Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 april 2015

Ritz Konditori och ett besök på Apoteket...

Av Malin wiper - 21 april 2015 14:15



  

I förmiddags så promenerade jag ner till torget för att kolla runt lite och röra på "döfläsket"..  . Nu när det är så varmt och soligt så var det full rulle på torget. Folk satt ute och fikade på Ritz. Jag hade själv en tunnare jacka på mig och även skor som var mer öppna. Nu kan man ha uppknäppt men i skuggan var det lite kyligt fortfarande och det blåste. Jag är väldigt förvånad över att jag inte svettas för det har jag gjort i flera år nu när våren kommer, det brukar börja rinna från pannan och ner mot ansiktet så jag har inte varit så glad i sommaren på mer än 10 år. Nu är jag snustorr i ansiktet...  misstänker då att det har med den sjuka sköldkörteln att göra som nu är avlägsnad. 

 

 

           


Här sitter jag på en bänk i delen där dom sätter ut bänkar en viss tid på våren. Detta var 20 april 2011, men än har inga bänkar kommit dit vad jag såg. Fattar inte att 4 år gått så snabbt så detta är nostalgi...   

 


Här sjunger min favorit-tenor Placido Domingo Annie´s song som är komponerad av John Denver. Placido Domingo sjunger inte bara opera utan har en bredare reportoar av populärmusik av många slag. Jag gillar värmen och känslan i hans röst. I perioder har jag lyssnat rätt mycket på honom. Jag får gåshud när jag hör låten och hans röst, det blev väldigt gripande och rörde upp känslor. Jag tillägnar den min man... 

 

   

Jag ringde min man och frågade om han ville spendera sin kafferast med sin fru...   med en fika på Ritz...     det ville han som ni ser för han kom springande...  . Jag hade egentligen tänkt ringa min väninna A-G men då kom jag på att hon inte är hemma på tisdagar 


 


 Här sitter vi nu med en halv bagel var för det räcker gott och väl eftersom det sen blir lunch. Deras bagel är otroligt god och dom har olika fyllningar och denna gång var det brie med massor av grönt och paprika på toppen. 


  

Jag tycker att denna tårta är så tjusig med sina knytna band runtom, den ser nästan ut som en hatt och att få marsipanen så jämn och fin kan inte vara lätt. 


   


Klossar som går att köpa på Ritz och då bestämmer man själv färg, bokstäver och annat. Snygg dekoration eller att ge bort


 


På varje bord i rummet vi brukar sitta i stod nu såna här fina krukor med rosetter. Dom hade en slingrande murgröna i alla krukorna och det såg så läckert ut


  


 Gick in på  Apoteket Hinden för att få lite rådgivning. Jag har svårt för att tåla häftan jag måste ha på ärret (halsen) ända tills i augusti för att skydda mot solen. Tejpen skall vara hudvänlig och ha solskydd, jag har den smalaste tapen nu men det hjälper inte för när jag drar bort den så är jag helt röd runtomkring, det är irriterat och det kliar. Jag har då haft på cortisonsalva på kvällen och det har varit bättre på morgonen. Hon sa till mig att det går ju inte i flera månader och det finns ingen annan tape som man kan ha istället. Då rekommenderade hon Dexem Creme utan cortison men den hindrar ändå eksem och hudirritation. Den kan man använda flera gånger om dan, det kändes toppen att få sån bra hjälp så jag köpte en tub. Jag har satte en häfta på armvecket en natt för att se om jag är känslig på övriga kroppen (ett bra knep) men då har jag inte fått nån hudirritation så jag är antagligen känsligare på halsen.


    

Nu är det så mycket pollen i luften så jag börjar också känna av detta. Då såg jag att jag fick utskrivet  Aerius på recept förra året så jag hade antagligen extra svårt då. Det är nog pollenallérgin som gör att man är så otroligt trött. Hjälper det inte med receptfritt så får jag gå till läkare och få detta utskrivet 

 

 


 #Ritz #Apoteket #Dexem #Klossar #Tårta #Bagel

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards