Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2015

Av Malin wiper - 23 april 2015 18:00

  

Jag gick in på Acleja i går för att köpa silkespapper som dom har där i flera olika färger. Jag köpte 3 av varje färg, det är bra att ha hemma när man skall packa in en presenter  

   

 

   

Såna här höga flaskor har blivit på modet, man kan ställa dom på en altan med en eller några blommor i eller inomhus            

 

   

Finns även i grönt och då har dom många sorters flaskor och burkar      

 

   

3 fjärilar med klämma baktill så man kan sätta dom som dekoration lite varstans

 

   

Prydnadsfåglar som man kan få att kvittra

 

   

Liten fyrkantig vas med endast en benvit ros och lite dekorationer. Vaserna finns i olika höjder

 

   

En vacker lyrisk kombination av kruka och blomma 

 

   

 

 

 

En sån här rolig kaktus köpte jag till min mans kontorshylla. Här sitter dom i krukor om tre med långt fat under        

 

   

Det byggs för fullt bredvid höghuset. Konsum skall ligga i det huset och det blir en större butik än förut. Undrar när dom öppnar, tror det blir till hösten för jag hörde att det bara blir en våning i sänder som byggs.  

 

 

 

#Acleja #Vas #Prydnadsfåglar #Fjärilar #Silkespapper #Konsum

   

Av Malin wiper - 23 april 2015 08:00

  

Jag var jättepigg i tisdags och även onsdagasmorgon men sen tog tröttheten över så jag förstod att det var pollenallérgin som kommit på allvar så vi åkte först till Apoteket där jag köpte tabletter och då var vi ändå i närheten av Spis Restaurang så vi beslöt oss för att äta lunch där. Dom har bytt färger på dukar och servetter, förut var det mer mot turkos, det är ju kul att ändra lite. 


Klicka här för att komma in på deras hemsida. Det trevliga ägarparet heter Anne & Owe Gräsman. Klicka här för att se vad jag skrev första gången vi åt på Spis 


  

Min man tog pytt i panna som han tyckte var knaprig och jättegod, ägget var perfekt stekt. Dom är fantastiska på matlagning där och även jättetrevliga så trivselfaktorn är hög


Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev då vi sist var dit och åt. Det var alldeles för länge sen vi var dit sist. 


  

Själv tog jag inkokt lax med en kall sås som var helt underbart god. Laxen var av bästa kvalitet och så mör så varje tugga var en njutning. Deras potatis håller också hög kvalitet men jag äter endast 2 st men man blir så mätt på lax, sås och grönsaker 


  

Deras sallader är så fräscha och dom har en bönsallad som min man gillar till tusen


  

Efterråt får man kaffe med jättegod lagomt stor kaka.


     

En dröm i orange

  

Detta kan man verkligen kalla fantasi och kreativitet. Bara att komma på att kunna luta servetterna mot varandra så dom nästan ser ut som en lampskärm. Det ser så vackert ut


  

Färgklick vid beställningsdisken


Klicka här för att se deras fina inbyggda uteplats som jag fotade utifrån  17 mars. Nu frågade jag om jag kunde få fota den inifrån innan matgästerna kommer, det fick jag så det kommer ett inlägg ang detta så småningom. Då kan jag passa på att fota hela restaurangen 


Några dagar framöver kommer jag att vara lite upptagen så jag har några inlägg jag tidsinställer. Ha en skön torsdag. Hoppas helgen blir lika solig och fin så alla kan njuta av sin ledighet och även vi som tillhör "Ledighetskommitén"...    

 

 

 

#Spis #Lax #Panna 


Av Malin wiper - 22 april 2015 18:00

  

Jag har satt igång och promenerat igen för att komma i form nu efter operationen. Innan operationen så promenerade jag nästan varje dag i 23 dagar och det gjorde skillnad, men sen ramlade jag in i ett dåligt mönster och tappade kontrollen. Nu är jag på banan igen men oj vad det gjorde ont i ryggen och fötterna i början men sen blev det lättare.


  

Jag hade tänkt promenera till Netto som ligger bakom Preem som ni ser här. Hade lite att handla som fattades hemma.


  

Här ser man vårt Netto


  

Dom har jättefina nyckelhålsmärkta palsternackor som vi har blivit jättenöjda med. Dom kommer från Ryftes Grönsaker AB. Deras ekologiska bananer är också goda

 

  

Såna här bomullsrondeller brukar kosta över 9 kr men på Netto har dom nu för 6,50 och dom innehåller dubbelt så mycket som dom dyrare. Jag köpte 4 st för jag hamstrar numera i ett skåp i köket så vi har nu bassaker  som räcker ända tills i höst och kanske längre. 

 

   

Sen gick jag in på preem och köpte mig en kopp cappuccino, smörgås och tidning för att sätta mig i Linnarbäcksparken och njuta en stund. Det var lite folkliv där och det finns många olika sittplatser att slå sig ner på


   

Tyvärr så var denna plats lite skräpig men jag vill inte sitta i solen så detta var den enda platsen. 

 

   

Skönt att det finns nån park kvar i Vaggeryd dit man kan gå och njuta när andan faller på.

 

   

Det förekommer både änder, kanadagäss och några andra arter i bäcken

 

      

 

  

Såg denna fina sportbil utanför Preem macken. Det är en M G B BMC 1800  1964 men ägaren sa att han köpte den 1971. Den glänste så fint och var så välskött 

 

   

Centrum bilradio från 1960-talet. Birger Gylling grundade  1912 företaget Gylling & Company och 1937 Centrum Radio. Thomas Gylling är barnbarn till Bertil Gylling (senior). Bertil Gynning dom 1982 i en ålder av 95 år. 

 

 

 

 

Ett fint reservdäck låg i bakluckan 

 

   

Snygga fälgsidor   

 

Klicka här för att komma in på Inge Vinges Anslagstavla och läsa ett bra inlägg ang plastikkirurgi

  

 

#Preem #Netto #Linnarbäcken #Sportbil #Bomull #Palsternackor 

Av Malin wiper - 22 april 2015 12:00

  

Selma Kläder har modevisning "Insprirationskväll" tisdagen den 28 april kl 18.00 Inträdet är 50 kr och anmälan sker i butiken. Man får rabatt på allt man handlar under kvällen.  

  

I går ställde Ulrika ut lite klädställningar med sånt som hon satt ner med 50%, och det lockar ännu mer kunder, jag träffade en kund som köper allt hos Selma eftersom urvalet är bra och att köpa in är en konst i sig. Dessutom är Ulrika så smidig och ser när kunden behöver hjälp och man känner inte att man behöver handla varje gång.                 


  

Jag köper inte lika mycket kläder som förr eftersom jag inte har samma resurser. Men nu behövde jag lite nytt inför vår och sommar. Jag har massor av toppar men inget tunnt att sätta ovanpå. Hittade denna som är perfekt och väldigt somrig och tunn, den satt jättebra. 


  

Så här kan man kombinera det klädesplagg jag köpte och jag funderar på att köpa toppen också för den var inte dyr. Koftjackan finns även i turkos färg  


          


  

Sen köpte jag denna skjortblus som också är i en tunn kvalitet. Det är jättemodernt med skjortor  just nu och såna passar jag rätt bra i för dom är lite skräddade så man får axlar man inte har. Sen kan man ha lång ärm men även fästa upp den som ni ser till höger. Det är verkligen ett basplagg  som man kan ha olika toppararoch linnen under, eller bara som skjorta


  

På sidorna är det såna här rosa inslag som gör den lite roligare

 

   

Jag har gått och kollat in denna jumper hos Selma men den var lite för dyr för min budget men nu var den nedsatt med 50% så då slog jag till. Har haft svart/vita jumprar förut som jag trivts i och nu är det på modet. 

  

Snygg fräsch top med fjärilar som drog till sig min blick 



  

Mönstrade byxor är också nåt som kommit starkt.  


  

Här ser ni Ulrika i ett par liknande byxor             


  

En skir snygg tunika med skärp i midjan


  

Klänning för roliga och sköna sommardagar och kvällar

         

Konstiga proportioner det blev i denna bild. 


Waterfalls - Vintage soul Ballad. TLC cover ft Ashley  Stroud

  


 #Selma #Prisnedsatta #Ulrika #Sommarklänning #Blommönstrade  #Ashley

Av Malin wiper - 22 april 2015 07:15

Förskrivet tidsinställt inlägg



Too much Monkey Business med Chuck Berry. Jag hade en killkompis när jag bodde i Göteborg och han träffade Chuck Berry flera gånger. Min kompis har samlat autografer sen han var liten pojke. Han har till också med suttit med Chuck Berry på en restaurang i Göteborg och pratat i flera timmar. Chuck Berry är nu 88 år så han orkar inte ut och turnera som förut. Chuck Berry kunde inte komma till Sverige och hämta sitt Polarpris för han hade så svårt med andningen

 

 

  

 

Autografen jag har av Chuck Berry och det är typiskt honom att sätta ett ansikte efter sitt namn

 

    

 

Han föddes i St.Louis, Missouri och är en amerikans sångare, gitarrist och låtskrivare. Han är en av förgrundsfigurerna inom den tidiga rock'n'rollen. Jag har alltid gillat hans röst och hans utstrålning på scenen. Klicka här för att läsa vad Rock show magazine skrev 2011. Jag skrev om honom sist i början av 2014.

 

 

 

 

Dj rooms

 

 

 

Chuck berry med sin dotter Ingrid Berry

 

 

Klicka här för att höra Chuck Berry sjunga med sin dotter Ingrid Berry. Hon är döpt till Ingrid efter skådespelerskan Ingrid Bergman. Jag har själv Ingrid Bergmans autograf. Klicka här för att få se en bild på Chuck Berry med sin dotter Ingrid 1975. Klicka här för att läsa lite om hans familjeliv.

 

   

 

dj rooms

 

 

 

 

 

 

 

Jag och Mr T var nere vid kvarndammen i går och promenerade. Vi bodde rätt nära förut så vi gick omkring där ofta och på bilden ser ni min favoritbänk. Jag satt in bilden i ett montage och jag själv är också med på ett hörn

 

 

 

#Chuck #Monkey #Ingrid #Kvarndammen

Av Malin wiper - 21 april 2015 19:00

  

Här ser ni fint leende Sandra som driver Salong Hon & Han Frisör Interiör. Det var hon som klippte mig i går. Jag är jättenöjd och håret är lagomt långt

 

Här ser ni hur mycket hår det blev på golvet, hon tunnade även ur mitt hår för det hade inte klippts på länge och det var så bulligt på sidorna och platt upptill, nu är det mer luftigt och lättskött 

 

  

Dom hade fått in lite nya smycken och allt fanns att se på detta bord 


  

Fullt med armband 


 
Här ser ni priset på dessa


       

klickbilder. Det fanns även ett antal halsband


  

Läderarmband med ankarutsmyckning     


  

Utsmyckade med hjärtan


  

En hel lång rad med olika breda armband

 

  

Kedja med elefanthänge


  

Rem med gunghästhänge. Det såg kul ut                   

 

 


 


  

Dessa skärp kan man även använda som armband, se instruktion ovan 


  

Det finns fortfarande lite saker kvar på rean som är 70%. Förut var det ett helt bord så det har sålts mycket. Kul att hon använde en härligt röd tunna till detta, gäller att vara påhittig 


  

Olika papper som man kan få saker inslagna i   


  

Jag köpte en hel bunt med jättefina kort som man kan sätta i en bukett eller fästa på ett paket man ger bort. Dom har kostat 19 kr men efter 70% rabatt så blir det bara 6 kr/st.

 


Ett av soundtracken till filmen Hairspray 

 

 

 

#Salong #Klippt #Armband #Halsband

   

Av Malin wiper - 21 april 2015 14:15



  

I förmiddags så promenerade jag ner till torget för att kolla runt lite och röra på "döfläsket"..  . Nu när det är så varmt och soligt så var det full rulle på torget. Folk satt ute och fikade på Ritz. Jag hade själv en tunnare jacka på mig och även skor som var mer öppna. Nu kan man ha uppknäppt men i skuggan var det lite kyligt fortfarande och det blåste. Jag är väldigt förvånad över att jag inte svettas för det har jag gjort i flera år nu när våren kommer, det brukar börja rinna från pannan och ner mot ansiktet så jag har inte varit så glad i sommaren på mer än 10 år. Nu är jag snustorr i ansiktet...  misstänker då att det har med den sjuka sköldkörteln att göra som nu är avlägsnad. 

 

 

           


Här sitter jag på en bänk i delen där dom sätter ut bänkar en viss tid på våren. Detta var 20 april 2011, men än har inga bänkar kommit dit vad jag såg. Fattar inte att 4 år gått så snabbt så detta är nostalgi...   

 


Här sjunger min favorit-tenor Placido Domingo Annie´s song som är komponerad av John Denver. Placido Domingo sjunger inte bara opera utan har en bredare reportoar av populärmusik av många slag. Jag gillar värmen och känslan i hans röst. I perioder har jag lyssnat rätt mycket på honom. Jag får gåshud när jag hör låten och hans röst, det blev väldigt gripande och rörde upp känslor. Jag tillägnar den min man... 

 

   

Jag ringde min man och frågade om han ville spendera sin kafferast med sin fru...   med en fika på Ritz...     det ville han som ni ser för han kom springande...  . Jag hade egentligen tänkt ringa min väninna A-G men då kom jag på att hon inte är hemma på tisdagar 


 


 Här sitter vi nu med en halv bagel var för det räcker gott och väl eftersom det sen blir lunch. Deras bagel är otroligt god och dom har olika fyllningar och denna gång var det brie med massor av grönt och paprika på toppen. 


  

Jag tycker att denna tårta är så tjusig med sina knytna band runtom, den ser nästan ut som en hatt och att få marsipanen så jämn och fin kan inte vara lätt. 


   


Klossar som går att köpa på Ritz och då bestämmer man själv färg, bokstäver och annat. Snygg dekoration eller att ge bort


 


På varje bord i rummet vi brukar sitta i stod nu såna här fina krukor med rosetter. Dom hade en slingrande murgröna i alla krukorna och det såg så läckert ut


  


 Gick in på  Apoteket Hinden för att få lite rådgivning. Jag har svårt för att tåla häftan jag måste ha på ärret (halsen) ända tills i augusti för att skydda mot solen. Tejpen skall vara hudvänlig och ha solskydd, jag har den smalaste tapen nu men det hjälper inte för när jag drar bort den så är jag helt röd runtomkring, det är irriterat och det kliar. Jag har då haft på cortisonsalva på kvällen och det har varit bättre på morgonen. Hon sa till mig att det går ju inte i flera månader och det finns ingen annan tape som man kan ha istället. Då rekommenderade hon Dexem Creme utan cortison men den hindrar ändå eksem och hudirritation. Den kan man använda flera gånger om dan, det kändes toppen att få sån bra hjälp så jag köpte en tub. Jag har satte en häfta på armvecket en natt för att se om jag är känslig på övriga kroppen (ett bra knep) men då har jag inte fått nån hudirritation så jag är antagligen känsligare på halsen.


    

Nu är det så mycket pollen i luften så jag börjar också känna av detta. Då såg jag att jag fick utskrivet  Aerius på recept förra året så jag hade antagligen extra svårt då. Det är nog pollenallérgin som gör att man är så otroligt trött. Hjälper det inte med receptfritt så får jag gå till läkare och få detta utskrivet 

 

 


 #Ritz #Apoteket #Dexem #Klossar #Tårta #Bagel

Av Malin wiper - 21 april 2015 07:45

  

Här kommer sista delen av det jag fotade hos Ford V8 klubb Sverige. Sen frågade jag han som är ansvarig om jag fick gå in och fota i deras lokal, det fick jag och det är jag jätteglad för. Kolla in denna mäktiga bil som är en Ford Royal Club Cab från 1938. Jag undrar om man hade klarat att köra en sån bil. Klicka här för att komma in på inlägg 1, klicka här för att komma in på inlägg 2                             



  

Lite mer framifrån och både chrom och lack glänste som att den nyss kommit ut ny från en bilfirma    

 

  

Här en bil i liten annan stil som ser lite sportig ut, jag glömde kolla på nummerplåten så jag vet inte vad det är för bil.


  

Det fanns även två bensinpumpar att bli nostalgisk till 

 

  

Såna här väskor har jag inte sett på år och dag men dom var vanliga förr och man såg ofta personer som hade såna till arbetet med lunchlåda i.


  

Detta är en Ford från 1932 men hittar inget mer


  

Till och med motorn glänser


       

Klickbilder 

 

   

Såna här automater såg man lite överallt när jag växte upp. Man stoppade en slant på sidan om luckan och sen öppnade man och tog ut det som fanns. Det finns liknande numera på sjukhus och en del andra ställen men dom ser inte likadana ut. Klicka här för att komma in på en sida som heter "Handelns historia" där kan man läsa just om dessa automater. Jag var med på den tiden då det fanns 25-öringar, ettöringar och femöringar. Då fanns det ettöres kola...  


  

I lokalen fanns lite blandade nostalgisaker. Här lite häftiga barstolar  



  

Njut av dagen, fånga solen, ha roligt, livet är kort, ibland slarvas det bort, kram till er alla

 

 

Tänker på alla som omkom i färjekatastofen, det går inte riktigt att ta in att 900 omkommit. Det är katastrofalt ute i världen nu och man blir kall bara man tänker på allt elände.




#Ford #Klubb #Royal #Färjekatastofen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards