är det nåt. Bara att yrseln försvann gör att jag kan stå ut med nacken. Då får jag kolla upp vad som hänt med kommentaren. Vet vem du är

Tack för omtanken. Många varma kramar tillbaka
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards