Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2015

Av Malin wiper - 8 april 2015 19:15

Vårt ICA Supermarket har ändrat om lite i butiken och där grönsakerna finns så har dom nu allt instängt utom vissa sorter. Här ser ni sparris som dom placerat så elegant i is, det blev som en installation av högkvalitets sparris


Form för att krossa is. Klicka här för att komma in på sidan där den finns


  

Även melonerna hade dom placerat ut riktigt snyggt, dom lyste som solar mot oss kunder. 

 

När jag såg melonerna så kom jag att tänka på denna gamla goding som heter Watermelon men som finns i hur många versioner som helst men jag väljer en jag aldrig hört  med Mongo Santamaria. Han föddes 1922 i Havanna, och är känd för sitt virtuosa congas-spel. Han dog 2003 till följd av en stroke

 

Han kom till New York på 1950-talet och skaffade sig kontakter med stora namn inom den latinska musiken som Tito Puentes och Pérez Prado. 1963 släpptes hans version av Herbie Hancocks låt watermelon men som singel. Under 1960-talet släppte han många dansanta jazzalbum med latinsk "touch", och gjorde även egna versioner av stora hits från den tiden. 


  

Utanför spelbutiken vid ett av borden såg det ut så här


I dag efter vårdcentralen så hade jag inte hunnit fika så jag gick in och satt mig på Ritz Konditori för att mysa lite och kolla ut över torget. Det kan väl inte vara en enda kalori i dessa bakelser som har har så mycket frukt på toppen...     


    

Nu får man verkligen vårkänslor


En kedja över ett kraftfullt träd som ser lite ut som elefantben och fötter

 

 

                                                  


      

Nu är det dags för sjösättningsrampen att göra sitt

 

Lyktor Acleja   

 

 

Ha nu en njutningsfull kväll kära läsare 

 


Varför inte lite salsa på kvällskvisten...   

 

 

 

#ICA #Ritz #Sjösättningsrampen #Vårkänslor #Sparris #Vårdcentralen #Salsa #Mongo 

Av Malin wiper - 8 april 2015 13:30

  

Det dök upp många överraskningar på bilmässan Elmia, bland annat denna gamla bil som nästan bara var ett skal men låg där så fint på sågspånet


Framtill satt en bestämd anka som dekoration 

Jerry Williams med Peggy Sue           


  

En vinröd snygging till bil


    

Denna bil var hur häftig som helst och det stod tre stycken likadana i rad men i olika färger                  


  

Vi köpte 4 inplastade tallriksunderlägg för 20 kr/st med motiv av en Volvo Amazon 122 S som är min mans favoritbil. Ångrade mig sen att vi inte köpte 6 st. Så är det när snålheten bedrar visheten som det så fint hette förr 

 

 


  

Sen dukade vi i köket och invigde underläggen 


  

Jag köpte även ett antal stora vykort med volvobilar som motiv


  

Kunde inte motstå detta kakmått föreställande en veteranbil. Så nu blir det till att baka pepparkakor till julen och man kan ju även använda det till andra kakor 


  

Kunde heller inte motstå denna jubileumsaffisch som jag skall rama in och sätta på nåt passande ställe. Fast vi har rätt fullt på väggarna nu. Fast den kan ju hänga på toaletten i en ram med glas


Det fanns även några traktorer som kommer i ett eget inlägg


#Bilmässan #Elmia #Tallriksunderlägg #Kakmått #Veteranbil #Volvobilar

Av Malin wiper - 8 april 2015 07:45

   

Båt från Bilmässan Elmia


I dag på morgonen skall jag promenera iväg till Vårdcentralen och ta sköldkörtelprov gällande hormonbalansen och detta är prov nr 2, det första såg helt normalt ut så jag hoppas detta gör det också så jag slipper levaxin. Sen har jag fått en kallelse i december för ett tredje prov, bra att dom är så noga. 

  

  

Man skall ha sån här hudfärgad tape över ärret och jag köpte två storlekar och använder just nu den breda eftersom jag har en svullnad ovanför ärret. Det jag inte förstår är varför dom inte har en liten tygremsa i mitten så det inte känns så jobbigt när man skall dra bort tapen. Då skulle man slippa irritera ärret än om det ser jättefint ut. Dom sitter ju så hårt och varje gång man drar bort det så blir det jobbigt. Jag skall själv försöka sätta nån remsa där om jag hittar nåt som passar, man kanske borde bli uppfinnare för när man använder saker så ser man bristerna. Tapen skyddar även ärret mot solen som kan förstöra slutresultatet och man skall använda tapen till och med augusti i år 

 

     

Klickbilder där man ser förpackningarna och vad dom heter "Scanpor tape" och Micropore. Båda finns i vitt också men på halsen vill man helst ha hudfärgat 

 

Jag har ett bilinlägg kvar som jag sätter in senare, köpte även lite småsaker.Det ser vindstilla ute men är grått men tendens till att det kan bli sol i dag också. I går besökte jag ett antal bloggar och i dag tar jag resten så vi får se om det blir nåt fler inlägg i dag.

 

 

#Sköldkörtelprov #Vårdcentralen #Scanpor #Micropore      

Av Malin wiper - 7 april 2015 18:00

Det fanns massor av olika sorters motorcyklar i häftiga metallicfärger men inte så lätta att fota. Vi hann ju inte gå igenom hela mässan för det hade tagit flera dagar 


      

Motorcyklarna var verkligen snyggt lackerade och hade massor av detaljer och cromet glänste 

 

Klicka här för att se motorcykel stunts


  

En lite skräckinjagande MC-hjälm men läcker                     


  

Denna motorcykel var lackerad lite mer dämpat men så snyggt ändå 


  

 Det fanns rätt mycket av tuffa t-shirts och linnen att köpa                       


Denna oranga dröm är av märket Bike Line


  

Linne med döskalle i silverglitter         


    

En snygg Harley-Davidson i en färg som var ett mellanting mellan senap och citron 

 

Soundtracket till kultfilmen Easy Rider. En av dom bästa motorcykellåtarna jag vet, naturligtvis har jag sett filmen också.                    


Nyckelring i form av en motorcykel


  

Läcer motorcykel av märket B.S.A


  

Lite väskor och annat fanns också


Har ingen aning om vad detta är för bil 


  

Hot Rod som hottats upp...   

 


  

Hot Rod i orange metallic                         


  

Härlig bullig picup



Denna cykel är en E-Flyer Electric V-vin,  en damcykel från 1920-talet och har dubbla 48 volt litium batterier. Motorn är Bafang. Cykeln är byggd av Ulf Bolumlid &  Kent Jonsson    



Detta ser ut som en Volvo herrgårdsvagn 240 eller 260 som dom snyggat till så här bra. Den såg lite ut som den brann  



Det går inte att släppa in mig på såna här evenemang för jag blir som besatt att visa upp så mycket som möjligt...  Det är nåt fel som fattas...   Om man ändå kunde vara lite mer lagom. Jag är inte färdig än...  , men jag tar nog ett annat inlägg emellan i morgon så det inte blir för mycket av samma. Solen skiner men vi är så trötta så vi fixar lite inomhus. Jag har plockat bort dom få påsksakerna vi hade framme i år. Snart får man göra iordning på balkongen så man kan nyttja den i sommar. Förra sommaren flyttade vi hit så vi hann aldrig göra iordning. Tack och lov så har vi möbler sen förut och vi köpte en parasoll förra sommaren




#Bilmässan #Elmia #Electric #Rod #Harley #Döskalle #Linnen

Av Malin wiper - 7 april 2015 13:15

  

Det var så perfekt att The Refreshments spelade på Bilmässan Elmia eftersom jag har längtat efter att få höra dom live. Klicka här för att se deras spelschema


  

Vi filmade andra låten för vi hann inte med den första och det var synd för den svängde det ännu mer om. Dom är fantastiskt bra musiker allihopa. Det var så mycket folk så jag kom inte åt att fota nästan nån bild framifrån på gruppen. Dessutom fick jag hålla upp kameran och vi orkade inte stå och lyssna på alla låtar så jag missade autografer. Det är inte åldern som ställer till det för vi var inte äldst, utan våra krämpor...  men vi får vara nöjda ändå för det var en upplevelse vi inte räknat med. Tusen tack Kjell Boberg...  



  

Kolla in musikerns boots som har dom längsta skospetsar jag sett...  Han var även personligt och snyggt klädd


  

The Refreshments är en svensk rockgrupp som bildades i Gävle 1989. Jag har själv bott i Gävle från 1980-1985. Dom spelade under de första åren av sin karriär huvudsaklingen covers av rock'n'roll-låtar. Bandet hette fram till 1991 The King-Cats. De släppte 1995 sitt första album Both Rock'n'Roll som följdes av Trouble Boys 1997, båda producerades av Billy Bremner som även varit fast medlem i bandet under några år


  

Dom hade verkligen spelglädje och fick publiken att röra sig till musiken och alla musikerna sjöng bra och hade känsla. Klicka här för att se när dom var med i Melodifestivalen. Dom har gått från 5 medlemmar till 4. 

 

Här ser ni gruppens sammansättning:

 

 

Joakim Arnell (sång/bas) 
Jonas Göransson (gitarr)
Mats Forsberg (trummor) och 
Johan ”J.B” Blohm (piano/sång) 
 


             

Jag fick i alla fall en bild lite snett framifrån på bandet än om på håll. Organisten sjöng på låten som vi spelade in.     


 

       

Allt var inte välputsat utan denna VOLVO 1443361 M från 1967 fick stå i hö och se lite sandig ut, kul att det dök upp lite olika överraskningar   

 

Det fanns även en monter där Götaströms Fordonshistoriska klubb hade en monter. Klubben ligger i Skillingaryd som tillhör Vaggeryds kommun och ligger ca 1 mil från oss 

 

Klicka här för att komma in på deras facebook 

 

     

Jag missade att fråga vad denna man hette som höll i trådarna ang fordonsklubben 

 

    

Denna gamla snygga motorcykel fanns att se i deras monter. Det är en Monark. Klicka här för att läsa om Monaks motorcykelhisotoria

 

   

En Huskvarna motorcykel. Klicka här för att komma in på MC Museum Surahammar 

 

         

 

  

Härligt använd verktygslåda som jag antar en bilentusiast haft       

 

   

Lite fler motorcyklar. Det kommer mera och det en del moderna med häftiga färger och mönster

 

      

 

 

 

#Refrechments #Sko #Elmia #Bilmässan   #Götaströms #Volvo #Motorcykel

Av Malin wiper - 7 april 2015 08:00

  

Detta är en  MG T MIDGET från 1954. Bilarna är så otroligt välskötta och ser ut som konstverk, och då får man en känsla av att vara på ett galleri. Riktiga juveler... till bilar av alla de sorter                                     

 

   

Denna röda snygging är en MGA från 1956

   

En läcker barnbil "trampbil" som ägs av en person i Vaggery.... 

 

   

Häftig barncykel med sadel som en limpa

 

  

Det gick även att köpa nostalgi-utsmyckningar på mässan     

 

  

En ombyggd Volvo PV som var helt otrolig. En riktig sportbilskänsla 

 

  

En silvrig Hot Rod

 

  

Glömde att fota skylten på denna bil så jag är inte säker på bilmärket. 

 

  

En snygg Chevrolet Corvette C5 från 2002

 

      

Folkvagn 147 Fridolin

 

  

 

  

Chevrolet Corvair

 

  

  

  

En nostalgihörna där en fin tjej satt med passande outfits  


Route 66 med The Rolling Stones 

 


Fortsättning följer med några inlägg till, nästa handlar om musik eftersom the Refreshments började spela på en stor scen efter att vi varit där ett tag. 


   

Nu är vardagen här igen och jag hoppas ni haft en fin långhelg och fått både vila och haft roligt. Jag har varit dålig på att besöka era bloggar för tiden har inte räckt till men jag skall ta mig tid och beta av min lista. Jag har även ett syuppdrag som måste slutföras dom följande dagarna. Ha en skön tisdag

 

 

 

#Elmia #Bilsport #Rolling #Midget #Nostalgihörna  #Trampbil    

 

Av Malin wiper - 6 april 2015 15:51

  

Här går min man och jag in på röda mattan till "Bilmässan" Det skulle ha behövts 3 dagar för att gå igenom allt så vi hann inte se allt. Upplevelsen var ändå häftig och man slås av hur många fina bilar det finns som folk lägger ner hela sin enérgi på för att bevara så vi andra får njuta, det tackar jag för.


  

Det första vi möttes av i lokal B var denna gamla dubbeldäckare i Londonmodell                   


  

Plus två häftiga londonpoliser       


  

En Snygg välskött hundkoja, och dom hade satt ut prylar av alla de slag från den aktuella tidsepoken. Bilen är en  BMC COOPER från 1966


  

MGC  från 1968


  

   

  

Det fanns massor av saker att köpa bland annat skyltar, affischer, kepsar, t-shirts mm.


  

  

Här får jag verkligen nostalgivibbar. Jag gillar dom gamla svart/vita polisbilarna som verkligen stack ut. Det är en VOLVO 131361 P från 1968 


  

  

Tjusig Londontaxi

 


  

Nu kom nostalginerven igång igen när jag såg denna "Korvkiosk". Det finns många modeller av dessa men i Sundsvall där jag växte upp så hade dom korvkiosker som dom kopplade till sina bilar och körde iväg till torget för att sälja korv, då var många av dom i plåt. En sån här i trä har jag aldrig sett förut


Det fanns många mat, pubar och kaffeställen inne på mässan men vi hade ätit en stadig brunch på IKEA så vi var för mätta men vi hade ju kunnat ta en öl eller en kopp kaffe, det ångrade vi när vi kom hem för då hade vi fått vila en stund och sen fortsätta att kolla


  

Även biltillbehör fanns att köpa


    

Detta är en LEA FRANCIS från 1949




Det kommer att bli rätt många inlägg...    så fortsättning följer..................      




#Bilsport #Elmia #Motor #Kiosk #Biltillbehör #Hundkoja #Lea #BMC       

Av Malin wiper - 6 april 2015 13:00

          


      

På påskafton då vi  gick vidare efter Ritz frukost så dök vi på en ölflaska som nån bara  ställt vid ett fönster. Det ser ut att ha varit ett gott öl och heter Sleepy Bulldog Alé och kommer från Gotland Bryggeri.


 

                            

Klicka här för att läsa om ölet. Tack för öltipset du som ställde ifrån dig flaskan...  . Klicka här för att komma in på en blogg som heter ÖlsvammelKlicka här för att komma in på en blogg som heter "Öl för en lekman" där man kan få en bra recension av ölet

 

 

 

Det finns även ett öl som heter Sitting Bulldog.  Tänk att man kan få till ett helt inlägg när man ser en urdrucken ölflaska...   

 

Här får ölet väldigt bra kritik


 

#Öl #Bulldog #Gotland

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards